Bebop Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 REPTIL AUDIO - Asarum De flesta bildreportage kommer från mässor, Stockholm och Göteborg. Hur ter sig livet utanför denna krets? Jag såg en annons, blev nyfiken och åkte till Asarum, utanför Karlshamn i Sveriges trädgård där Reptil Audio firar 2 år 20 december. Samtidigt blev jag lite nyfiken på stan, jag gick på gymnasiet i Karlshamn så jag tog en liten omväg ... Karlshamn grundades av Karl X Gustav och fick sina stadsprivilegier 1664. Sonen Karl XI grundade 14 år senare Karlskrona. Oerhört handlingskraftiga kungar - 2 nya städer inom loppet av 22 år i det utvidgade Sverige. Det finns mycket att säga och skriva om Karlshamn men jag nöjer mig med ett par nerslag. De flesta som besöker Karlshamn har säker en variant av följande staty bland sina album: Det är alltså statyn "Utvandrarna" där Wilhelm Mobergs Karl-Oskar och Kristina har fått stå modell för Axel Ohlssons staty som avtäcktes 1959. Filmen fångade samma pose som statyn, dvs Karl-Oskar som blickar framåt och Kristina som inte vill släppa blicken från hemlandet. Alice Tegnér är kanske den mest kända Karlshamnsprofilen jämte brännvinskungen L.O. Smith. Andra namn från Karlshamn är Per Ragnar, Git Gay och Emma Igelström. Alice Tegnér är hedrad i Väggaparken med statyn "Lilla Maja" från en av Alice barnvisor. Quote
eliot Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Skall bli kul att följa - har inte varit där sedan jag var på (sjö-)scoutläger i Blekinge skärgård i unga år Quote
Bebop Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 Skall bli kul att följa - har inte varit där sedan jag var på (sjö-)scoutläger i Blekinge skärgård i unga år Några slags scouter var på övning även när jag var där . Slagskeppen ser lite annorlunda ut idag mot förr. Den kantiga formgivningen är till för att försvåra radarupptäckt (förhindra retur av radarstrålar). Quote
Timbre™ Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Det är alltså statyn "Utvandrarna" där Wilhelm Mobergs Karl-Oskar och Kristina har fått stå modell för Axel Ohlssons staty som avtäcktes 1959. Filmen fångade samma pose som statyn, dvs Karl-Oskar som blickar framåt och Kristina som inte vill släppa blicken från hemlandet. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...Utvandrarna.jpg Var på studiebesök med en högstadieklass på Emigranternas Hus för ett par år sedan. Lokalerna finns i det gamla Tullhuset i Göteborgs hamn och vi serverades en helt fantastisk historia som bygger på samtida brev och andra dokument. Alldeles utanför löper "Suckarnas kaj" och det var lite av ett helgnöje bland stadsinnevånare att studera dessa Amerikaresenärer när de tog sina sista steg på svensk mark. Det fanns även emigranter som aldrig kom längre än till Nordstan vid Drottningtorget. Quote
Bebop Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 Det fanns även emigranter som aldrig kom längre än till Nordstan vid Drottningtorget. Och det är jag tacksam för. En tysk bonde tog sig via Sölvesborg till Göteborg för att utvandra till USA 1897. Träffade där en annan tyska och beslutade sig för att stanna i Sverige. Min hustru är 4:e generation från det stoppet. :kiss: Quote
P-pan Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Härlig årstid det här ... reportagen bara haglar över en Ska bli spännande och se vad du hittat. Quote
eliot Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 Härlig årstid det här ... reportagen bara haglar över en Ska bli spännande och se vad du hittat. Nu är det två reportage som befinner sig i Blekinge Quote
Bebop Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 Innan vi ger oss in huvudtemat måste jag dela med mig några bilder från Vägga Gymnasium i Karlshamn där jag läste under Flower Power tiden. Jag hävdar att det är Sveriges vackraste gymnasium, eller läroverk som det hette på sin tid. Ritat av samme arkitekt som gjorde Stockholms Stadsbibliotek. Hans namn var Gunnar Asplund. En av våra världskändisar. Quote
Bebop Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 Även grannkommunen Sölvesborg, där jag bor har haft tur med att få en byggnad ritad av Gunnar Asplund - gamla tingshuset dit arkitekintresserade kommer från hela världen för att studera. Allt är ritat av Gunnar, även möbler, lampor och annan inredning. ... men det är en annan historia ... nu beger vi oss till Asarum och Reptil Audio vars historia börjar så här ... ... och så här ... Quote
P-pan Posted December 10, 2009 Posted December 10, 2009 En skäggagam som äter godis .... :cool: Quote
Bebop Posted December 10, 2009 Author Posted December 10, 2009 En skäggagam som äter godis .... :cool: Ungefär så ja ... Låt mig få presentera, från vänster, Emil och Fredrik som driver Reptil Audio. Det var Fredrik som satte igång det hela. Han analyserade ett marknadsbehov för ödlor och satte igång så smått. Verksamheten utökades till en godisbutik, tobak och tidningar ... Emil anslöt och köpte in sig i verksamheten och sedan har det gått allt snabbare. Någons stans började ett litet hifi-intresse gry så för ett par år sedan drog de igång Reptil Audio. Båda utstrålar entusiasm och oerhörd drivkraft vilken trotsat illrykten om att hifi skulle gå utför. Det gäller inte hos Fredrik och Emil på Reptil Audio. Quote
