Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

Håller med, färgdiagrammet säger mycket mer. Ser bra ut som sagt. Plind, en vacker dag kanske jag får tummen ur och kommer och provlyssnar igen.

Men nu är det väl snart havsöring för hela slanten?

Kommer du en vardagkväll är det lugnt :app:

Link to comment
Share on other sites

Havsöring, Ja! :mm:

Ursäkta OT, men i år ser ut att bli en fin säsongstart, vilken vår vi har. Gör nu sista helgen i Hemsedal med vårskidåkning, på måndag ska båten i, och på tisdag ska flugorna blötas runt Mollösund! Snacka om att säsonger går i varandra. :)

Stereon går ju hela tiden också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fick som sagt möjlighet att testa en hel uppsättning kablar från Svenska Sonus Concordia:-)

dsc01142_zps08698c7d.jpg

De kommer i en tjusig låda av läder. 2 nätkablar, "Black diamond" och "Ruby". Signalkablarna "Saturnus" och "Neptunus", högtalarkabeln "Neptunus".

dsc01151_zpsf4fc8ed9.jpg

Black Diamond

dsc01152_zps1b12143e.jpg

Ruby.

Det sitter fina kontakter från Oyaide på samtliga kablar i serien.

Link to comment
Share on other sites

Så du har redan fått ett gäng med påskägg ?

Sena julklappar och tidiga påskägg... du får nog börja kolla almanackan lite bättre Plind :D

Siffrorna 001/002 kan det vara serienummer ?

Jag hänger med för det här ska bli intressant :)

Link to comment
Share on other sites

Så du har redan fått ett gäng med påskägg ?

Sena julklappar och tidiga påskägg... du får nog börja kolla almanackan lite bättre Plind :D

Siffrorna 001/002 kan det vara serienummer ?

Jag hänger med för det här ska bli intressant :)

Påsken kom tidigt i år tycker även jag ;)

Jag hänger också på med stort intresse :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

I egenskap av tillverkare tar jag mig friheten att göra små inlägg och kanske några rättelser om det skulle vara nödvändigt.

Det stämmer att serienr är 001 och 002. Detta är de första exemplaren i den färdiga produktformen. Tidigare fanns en Xserie,

Med fyrkantiga akrylklossar med lasergravyren direkt i klossen.

Detta blev dock för dyrt då klossarna graverades en och en.

Lösningen blev en tunn självhäftande aluminiumplåt/film som kunde lasergraveras i stora ark. Detta gjorde att extra kraft/tid kunde läggas på aikrylklossarnas form och finish. Det är inte ett vanligt klistermärke, utan ett tunt lager metall.

Ett av designmålen var så lite metall som möjligt i närheten av kablarna.

Detta kit har rest runt en hel del och kopplats i ett tiotal olika anläggningar under det senaste året. Vilket medför en del slitage. Den lilla bortskurna fliken på SATURNUS Cu har jag skurit bort för att fasetten gick in aningen för långt.

Dessa är de första demoexemplaren och därför har sådana missar rättats till på senare exemplar. Dessa duger dock utmärkt att skickas runt för att lyssnas, klämmas och kännas på.

Lådan är konstläder, det är en standardprodukt som ni kanske känner igen, men jag ville ändå ge en mer gedigen känsla än en vanlig kartong med tryck. Jag tycker det är viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Det ska bli intressant att ta del av plinds upplevelser, jag har ju fått lite input redan. Det som jag finner tillfredställande är att responsen från både testare och kunder är likartad trots väldigt olika anläggningar. Man brukar säga att en kabel inte "låter" utan att det är kombinationen av kabeln och de två apparater den sammankopplar som ger klangliga egenskaper. Detta är förvissa sant, men jag tycker ändå att materialval och konstruktionsfilosofi ger en signatur som kan spåras i olika sammanhang och att den sätter en prägel på ljudet.

Om ni tycker att jag ska hålla mig utanför denna tråd så påpeka gärna det. Jag förklarar och svarar gärna på frågor som dyker upp. Jag kommer givetvis följa denna tråd extra noga.

Link to comment
Share on other sites

Lite info flikar jag in med- i väntan på intryck.

Dessa analoga kablar är från reference-serien.

NEPTUNUS är den enklaste kabeln som har tre st ledare av cryo-behandlad 7N koppar isolerade med oblekt bomull.

SATURNUS är mellanmodellen i denna serie den har 4 resp 5 ledare beroende på om man väljer RCA eller XLR.

Alla modeller kan levereras i Ag utförande, numera 5N silkesisolerat silver.

Kablarna är oskärmade och ett av designmålen var att ha så lite ledande material som möjligt i närheten av ledarna eftersom jag upplever att det påverkar klangbalansen negativt.

