Jump to content

Den progressiva rockens utveckling


calle_jr

Recommended Posts

Jag skulle ha skrivit att jag har klarat av allt jag vet om 70-talet. :)

Det tror jag inte det heller :) Ingen har visat denna;

Uriah Heep - Salisbury. 1971 Vertigo 6360 028

DSC_7042.JPG

Uriah Heeps andra album. David Byron (sång), Ken Hensley (gitarr, sång, piano, orgel), Mick Box (gitarr, sång), Paul Newton (bas), Keith Baker (trummor). Den som har den amerikanska utgåvan känner inte igen omslaget med en Chieftain från övningsfältet Salisbury Plain.

Sida 1;

1. Bird of Prey

2. The Park

3. Time to Live

4. Lady in Black

Sida 2;

1. High Priestess

2. Salisbury

Salisbury: http://www.youtube.com/watch?v=T8O2nngv7IY

Link to comment
Share on other sites

Stray - Mudanzas. 1973 Transatlantic TRA 268

DSC_7043.JPG

Ännu ett engelskt band från samma tid. Steve Gadd (sång), Del Bromham (gitarr), Gary Giles (bas) och Ritchie Cole (trummor) spelar melodisk rock med progressiva inslag. Mudanzas är deras fjärde album.

Sida 1;

1. Changes

2. Come On Over

3. Alright Ma

4. Oil Fumes And Sea Air

5. Gambler

6. Hallelujah

Sida 2;

1. I Believe It

2. Pretty Things

3. Soon As You've Grown

4. Leave It Down To Us

Jag hittar tyvärr inga klipp på youtube, men för den som har Spotify kan jag rekommendera en lyssning;

http://open.spotify.com/album/70brqvChWT56BFvFZh56sK

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte det heller :) Ingen har visat denna;

Uriah Heep - Salisbury. 1971 Vertigo 6360 028

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...og/DSC_7042.JPG

Uriah Heeps andra album. David Byron (sång), Ken Hensley (gitarr, sång, piano, orgel), Mick Box (gitarr, sång), Paul Newton (bas), Keith Baker (trummor). Den som har den amerikanska utgåvan känner inte igen omslaget med en Chieftain från övningsfältet Salisbury Plain.

Sida 1;

1. Bird of Prey

2. The Park

3. Time to Live

4. Lady in Black

Sida 2;

1. High Priestess

2. Salisbury

Salisbury: http://www.youtube.com/watch?v=T8O2nngv7IY

Tycker att låten Sailsbury är UH:ps mest progressiva låt och den klockar väl också in på en 15 minuter Veery eavy dvs första lp:n är inte så mycket prog iaf inte vad jag kan minnas, spelar dem inte ofta eftersom jag inte tycker de riktigt håller längre, spelar hellre då Toe fat som är förlagan till Uriah Heep. Stray har jag inte heller spelat på flera år.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas tråden kan tjäna lite som en revival och trigga oss att plocka fram skivor som annars står och samlar damm.

Steve Hackett - Spectral Mornings. 1979 Chrysalis PV 41223

DSC_7044.JPG

Steve Hackett var ihärdig i vilken musikstil som skulle gälla. Voyage Of The Acolyte är en klassiker, men jag gillar även detta album.

Sida 1;

1. Every Day

2. The Virgin and the Gypsy

3. The Red Flower of Tachai Blooms Everywhere

4. Clocks - The Angel of Mons

5. The Ballad of the Decomposing Man

Sida 2;

1. Lost Time in Cordoba

2. Tigermoth

3. Spectral Mornings

Clocks - The Angel Of Moons:

Link to comment
Share on other sites

Captain_Beefheart_-_Shiny_Beast_(Bat_Chain_Puller).jpg

Captain Beefheart - Shiny Beast (Bat chain puller)

För att knyta an till Psych-tråden... den mångfacetterade Kaptenen, Don Van Vliet!

