Jump to content

Recommended Posts

Posted

Från det stora USA kommer dessa skapelser..

prestigehögtalare från JBL som faktiskt också

spelar i high end -ligan på ett nypris nära 400 000:- ^_^

vill bara framlyfta det, att man inte BARA tillverkar

harmanhögtalare i danmark som knappt är JBL

överhuvudtaget.. :dead:

JBL K2 s9500

K2_01.jpg

- 14" baselement, VAD kan DET vara ? vadå FJORTON?

K2_01.jpg

- vad nu? finns det ännu ett?

-ja och med neodymnmagneter

K2_04.jpg

- vadan nu detta? en horndriver?

-ja neodymn även här

K2_07.jpg

- ja tydligen, muskler och muskler..

K2_09.jpg

-birds view

K2_10.jpg

-igentligen strippar man ju i omvänd ordning, men men

K2_11.jpg

-sexig baksida

K2_06.jpg

-som sagt :mm:

så där har ni 149 kilo högtalare X 2

högtalarna är i 4 delar, varav hornet är av akryl, dvs halvt genomskinligt faktiskt.

levererades i 16 kartonger om jag inte minst fel..

cirka ett halvt ton som jag och min kompis bar upp för 3 trappor :evil:

fundamenten är av betong

Guest Rydberg
Posted

Ser trevligt ut! En rörförstärkare till dem och du kan börja lyssna på musik ;)

Posted

Är det de omtalade modulerna som skall se dagens ljus? Ser inte ut att behövas :D

De där kylskåpen borde väl med lätthet gå ner under 20Hz? Hur höga är de? Vore kul med ett foto med dig, brett leendes bredvid, en högtalare, för referens.

Posted

Nja, dessa står ju via rummets kortsida, då blir det aldrig någon

jordbävningsbas under 40hz igentligen.

Den bas som finns, blir ju rumsressonanser också, så det måste jag fixa

med basmoduler och såvidare..

Skulle jag möblera på andra ledden, som jag gjort tidigare, så brukar det

bli bummelbas istället

Posted

De gör verkligen fina högtalare JBL.

Vet nån vad JBL K2 S9800 kostar i Sverige? Var de inte med på någon mässa nyligen?

De nya s9800 är väl lite mindre än Niklas muskelknippen??

Posted

Det är lite svårt med placeringa av stoora högtalare. Intressant att ta del av dina erfarenheter. Jag har mina på långväggen. Kan inte ha dem på annat sätt, pga. dörr/fönsterplacerignar. Jag upplever ibland lite suddig, eller diffus bas, snarare än bummel, vilket enligt vad jag läst, tyder på att jag har lågbas resonanser. Tänkte fixa detta med basabsorbenter, men de blir ju så nedrans stora...

Posted

Vad är det för högtalare du använder Matrixen??

Ja, det är ofta mkt svårt att beskriva ljud, och missljud. Det blir helt enkelt

inte bra.. DOCK, en annan svår sak med min NUVARANDE uppställning är

förstasidoreflexen.. Detta kommer jag antagligen dämpa bort.

Sedan, en TacT kanske blir ett framtida inköp också. Då kommer jag

labba med olika uppställningar längst med lång och kort -väggen

Posted

800 Matrix. 2 st 12" i varje:D Spelar ner till 19Hz- 6dB.

Har de som sagt var längs långväggen, men rätt långt från sidoväggarna. Paddar med stora kuddar i första reflexen när jag inte har besök av estetfashister..

Posted

Går ju att sätta anläggningen diagonalt.. jag gjorde det själv med mina Utopior och fick till ljudet så inåt bomben bra... basområdet är mer eller mindre helt frekvensrakt nu.. och jag har inga som helst akustikprylar i rummet (för basen). Tänkt dock testa detta också.. och se om jag kan få en perfekt basfrekvens.. :mm:

JBL kan verkligen göra stora och feta burkar... den nya modellen de hade på Malmö mässan lät lovande måste jag säga! :app:

Posted

NN:De ser helt klart lite märkliga och stooora ut tills man vant sig, eller hört dem. De låter ännu större :D De skall tydligen kunna spela enormt högt också, men jag har för litet rum och för mycket grannar, så det är inte aktuellt :(

Neodynium: Jag såg nått sådant i senaste high fidelity. Hade faktiskt tänkt prova, men det är för tungt o släpa runt högtalaran om man inte mätt först.

Du tyckte alltså att det var bra? Kan tänka mig att dina högtalara har liknande krav som mina. Vad har du för rumsstorlek och form?

mvh,

/Matrixen

Posted

Ja vad skall man säga, de är asymetriska samt har en extremt hög tyngdpunkt, så nog finns det ett visst mått av instabilitet, men de är rejält ihopbultade samt väger 110 kilo, så springer man in i dem, så får man allvarliga skador innan de välter :cool:

Första gången jag såg dem så tänkte jag; "Så fula som dessa är, så bara måste de låta bra". Senare när jag lyssnat på dem samt studerat konstruktionsprinciperna, så tycker jag att de är rätt fina. De har iallafall personlighet, men det är det ju ingen tvekan om att dina jätteJBL har heller!

/M

Posted

Rummet är nästan fyrkantigt.. cirka 19kvm stort (litet). Är väl låt tänka.. 460 x 405 x 285.. kanske lite större.

Jodå.. det funkar mycket bra.. även absolut sista djupbasen mäter/låter också fint..

Posted

NN: Vi gör ett upprop ;)

Neodynium: Mitt är lite mindre samt något mer avlångt. 380*480*270, tror jag. Tror du att det funkar ändå? Vi kanske skall starta en egen tråd om detta. Sabba NNs tråd med inredning :blush

Posted

kanske är bäst! :black:

Heltäckningsmatta är ju lite overkligt! :D :cool:

30kvm är ju klart större... önskan hade ju varit ett 50+kvm rum. Fortfarande massor med akustik problem i ett sådant rum.. men att kunna ha högtalarna bredare ifrån varandra samt att kunna sitta längre ifrån är värt mycket... och avståndet från väggarna... oj oj.. :app:

• 2 weeks later...