Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

AMR DAC/CD lyser byggkvalitet av den högre skolan.

_49U3272.jpg

Den fick stå på Engelholms fötter, som visst skall vara riktigt bra säger Plind. Jag säger inte emot. ;)

_49U3264.jpg

Detta försteg är Kinesiskt och med rör. Ombyggt av Grottmannen.

_49U3265.jpg

Coda spelar i klass A till 100Watt (Var det väl?). Coda ger MBL stativarna kraft att spela ut. Har inte MBL 83db i känslighet eller liknande?

_49U3263.jpg

Bryston spelar några hundra Watt i klass AB med bravur.

_49U3273.jpg

Det är ju alla delar som ger helheten i ett system och eftersom det låter så bra kan man ju bara konstatera att matchningen och de inbördes komponenterna är riktigt bra.

Men nu finns det ju en pryl till som verkligen sätter pricken över i't. Det kunde man testa med ett tryck fram och tillbaka. För er med kärlek till blindtest måste detta vara en dröm. Man kan lätt villa bort sig själv så att man inte vet vilken inställning man har. "Idiot blind test" ! :D

Jag vill lova att man hör och att det ÄR skillnad.

Dirac rumskorrigering kan lagra ett antal olika inställningar för rumskorrigering. Hos Plind blev resultatet att ljudet släppte bättre från högtalarna basen blev mer rätt betonad och kontrollen och konturerna i hela registret blev bättre. Jag tror inte klangfärgen ändrades så karaktären på ljudet var sig likt.

Vi diskuterade lite om detta och hur Diracen bör användas. OM en sådan produkt skall bli så bra den kan är det nog bra om man inte förlitar sig på den så mycket att man glömmer att behandla orsakerna till problemet. Akustiken. Visst kan den förbättra ljudet i säkert många olika rum som har problem med akustiken, men om det redan är bra akustik kan den nog bli mer delikat. Hos Pind var den just det. Det låter bra utan men blir bättre med.

_49U3269.jpg

Plind spelar på tvären i rummet med långt till sidoväggar men nära till sweet spot ca 2m. Det får nog betraktas som närfältslyssning. Man omsluts av musiken som släpper hur lätt som helst från högtalarna och bildar ett 3d scen på ett vis som är typiskt för det jag hört av MBL men jag vill påstå at den här är riktigt bra fokuserad vilket jag inte alltid hört från MBL.

Ljudet är helt i min smak. Kraft, kontroll, dynamik, värme i hela registret utan att bli trött. Friskt, klart och upplöst. Lådljud är som bortblåst. Klangriktigt för instrument och fritt svävande röster. Kort sagt, jag var mycket nöjd med att höra musik från Plinds system.

Tack för en riktigt bra musikstund som innefattar riktig bra musik och väljud i mästarklass. Lägger också till ett tack för fikat med det hemrostade kaffet. Tack!

F-n för alla dessa HiFi nerdra som är lika nerdiga på att göra HiEnd-kaffe. Jag får "fel" referenser. En maskin kostar ju som en rätt ok strömkabel. Det är ju inte klokt. ;)

Börjar fundera på att kasta ut Nespressomaskinen och gå barista kurser... Det hör ju inte hit, men ändå.

Grattis till ett grymt system Plind! Helt klart ett av mina favoriter.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jättekul att du gillade vad du såg och hörde Apex :app: Coda lämnar mycket riktigt 100 rena klass A watt och kan klämma ur sig 50 extra men då blir det AB.

120 A peak. MBL har en känslighet på 82db.

Manicken man ser under Dirac är en AVA Zara Premium nätverkspelare. Den har 2x1TB.hårddisk och kan även rippa. Digitalt ut från den till Dirac och så fortsatt digitalt till AMR-77:an.

De sista tillskotten i samlingen är jordboxarna "SilverTellus", "Silver Minimus" samt strömrenaren "Cleanus".

Dessa tillsammans med Engelholms "Coda Feet" har verkligen stramat upp ljudet och gett bättre perspektiv/3-D.

dsc01652_zps4z6ojnyp.jpg

Fossingarna i kvällsljus.

dsc01619_zpsozm9bezj.jpg

Coda från insidan. 3000VA Trafo.

dsc01627_zps2gxhegov.jpg

Översikt.

dsc01630_zpsyekrnunx.jpg

dsc01629_zpsogdambrm.jpg

Sälj nu av en nätkabel och köp en juste kafferigg Apex ;)

Link to comment
Share on other sites

Sälj nu av en nätkabel och köp en juste kafferigg Apex ;)

