Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var på konsert igår. Lyssnade till Beethovens 3:e pianokonsert med Bengt-Åke Lundin som pianosolist tillsammans Kungliga filharmonikerna under ledning av Stéphane Denève i Stockholms konserhus.

Njutbart var bara förnamnet...

På vägen hem insåg jag att skivhyllan är pinsamt tom på Beethovens Pianokonserter. Då ligger det nära till hands att kolla in Euphonia om tips bra inspelningar. Tyvärr saknas det dylika rekommendationer eller också gömmer de sig i olika trådar så att de är svåra att finna.

Så jag ställer frågan:

Har ni några favoritinspelningar av Beethovens pianokonserter där ute?

Gärna boxar med allt i ett, men lösnummer går också bra.

:) /Jörgen G

PS

Dessutom framfördes Sjostakovitj 5:e symfoni. Den lät understundom rätt illa - konserthuset är inte riktigt byggt för verk med Sjostakovitj dynamik... /DS

Posted
På vägen hem insåg jag att skivhyllan är pinsamt tom på Beethovens Pianokonserter. Då ligger det nära till hands att kolla in Euphonia om tips bra inspelningar. Tyvärr saknas det dylika rekommendationer eller också gömmer de sig i olika trådar så att de är svåra att finna.

Har ni några favoritinspelningar av Beethovens pianokonserter där ute?

Jag har inte så bra koll på de gamla inspelningarna. Jag föredrar nyare inspelningar (av det jag hört).

Pianokonsert 2 & 3: Martha Argerich,p se Beethoven pianokonsert 3 & 4

Pianokonsert 1 & 4: Lang Lang - se Beethoven pianokonsert 1 & 4

Pianokonsert 5: Hélène Grimaud - se Beethoven pianokonsert 5

Dessa tre är också mina favoritpianister av de nu aktiva. Jag har bokat biljetter till Berwaldhallen 23/4 då Hélène Grimaud kommer dit och spelar Beethovens 4:e pianokonsert. För mig är det lika stort som t ex Keith Jarrett. Biljetterna lär gå åt snabbt. Dessutom spelas Mahlers 6:e symfoni - den s k "tragiska". Rekommenderas!

Posted
Jag har inte så bra koll på de gamla inspelningarna. Jag föredrar nyare inspelningar (av det jag hört).

Då får jag fylla på med en inspelning som jag är mycket förtjust i:

Gina Bachauer - Pianokonsert 5 på Mercury Living Presence

32517.jpg

Posted

Försöker att undvika at lista liveinspelningar som är svåra att få tag på och oftast har mediokert ljud..

Här är några favoriter :

Emil Gilels / Cleveland SO / George Szell / Angel/EMI/Eurodisc / 1968 - Alla fem konsrterna

(Det finns dussintals med live-inspelningar och ett par studioinspelningar med Gilels i Beethovenkonserterna från 40-talet och fram tills hans borgång 1985, dom är av varierand kvalitet, aldrig dålga, ofta magiska. Tycker att Emiinspelningarna är dom som håller högst och jämnast standard!)

Annars är Sviatoslav Richter en given favorit, han har spelat in den första konserten med Charles Münch / Boston Symphony på RCA (1960), och den tredje dels med Kurt Sanderling och Wiens Symfoniker på DG (1962) och med Riccardo Muti och Philharmonia Orchestra på EMI (1977), dom är olika och jag kan inte avgöra vilken som är best!

En historisk klassiker när det gäller Beetovens konserter är Wilhelm Kempff inspelningar med Berlinarna och Ferdinand Leitner DG, sortvulet och samtidigt intimt romantiskt, en sann klassiker som finns som midpris twofer.

Av modernare pianister gillar jag den genomtrevlige franskmannen Pierre-Laurent Aimard, hans inspelningar med Chamber Orchestra of Europe och Nikolaus Harnoncourt på Warner (2003) är maximala trots orksterns litenhet, Aimard har en musikalisk förståelse som går rakt genom Beethoven! Kanske inget man gillar det storvulna romantiska man letar efter!

Gillar även Mitusko Uchidas inspelningar med Kurt Sanderling som dirigent (olika orkesterar) på Decca/Philips (2005?), är sensibla, genomtänkta men starkt musiklaliska.

Och med en envishet likt Cato d.ä.s så vågar jag påstå att om man vill lyssna på Beethovenkonserterna framförda med historisk uppförandepraxis (dvs gamla instrument) så är Robert Levin, Orchestre Révolutionnaire et Romantique och John Eliot Gardiner på DG/Archiv (1999) de mest pålästa och inte minst de mest välklingande, men man får ju vara berädd på en annan sonoritet!!