Denna skiva är hans tionde album och räknas som en av dom starkare efter ett par års mindre lyckade släpp. Texterna och rösten är i fokus men även de andra musikerna gör en stor insats. Speciellt i "Tropical hot dog night" som svänger rejält :mm:

Link to comment
Share on other sites

Spock´s Beard är nog ett av de bästa banden i den nya vågen av progmusik som dök upp på 90-talet.

På 90-tals-plattorna dominerades gruppen av geniet Neal Morse, ungefär som Ian Anderson i Jethro Tull.

Han skrev alla låtar, sjunger och spelar gitarr lika suveränt som han spelar klaviaturer.

Musiken är till viss del inspirerad av Genesis och de utvecklade samma form av kontrapunktisk stämsång som Gentle Giant körde med.

21DJRTQJG1L._SL500_AA130_.jpg

Neal blev frälst i början av 2000-talet och hoppade av gruppen som fortsatt på egen hand utan Neal.

51ECYQ9AD5L._SL500_AA240_.jpg

Neal saknas väl men hans soloplattor fortsätter i samma stil, dock med mycket Halleluja och Jesus i texterna.

Står man bara ut med det så håller musiken hög klass.

51BKS3FHP1L._SL500_AA240_.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den andra "stora" gruppen jag känner till är the Flower Kings.

Det är den gruppen som jag lyssnat absolut mest på under senare år.

Den drogs igång av Roine Stolt efer at han släppt soloplattan "the Flower King" -94.

Andra medlemmar som bidrar sporadiskt med låtskriveri är Tomas Bodin på klaviaturer och sångaren Hasse Fröberg, som delar sången med Roine.

De har gett ut en imponerande mängd skivor av mycket hög klass, fyra av dem är t.o.m. dubbel-cd.

Roine måste vara en av de mest produktiva musikerna iag, han är ofta inblandad i andra projekt som Kaipa, Transatlantic och The Tangent.

Dessutom har han släppt några soloplattor.

Numera ingår även superbasisten Jonas Reingold i gruppen.

De tidiga plattorna tycker jag är rätt Yes-inspirerade, men musiken har efter det bredats betydligt.

Fokus ligger på komposition, inte virtousitet, om en låt är lång så beror det på att det tar så lång tid att spela igenom alla idéer de matat låten med, det känns aldrig utdraget.

Ofta sätter de ihop flera låtar till en och matar in instrumentalmusik med egna bärande melodier.

Här är några favoriter:

3f7d228348a0cb35eb974110.L.jpg

Deras fjärde, en dubbelcd och i mitt tycke var det här de tog steget upp i eliten. Omväxlande med epics, klacksparkslåtar, instrumentala kompositioner och även lite jam. Den klart bästa av deras fyra första lite med Yes-influerade plattor.

51PWQWP5HGL._SL500_AA240_.jpg

Deras femte platta, också dubbel, lite mer Beatles-influerad. Innehåller bl.a. en 60 minuter lång svit med musik av högsta klass.

51DrPUFTnVL._SL500_AA240_.jpg

Kanske deras bästa, här hittar man allt de står för.

Det här är den senaste och en av de som snurrat mest hemma hos mig:

61xYt1q1amL._SL500_AA240_.jpg

De har tagit en paus nu och vi får hoppas att de kommer tillbaka.

Många av Sveriges bästa musikgrupper spelar prog och det är tråkigt att de får så lite uppmärksamhet här i landet.

Flowre Kings har turnerat över hela världen och inte fått en spaltrad i svenska tidningar.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt anknytning till ovan nämnda grupper.

Transatlanic.

En "supergrupp" som bildades av Dream Theater´s trummis Mike Portnoy, som ville göra något ihop med Neal Morse.

De plockade med två från denna sidan Atlanten, Roine Stolt och Marillions Pete Trewavas (kul med en svensk i sådana här sammanhang), därav namnet.

