Strmbrg Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Satt och funderade på om jag förändrat nåt i anläggningen eller rummet den står i på sistone. Jag kom fram till att jag inte har gjort det. Sist jag ändrade nåt var nog i våras. Då bytte jag till EKK-kabel. Orsaken var egentligen inte ens ljudmässig. Jag ville ha högtalarkabeln snyggt löpande längs golvlisten. Då passar en styv kabel utmärkt! Men i övrigt? Nä, inte ens flyttat högtalarna en cm på över ett år. (Det höll jag ständigt på med innan nuvarande högtalare kom in i hemmet.) Jo! Jag tog bort SD-fötterna under DAC:en härom veckan. Det var inte heller av ljudmässiga skäl. Det var bara för att det blev enklare att lyfta på den när jag skulle damma hyllan. [] -Hur är det själv då? Quote
Ekman Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Råkade just sälja mitt slutsteg för fem minuter sen? vet inte riktigt vad som händer nu... Quote
Strmbrg Posted December 20, 2009 Author Posted December 20, 2009 Råkade just sälja mitt slutsteg för fem minuter sen? vet inte riktigt vad som händer nu... Råkade? Ångrar du dej? Quote
Ekman Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Nej jag ångrar mig inte jag fick ganska bra betalt men det var oväntat och jag har inte riktigt planerat vad jag ska köpa istället, misstänker att jag inte riktigt har råd med det jag vill ha. Man kan sammanfatta med att det råder en viss osäkerhet just nu Quote
Absolute Audio Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Satt och funderade på om jag förändrat nåt i anläggningen eller rummet den står i på sistone. Jag kom fram till att jag inte har gjort det. Sist jag ändrade nåt var nog i våras. Då bytte jag till EKK-kabel. Orsaken var egentligen inte ens ljudmässig. Jag ville ha högtalarkabeln snyggt löpande längs golvlisten. Då passar en styv kabel utmärkt! Ett tips till ljud-jul-pyssel om du blir rastlös! Beställ bomullstrumpa från t.ex Svalander och skala bort den otäcka PVC plasten från EKK'n. Sen trär du över bomullstrumpan på EKK ledarna, och vipps så har du bomullsskärm istället för PVC. På mina EKKJ modell större (nästan 10mm2) gav det en klar förbättring, helt subjektivt uppmätt av mina öron. Om jag ändrat något.... jodå Hela tiden. Inom de senaste dagarna har jag flyttat högtalarna någon millimeter. ARC rörsteget står nu mer på spikes av alu&delrin som står på en ca 80mm tjock diabas skiva som ligger på en plywoodskiva för att inte trycka sönder golvet. Nätdelarna till försteg och skivspelare huserar nu mer en bra bit från resten av elektroniken. Har lött ett par 50cm single-end signalkablar av silver mellan riaa och försteg. Och jag har massor av andra projekt som ska bli av när tiden finns, bl.a en separat hylla till mina skivspelare. Quote
A/Wing. Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Ändring av anläggningen kommer inte att ske på ett bra tag är väldigt nöjd med ljudet just nu Det som står på agendan är att färdigställa akustik-regleringen av taket och väggen bakom lyssnings-platsen. Det kommer att ske in på det nya året och jag vet att det kommer att bli en stor förändring på ljudet till det bättre. :) Quote
oLjud Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Ska sälja mina SFCA i början av Januari då jag har ett par DIY TL-högtalare som huserar istället (och är faktiskt mer nöjd med dem t o m). Annars är det väldigt lugn på hifi-fronten då pengarna har varit/är väldigt begränsade. Men förhoppningsvis blir det en ändring av det framöver! DIY projektet gav mersmak om jag säger så... redan skissat på nytt par TL-högtalare Quote
Käera Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Jag har fönster bakom högtalarna,o har länge funderat att sätta dit trä persienner,men av olika anledningar så verkar det aldrig komma dit några,kala fönster är inget bra så nu flyttade jag blomkrukorna o dämpade med skumgummi kuber ståendes på fönsterbrädat det vart betydligt bättre,inget snyggt men på vintern är det skit samma tanken är väl att jag skall köpa Golden Horn o ställa där istället. Skall även försöka dämpa ner basen i rummet,någon hysteri finns inte även om det kliar i fingrarna att köpa ett nytt riia Men allt har sin tid Quote