Innser att det är mest gubar i min lista, det får man ta! ... Men det finns ju tio-tals pianister som kanske borde fått ett omnämnande, men dessa är ju "just of the top of my head" så man får se det som en lista att börja rota i bland andra!

/ptr

p/s : Har hört Kanadensaren Denévé dirigera Sjostakovitj hemma i Göteborg och det var inte dummt alls..

Posted
Försöker att undvika at lista liveinspelningar som är svåra att få tag på och oftast har mediokert ljud..

Här är några favoriter :

Emil Gilels / Cleveland SO / George Szell / Angel/EMI/Eurodisc / 1968 - Alla fem konsrterna

(Det finns dussintals med live-inspelningar och ett par studioinspelningar med Gilels i Beethovenkonserterna från 40-talet och fram tills hans borgång 1985, dom är av varierand kvalitet, aldrig dålga, ofta magiska. Tycker att Emiinspelningarna är dom som håller högst och jämnast standard!)

Annars är Sviatoslav Richter en given favorit, han har spelat in den första konserten med Charles Münch / Boston Symphony på RCA (1960), och den tredje dels med Kurt Sanderling och Wiens Symfoniker på DG (1962) och med Riccardo Muti och Philharmonia Orchestra på EMI (1977), dom är olika och jag kan inte avgöra vilken som är best!

En historisk klassiker när det gäller Beetovens konserter är Wilhelm Kempff inspelningar med Berlinarna och Ferdinand Leitner DG, sortvulet och samtidigt intimt romantiskt, en sann klassiker som finns som midpris twofer.

Av modernare pianister gillar jag den genomtrevlige franskmannen Pierre-Laurent Aimard, hans inspelningar med Chamber Orchestra of Europe och Nikolaus Harnoncourt på Warner (2003) är maximala trots orksterns litenhet, Aimard har en musikalisk förståelse som går rakt genom Beethoven! Kanske inget man gillar det storvulna romantiska man letar efter!

Gillar även Mitusko Uchidas inspelningar med Kurt Sanderling som dirigent (olika orkesterar) på Decca/Philips (2005?), är sensibla, genomtänkta men starkt musiklaliska.

Och med en envishet likt Cato d.ä.s så vågar jag påstå att om man vill lyssna på Beethovenkonserterna framförda med historisk uppförandepraxis (dvs gamla instrument) så är Robert Levin, Orchestre Révolutionnaire et Romantique och John Eliot Gardiner på DG/Archiv (1999) de mest pålästa och inte minst de mest välklingande, men man får ju vara berädd på en annan sonoritet!!

Innser att det är mest gubar i min lista, det får man ta! ... Men det finns ju tio-tals pianister som kanske borde fått ett omnämnande, men dessa är ju "just of the top of my head" så man får se det som en lista att börja rota i bland andra!

/ptr

p/s : Har hört Kanadensaren Denévé dirigera Sjostakovitj hemma i Göteborg och det var inte dummt alls..

Hej,

Jag håller också Emil Gilels tolkningar av Beethoven högt. Även pianosonaterna som DG gett ut är suveräna.

En annan spännande pianist är Bardura Skoda. Finns inspelningar där han spelar på instrument tillverkade den tiden då Beethoven levde 1770-1827.

MVH

Alfa

Posted

Oj - tack alla!

Ja - nu kommer jag inte att vara utan Beethovens pianokonserter så länge till!

Rapport om vad som hamnar i skivhyllan och mina intryck kommer när de snurrat några varv.

Bebop - välkommen till Stockholm i april. Själv ska jag tillbringa den aktuella helgen i Wien. Förhoppningsvis kommer jag åt biljetter till någon intressant konsert där.

Plundin - det var inget fel på framförandet av Sjostakovitj. Det var lokalen som inte räckte till i de starka partierna.

:D /Jörgen G

Posted
- det var inget fel på framförandet av Sjostakovitj. Det var lokalen som inte räckte till i de starka partierna.

Kan säkert vara så, det finns egentligen inget konserthus i Sverige som tål en 100mannaorkester i starka tutti... Dom är nästan alla bygda för band på max 60-75 medlemmar, det är möjligen Berwaldhallen som är stor nog, men där låter det tveksammt av andra orsaker... :evil: ;)

/ptr

Posted

Just DET fenomenet har jag aldrig upplevt i Berwaldhallen. Där finns det å andra sidan platser som generellt inte är så bra. Orkestern dör liksom ut mer allmänt. Eller kanske snarare når inte fram.

