Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har köpt andra högtalare än mina älskade Oskar heil.

Jag ville prova något annat helt enkelt.

Sedan har jag sen tidigare en sned ljudbild som jag försöker komma till rätta med.

Så jag har helt enkelt möblerat om en expedithylla, högtalare mm för att försöka komma till bukt med ljudbilden.

Tänkte höra om ni har några enkla tips att komma med när det gäller att komma vidare i min jakt. Billy bokhyllorna är borrade i väggen så de flyttar jag inte dock.

100_5259Medium.jpg

100_5258Medium.jpg

100_5257Medium.jpg

100_5256Medium.jpg

100_5255Medium.jpg

100_5254Medium.jpg

100_5253Medium.jpg

Allt är nyflyttat och inte redigerat, dammat eller upplockat, det är den nakna bilden av ett hifirum i förändring. Så sätt er prägel.

Posted

Jag förstår inte att ljudbilden skall kunna bli sned nu, är den samma som tidigare hade jag nog kollat att allt stod rätt till med elektroniken, eller är det helt fel. Du kan ju sätta hyllorna så de står likadant på båda sidor om talarna!

Posted

Nu har jag inte lyssnat ännu faktiskt men jag hade en sned ljudbild innan jag vill bara ha tips om hur jag skall fortsätta fixa mitt ljudrum så det fyller form/funktion. Tänkte lyssna mer imorgon. Men vill bara komma vidare om jag gjort något uppställningsfel, i rummet, som kan påverka ljudet.

Så menade jag.

Posted

Jag har inget absolut recept men jag had provat att flytta isär dom ytterligare och vinkla in dom lite mer, möjligen flyttat fram dom lite till. Prova med att vinkla in dom kraftigt som start, sedan går du tillbaka några grader i taget tills du får ett hål i mitten, dvs bara vänster - höger utan mitt. När Du upptäcker detta så har Du vinklat tillbaka för mycket. Gå då tillbaka tills Du har en full ljudbild utan hål i mitten.

Det ligger mycket kabel bakom högtalarna. När Du är klar med placeringen är ett tips att anpassa längderna så att Du inte har mer än nödvändigt.

Rent estetiskt hade jag också flyttat ut Densenburken så att den står alldeles i framkant i racket. Som den står nu är den ju dold. Eller varför inte sätta den vid sidan om skivspelaren. Någon växt kan också hjälpa till att sprida ljudet, t ex på golvet vid sidan om kistan.

Det finns inget som säger att avståndet mellan högtalarna skall vara lika eller mindre än avståndet till lyssningspositionen. Däremot måste man vinkla in lite mer. Audio Physics och Avalon gör så ibland och det ger ett fantastiskt panorama. Om det blir så hos dig får Du prova dig fram till.

Posted
Nu har jag inte lyssnat ännu faktiskt men jag hade en sned ljudbild innan jag vill bara ha tips om hur jag skall fortsätta fixa mitt ljudrum så det fyller form/funktion. Tänkte lyssna mer imorgon. Men vill bara komma vidare om jag gjort något uppställningsfel, i rummet, som kan påverka ljudet.

Så menade jag.

Prova att lägga ut kablarna "på golvet" och se till att hålla så långa avstånd du kan mellan NÄTKABEL, SIGNALKABEL och HÖGTALARKABEL. Ett stort hål mellan högtalarna KAN bero på störningar mellan kablagen.

Posted

Jag bugar och tackar Bebop. Kabeln är högst tillfällig (det är testkabel) när man hittat var burkarna skall stå så köper jag rätt kabel och rätt längd. Det står en Densen burk bredvid skivspelaren ;-) under fjärrkontrollen, deras riaa, Har aldrig vågat placera försteget så nära skivspelaren utan har alltid kört separat hylla till skivspelaren och riaat. Kanske helt onödigt?

Men då får jag ta bort granitskivan som skivspelaren står på om Densen försteget skall stå bredvid, kanske värt att testa hur det blir.

Skall troligtvis ta bort kistan och ställa slutsteget mellan högtalarna istället. Kan bli trevligt, såg att engelholm audio hade sin krell mellan sina burkar och inget annat det såg minst sagt trevligt ut. Men då blir det långa signalkablar men å andra sidan sägs det att Densens försteg gillar långa signalkablar.

Helt subjektivt känns det mycket bra att börja om från början igen med enklare högtalare, trots att jag inte får den fulla upplösningen rent spontant känner jag mig mer nöjd, det är roligt att spela musik nu. Och ni skall veta att jag uppskattar och tar till mig allt ni hjälper mig med. Jag är enormt tacksam.

Mvh

//Morgan

Posted

Jag håller med Iroise! I fall ljudbilden fortfarande är sned så kolla elektroniken. Jag hade samma problem i min anläggning och högtalarna stod bra mycket mer osymetriskt i rummet än din. Ändå så var det monoblocken som inte lämnade riktigt samma utnivå. Efter några månader på Sontec så lät det rätt igen! Och du har ju 20års garanti på Densen stärkaren. :)

Posted

Nejdå det är bara trevligt.