Zalve Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Några slags scouter var på övning även när jag var där . Slagskeppen ser lite annorlunda ut idag mot förr. Den kantiga formgivningen är till för att försvåra radarupptäckt (förhindra retur av radarstrålar). Denna form presenterades i from av HMS Smyge när jag "bodde" i Karlskrona under ett drygt år. Här ser vi en kustkorvett i Visby klass. HMS Helsingborg närmare bestämt, som sjösattes 2003. Quote
Engelholm Audio Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Några slags scouter var på övning även när jag var där . Slagskeppen ser lite annorlunda ut idag mot förr. Den kantiga formgivningen är till för att försvåra radarupptäckt (förhindra retur av radarstrålar). http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...Helsingborg.jpg Frågan är om det är sälj-läge på Golden Horn till marinen? Reptil Audio är f.ö. min leverantör av projektor, duk och takfäste! Detta såldes f.ö. in som julklapp till sambon... Quote
calm Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Innan vi ger oss in huvudtemat måste jag dela med mig några bilder från Vägga Gymnasium i Karlshamn där jag läste under Flower Power tiden. Jag hävdar att det är Sveriges vackraste gymnasium, eller läroverk som det hette på sin tid. Ritat av samma arkitekt som gjorde Kungliga biblioteket i Stockholm. Hans namn var Gunnar Asplund. En av våra världskändisar. Vill inte var besserwisser men Gunnar Asplund har inte ritat Kungliga Biblioteket men väl Stockholms Stadsbibliotek. http://biblioteket.se/default.asp?id=17201 Vidare Skogskyrkogården tillsammans med Sigurd Lewerentz. Detta tillhör Världsarvslistan. http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Begra...ogskyrkogarden/ Rätt skall vara rätt. Jag håller med om att Gunnar Asplund har skapat en rad utomordentligt vackra byggnader varav Stockholms Stadsbibliotek är den främsta. Nyligen lyckades en samlad opinion med bl. Unescos stöd undanröja en närmast katastrofal utbyggnation av biblioteket. Calm Quote
Musicman Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Nu är det två reportage som befinner sig i Blekinge Vilket är det andra reportaget utöver Reptil Audio? Quote
caddy Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Nu är det två reportage som befinner sig i Blekinge Vilket är det andra reportaget utöver Reptil Audio? Eliots semesteräventyr, han har hamnat i lite österut nu. Bägge reportagen är mycket intressanta att följa Quote
Bebop Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Vill inte var besserwisser men Gunnar Asplund har inte ritat Kungliga Biblioteket men väl Stockholms Stadsbibliotek. Tack Calm rätt skall vara rätt Trodde allt i Stockholm var kungligt Skämt åsido, jag var så säker på min sak att jag inte kollade. Jag ändrar i texten. Quote
Bebop Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Dagen ägnades åt förberedelser inför kvällen då det vankades smörgåstårta och lyssning inne i grottan. Där huserar i eget majestät en av Englands juveler. Quote
Bebop Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Reptil Audio är alldeles nybliven refererensbutik för Naims sortiment vilket Emil o Fredrik tagit på största allvar. För kvällens demo hade det ställts upp några av Naims mest intressanta elektronik. Överst på hyllan deras HDX hårddiskspelare som också är en musikserver samt till höger den sprillandes nya Naim DAC med teknik hämtad från värstingen CD555. Det som gör att den sticker ut lite bland andra dacar på marknaden är att den har begåvats med Apple Authentication chip vilket öppnar upp möjligheten för direkt åtkomst av okomprimerade digitalsignaler från iPod och iPhones. På mellersta hyllan står en nätdel plus förförstärkaren NAC 252 och nederst slutsteget NAP 300. Några närbilder av godiset... Quote
Bebop Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Naim har alltid hävdat vikten av att jorda sin hifi ordentligt. Naim har tillsammans med tyska Power Line tagit fram en "strömfördelardosa" som de kallar Powerigel som är en intressant produkt. Den finns med antingen6, 8 eller 11 anslutningar. Kablarna kommer från Naim och sitter fast i burken som ansluts till nätet. Vitsen är att samla samtlig jord till en punkt, en s k stjärnjord. Burken testades i HiFi+ #40. Den skall jag läsa igenom under helgen. Quote
