Strmbrg Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Man kanske inte kan generalisera detta, eftersom ett otal olika variabler påverkar hur det låter i ett specifikt rum. Jag läste en sak på Likwitz hemsida för några dagar sedan, som löd ungefär: Om man dämpar för mycket av bakåtstrålningen från en dipol, så är det inte en dipol längre. Det tyckte jag lät intressant. Samtidigt som jag - när jag väl tänker på det - tycker att det verkar helt självklart! Jag kör själv med Magneplanar och har läst många kommentarer om att jag bör testa att dämpa väggen bakom högtalarna. Jag har dock inte provat att göra det, eftersom jag varken har något att testa med eller vill förfula rummet. Min uppställning har istället sin utgångspunkt i spridning och vinkling av väggreflexen. Linkwitz skriver vidare att dipoler egentligen inte har större problem med interfererande reflexer än lådhögtalare. Så länge dipolen står någon meter ut och vinklas på ett genomtänkt sätt, så kan det snarare bli en jämnare tonkurva än från en lådhögtalare. Nu är ju karln part i målet, men jag tror likafullt att det är vettiga resonemang han för. Det enda jag har gjort utöver en genomtänkt vinkling är att placera ett par cylinderformade lampor där diskantbandet speglar sej i bakväggen. Det är inte ett försök till dämpning utan tanken är diffusion. Åsikter, erfarenheter? Quote
conan Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Ska se om jag kan slänga upp en bild sen ... men en intressant sak var att dämpa ena hörnet bakom lyssningsposition. Jag provade att hänga upp min stora dämpmatta mitt bakom soffan så att jag lämnade en halvmeter till sidovägg, men det lät inget vidare - jag är tvungen att ha mattan ända in mot sidoväggen. Vidare provade jag att dämpa en aning på sidoväggen men det hade ingen betydelse. Däremot dämpar jag sidoväggarna bakom högtalarna en aning. Det hade en stor betydelse på diskantåtergivningen. Jag antar att mina väggar reflekterar vågorna från den ganska energirika linjestrålaren lite för bra. Jag har också sett att man kan köpa en speciell "kåpa" att sätta dit bakom diskanten. Det kanske vore kul att prova. Dock tror jag det ska vara lite reflektioner i väggarna så att en del av ljudet får rulla runt i rummet innan det når mina öron ... Quote
Strmbrg Posted December 15, 2009 Author Posted December 15, 2009 Ska se om jag kan slänga upp en bild sen ... men en intressant sak var att dämpa ena hörnet bakom lyssningsposition. Jag provade att hänga upp min stora dämpmatta mitt bakom soffan så att jag lämnade en halvmeter till sidovägg, men det lät inget vidare - jag är tvungen att ha mattan ända in mot sidoväggen. Vidare provade jag att dämpa en aning på sidoväggen men det hade ingen betydelse. Däremot dämpar jag sidoväggarna bakom högtalarna en aning. Det hade en stor betydelse på diskantåtergivningen. Jag antar att mina väggar reflekterar vågorna från den ganska energirika linjestrålaren lite för bra. Jag har också sett att man kan köpa en speciell "kåpa" att sätta dit bakom diskanten. Det kanske vore kul att prova. Dock tror jag det ska vara lite reflektioner i väggarna så att en del av ljudet får rulla runt i rummet innan det når mina öron ... Man kan ju undra om tex den där kåpan verkligen ger en vettig verkan, så borde ju den finnas där från början. Likadant med alla dessa stag som många förser sina paneler med. Quote
Engelholm Audio Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Att dämpa bakom en dipol är att döda dipol-högtalarens själ! Herr Linkwitz har förstått det hela väldigt bra och är på spåren det vi eftersträvar med Level 1-3 rummet, nämligen efterklangsljudet som skall vara på ett visst sätt (tidsförskjutet och dämpat samt homogent över hela frekvensområdet). Att dämpa bakom en dipol är lite extra vanskligt. Dämpar man med tunt tyg minskar bara diskanten, med tjockare tyg/glasfiber dämpas också övre mellanregistret. Bra ur EQ-hänseende? Njäe...nedre basen kommer man inte åt vilket ger mansröster och elbasar en helt egen klang. Quote
