Jump to content

Cremona Vs Cremona M


Cuong

Recommended Posts

Hej

Jag har fastnat på Cremona golvhögtalare, undra hur mycket skiljer ljudmässigt mellan dessa två?

Vi är nog många här på forumet som lyssnat på den gamla hederlig Cremona, och uppskattar den. Själv har jag aldrig hört "M" varianten, men jag tycker storerbror Elipsa är en av de bästa högtalarna som gjorts. Och nya cremona ska ju vara besläktad med Elipsa, så jag tycker du ska försöka få till en provlyssning innan du bestämmer dej. Gamla Cremona tror jag kommer vara ett hett villebråd i vintagekretsar om några år, med en klang som framkalla varma Italienska nostalgi-känslo-stormar hos forna ägare, och de som alltid drömmde om att äga en på tiden det begav sej.

Lycka till! Och håll oss gärna uppdaterade :)

Link to comment
Share on other sites

Sonus Faber har gett mig en glimt av båda världar vilket visar hur viktigt det är med bra kombinationer och en bra uppställning.

Hörde Stradivari på Arken för några år sedan. Tror det var med Audio Research elektronik. Lät fantastiskt. Hörde också Stradivari i Montreal tillsammans med Audio Research Ref 3, CD7 och monoblocken 610T. Lät pinsamt dåligt, som om allt var inpackat i cellstoff. I rummet bredvid spelade Cremona M tillsammans med Ayre vilket lät nästan sensationellt bra och gav mersmak. Några veckor senare hörde jag ett par begagnade Cremona M i "min" butik tillsammans med Unison. Lät inte alls bra och hade inte en "chans" mot ett par Responshögtalare.

Med detta vill jag säga att Cremona M är mycket bra högtalare men som med de alla andra märken krävs det en bra anpassning till övrig utrustning och rum.

Link to comment
Share on other sites

Jo,mina "gamla" Creomonor håller jag fast vid.Ser ingen anledning att byta.fortfarande väldigt nöjd! :)

/n.o

Provade Urcremonan med Sf:s egen Musica på 2 X 50W och det fungerade utmärkt på mina moderata lyssningsvolymer.

Testade aldrig något Poem of Chinese Drums :) men för daglig portion Jazz & Soul hade det fungerat livet ut.

Ur nostalgiarkivet.

Sonus0151.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest HighEnd-Perra

Hej!

Jag tänkte att jag skriver här,

istället för att starta en ny tråd :)

Någon här som har testat Sonus Faber

med Primare elektronik? Jag har både

Primare I30 och Bladelius Tyr till mina

båda anläggningar men funderar på att

byta ut mina högtalare till den ena stereon

mot något annat. Det skulle vara kul att

veta om någon här har testat med Primare?

Jag skulle också vilja veta vad ni tyckte?

Har hört att Liuto skall passa med Bladelius

elektronik men jag har aldrig frågat AudioNord

om just Primare och Sonus Faber.

Någon som vet?

Tacksam för svar!

Mvh Perra

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tänkte att jag skriver här,

istället för att starta en ny tråd :)

Någon här som har testat Sonus Faber

med Primare elektronik? Jag har både

Primare I30 och Bladelius Tyr till mina

båda anläggningar men funderar på att

byta ut mina högtalare till den ena stereon

mot något annat. Det skulle vara kul att

veta om någon här har testat med Primare?

Jag skulle också vilja veta vad ni tyckte?

Har hört att Liuto skall passa med Bladelius

elektronik men jag har aldrig frågat AudioNord

om just Primare och Sonus Faber.

Någon som vet?

Tacksam för svar!

Mvh Perra

Hej Perra!

Ludwig på Audionord här. Jag vet ju, så då är det väl bra om jag svarar. Varje år åker vi till CES i januari. Där träffar vi Sonus Faber. I USA importeras Sonus Faber av Sumiko, som även är generalagenter för Primare. De ställer som regel ut i en riktigt stor svit. Förrförra året var det Elipsa som drevs av det stora Primare-slutsteget. Det var en absolut helgjuten kombination, som fick många av besökarna att verkligen haja till. Kombinationen korades till Second Best at the Show, oavsett pris. Ganska coolt, med tanke på att det visades mångmiljonssystem på mässan.

Vi har även ett flertal kunder som sitter med Primare/Sonus Faber-kombinationer av olika slag. Generellt kan man säga, att ju högre upp i modellserierna du kommer inom Sonus Faber, desto större nätdel behöver förstärkaren ha. Liuto är rätt lätta att driva. Guarneri vill ha ordentligt med kraft, däremot.

Tips: Läs senaste numret av tidningen som skriver om hemmabio i Sverige: Där är ett fabriksreportage från Sonus Faber, skrivet av Marcus Boman. Mycket matnyttigt och intressant!

Link to comment
Share on other sites

Jag som gammal SF-fan kan konstatera att grundkaraktären i alla högtalare från denna tillverkare egentligen är den samma.