Harryup Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Kommer labba lite med mina filter i juletid. Sen skall det byggas nya högtalare. Men enda ändringen under 2009 var uppgradering av programvara i filter och vända alla stickkontakter rätt. Båda förändringarna gratis. Ja, för utom fasgrunkan då. mvh/Harryup Quote
Shamrock Posted December 20, 2009 Posted December 20, 2009 Vår ena dotter flyttade i veckan in i en ny lägenhet och fick en av våra soffor med sig. I och med denna förändring blev det tillfälle för min fru att möblera om och då fick jag snällt och fogligt även ändra placeringen av mina Hi-Fi grejor. Flytten av min Hi-Fi utrustning blev inte så stor men jag hade en bra lyssningsplats innan soffan försvann, så jag var inte så pigg på någon förändring. Vi kompromissade (som så ofta då det gäller mina Hi-Fi prylar) fram en fullt acceptabel lösning. Jag måste erkänna att det är en grannlaga uppgift att förklara för en ointresserad och oinvigd (t.ex min fru) i välljudets värld, hur viktig placereringen av högtalare och elektronik är, för att få till det bästa möjliga akustiska förhållandet så att det blir njutbart att lyssna på musik. //Shamrock Quote
toobs Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 -Hur är det själv då? Jodå, Det är ju jul.... Har tagit bort subben och trängt ihop högtalarna får att få in granen i därför avsett hörn.... Det blir bara julskivor nu ett tag igenom högtalarna.... Apropå gran - kolla denna manual för uppsättande: http://www.gullingeskolan.stockholm.se/fil...nual_081106.pdf Mycket lärorikt - jawohl! Quote
Timbre™ Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Satt och funderade på om jag förändrat nåt i anläggningen eller rummet den står i på sistone. Jag kom fram till att jag inte har gjort det. Sist jag ändrade nåt var nog i våras. Då bytte jag till EKK-kabel. Statisk hifi är ju ett kvitto på att man är nöjd och den perioden kan väl egentligen aldrig bli för lång... Uppgraderingsivern tenderar annars att vara av cyklisk natur och de aktiverande faktorerna kan variera utefter resvägen samt även fungera som katalysatorer... Det finns mycket som påverkar men bostadsbyte brukar vara ett säkert kort. Quote
Strmbrg Posted December 21, 2009 Author Posted December 21, 2009 Brukar emellanåt tänka på de perioder man haft: Ett par år på nittitalet var jag "skivnarkoman". Nästan varje dag efter jobbet skulla jag ha en ny platta med mej hem. Det är kanske inte så jätte-osunt i sig. Men, det sjuka var att jag oftast bara lyssnade på en ny platta en gång. Jag köpte ju nya oftare än jag hade tid att spela dem... Sen har det bytts - framför allt högtalare - en hel del. Räknade just efter, och kom fram till 18 byten mellan 1994 och 2008. (Några skiften fram och tillbaks då jag ägt flera parallellt, men ändå.) Man får vara glad att det inte har varit Wilson och liknande som åkt ut och in i hemmet... Den tredje stora "nojan" är ett evigt flyttande på högtalare. I Bromma hängde jag till slut Elac 310 i taket, för att omöjliggöra krånglandet. (Det finns ju fina gängor undertill, så det var bara att vända på dem.) Väl inflyttad i stora radhuset, 2005, så fortsatte trixandet några år. Framför allt med det eviga flyttandet på högtalare, samt en kortare period av krånglande med att försöka integrera en sub. Sedan hösten 2008 är det väldigt lugnt. MG1.6 står där de står. De står på SD-fötter. Detta har eliminerat vibrationer i spånskivegolvet helt. Vibrationer i själva högtalar-ramen har också minskat. Med SD-fötterna på plats är det väldigt mycket besvärligare att spontan-flytta på högtalarna. Det är nog den allra största fördelen med dem. Quote
Engelholm Audio Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Står ganska statiskt förutom byte mellan två högtalarmodeller baserat på vad besökarna vill lyssna till. Har gjort lite experiment med högtalarplacering och om igen när jag såg den nyskapande placeringen hos AC av JM Lab. I övrigt stiltje sånär som på musikspelandet! Quote