Hasse Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Jag har också sett att man kan köpa en speciell "kåpa" att sätta dit bakom diskanten. Det kanske vore kul att prova. Dock tror jag det ska vara lite reflektioner i väggarna så att en del av ljudet får rulla runt i rummet innan det når mina öron ... Vad är det för "kåpa"? Quote
Strmbrg Posted December 15, 2009 Author Posted December 15, 2009 Ser två saker som jag skulle vilja fråga om: Fönstret. Hur blir det med reflexen? Ser du högtalarens spegling från lyssningsplats? Vinklingen. Har du testat kraftig toe-in? Jag kör med diskanten inåt och såpass mycket toe-in att väggreflexen huvudsakligen sker i sidoväggen. Quote
conan Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Vad är det för "kåpa"? http://www.knightsfordusa.com/MaggieRWAs.html Quote
conan Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Ser två saker som jag skulle vilja fråga om: Fönstret. Hur blir det med reflexen? Ser du högtalarens spegling från lyssningsplats? Vinklingen. Har du testat kraftig toe-in? Jag kör med diskanten inåt och såpass mycket toe-in att väggreflexen huvudsakligen sker i sidoväggen. Jo, jag ser högtalaren i fönstret - men ljudvågen som träffar fönstret reflekteras snett uppåt (grovt generaliserat) ovanför mitt huvud. Jag upplever det inte som ett problem i alla fall. Jag provade kraftig invinkling innan jag "kom på" hur jag skulle placera högtalarna och dämpa bakom. Det som gjort mest är att vinkla högtalarna lite bakåt samt att dämpa med relativt tunn filt på sidoväggarna bakom diskantelementen. Det är inte mycket mer än 10-20 grader av vågen (180 grader?) bakåt som jag dämpat lite. Det som hände då var att diskanten blev fokuserad i ljudbilden. Innan kunde en sångerskas "s" komma lite varstans ifrån. Nu kommer s:et från rätt ställe ... Även SD-fötter har gjort sitt till men här är det nog mest i mellanregister och bas där det blivit lite bättre. Till sist så är diskanterna utåt absolut bäst i min uppställning. Quote
Hasse Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 http://www.knightsfordusa.com/MaggieRWAs.html Tack, hade missat den då den tydligen enbart var avsedd för quasibanden. Tror mer på att byta "benen" till MYE eller att byta delningsfilterboxen på 3-serien, men det sistnämnda visade sig väl dyrt. Quote
Bo Bengtsson Posted December 16, 2009 Posted December 16, 2009 Man kanske inte kan generalisera detta, eftersom ett otal olika variabler påverkar hur det låter i ett specifikt rum. Jag läste en sak på Likwitz hemsida för några dagar sedan, som löd ungefär: Om man dämpar för mycket av bakåtstrålningen från en dipol, så är det inte en dipol längre. Det tyckte jag lät intressant. Samtidigt som jag - när jag väl tänker på det - tycker att det verkar helt självklart! Åsikter, erfarenheter? Den gode Linkwitz har inte helt fel om man säger så.... //BB Quote
toobs Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Åsikter, erfarenheter? Hej, Själv har jag inte ens försökt dämpa. Jag har knappt 1,5 m till sidoväggarna, drygt en meter ut och ca 2 m emellan. Kraftig invinkling så att skärningen ligger ca 0,5 m framför lyssningspositionen som är ca 2 m från bakvägg. Blir väldigt luftigt och fint jag upplever inga problem då med fokus och s-ljuden ligger där dom ska. Bakåtljudet (mittlinjen av det) studsar ca 0,5 m in på väggen och i hörnen står stora krukväxter framför helt nakna väggar. Enda orosmomentet är en stor portal (knappt 2m) på vänster sidovägg ca 0,5 meter från väggen bakom högtalarna. Dock känner jag mig i realiteten inte särskillt besvärad av den för maggisarnas skull (var dock problem förr med Snellhögtalarna). Det är värre med subben som står i andra hörnet och (förståss) inte riktigt vill integrera med resten...... :angry: Quote
conan Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Snellhögtalarna). Det är värre med subben som står i andra hörnet och (förståss) inte riktigt vill integrera med resten...... :angry: Kanske prova en till? Kanske prova att flytta den en cm åt gången ut från väggen tills den integrerar - det kan bero på fasen mellan maggie och subban (host). Quote