Link to comment
Share on other sites

Vidare kan väl nämnas att kablarna är gjorda helt för hand i varje steg av tillverkningen. Detta är tidsödande men slutresultatet är en unik produkt vad det gäller material och hantverk. Jag använder bara naturmaterial som isolering, dock ej i strömkablar av säkerhetsskäl, vad detta resulterar i väntar jag med att kommentera tills Plind har redogjort för sina upplevelser.

Varje modell har en signumfärg på den akrylkloss som håller ihop kablarna parvis och agerar produkt/signalriktnigsanvisning samt serienr. Akrylklossen dämpar mekaniskt resonanser utan att öka vikten på kabeln som har väldigt låg vikt.

Akrylklossen tillverkas och poleras också den för hand och varje exemplar har en unik ådring.

Alla kontakter kommer från Oyaide, RCA-kontakten, SLSC, med mittpinne tillverkad av rent silver, pläterade med rohdium. Som vanligt lägger Oyaide stor vikt vid polering och plätering.

Link to comment
Share on other sites

Skrev ett långt inlägg vid lunchtid idag som bara försvann i cyberrymden :dead: Samlar mig igen till ett nytt försök;

Dags att samla sig för ett omdöme om kablarna Jag har sedan länge varit av den fasta åsikten att dyra kablar är det sista man ska lägga sina surt förvärvade HiFi-slantar på.

Det är den sista lilla kryddan när huvudrätten och ”dukningen” är klar.

Optimal placering av högtalarna, rumsakustik och vibrationskontroll är långt viktigare parametrar. Nu börjar jag komma till vägs ände med mitt rum och elekronik/högtalare så lite kabeltester kan vara roliga om än jobbiga.

Mitt nuvarande kablage består av MIT i olika former som signal-och högtalarkablar.

Bland nätkablarna finns Acoustic Revive, Audio Replas, JPS och Analog Research.

Strömkablarna matas av en strömrenare från Isotek(Sigmas)+Syncrokabel.

Första bytet var att sätta in Saturnus Cu. RCA mellan CD/DAC och Lebenförsteget.

Bytte fram och åter ett flertal gånger med olika typer av musik och upplevde en otvivelaktig skillnad i karaktär. MIT-kabeln drar lite åt det mörka, öronvänliga hållet medan Saturnusen adderade lite luft och energi i de övre registren. Inte alls så det blev vasst utan lite mer information som blev tillgänglig. Små detaljer som tidigare legat långt i bakgrunden framträdde med tydligare relief.

Skall icke tolkas som att basen var klen, tvärtom var den stram och potent(liksom MIT). Var extra uppmärksam på brusnivån med tanke på att den är oskärmad men kunde inte notera något negativt i det avseendet.

Inalles ett snäpp uppåt i ljudkvalité!

Link to comment
Share on other sites

Skrev ett långt inlägg vid lunchtid idag som bara försvann i cyberrymden :dead: Samlar mig igen till ett nytt försök;

Dags att samla sig för ett omdöme om kablarna Jag har sedan länge varit av den fasta åsikten att dyra kablar är det sista man ska lägga sina surt förvärvade HiFi-slantar på.

Det är den sista lilla kryddan när huvudrätten och ”dukningen” är klar.

Optimal placering av högtalarna, rumsakustik och vibrationskontroll är långt viktigare parametrar. Nu börjar jag komma till vägs ände med mitt rum och elekronik/högtalare så lite kabeltester kan vara roliga om än jobbiga.

Mitt nuvarande kablage består av MIT i olika former som signal-och högtalarkablar.

Bland nätkablarna finns Acoustic Revive, Audio Replas, JPS och Analog Research.

Strömkablarna matas av en strömrenare från Isotek(Sigmas)+Syncrokabel.

Första bytet var att sätta in Saturnus Cu. RCA mellan CD/DAC och Lebenförsteget.

Bytte fram och åter ett flertal gånger med olika typer av musik och upplevde en otvivelaktig skillnad i karaktär. MIT-kabeln drar lite åt det mörka, öronvänliga hållet medan Saturnusen adderade lite luft och energi i de övre registren. Inte alls så det blev vasst utan lite mer information som blev tillgänglig. Små detaljer som tidigare legat långt i bakgrunden framträdde med tydligare relief.

Skall icke tolkas som att basen var klen, tvärtom var den stram och potent(liksom MIT). Var extra uppmärksam på brusnivån med tanke på att den är oskärmad men kunde inte notera något negativt i det avseendet.

Inalles ett snäpp uppåt i ljudkvalité!

Håller med om analysen om kablar men vill tillägga att strömkablarna skall komma som första kabel och högtalarkablarna sist i prioriteringsordning. Det är mycket dyrare att få en viss effekt på högtalarkabel som är samma som på en bra strömkabel, om det ens är möjligt.