Ser väldigt trevligt ut Plind... Mycket värme och känsla där i den riggen

Din AMR ger vissa vibbar till "Kronzilla" så där i dunklet med de höga Whiskey "rören" :)

Har själv en ISOMAC espressomaskin och man ska inte underskatta vad en bra nätkabel kan göra för vattentemperaturen.. Givetvis har man gått lös på även den ;)

Så inga förhastade slutsatser ännu vad gäller att sälja nätkablar Apex :icon_smile_cool:

Lycka till Plind

/Pärr

Edited by pärr
Link to comment
Share on other sites

Ser väldigt trevligt ut Plind... Mycket värme och känsla där i den riggen

Din AMR ger vissa vibbar till "Kronzilla" så där i dunklet med de höga Whiskey "rören" :)

Har själv en ISOMAC espressomaskin och man ska inte underskatta vad en bra nätkabel kan göra för vattentemperaturen.. Givetvis har man gått lös på även den ;)

Så inga förhastade slutsatser ännu vad gäller att sälja nätkablar Apex :icon_smile_cool:

Lycka till Plind

/Pärr

Tack Pärr :app: Min kaffemaskin är en LaScala Butterfly.

PETE4335liten.jpg

Link to comment
Share on other sites

Riktigt inbjudande! Ser fram emot ett besök när jag kommer till Götet nästa gång, får väl pilla i mig allergipiller. Så länge jag undviker kontakt med katter är det inget problem men de vill liksom inte undvika kontakt med mig.det är som om de undrar "vad är det där för konstig prick som inte vill klappa mig, jag får väl fjäska lite....hallå! Se mig!" Fast det är häftiga varelser, självständiga. Jag förstår dock varför du inte har klösbrädor (magnepan). Man kan ju tänka sig vad en katt skulle tänka...."Ååå, till mig, du skulle inte...fantastiska att klättra o klösa på!"

Jag tycker dina små reservhögtalare var riktigt fina förresten, det är något speciellt med externa fin-filter. Trycker på Gilla-knappen.

Link to comment
Share on other sites

Tack Pärr :app: Min kaffemaskin är en LaScala Butterfly.

PETE4335liten.jpg

Underbart system plind. Och fina bilder Apex - som vanligt. Kul att få följa med på lyssning på distans. Det känns också på andra sidan datorskärmen att det här låter riktigt bra.

Och sedan det här med kaffe. Hur kommer det sig att bra hifi ofta kombineras med bra java? Är det för att man är bra på "livsnjutning" i största allmänhet?

Link to comment
Share on other sites

Ja det är rätt vanligt, jag tror att hifi-folk, i alla fall de jag umgås med och de jag träffat på mässor runt om är trevliga livsnjutare som strävar mot perfektion i så väl stort som smått. Själv tycker jag att det inte är någon ide att dricka någon form av kaffe om det inte är ett gott sådant. Det grämer mig fortfarande att den aeropresso jag bjöd Plind på inte var så god, någon hade micklat med min kvarn och ändrat kornstorleken :diss: .

I vårat Hifigäng är god mat, gott vin och såväl whisky som cognac lika viktiga delar av livet som musik och fördjupningen i teknik kring hifiutrusning lika viktiga delar.

Många av oss är väl lite finsmakare det ligger i vår läggning helt enkelt.

Och då menar jag det i positiv mening inte som ett utslag av snobbism utan förmågan att urskilja nyanser i en helhet.

Link to comment
Share on other sites

Grym anläggning och fina bilder!

Jag blir sugen på en espresso när man ser sista bilden :)

För er som inte vart hemma hos plind, så visst, hans system låter fantastiskt trevligt! Men det är fikastunden (och gästvänligheten) som gör att man kommer tillbaka gång efter gång!! :thumbsup:

/ptr

Link to comment
Share on other sites

För er som inte vart hemma hos plind, så visst, hans system låter fantastiskt trevligt! Men det är fikastunden (och gästvänligheten) som gör att man kommer tillbaka gång efter gång!! :thumbsup:

/ptr

Jag tackar plind för även fika, sällskap och inspiration. Som jag skrev gjorde även kaffet ett bra intryck. Har inte kunnat släppa min senaste tids upplevelser med fantastiska kaffearomer. Plinds kopp kaffe puttade mig över kanten. Jag faller handlöst. Slank in på butiken Kaffemaskinen i går... och dämpade fallet. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar plind för även fika, sällskap och inspiration. Som jag skrev gjorde även kaffet ett bra intryck. Har inte kunnat släppa min senaste tids upplevelser med fantastiska kaffearomer. Plinds kopp kaffe puttade mig över kanten. Jag faller handlöst. Slank in på butiken Kaffemaskinen i går... och dämpade fallet. ;)

Hehe, då har man infekterat en till. Härligt Apex, kommer gärna över och visar hur man gör :mm:

Idag har en ny pryl implementerats i systemet. Med en dåres envishet fortsätter jag att jobba med akustiken i rummet :app:

40-45hz var inte längre det största problemet utan en elaking vid 110-115hz var värst. En samtidig svacka vid 100hz gjorde att skillnaden mellan 100 och 112hz var 16db.