toobs Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Kanske prova en till? Kanske prova att flytta den en cm åt gången ut från väggen tills den integrerar - det kan bero på fasen mellan maggie och subban (host). Ja det är ju det där med att orka med. Hur många gånger har jag inte svurit över att jag inte köpte sub med fjärris..... Lite politiskt inkorrekt dessutom att komma dragandes med en subba till i vardagsrummet. Subbor har ingen direkt WAF-faktor....... Annars har du förståss helt rätt. En vacker dag så....... Quote
Strmbrg Posted December 21, 2009 Author Posted December 21, 2009 Ni som kör med låd-sub och full-range dipoler: Blir det nånsin riktigt bra, tycker ni? Jag har själv inte provat. Jag tycker att det är svårt nog att integrera en sub med lådhögtalare! Bastryck gick ju lätt att fixa, men texturen... Den försvann när jag försökte med Ace Bass2 och Elac 310. Samma sak med alla andra tidigare försök: Tryck på bekostnad av finess. Efter mycket frustrerat trixande kväll efter kväll, så gav jag upp och kopplade ur subban för gott. Lite mindre tryck blir det, men väl så mycket mer textur, finess och realism! En diopl bygger ju inte upp ett tryck i rummet. Den "vispar" ju bara luften fram och tillbaka. Utanför ljudloben finns bara reflekterat ljud. Om man ser det lite förenklat. Det blir aldrig "tjockt". Öh, om man uttrycker sej lite förenklat. Naturligtvis kan det vara lite knepigt att kombinera estetik och akustik på ett bra sätt med en dipol. Kanske särkilt i basen. Men min erfarenhet är att om man lyckas med det, så får man en bas som är mycket realistisk, kraftfull och framförallt högupplöst. Någon sub saknar jag inte. Jag har aldrig upplevt kvalitetsmässigt bra bas med lådhögtalare. Det betyder naturligtvis inte att det skulle gå att få till, men det verkar knepigt. Quote
toobs Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Ni som kör med låd-sub och full-range dipoler: Blir det nånsin riktigt bra, tycker ni? Kan bara hålla med. Blir väl ok (men inte mer) om man delar lägsta möjliga (45hz) och är försiktig med volymen. Får dock alltid en känsla av att det låter lite tjockt när de lägsta tonerna går in (t ex ståbas). Hade man inte domestiska hänsyn att ta skulle kanske de där dipolbasarna som någon här på forumet byggde kunna vara ett alternativ. Har dock svårt att tänka mig att byta ut maggisarna - inget annat jag hört kommer i närheten (möjligen Quaddarna då ). Men det man möjligen skulle gör är väl att skaffa kraftigare rörförstärkare. Skulle vara kul att höra vad Akkelis uppställning med rörmonoblock från AS kunde åstadkomma Får nog hålla med om det där med "lagom nöjd" också. Det kommer vacker, engagerande och levande musik ur högtalarna - när jag väl får tillfälle att lyssna via dem. Just nu "lever" jag på mina AKG-lurar - som faktiskt har en ljudkaraktär som i mina öron låter som maggisarna, men med mer baskraft. Quote
conan Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Ni som kör med låd-sub och full-range dipoler: Blir det nånsin riktigt bra, tycker ni? Jag har själv inte provat. Jag tycker att det är svårt nog att integrera en sub med lådhögtalare! Jag tror man måste vara mycket försiktig och inte dela vid säg 40Hz. Det blir för mycket interferens mellan sub och dipol. Tricket är att behålla majoriteten av ljudet från planaren och bara låta subben fylla på lite försiktigt. Jag delar själv vid 27Hz och har ganska låg volym på subben. Nu kanske någon annan har helt andra preferenser än jag - men själv tycker jag det blev lyckat. Mitt stora misstag, om man kan säga det, var att inte luta planarerna bakåt en aning. Det gjorde massor. Quote
Strmbrg Posted December 21, 2009 Author Posted December 21, 2009 Nu kanske någon annan har helt andra preferenser än jag - men själv tycker jag det blev lyckat. Mitt stora misstag, om man kan säga det, var att inte luta planarerna bakåt en aning. Det gjorde massor. Kör du med två distansbrickor? Quote
conan Posted December 21, 2009 Posted December 21, 2009 Kör du med två distansbrickor? Jo, jag satte dit båda nertill. Det är den enda lutning jag testat. Quote
Recommended Posts