De släppte två plattor i början av 2000-talet innan Neal blev frälst och hoppade av både Transatlantic och Spock´s Beard.

I år kom den glada nyheten att de återförenats och de släppte sin tredje platta i höstas.

61kW9XBMBrL._SL500_AA240_.jpg

I mitt tycke deras bästa.

Den innehåller en lång svit på 78 minuter! Ett rekord?

Som alltid när dessa grabbar är inblandade så handlar det om högklassiga melodier.

Jag gillar denna platta starkt.

Link to comment
Share on other sites

Den innehåller en lång svit på 78 minuter! Ett rekord?

Som alltid när dessa grabbar är inblandade så handlar det om högklassiga melodier.

Jag gillar denna platta starkt.

På CD är det nog i längsta laget :) den enda platta jag kan minnas som är så lång är just Stakkato Spezial test-CD.

Link to comment
Share on other sites

Bara det måste vara direktkvalificerande.

Väldigt bra bidrag överlag, Björn-Ola!

Här kommer ett bidrag från iroise som jag gillade;

DSC_7046.JPG

En av många favvomusiker medverkar här på trummor: Bill Bruford, finns tre trevliga låtar på denna smat tre kortare med ljud, alltså inga låtar! Härlig platta iaf, minns inte nu vem mer som spelar på denna men är det inte Brand-X basisten? Calle har lp:n så jag kan inte kolla själv!

Link to comment
Share on other sites

61ObWt6S8zL._SL500_AA240_.jpg

Det här är ett sidoprojekt av Roine Stolt, en platta som kom i år och den har snurrat flitigt hemma hos mig.

Lite lugnare låtar, allt kan inte karaktäriseras som prog. Han samarbetar här med sångaren Nad Sylvan, en svensk sångare som är ny för mig.

Nad låter lite som en ung Petet Gabriel, vilket ibland ger musiken ett litet drag av Genesis.

Nad är också inblandad i Unifaun som släppt en platta med typisk Genesis-musik.

Link to comment
Share on other sites

10cc var rätt proggiga när Godley och Creme var med i gruppen.

51VMEFK6H9L._SL500_AA240_.jpg

Den här plattan innehåller bl.a. en miniopera och de experimenterade en hel del musikaliskt.

Bl.a. uppfann de ett instrument "Gizmotron" som ansluten till strängarna på en elgitarr skapade speciella klanger.

Godley och Creme hoppade av för att kunna fortsätta att experimentera med instrumentet och gav ut en trippelplatta med ljudexperiment (och en hel del suverän musik också).

31GKTM6SDCL._SL500_AA240_.jpg

Link to comment
Share on other sites

De var väl först med att använda operasångare?

Om vi snackar svenska grupper som tror jag nog att Dom Dummaste (Bildad 1979) var först med "operasångare" som bandmedlem, även om Lars Cleveman kanske inte främst använde operastiska ideom i DD! (Undrar om man kan sortera in DD inom proggen, för mej är dom nått slags proto-avantgard-synth-punk :clown: ) .. Lars Cleveman är idag oxå verksam som framgångsrik tenor vid Stockholms Operan...

En parantes kanske? :blush:blush

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Porcupine Tree har jag ingen koll på.

Någon som kan rekommendera en platta?

Jag rekommenderar "In absentia" väldigt lättlyssnad(för att vara prog). Och skivorna innan t.ex Lightbulb sun är bra. Medans Deadwing är jättebra men jag var tvungen att köra den i bilen fram och tillbaka från jobbet i några månader innan den fastnade. :)

Link to comment
Share on other sites

Bra exempel igen från Björn-Ola och kansas, fast jag anser 10CC är på gränsen passande i denna tråd.

Medan jag söker vidare bland mina egna skivor kommer här ett lån till från iroise i form av Pierre Moerlen's Gong och albumet Downwind från 1979 på Arista;

DSC_7048.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...