Niklas Nord Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Från det stora USA kommer dessa skapelser.. prestigehögtalare från JBL som faktiskt också spelar i high end -ligan på ett nypris nära 400 000:- vill bara framlyfta det, att man inte BARA tillverkar harmanhögtalare i danmark som knappt är JBL överhuvudtaget.. JBL K2 s9500 - 14" baselement, VAD kan DET vara ? vadå FJORTON? - vad nu? finns det ännu ett? -ja och med neodymnmagneter - vadan nu detta? en horndriver? -ja neodymn även här - ja tydligen, muskler och muskler.. -birds view -igentligen strippar man ju i omvänd ordning, men men -sexig baksida -som sagt så där har ni 149 kilo högtalare X 2 högtalarna är i 4 delar, varav hornet är av akryl, dvs halvt genomskinligt faktiskt. levererades i 16 kartonger om jag inte minst fel.. cirka ett halvt ton som jag och min kompis bar upp för 3 trappor :evil: fundamenten är av betong Quote
Guest Rydberg Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Ser trevligt ut! En rörförstärkare till dem och du kan börja lyssna på musik Quote
Timbre™ Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Man känner igen fanatikern i sig själv. Det är nästan lite läskigt... Quote
Niklas Nord Posted November 11, 2003 Author Posted November 11, 2003 Jag kan säga, att om en snar framtid kommer det bli MKT MKT mer läskigt än vad det NU är... Quote
sampix Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Vilka härliga högtalare! Vad tycker dina grannar om nyköpet? Quote
Niklas Nord Posted November 11, 2003 Author Posted November 11, 2003 inget, jag har TYSTAT dom eller ska man säga.. AKTIVERAT dem Quote
Matrixen Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Rejäla doningar. Vad händer snart? Nyfiken! Quote
Matrixen Posted November 11, 2003 Posted November 11, 2003 Är det de omtalade modulerna som skall se dagens ljus? Ser inte ut att behövas De där kylskåpen borde väl med lätthet gå ner under 20Hz? Hur höga är de? Vore kul med ett foto med dig, brett leendes bredvid, en högtalare, för referens. Quote
Niklas Nord Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Nja, dessa står ju via rummets kortsida, då blir det aldrig någon jordbävningsbas under 40hz igentligen. Den bas som finns, blir ju rumsressonanser också, så det måste jag fixa med basmoduler och såvidare.. Skulle jag möblera på andra ledden, som jag gjort tidigare, så brukar det bli bummelbas istället Quote
mikael2 Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 De gör verkligen fina högtalare JBL. Vet nån vad JBL K2 S9800 kostar i Sverige? Var de inte med på någon mässa nyligen? De nya s9800 är väl lite mindre än Niklas muskelknippen?? Quote
Niklas Nord Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Ja s9800 kostar mindre, de ligger på cirka 240 000:- för ett par om jag inte mins helt fel. De är lite mindre ja. Quote
Matrixen Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 Det är lite svårt med placeringa av stoora högtalare. Intressant att ta del av dina erfarenheter. Jag har mina på långväggen. Kan inte ha dem på annat sätt, pga. dörr/fönsterplacerignar. Jag upplever ibland lite suddig, eller diffus bas, snarare än bummel, vilket enligt vad jag läst, tyder på att jag har lågbas resonanser. Tänkte fixa detta med basabsorbenter, men de blir ju så nedrans stora... Quote
Niklas Nord Posted November 12, 2003 Author Posted November 12, 2003 Vad är det för högtalare du använder Matrixen?? Ja, det är ofta mkt svårt att beskriva ljud, och missljud. Det blir helt enkelt inte bra.. DOCK, en annan svår sak med min NUVARANDE uppställning är förstasidoreflexen.. Detta kommer jag antagligen dämpa bort. Sedan, en TacT kanske blir ett framtida inköp också. Då kommer jag labba med olika uppställningar längst med lång och kort -väggen Quote
Matrixen Posted November 12, 2003 Posted November 12, 2003 800 Matrix. 2 st 12" i varje:D Spelar ner till 19Hz- 6dB. Har de som sagt var längs långväggen, men rätt långt från sidoväggarna. Paddar med stora kuddar i första reflexen när jag inte har besök av estetfashister.. Quote
