Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

Hade nöjet att få sitta i plinds högsäte några timmar i går kväll när detta skrivs...

Codan lyser upp systemet som en ikon, jag skulle kunna radda upp ett gäng plattityder som upplevelsebeskrivning, men det bästa jag kan säga att de eventuella brister som finns bleknar i solljuset av helheten(Alla detaljer man kan önska och ett mycket bättre grepp än vad jag minns från Caryn)!

Timmarna bara flög förbi och man glömmer att man borde besökt den lille gentlemannens hobbyrum för länge sedan för man sitter där och kniper och vill spisa ett par vax till, för mej var det ytterst nära att jag lämnade en "glädjepöl" under mej bara för att få sitta lite längre (lyckligtvis skred jag till handling innan trycket gav vika :blush varken Bosse eller Uffe hade gillat en sådan fadäs)...

Tack plind, din gästfrihet är måttstocken för HiFi-snylatre som jag!

/ptr

Edited by plundin™
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Nu har tomten varit här med slutleveransen. Nu krävs lite finjusteringar men sedan ska det vara "klart" för lång tid framöver förhoppningsvis :mm:

Ujuj...tomten har haft det slitigt sedan jul förstår jag! :D

...man får alltid ett litet leende på munnen när man läser att hifitokar inte skall uppgradera/förändra mer.... ;):blush

\\K-man

Link to comment
Share on other sites

Nu har tomten varit här med slutleveransen. Nu krävs lite finjusteringar men sedan ska det vara "klart" för lång tid framöver förhoppningsvis :mm:

Jag känner igen mig i den långa leveranstiden och att nu är det förhoppningsvis "klart"!

Hoppas att det blev som du tänkt dig? :)

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Ja då ska vi se vad Tomten hade i säcken

DSC01056_zps9adc793b.jpg

DSC01054_zps551284d8.jpg

En stor tom låda, eller för att vara mer precis 2 till antalet. Grundligt inspekterade inifrån och ut av katten Bosse.

Som de flesta av er förstår så är det basabsorbenter av Helmholztyp. Större till volym än de V-4 moduler jag haft bakom ryggen i sweetspot.

Anledningen till detta är att jag trots en V-6 och en V-5 bakom högtalarna haft en puckel i basåtergivningen runt 40-45hz.

V-fyrorna har inte varit kapabla att fixa detta utan har istället nyttjats till att tämja pucklar längre upp i frekvens.

Nya V-sexor var inte ett alternativ eftersom de är för djupa till storleken. Det skulle tvinga mig att flytta fram lyssningsstolen ännu närmare högtalarna.

Uppdraget gavs istället till till Niclas på TQ-Audio(som oxå byggt mina basmoduler) att tillverka customabsorbenter som inte byggde så mycket på djupet men ändå

hade ungefär samma innervolym.

Link to comment
Share on other sites

Det behövs en slitsad portöppning oxå

DSC01057_zps0daf0d6e.jpg

DEn gjordes som en "insticksmodul" för att kunna modifieras vid behov.

DSC01058_zps1f854215.jpg

Även den gick igenom "kvalitetskontrollen" :app:

DSC01059_zps33c22b6e.jpg

På plats. Fästs med 20 skruvar och tätande packning.

Link to comment
Share on other sites

AVAMediaZarapremium_zps2683d178.jpg

Nästa present i säcken är en sk. mediaspelare. En AVA-Media Zara Premium. Den både rippar och spelar. Har inbyggd dac men jag kör digital koax ut till AMR-dacen.

Valde varianten med 2x1 TB hårddisk. Styrs från en IPAD 2 och en NAIM-app. Vet inte om jag inbillar mig men jag tycker det låter bättre än att spela samma cd i spelaren.

Digitalkabeln är en silvervariant från Oyaide "DR-510".

Link to comment
Share on other sites

Fasen vad spännande, ska bli kul att höra om du knäcker puckeln nu. Du har ju verkligen jobbat med akustiken. Heder för det. :)

Jomenvisst, envishet är en dygd :app: Mina inledande mätningar visar att de är lite för lågt tunade. Med mätmicken i luftspalten får jag en kraftig peak runt 28-30hz.

Vi får nog såga av den lite(porten) för komma närmare 40hz. Det lustiga är att några andra problemområden längre upp blivit klart bättre :o

90-100hz har haft en dipp som nu höjt sig och en peak vid 110-120hz har lagt sig lite! Varje sådan här förändring gör en större skillnad i ljud än något kabelbyte kommer i närheten av :app:

Slutsats; rätta till akustiken så mycket det går innan större investeringar görs på kablar o tillbehör!

Link to comment
Share on other sites

Jo jag höll ju nästan på att glömma att det skett en förändring på förstegsfronten oxå. Mitt lilla Lebenförsteg har bytts till den större modellen med extern nätdel och RIAA :mm:

IMGP0764_zps6fbf501c.jpg

IMGP0765_zps5e235f21.jpg

Tyvärr miste jag då den fjärrstyrda volympoten men det går väl att ordna framöver.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...