plundin™ Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Innan jag flyttade i november så hade mina grejjor stått på samma ställe i nästan 11 år. Dessutom hade elektroniken (med undantag för några strömavbrott) stått påslagen lika länge! I stället för att jobba på att förbättra uppställningen eller att byta delar (jag gillar ju inte att byta grejjor som har garanti kvar!) så la jag 1/3 av min inkomst på att köpa plattor i stället, jag inser ju i efterhand att det har min själ mått mycket bättre av! /ptr Quote
calm Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Har nu varit Sonus Faber trogen i 15 år. Kärleken har bestått men föremålen varierat. Från mina Grand Piano med pianolack i svart skimrande skal till nuvarande Amati Anniversario över ett par Cremona. På landet ett par Electa Amator. ASR är också något som består. Mörk hemlig och magisk. Nu turbomatad med MF Supercharger 750 K. ASR-ljud i kubik. ARC är också en trogen vän från CD3 till CD7. Men osvuret är bäst. Rätt vad det är sätter uppgraderingsdjävulen igång. Viskar i örat "det kostar inget att prova något nytt". :evil: Sen är man fast. Skall "bara" prova Weiss-dac:en. Calm Quote
Timbre™ Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Med SD-fötterna på plats är det väldigt mycket besvärligare att spontan-flytta på högtalarna. Det är nog den allra största fördelen med dem. Ett tungt argument för SD-fötter... Quote
Absolute Audio Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Jag uppgraderar, nedgraderar och byter komponenter till höger och vänster Inte alls för att jag är missnöjd, jag kan njuta av musik även under väldigt enkla förhållanden. Musiken är viktigast. För varje förändring tror jag att jag lär mej något nytt. Och innan jag sålde min Audio Aero Cap. ref försteg/cd så tyckte jag att jag hade bland det bästa ljudet jag någonsin hört. Och jag har ju lyssnat till en del spännande anläggningar. Men jag ville veta vad ett separat försteg skulle göra för ljudet. Jag har oxå snickrat egna bänkar, vinylspelare, tonarm, spikes & kablar. Jag gillar verkligen att få saker ur händerna och kanske är lite rastlös av mej. Men det är så jag njuter av hobbyn. Det kliar extra mycket i händerna när jag har ny spännande mjukvara att lyssna till. Det finns massa saker jag inte provat, ideér att utforska och märken att prova. Någon gång i framtiden vill jag prova rörstärkare tillsammans med något riktigt lättdrivet. Jag skulle vilja prova bygga en array system som delas aktivt. Kanske prova en multicell mellanregister i någon konstruktion. Horn är spännande. Ett riktigt påkostat vinylsystem. En äkta Engelsk BBC rigg vore kul. m.m m.m Som The Who sjunger: They call me The Seeker, I've been searching low and high.... Quote
toobs Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Som The Who sjunger: They call me The Seeker, I've been searching low and high.... Hej, Kom på att jag inte sett något om hur de dubbla dipoltolvorna blev. Är du nöjd? Quote
Absolute Audio Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Som The Who sjunger: They call me The Seeker, I've been searching low and high.... Hej, Kom på att jag inte sett något om hur de dubbla dipoltolvorna blev. Är du nöjd? Jorrå, dom låter bra. Och jag skulle nu ha svårt att gå tillbaka och köra utan ordentligt basstöd. Basen är inte riktigt det största lyftet utan mer hur ljudbilden breder ut sej. Med den ljudbild som Audio Aero försteget levererade blev basen nästintill levande, och en ståbas hade i mina öron helt rätt kropp och nyans. Nu med Mark Levinson försteg har jag fått andra egenskaper, men inte riktigt den verkliga tyngd som instrument och röster hade med Audio Aeron. Men med Audio Research rörslusteg kom Levinson försteget mer till sin rätt, och jag har nu en upplösning som jag inte hade tidigare men fått offra en liten gnutta realistiska nyans. Som jag skrev i tidigare inlägg, lärdomen att försteg är bra mycket mer en bara ingångsväljare och volymratt. Quote
toobs Posted December 22, 2009 Posted December 22, 2009 Jorrå, dom låter bra. Och jag skulle nu ha svårt att gå tillbaka och köra utan ordentligt basstöd. Basen är inte riktigt det största lyftet utan mer hur ljudbilden breder ut sej. Kul, Skulle varit kul att prova en sådan uppställning till maggisarna. Skulle nog vara det som har störst chans att hänga med i svängarna - men det finns det inte plats till. Huset inte stort nog till både dipolsubbor och hustru..... Quote
Recommended Posts