Niklas Nord Posted November 13, 2003 Author Posted November 13, 2003 Är det dom med underliga lådor? Rätt höga? Quote
Neodynium Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 Går ju att sätta anläggningen diagonalt.. jag gjorde det själv med mina Utopior och fick till ljudet så inåt bomben bra... basområdet är mer eller mindre helt frekvensrakt nu.. och jag har inga som helst akustikprylar i rummet (för basen). Tänkt dock testa detta också.. och se om jag kan få en perfekt basfrekvens.. JBL kan verkligen göra stora och feta burkar... den nya modellen de hade på Malmö mässan lät lovande måste jag säga! Quote
Matrixen Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 NN:De ser helt klart lite märkliga och stooora ut tills man vant sig, eller hört dem. De låter ännu större De skall tydligen kunna spela enormt högt också, men jag har för litet rum och för mycket grannar, så det är inte aktuellt Neodynium: Jag såg nått sådant i senaste high fidelity. Hade faktiskt tänkt prova, men det är för tungt o släpa runt högtalaran om man inte mätt först. Du tyckte alltså att det var bra? Kan tänka mig att dina högtalara har liknande krav som mina. Vad har du för rumsstorlek och form? mvh, /Matrixen Quote
Niklas Nord Posted November 13, 2003 Author Posted November 13, 2003 Dom ser instabila ut, eller är det bara en synvilla? Dom är jäkligt snygga, och fantastiskt anourlunda Quote
Niklas Nord Posted November 13, 2003 Author Posted November 13, 2003 hmm kanske jag borde ha ett FBP 600 till mina K2 jag också.. hmmmm Quote
Matrixen Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 Ja vad skall man säga, de är asymetriska samt har en extremt hög tyngdpunkt, så nog finns det ett visst mått av instabilitet, men de är rejält ihopbultade samt väger 110 kilo, så springer man in i dem, så får man allvarliga skador innan de välter :cool: Första gången jag såg dem så tänkte jag; "Så fula som dessa är, så bara måste de låta bra". Senare när jag lyssnat på dem samt studerat konstruktionsprinciperna, så tycker jag att de är rätt fina. De har iallafall personlighet, men det är det ju ingen tvekan om att dina jätteJBL har heller! /M Quote
Niklas Nord Posted November 13, 2003 Author Posted November 13, 2003 jag måste säga, att jag tycker de ser vettiga ut. skoj att det finns mer stora högtalare i detta land. finns det nån annan som har feta högtalare? Quote
Neodynium Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 Rummet är nästan fyrkantigt.. cirka 19kvm stort (litet). Är väl låt tänka.. 460 x 405 x 285.. kanske lite större. Jodå.. det funkar mycket bra.. även absolut sista djupbasen mäter/låter också fint.. Quote
Matrixen Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 NN: Vi gör ett upprop Neodynium: Mitt är lite mindre samt något mer avlångt. 380*480*270, tror jag. Tror du att det funkar ändå? Vi kanske skall starta en egen tråd om detta. Sabba NNs tråd med inredning Quote
Niklas Nord Posted November 13, 2003 Author Posted November 13, 2003 Jag har 30m2 cirka ni får väl starta en ny tråd då, annars åker ni på stryk jag vill ha en heltäckande matta, tycker det är mysigt.. Quote
Neodynium Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 kanske är bäst! Heltäckningsmatta är ju lite overkligt! :cool: 30kvm är ju klart större... önskan hade ju varit ett 50+kvm rum. Fortfarande massor med akustik problem i ett sådant rum.. men att kunna ha högtalarna bredare ifrån varandra samt att kunna sitta längre ifrån är värt mycket... och avståndet från väggarna... oj oj.. Quote
Niklas Nord Posted November 13, 2003 Author Posted November 13, 2003 Yes dock en korthårig matta gör igentligen inte smärre skillnad. men det är snyggt och mysigt, det tycker iaf JAG. Quote
Niklas Nord Posted November 26, 2003 Author Posted November 26, 2003 NN tycker att Matrixens högtalare är vrålhäftiga Quote
Recommended Posts