Deras garantipolicy är lite knepig vi kan väl se det som så här: Så länge du är första ägaren och det finns sker i lager att laga den densen apparat du har lagar de den gratis. Finns det mot förmodan inga resevdelar får du ett mycket förmånligt pris på en ersättningspryl i samma dåvarande segment.

Så uppfattar jag det.

Uppskattad livslängd på deras prylar ja vad skall man dra till med typ 25-30 år. skulle jag tro beräknat på vad de använder för saker inuti.

Posted

Grattis till ett par bra högtalare. Jag har storebror Chaconne Delta. Mina gillar att ha mycket luft bakom sig (jag har dryga 4 meter :D:D ) så prova att flytta ut dem mer från väggen.

Om inte elementen och/eller delningsfiltret är uppgraderade tycker jag du ska kontaka Bo H så får du troligen reda på hur lite pengar det går åt till att lyfta dem ännu mer ljudmässigt.

Posted

Jo jag har så gott som daglig kontakt med bo :D Elementen och filtrena är dock i så pass bra skick att inget behöver göras. Ännu. jag är barnsligt förtjust i original elementen och har aldrig hört de uppgraderade elementen. Så man kör en "safe" och behåller dem så länge omoddade. Jag vet att det är ruskigt billigt att uppgradera dessa högtalare dock. Jag vet dock inte vad man vinner på det faktiskt. dessa spelar ruskigt bra. Jasså de gillar luft de som är så små?

jag som trodde de skulle ha mellan 50-100 från väggarna och bakvägen.

Det måste testas.

Posted

Fina högtalare du införskaffat dig... Själv spelar jag med ett par Leira MK1 och jag har kvar allt i original, dvs filter o element och det ljuder fantastiskt. Har lyssnat på ett par Leir'or som är uppgraderade och jag tänker göra det så småningom...(oopss, lite OT blev det)

Jag hade nog tagit bort hyllorna o placerat de på bakväggen istället, samt införskaffat en tjock, stor o tung matta till att börja med. Kan tänka mig att det är ganska mycket reflexer i rummet, ser tämmeligen kalt ut...

Ska bli intressant att följa med vidare i denna tråd :)

Mvh//Diffen

Posted

Högst relevant diffen, trevligt att läsa. Jag har tänkt att skafa mig flera bokhyllor i rummet bakväggen som nu är kal hade expediten innan jag skiftade runt i rummet.

Så mer förvaring är på gång. Det tar lite tid bara. Det känns så skönt att ta tag i det rummet, har varit nästintill apatisk när det gäller att fixa i det rummet. Innan spelade jag mot expediten dvs på kortsidan mot 2 fåtöljer men då hade jag en lite sned ljudild vilket jag nu hoppas bota genom att spela på långsidan.

Posted

Hej

Jag vill bara göra ett litet komiskt inlägg vad gäller "sned ljudbild". :)

För länge sedan, vi pratar runt -80, så märkte jag att jag ALLTID hade

något mer ljud i höger kanal än i den vänstra! Mycket irriterande, visst,

det fanns en balanskontroll men det kändes ändå inte bra! :angry:

Hur jag än kopplade och bytte komponenter så fanns felet kvar!

Ett försteg från Sentec skickades iväg för analys av detta problem.

Där FANNS faktiskt en obalans mellan kanalerna men den var så otroligt

liten att dom frågade om jag hade mätutrustning hemma... :D

En hyfsad Yamaha-förstärkare sålde jag till en kusin, pga "problemet"!

Åren gick och så för kanske 10 år sedan var jag hos en öron-läkare,

fast övertygad om att jag antingen hade nedsatt hörsel, alternativt en fet

vaxpropp i vänster öra.

Proppfritt var det och inga större fel på min hörsel! :o

"Problemet", visade det sig, efter alla år och all ångest vara att; Mitt högra öra

faktiskt är betydligt mera framåt-vinklat än det vänstra! :o:D

Ett fabrikationsfel, helt enkelt, på MIG! :D

Hoppas du får ordning på din ljudbild!

Mvh från en som är lite vanskapt! ;)

Jag har köpt andra högtalare än mina älskade Oskar heil.

Jag ville prova något annat helt enkelt.

Sedan har jag sen tidigare en sned ljudbild som jag försöker komma till rätta med.

Så jag har helt enkelt möblerat om en expedithylla, högtalare mm för att försöka komma till bukt med ljudbilden.

Tänkte höra om ni har några enkla tips att komma med när det gäller att komma vidare i min jakt. Billy bokhyllorna är borrade i väggen så de flyttar jag inte dock.

100_5259Medium.jpg

100_5258Medium.jpg

100_5257Medium.jpg

100_5256Medium.jpg

100_5255Medium.jpg

100_5254Medium.jpg

100_5253Medium.jpg

Allt är nyflyttat och inte redigerat, dammat eller upplockat, det är den nakna bilden av ett hifirum i förändring. Så sätt er prägel.