I det stora hela föredrar jag Berwaldhallen framför Konserthuset.

/Jörgen G

Posted
Bebop - välkommen till Stockholm i april. Själv ska jag tillbringa den aktuella helgen i Wien. Förhoppningsvis kommer jag åt biljetter till någon intressant konsert där.

Musikverein ser ut att ha de vassaste programmet den helgen ...

Posted

Jaha - då var beställningen lagd!

Eftersom det vid närmare undersökning av skivhyllan visade sig att jag redan har den femte pianokonserten (Yefim Bronfman och Tonhalle Oechestra Zurich - David Zinman, BMG, , Arte Nova 82876 82585-2), valde jag en dubbel-CD med pianokonserterna 1-4, Kempff och Berlinerfilharmonikerna - Leitner (DG 000289 459 4002 1 ).

Sen tar vi lite modernare framföranden...

:) /Jörgen G

Posted

"Så jag ställer frågan:

Har ni några favoritinspelningar av Beethovens pianokonserter där ute?"

Kanske lite OT men ändå...

I veckan var jag på jakt efter lite blandat klassiskt på vinyl. Jag har skaffat en ny pick-up och var sugen på lite ny musik. Nu blev det inte så nytt, istället blev det begagnat. Jag hittade nio bra beg vinyl med bl.a Jussi Björling at Carnegie Hall (1956), Birgit Nilsson i S:t Jacobs kyrka, Ravels Bolero med RIAS Symphonie-orchester Berlin (1959), The Essential Mahler - en box fyra skivor på skivmärket SQN, mm. Men jag fick också med mig en inspelning av Beethovens 3:e pianokonsert med Lili Kraus inspelad 1963 på skivmärket Musical Masterpiece Society, mycket bra inspelning och kvalitet. Priset för alla nio albumen varav en box om fyra skivor gick på "hela" 63:-. Varje singel LP kostade 3:- alt 5:- och boxen 20:-

En typiskt tillgång/efterfrågan prissättning. Mig passade det perfekt, mycket musik nästan gratis och samtliga LP i mycket bra skick utan repor eller ingrodd smuts.

Jag är ingen större kännare av klassisk musik men tycker att inspelningen med Lili Kraus av Beethovens 3:e pianokonsert är mycket njutbar att lyssna till.

//Shamrock

Posted
Då får jag fylla på med en inspelning som jag är mycket förtjust i:

Gina Bachauer - Pianokonsert 5 på Mercury Living Presence

32517.jpg

Den har jag också!

Fyran är - i mitt tycke - lite skrällig. Femman är riktigt bra.

Posted
Den har jag också!

Fyran är - i mitt tycke - lite skrällig. Femman är riktigt bra.

Det var femman jag menade!

Har den både som original Mercury Living Presence med stamper RFR1 (första!) och som CD :app:

Posted
Den har jag också!

Fyran är - i mitt tycke - lite skrällig.

:o Rekommenderar dig att lyssna på andra satsen en gång till. Pianokonserten går i G-dur men andra satsen i E-moll.

En del menar att detta är en musikalisk målning om Orfeus som lyckades blidka gudarna i Hades genom sitt vackra lyrspel och blev lovad sin maka tillbaka. Villkoret för detta var dock att han inte såg på henne förrän hon på nytt trädde ut i dagsljuset. Han vänder sig som bekant dock om och Eurydike försvinner för alltid. Om detta också var Beethovens avsikt råder delade meningar om, men stycket växer när man har en liten story att knyta an. Lang Lang's version är fantastisk i detta avseende. Nästan som man fanns på plats och såg tragiken.

4:e pianokonserten hade premiär med Beethoven som solist. Samma kväll uruppfördes 5:e (Ödes-) och 6:e (Pastoralen) symfonin. Skulle vara kul att vara där :)

Posted

Hej!

Fin musik de där konserterna ;-)

Jag gillar inspelningarna med Rudolf Serkin , dirigerad av Ozawa på Telarc.

Högromantiska inspelningar med fint mjukt stort ljud i bästa Telars Cloette Schoepps stil.

Shaft

Posted
/.../

4:e pianokonserten hade premiär med Beethoven som solist. Samma kväll uruppfördes 5:e (Ödes-) och 6:e (Pastoralen) symfonin. Skulle vara kul att vara där :)

Du tror inte att man tyckt det varit lite för modernt och skränigt ;)

shaft - den är också noterad...

/Jörgen G