Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läste en diskussion om en metod att detektera hörbara skillnader mellan olika apparater.

Den metod som diskuterades kallades "A/BX". Är det en bra eller dålig metod?

Borsett från olika metoder, som ju kan diskuteras, så tänke jag lite halvt vid sidan om trådämnet.

Men bara "lite halvt"...

Skillnader kan vara påtagliga. Då behövs kanske inte någon metod alls för att avgöra att det är en skillnad.

Då behövs snarare en metod att avgöra vilket alternativ som är att föredra.

Skillnader kan vara såpass stora att de kan skönjas om man anstränger och koncentrerar sej.

Då kanske valet av metod kan vara viktig.

Skillnader kan vara så små, att de möjligen kan detekteras om man hittar en riktigt bra metod för ändamålet.

Metod - Syfte

?

Vi talar nog, lite till mans, mer om teknik och metoder, än vi funderar på syftet.

Vad är syftet med ett A/BX-test? Eller för den delen, syftet med någon annan variant på temat att höra skillnader?

Jag har lite att tillägga, men vill stoppa här just nu.

Kanske kommer jag på nya eller andra tankar efter att ha läst era kommentarer?

Posted

ABX er vel en metode for å detektere om man opplever forskjeller, personlig bruker jeg ikke tid på slikt, jeg føler meg ganske sikker på hva jeg hører (og skulle det være en dasch placebo med i bildet, så ønskes den velkommen om det hele drar i en retning mot en bedre opplevelse).

ABX vil heller ikke fortelle deg noe om hva man foretrekker over tid, en övelse for spesiellt interesserte, imo.

mvh