Bebop Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Carl Michael Engvall från Ljudtema var också på plats och förberedde sig för kvällens demo. Förutom elektroniken visades även Naims nya högtalare Ovator S-600 upp. Det var näst intill ett hopplöst rum att fotografera i. Svarta väggar, svarta burkar, grått o svart på golvet så bilderna blev därefter ... men en del framgår ju i mörkret. Den kanske mest intressanta konstruktionsnyheten är mellan- och diskantregistret (översta elementet) som tar hand om området från ca 350 Hz upp till den översta diskanten och detta utan delningsfilter som kan störa det känsliga röstområdet. Jag har aldrig varit någon riktigt stor vän av Naims högtalare men jag vet också att de ställer stora krav på hur de ställs upp. Carl Michael bekräftade att de tidigare modellerna har i vissa avseende varit svåra. Med nya Ovator S-600 har man jobbat lite annorlunda och den skall vara betydligt lättare att få till bra ljud från. Att så var fallet hos Reptil Audio kan jag bekräfta. Jag fick en stund för mig själv i "grottan" och det lät mycket bra. Rent som kristallvatten men inte vasst och en "lagom" värme. Ljudbilden satt som en smäck. För riktpriset på 75,000 paret kan det rent av vara ett fynd. I stort sett hela Naimsortimentet finns uppställt i "grottan" - såvitt jag kunde se fattades bara det allra översta skiktet från Naim typ CDS3, CD555 och NAP 500 ... och den här annonsen är ju bekant. Blev upplyst om att det här är en gammal bild som har uppdaterats genom att integrera Naims nya sortiment. Quote
conan Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 produkt. Den finns med antingen6, 8 eller 11 anslutningar. Kablarna kommer från Naim och sitter fast i burken som ansluts till nätet. Vitsen är att samla samtlig jord till en punkt, en s k stjärnjord. Burken testades i HiFi+ #40. Den skall jag läsa igenom under helgen. Utan att veta detaljer om vad som sitter i lådan - men principiellt bra att fördela strömmatningen direkt till apparaterna istället för via flera uttag. Här kan man faktiskt göra en stjärnjord som är en enda punkt - låt vara några millimeter stor. Quote
Bebop Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Utan att veta detaljer om vad som sitter i lådan - men principiellt bra att fördela strömmatningen direkt till apparaterna istället för via flera uttag. Här kan man faktiskt göra en stjärnjord som är en enda punkt - låt vara några millimeter stor. Jag har läst igenom testet i HiFi+ och vad jag kan förstå så sitter det inga aktiva delar i burken. Det man gjort är att ansluta samtliga anslutningar i tre punkter för respektive ledare. Paul Messenger, som är Naim-ägare upplevde stora skillnader och tyckte Musik Line Powerigel gav mer än IsoTeks aktiva strömrenare - i vart fall tillsammans med Naim. Quote
calle_jr Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 Naim har alltid hävdat vikten av att jorda sin hifi ordentligt. Naim har tillsammans med tyska Power Line tagit fram en "strömfördelardosa" som de kallar Powerigel som är en intressant produkt. Den finns med antingen6, 8 eller 11 anslutningar. Kablarna kommer från Naim och sitter fast i burken som ansluts till nätet. Vitsen är att samla samtlig jord till en punkt, en s k stjärnjord. Burken testades i HiFi+ #40. Den skall jag läsa igenom under helgen. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...39MusicLine.jpg Intressant, men jag har svårt att förstå Naims speciallösningar Undrar vad som skulle kunna göra den bättre än Schuko? De har även ett samarbete med Audience och har en specialversion av Adept avsedd för Naim Quote
Timbre™ Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 Lyssnade på en extrem Naimanläggning i Luleå när vi hade en HiFiForums-träff i tidernas begynnelse... Det var stora golvhögtalare som skulle placeras direkt mot väggen och jag har letat febrilt efter dessa bilder men de kom aldrig med på backup-skivorna från den gamla datorn. Quote
eliot Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 Lyssnade på en extrem Naimanläggning i Luleå när vi hade en HiFiForums-träff i tidernas begynnelse... Det var stora golvhögtalare som skulle placeras direkt mot väggen och jag har letat febrilt efter dessa bilder men de kom aldrig med på backup-skivorna från den gamla datorn. Kan det ha varit Naim SBL Quote
Bebop Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Kan det ha varit Naim SBL Eller storebror DBL Quote
Bebop Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 En liten Sverigepremiär visades också upp. Helt okända, åtminstone för mig, amerikanska Olive lanserar i Sverige Opus 4 nätverksspelare där man kan rippa, ladda ner upp till 24/192 och en mängd andra finesser som du kan läsa om här Olive . Drivverket kommer från Teac. Någon kritisk lyssning blev det inte tid till men jag fick gott intryck av den. Ljudtema ligger bakom Sverigelanseringen. Riktpris ligger på 22,700:- Quote
Timbre™ Posted December 12, 2009 Posted December 12, 2009 Eller storebror DBL http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...206/NaimDBL.jpg Helt klart DBL och High Fidelity var samtidigt på besök så det finns säkert en artikel i tidskriftshyllorna. Det var i samband med Luleåmässan någon gång i början av millenniet. Quote
Bebop Posted December 12, 2009 Author Posted December 12, 2009 Det var i nummer 5 från 2001 där det rapporteras om Öronvax' mässa i Luleå då Peter Westberg även hälsade på hos Erik Engström som hade ett par DBL och bl a slutsteget NAP 500. Hyllorna och rack från Mana. Peter blev helt klart imponerad av det han hörde. Var Du med på den spelningen, Timbre? Tror denna bilden kommer från Erik Engström (lånad från HiFi-forum) Quote
Recommended Posts