Riktigt kul att höra om dina upplevelser. Visst är det härligt med ett friskt ljud utan hård distorsion om botten i ljudet finns kvar.

Link to comment
Share on other sites

Det finns få saker som är lika störande, har lyckats med samma sak flera ggr. Att lägga ned energi och tid på ett långt och intressant inlägg som försvinner ut i cyber. Att återigen samla sig kräver verkligen massor av energi. En eloge Plind.

Jag kommer från år av nordost (miss) bruk ; ) det är från deras klangvärld jag tagit avstamp. Målet för mig var att behålla luftighet och detaljrikedom. Men addera ett varmare, fylligare mellanregister och en kontrollerad men icke anemisk bas.

Missförstå mig rätt: jag älskade Nordost men när jag hörde transparents mm2 insåg jag att det fanns nyanser och en önskvärd värme i den kabeln.

Hur kan man få både och? Enkelt, laborera i två år med material och geometrier och jämför med alla möjliga kommersiella kablar som man kan komma över.

Jag upptäckte att många kablar led av olika tendenser till artificiella artefakter. Detta minskade/försvann när kontakten med plastisolering ersattes av naturfibrer.

Jag tycker inte om doktriner och regler men mina efterforskningar kom till några klara riktlinjer för kablarna.

Solida individuellt isolerade ledare.

Naturfiber som isolering.

Låg vikt

Tight, låst geometri.

Så rena råvaror som möjligt

Ej pläterade ledare.

Ingen skärm och så lite metall som möjligt i kablarna.

Visst kan skärm vara nödvändigt i tex skivspelarsammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg blev att ersätta MIT kabeln mellan för-o slutsteg(Coda´n). Började här med den obalanserade Neptunus Cu.

Hade förväntat mig ett steg i samma riktning men nu hade jag riktigt svårt att höra någon skillnad. Första timmen tyckte jag mig ana en lite slankare tonalitet men vartefter den "spelades in" blev jag mer tveksam om detta..

För att kunna testa den balanserade Saturnus Ag. fick jag byta till mitt andra försteg som har XLR. Nu hade jag dessutom möjlighet att ha RCA inkopplat samtidigt och skifta mellan dessa med ett knapptryck på fronten av slutsteget. Bytte fram och åter mellan de båda men kunde inte säkerställa några signifikanta skillnader mellan Saturnus och mina MIT RCA.

Slutsats så långt; kabeln mellan cd/dac och försteg verkar mer kritisk än den mellan för- o slutsteg.

Link to comment
Share on other sites

Nästa steg blev byte till högtalarkabeln Neptunus. Här kunde jag möjligen med lite god vilja höra en förändring i samma riktning som den första signalkabeln åstadkom.

En aning mer energi i de övre registren kontra MIT-kabeln.

Link to comment
Share on other sites

Intressant läsning i tråden om trådar.

Håller med Apexorca om att börja med strömkablarna. Kabeltester är tidskrävande och ganska svårt. Största problemet är att kablarna "mognar" och låter bra först efter tre dagar. Karaktären kan höras tidigare men det "sitter" först tredje dagen. Försöker att endast låta kablarna arbeta och först tredje dagen lyssna kritiskt.

Har själv nyligen uppdaterat ström,signal och högtalarkablar från Jorma Origo till Jorma Prime. MKT nöjd.

Försöker nu hitta lämplig phonokabel till AMG skivspelare.

/Dynamik-Harry

Link to comment
Share on other sites

Håller med om analysen om kablar men vill tillägga att strömkablarna skall komma som första kabel och högtalarkablarna sist i prioriteringsordning. Det är mycket dyrare att få en viss effekt på högtalarkabel som är samma som på en bra strömkabel, om det ens är möjligt.

Hålletr nästan med. Nästan. Min prioritetsordning är nog, med mina senare erfarenheter, att signalkabeln mellan signalkälla och försteg är viktig. Strömkablarna har även för mig gjort större verkan än högtalarkablar. Men sen har jag med Galileo USC inkopplad mellan högtalarkablar och högtalare märkt av rätt dramatiska förbättringar. Faktiskt i klass mellan en dålig och bra signalkabel. Den produkten känns unik i sin uppgift och är lika effektiv som en strömrenare.

/n.o

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Till sist sattes de två nätkablarna in på för-och slutsteg. Kunde inte säkerställa några förändringar i ljud här heller. Annars vet jag av erfarenhet att nätkablar kan göra skillnad. Kan möjligen bero på att samtliga nätkablar numer får sin renade ström från en Isotek Sigmas/Syncro.

Summa summarum så blev det en signifikant skillnad till det bättre med Signalkabeln Saturnus Cu. mellan cd/dac och försteget. För övrigt blev det varken bättre eller sämre :app: Om man skulle... :?::mm:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...