Krima Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 För visst får man låna hem högtalare, men får man låna dem så att man får lyssna dem i 200 timmar? För högtalare (om jag förstått det rätt) blommar ju inte ut förrän dess. Det kan ju finnas högtalare som inte tilltalar mig från början men efter dessa timmar så tillber jag dem. Men jag kanske har helt fel?? Inte första gången precis Quote
Krima Posted December 22, 2009 Author Posted December 22, 2009 För visst får man låna hem högtalare, men får man låna dem så att man får lyssna dem i 200 timmar? För högtalare (om jag förstått det rätt) blommar ju inte ut förrän dess. Det kan ju finnas högtalare som inte tilltalar mig från början men efter dessa timmar så tillber jag dem. Men jag kanske har helt fel?? Inte första gången precis Svarar mig själv. Krima, du förstår handlarna har för det mesta inspelade ex som du kan låna hem. De som inte har det är inte riktigt kloka eller seriösa. Klart. Quote
Krima Posted December 22, 2009 Author Posted December 22, 2009 Svarar mig själv. Krima, du förstår handlarna har för det mesta inspelade ex som du kan låna hem. De som inte har det är inte riktigt kloka eller seriösa. Klart. Tack, Krima Quote
calle_jr Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Det var ju en enastående smidig hantering av detta bekymmer. Full pott till supporten! Quote
Vox Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Ett annat sätt att komma runt de "200 timmarna" är att köpa begagnat. Quote
ukiro Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Även bortsett från inspelning så tar det tid att lära känna en högtalare. Vill man uppnå mer än att det "låter schysst" så är det där en process man inte ska rusa igenom. Sedan är frågan om man ska byta bara högtalarna, eller om köpet är en del i att byta mer än så. Beroende på vad man tänkt göra behöver man beakta systemmatchning på olika sätt, och ska man matcha mot existerande grejer är ju hemlån viktigt. Mitt senaste köp tog 6 månader från att jag råkade höra högtalarna till att det blev köp. Däremellan finns närmast dagligt grubblande, research och massor av butikslyssning i otaliga omgångar hos en mycket tålmodig och förstående handlare. Tack och lov var de första steget i att bygga helt ny anläggning, för hade jag behövt väga in matchning mot existerande elektronik hade jag nog fortfarande inte varit klar. Nu ska jag bara repetera samma visa med förstärkare, DAC, vinylspelare, tonarm och nål, plus kablar och akustikreglering förstås. Suck... Quote
new order Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Trots att högtalare kräver inspelning så har väl de flesta oinspelade samma grundklang som en inspelad?Kan en högtalare dramatiskt ändra karaktär från ny till inspelad? Quote
Bebop Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Trots att högtalare kräver inspelning så har väl de flesta oinspelade samma grundklang som en inspelad?Kan en högtalare dramatiskt ändra karaktär från ny till inspelad? Det är ju en poäng. Jag kan bara uttala mig om Dynaudio, och där har grundklangen varit som du säger, densamma. Men efter ett tag blir allt bättre. En ny Dynaudio blir lite som att lyssna i en tunnel, men när elementen har fått röra sig lite blir allt så mycket lättare och större. Högtalarna känns mindre ansträngda och spelar både kraftfullare och mer upplöst i alla register vilket också ger en större och bättre ljudbild. Dynaudio förklarade detta med att de rörliga delarna i en högtalare måste komma i form. I början är de lite tröga men efter hand mjuknar upphägningar och elementen blir mer följsamt mot inkommande signaler. Däremot tycker man att det är en klyscha att delningsfiltret måste spelas in. Quote
DrKlang Posted December 25, 2009 Posted December 25, 2009 Man får chansa lite. Lyssnar man på en demo eller halvinspelade högtalare kan man få en uppfattning om ljudet. En del rescnesioner är bra också, särskilt om dom jämför olika apparater/högtalare. Tyvärr är det få rescencenter som vågar det. Sedan börjar sporten. Byta kablar och slutsteg etc tills man får det ljud man vill ha. Har man en bra högtalare som befinner sig inom det spektrum av förmågor man är ute efter är det sällan man ser hela bilden från början. Mina högtalare är 10 år gamla och jag hittar fortfarande nya aspekter av dom. Det är bl.a. det som gör hifi intressant för mig. Quote
Apexorca Posted December 26, 2009 Posted December 26, 2009 Jag tror firmor spelar sina sina högtalare innan utlåning. Det är iallafall min erfarenhet. Jag upplever också att högtalarna har en grundkaraktär som bibehålls men att det kan låta lite pressade vassa och kantiga jämfört med när de börjar bli inspelade. Då blommar de ut med mer luftighet och öppnare ljudbilld. Frågan är ju bra! Skall man vara noga med sitt val bör ju högtalaren vara inspelad. Calle B Quote
Recommended Posts