Problemet var att hitta en plats för basfälla. Peaken hittades i princip bara i sweetspot och där är det ju inte lämpligt...

Gjorde en grundlig utflykt i rummet med mätmicken och 112hz tonen på repeat. Fann en minst lika stor nod på motsatta väggen bakom elektroniken.

En än gång fick Niclas på TQ-Audio uppdraget att tillverka en absorbent. Den här gången en sk.Helmholzpanel. En låda med en massa hål på fronten avstämd till 112hz.

Niclas kom på en smart lösning med variabelt djup i lådan för att kunna fintuna den.

DSC01656_zpso2ustbyf.jpg

Framsidan.

DSC01657_zps33didefh.jpg

Baksidan, med den lösa skjutbara bakväggen synlig. En rundstav av trä följde med för att kunna trycka bakväggen bakåt om den kommit in för långt.

Gjorde intrimning och mätning med låddan stående i sweetspot. När jag hittat rätt djup på lådan placerade jag den bakom anläggningen.

Till min glädje kunde jag konstatera att 112hz hade minskat med 4db. samtidigt som dippen vid 100hz stigit 3db. Gapet på 16db. har alltså minskat till 9db! :app:

Som vanligt när man ändrar någonting så får det verkningar lite varstans. De förändringarna får Dirac ta hand om :app:

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Hehe, då har man infekterat en till. Härligt Apex, kommer gärna över och visar hur man gör :mm:

Du är välkommen. Det kommer jag att behöva. Jag vat inte ens vad som är upp och ner på denna maskin. Var skall man ha kaffefiltret?

Jag skall lära mig hur man gör hade jag tänkt. Kanske smygtitta på de som kan och gå en kurs om några veckor.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde intrimning och mätning med låddan stående i sweetspot. När jag hittat rätt djup på lådan placerade jag den bakom anläggningen.

Till min glädje kunde jag konstatera att 112hz hade minskat med 4db. samtidigt som dippen vid 100hz stigit 3db. Gapet på 16db. har alltså minskat till 9db! :app:

Som vanligt när man ändrar någonting så får det verkningar lite varstans. De förändringarna får Dirac ta hand om :app:

Du är grym plind! Inget är för bra för att inte göras bättre.

Jag tyckte inte att det fanns något att klaga på häromdagen, men dina akustik synpunkter går inte att bortse ifrån med de mätvärden du har. Jag hade verkligen inget att klaga på när jag var där, tvärt om, men gissar att det nu är ännu lite mer smocka och dynamik i mellanbas samtidigt som du får en bättre och mer realistisk klangbalans i mellanbas till basområdet.

Link to comment
Share on other sites

Du är grym plind! Inget är för bra för att inte göras bättre.

Jag tyckte inte att det fanns något att klaga på häromdagen, men dina akustik synpunkter går inte att bortse ifrån med de mätvärden du har. Jag hade verkligen inget att klaga på när jag var där, tvärt om, men gissar att det nu är ännu lite mer smocka och dynamik i mellanbas samtidigt som du får en bättre och mer realistisk klangbalans i mellanbas till basområdet.

Ja, jag hör redan nu att det låter bättre än tidigare när Dirac är urkopplat. Behöver göra en ny mätning idag och få en ny Dirac kurva. De korrigeringar den gör nu är ju inte riktigt relevanta längre. Lyftet vid 100hz ska minskas samtidigt som 112hz ska tryckas ner mindre än innan. Det kluriga med akustikreglering är att när man ändrar något så får det verkningar på både anade och oanade ställen :39:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag hör redan nu att det låter bättre än tidigare när Dirac är urkopplat. Behöver göra en ny mätning idag och få en ny Dirac kurva. De korrigeringar den gör nu är ju inte riktigt relevanta längre. Lyftet vid 100hz ska minskas samtidigt som 112hz ska tryckas ner mindre än innan. Det kluriga med akustikreglering är att när man ändrar något så får det verkningar på både anade och oanade ställen :39:

Ja, och ett fasligt mätande blir det.

Jag tyckte den där basfällan var en elegant sak! Skulle gå att göra relativt osynlig.

Hur är den ställbara bottnen tätad? Eller är den bara sågad med riktigt bra passning kanske.

