Jump to content

Program att ersätta I-tunes med ?

minesota

Recommended Posts

Aha Eliot, det hade jag inte sett. Visste inte att det finns gratisversion heller.

J.River har varit kung rätt många år på PC-sidan, tror CH övertygade oss om dess förträfflighet för fem år sen eller nåt.

Köpeversionen stöder rumskompensering och annan DSP, ställbar översampling om man vill osv. Jag har dock inte hittat någon enkel programvara för aktiv delning så där rakt av, därför använder jag ibland Foobar och Foo DSP Xover för att få med bashornet men gränssnittet kommer inte i närheten, dessutom har Foobar en del defaultinställningar som pajar ljudet. Så man måste in och rota i inställningarna för att få till det. Det där sista kan ju förresten vara ett svar på Björn-Olas fråga om olika ljud i olika program. En annan variabel är ASIO-drivrutiner.

Jag har nu tittat på lite olika mediaprogram men mitt intresse för detta rör endast att katalogisera min samling av MP3.

Dock verkar det som jag måste ge upp, jag får det helt enkelt inte som jag vill, hur gärna jag än vill...... Det jag saknar i samtliga

är att kunna ha flera bibliotek att läsa in nytt material med, visst man kan nyttja spellistor, men det blir fel för mig. Föredrar

den gamla hederliga mappstrukturen helt enkelt.

Att alla mediaprogram kräver korrekt ID3-taggning säger jag inget om, men jag skulle vilja ha ett som hade stöd för både mappar

och ID3, samt en riktigt giftig ID3-editor! Mycket vill ha mer.....

Hur det låter när man spelar är ointressant för mig, jag vill spela CD-skivor, men jag nyttjar MP3 i telefonen för att lyssna in mig

på nåt nytt, nåt jag inte hört etc. Är det bra köper jag skivan! Tyvärr så låter väl många skivor bättre(?) i MP3 i telefonen än vad

dom gör sen på skiva i en hyfsad anläggning, tragiskt men sant när man komprimerar för mycket eller överstyr för mycket så dynamiken

försvinner.

Hej Alla.

Ursäkta om jag kapar tråden lite grand men jag måste kolla med er...

Jag kör idag en Squeezebox duet in i en Advantage S1-->S2-->S150-->ML summit... mestadels cd och vinyl men har börjat inse att det finns en bekvämlighetsfaktor i att ha den digitala musiken lagrad i en garderob eller dyligt.

I synnerhet sen jag fick installerat iPeng på min Ipod :)

Nåväl. Jag kör itunes och rippar Till Apple lossless... och när väl ip adresser o annat tekniskt elende vill som jag så tycker jag at det funkar alldeles utmärkt.

Det jag undrar är om det finns andra som använder apple lossless ???? det skrivs mycket om andra format och jag blir alldeler yr i bollen av All programvara för rippning, lagring mm mm...

vad är fördelen med ex flac (som många verkar använda) jämfört med Apple lossless???

MVH o Gott nytt år önskar

//Nikola

Hej Nik.

Jag har dåliga nyheter för dig.

Jag tycker Apple Lossless låter sämre än de andra losslessformaten. Jag har nu gått över till AIFF.

Tyvärr hann jag rippa en ansenlig mängd skivor i ALAC innan en kompis gjorde mig uppmärksam på detta.

Jag hade innan dess inte haft en tanke på att det skulle kunna skilja sig åt ljudmässigt och jag vet inte varför det blir ljudmässiga skillnader.

Hej Nik.

Jag har dåliga nyheter för dig.

Jag tycker Apple Lossless låter sämre än de andra losslessformaten. Jag har nu gått över till AIFF.

Tyvärr hann jag rippa en ansenlig mängd skivor i ALAC innan en kompis gjorde mig uppmärksam på detta.

Jag hade innan dess inte haft en tanke på att det skulle kunna skilja sig åt ljudmässigt och jag vet inte varför det blir ljudmässiga skillnader.

Jag brukar lägga in musiken i m4a, Apple Lossless-format (ALAC), jag har inte hört någon direkt skillnad på ljudet, det är möjligt att det är bättre med AIFF men pga filstorlekens skillnad är det mer värt att köra på m4a tycker jag. Den enda gången man hör skillnad är när man verkligen vill höra skillnad, och då kan det lika gärna vara placebo-effekt eller en psykoakustiskt-effekt.

Dessutom kan m4a ha mer information i taggarna än vad AIFF kan, tex lyrics...

Jag måste tillägga att det är via Squeezecenter som jag hör skillnad.

Jag har inte testat hur det är via iTunes.

Det är absolut inte placebo, skillnaderna är påtagliga.

Men testa själva, hör ni ingen skillnad så är det inget problem.

Men att det är ljudmässig skillnad mellan olika program också, visar att det här inte är så enkelt.

Jag måste tillägga att det är via Squeezecenter som jag hör skillnad.

Jag har inte testat hur det är via iTunes.

Det är absolut inte placebo, skillnaderna är påtagliga.

Men testa själva, hör ni ingen skillnad så är det inget problem.

Men att det är ljudmässig skillnad mellan olika program också, visar att det här inte är så enkelt.

Ska prova att lägga in de båda formaten och kolla om jag hör någon skillnad, har inte gjort något direkt jämförelse än. Men i mitt fall så spelar tyvärr nog formatet mindre skillnad mot mycket annat i rummet/stereon som gör påtaligare skillnader än m4a vs aiff.

När man får råd att köpa en extern HDD kanske det blir att köra allt i aiff istället om det är stor skillnad...