Haydn Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Hej! Jag spelar (och köper ) vinyl för brinnande livet just nu och upplever att vissa skivors ljudbild drar åt höger. Idag köpte jag Selling England by the pound i mycket bra skick, men det känns som Peter och Phil sitter/står långt till höger. När jag sedan lägger på ex. Dire Straits så står Mark i mitten!? Har någon erfarenhet av genesisplattans ljudbild eller något svar på varför det låter som det gör? God Jul & Gott Nytt år, hoppas ni får mycket bra musik/utrustning av tomten! Mvh, Wilhelm Quote
Bebop Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Om det känns rätt på Dire Straits så är det säkert mixningen som ligger som den gör. Skulle det vara obalans i något av stegen, så skulle ju det innebära att Mark Knopfler skulle mixas mer till vänster om Peter och Phil kom i mitten. Ett bra sätt att testa är att köra tal i mono, om Du har möjlighet från t ex radion. Om rösten ligger i mitten så är det säkert OK. Om inte så kan Du ha vänster/höger avvikelse i t ex pickupen. Då blir det till att byta pickup eller skaffa förförstärkare med balanskontroll. Innan du gör något föreslår jag att du provar lite fler skivor och jämför hos en kompis, alternativt om Du kan komma över/låna en platta som är släppt både på CD och vinyl från samma mix. Jag utgår ifrån att kablarna sitter rätt mellan förstärkare och högtalare ... röd=höger/svart (eller vit) = vänster ... både i förstärkare och högtalare. Quote
calle_jr Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Hej! Jag spelar (och köper ) vinyl för brinnande livet just nu De brukar finnas en back för testskivor och Opus 3 i sorterade vinylbutiker. Just kontroll av kanalbalans finns med på de flesta. Quote
Haydn Posted December 22, 2009 Author Posted December 22, 2009 Tack för hjälpen! Jag skall testa med spotify och se hur herrarna är placerade. Återkommer säkert i ämnet. Mvh, Wilhelm Quote
Absolute Audio Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Jag brukar använda låten Battle of epping forest för att just kolla att högtalarna står rätt. När det stämmer så börjar marchtrummorna långt bak i ljudbilden och sedan vandrar dom framåt från ena kanalen till den andra. Men ljudet skall aldrig komma helt från ena högtalaren utan sväva fritt i rummet. Ungefär som någon marcherar framåt i "S" form, om ni förstår vad jag menar, och när trumman stannar så ska den stå mitt i ljudbilden. Sången har jag inte tänkt på men den borde vara i mitten den oxå eftersom jag annars hade jag noterat detta. Quote
Timbre™ Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Har en CD-serie från tyska Audio som täcker det mesta av "audiophile sensations" och lite till. Här förekommer även en mängd testsignaler för t.ex. kanalbalans och absolut fas. Även ett autofreak kan få sitt lystmäte tillgodosett via högtalarna och som kronan på verket finns dessutom en STAKKATO SPEZIAL fylld av Kunstkopf-Aufnahmen för hörlursentusiasten. Quote
gcs Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Jag brukar använda mig av inspelat brus. När jag ställer in balansen från skivspelare använder jag en mono skiva. Som någon sagt tidigare kan man med fördel använda sig av hallåmanen/kvinnan i en radioutsändning. Komplicerat blev det för mig när jag skulle ställa in rätt fas hos mina aktivt delade trevägare. Men principen är den samma. Quote
Harryup Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Tänk på att det kan vara en olinjäritet beroende av volym. Så testa på olika volym med olika signalkällor. mvh/Harryup Quote
conan Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 verket finns dessutom en STAKKATO SPEZIAL fylld av Kunstkopf-Aufnahmen för hörlursentusiasten. Den test-CD:n är fin ... tyskt kvalitetshantverk. Quote
gcs Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 För att vara helt säker har jag alltid ett mätinstrument inkopplat för att kunna se hur mycket som skickas till delningsfiltret. Om man drar på lite nivå på stärkaren, är risken för oballans mellan kanalerna mycket mindre. Quote
Harryup Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Ja, pottar dvs volym och balans brukar vara som mest olinjära i ytterlägena. mvh/Harryup Quote
Recommended Posts