112 Hz, då är rummet drygt 3 meter på smala ledden?

Tycker du gör helt rätt, Dirac är ett fantastiskt verktyg men ska ha så lite att göra som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, och ett fasligt mätande blir det.

Jag tyckte den där basfällan var en elegant sak! Skulle gå att göra relativt osynlig.

Hur är den ställbara bottnen tätad? Eller är den bara sågad med riktigt bra passning kanske.

112 Hz, då är rummet drygt 3 meter på smala ledden?

Tycker du gör helt rätt, Dirac är ett fantastiskt verktyg men ska ha så lite att göra som möjligt.

Hej Bernt :) Bottenplattan är bara bra passad, man får pressa in den med lite milt våld. Känner jag mig säker på att den ligger helt rätt och inte vill justera mer

kan jag silikona den för ytterligare täthet. Den mäter 75x50x25(B,H,D). Hade ursprungligen tänkt mig 2st. men den här gav så bra resultat så jag tror nästan att det räcker :app:

Link to comment
Share on other sites

Tackar för dagens kaffestund plind. Kul att få lyssna på din anläggning igen, det var många förändringar i maskinparken sen sist och det låter som uppgraderingar överallt i mina öron!!

Extra kul att höra dirac. Här var det mycket tydligt att det blev bättre med den inkopplad och det har jag inte upplevt när jag lyssnat på andra håll.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag hör redan nu att det låter bättre än tidigare när Dirac är urkopplat. Behöver göra en ny mätning idag och få en ny Dirac kurva. De korrigeringar den gör nu är ju inte riktigt relevanta längre. Lyftet vid 100hz ska minskas samtidigt som 112hz ska tryckas ner mindre än innan. Det kluriga med akustikreglering är att när man ändrar något så får det verkningar på både anade och oanade ställen :39:

Min erfarenhet ifrån digitala filter med peq är att det i princip aldrig går att höja. Det är ju inte det att tonerna saknas i materialet utan pga av olika omständigheter så finns det utsläckningar. Går det inte att stänga av all höjning och satsa på att minimera toppar istället för att höja dalar?

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet ifrån digitala filter med peq är att det i princip aldrig går att höja. Det är ju inte det att tonerna saknas i materialet utan pga av olika omständigheter så finns det utsläckningar. Går det inte att stänga av all höjning och satsa på att minimera toppar istället för att höja dalar?

Mig veterligen så sker det ingen höjning av dalarna utan det är topparna som trycks ner.

Stämmer på ett ungefär. Jag använder mjukvaran i min datorlösning och det verkar som att Dirac höjer till en viss gräns, kanske 6dB. Men sänkningen är det ingen begränsning på.

(Sen står det ju en själv fritt att lägga hela målkurvan lägre i nivå och då blir det ju bara sänkning.)

Det man är rädd för antar jag är klippning i digitala domänen. Att det suger effekt att höja en dal är ju inte helt relevant eftersom slutresultatet blir att man höjer volymen allmänt för att kompensera vad Dirac sänkt i topparna.

Största förtjänsten med Dirac tycker jag är att den tidskompenserar systemet. Det är viktigt i mitt fall med bakladdat horn kombinerat med slutna subbar och korta diskanthorn.

Den andra stora förtjänsten är att kunna justera systemets grundklang dit man vill.

Akustiken ska helst justeras på annat sätt, även om Dirac gör bra saker även här.

Link to comment
Share on other sites

Plind, inom vilket Hz-område har du valt att Dirac ska jobba? Har själv en puckel vid 32 och en vid 63 Hz som jag skulle vilja dämpa 5-7 dB. Men annars skulle jag vilja ha resten "obehandlat".

Hej :) Dirac jobbar över hela registret. Provade en gång att bara låta den jobba i basen men det lät inte lika bra!

Den gör positiva saker för hela registret. Som Grottmannen sa för några poster sedan så tidskompenserar den oxå och förbättrar impulssvaret.

Du har inte plats och möjlighet för någon Varitunedämpare?

Link to comment
Share on other sites

Jo, en dämpare så som din skulle jag nog få plats med.

Du som har bättre koll på dess funktion, är det möjligt att vända på den så att hålen är nedåt och att man sätter ett par korta fötter undertill och lägger en kudde ovanpå, så att den helt enkelt ser ut som en fotpall? Som man sedan kan ställa på en plats där basen är dominant.

Hur räknar man ut hur stor själva boxen behöver vara för att lösa uppgiften?

Räcker det med att man siktar in sig på första peaken (32 Hz) och att reducering där automatiskt minskar 64 Hz puckeln. Eller måste man ha två st, en för varje topp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...