Familjen har fn 3 par gående Electa Amator, Guerneri Memento och Amati Anniversario. Har också haft Grand Piano och Cremona. Den senare var mycket uppskattad och förvånade mycket genom att den växte med elektroniken som kopplades till. Det verkade inte finnas någon gräns för vad de kunde prestera. Genomgående en kontrollerad högtalare som gillar lite kraft för att blomma ut fullständigt. Musikalitet skulle kunna vara ett ledord om man skall beskriva karaktären. En silkeslen topp, ett väl balanserat mellanregister som gör den särskilt lämpad för mitt favoritinstrument piano. Kontrollerad bas som kanske kan kännas något tunn om man är hårdrocksfantast eller orgelälskare. Det är skälet till att jag gick upp till Amatin istället. Hade Stradivarin hemma på test men fick inte köpa pga utseendet.

Den enda riktiga avvikaren i serien är Elipsan som jag gillar skarpt. Lite mer alert och pigg än sina syskon men med samma grundkaraktär.

Dessvärre har jag aldrig haft möjligheten att testa Cremonorna mot varandra men hört dem var för sig och båda är i mitt tycke ett utmärkt val. Skulle man satsa på ett säkert kort så skulle man förmodligen köpa ett par begagnade Cremonor, så är man säker på att dom är väl inspelade.

Lycka till!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest HighEnd-Perra

Hej!

Tack för svaret, läste detta först nu, köpte ett par Final Sound 440i med två st S110 subbar

i tisdags fast jag har kvar min andra anläggning med Audio Physic Scorpio Mk2 och Primare

I30 också :) Till mina Final Sound så använder jag en Bladelius Tyr, detta fungerar mycket bra.

Men det är nog inte mina sista högtalare för jag gillar ju att byta :D Audio Physicarna är lite

stora så kanske skulle man kunna ha ett par mindre Sonus Faber där inne senare :cool:

Mvh Perra

Hej Perra!

Ludwig på Audionord här. Jag vet ju, så då är det väl bra om jag svarar. Varje år åker vi till CES i januari. Där träffar vi Sonus Faber. I USA importeras Sonus Faber av Sumiko, som även är generalagenter för Primare. De ställer som regel ut i en riktigt stor svit. Förrförra året var det Elipsa som drevs av det stora Primare-slutsteget. Det var en absolut helgjuten kombination, som fick många av besökarna att verkligen haja till. Kombinationen korades till Second Best at the Show, oavsett pris. Ganska coolt, med tanke på att det visades mångmiljonssystem på mässan.

Vi har även ett flertal kunder som sitter med Primare/Sonus Faber-kombinationer av olika slag. Generellt kan man säga, att ju högre upp i modellserierna du kommer inom Sonus Faber, desto större nätdel behöver förstärkaren ha. Liuto är rätt lätta att driva. Guarneri vill ha ordentligt med kraft, däremot.

Tips: Läs senaste numret av tidningen som skriver om hemmabio i Sverige: Där är ett fabriksreportage från Sonus Faber, skrivet av Marcus Boman. Mycket matnyttigt och intressant!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag kan bara instämma i lovsången kring Sonusfaber, skulle sälja mina Guarneri Memento men tog mitt förnuft till fånga sas. Dom kräver mycket i form av placering, möblering för att prestera. Det är inte lätt, men när dom fungerar optimalt är dom svårslagna. Maken till silkeslen högupplösning får man leta efter.

Jag uppmanar dock alla att lyssna på de små tvåvägarna också. Homogenare bas och mellanregister tror jag blir svårt att hitta.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

Jag har haft ett par Cremona M snart ett år, och de är precis inspelade. Jag var inte lika förtjust i den första varianten. M har en mer definierad bas, de är snabbare och mer transparanta, utan att ha tappat något av musikaliteten. Jag är helnöjd.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara instämma i lovsången kring Sonusfaber, skulle sälja mina Guarneri Memento men tog mitt förnuft till fånga sas. Dom kräver mycket i form av placering, möblering för att prestera. Det är inte lätt, men när dom fungerar optimalt är dom svårslagna. Maken till silkeslen högupplösning får man leta efter.

Jag uppmanar dock alla att lyssna på de små tvåvägarna också. Homogenare bas och mellanregister tror jag blir svårt att hitta.

Rätt beslut att sitta nöjd!!! :)

Jag har också införskaffat ett eget par Guarneri Memento nu. Håller helt med dig om att de kräver att man tar dem på allvar vad gäller placering, akustik och kanske framförallt förstärkeri. Jag har nu tagit dem på allvar och lagt ner tid och energi på att få till det ordentligt. Resultat: Jag har suttit FEM kvällar i rad och bara spelat musik. Och köpt en hög skivor.

De klarar till och med feta Alice in Chains "Black gives way to Blue" utan att rodna. Stadigt och kaxigt. Men allra mest excellerar de med röster och akustiska instrument.

Hela rummet bara andas när man spelar det. Sen är dessa högtalare en ambassadör för HiFi-intresset också: Två kompisar till min fru kom på besök i helgen. Tjejer alltså. De fick syn på Guarneri och bara stannade upp: "-Men... sa de, ...de här är ju jättevackra, Ludwig! Och vilken fin skivspelare det står där... ...och vad är det HÄR för något vackert?"

Det sista syftandes på mitt gamla ARC VT-200-slutsteg med alldeles synliga och nybytta rör, mitt på golvet.

Jag ryser fortfarande över alla positiva kommentarer. Har vi tur så kanske nörd-stämpeln så sakteliga är på väg bort!

Vi får hålla tummarna.

Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Jag har turen att få långlåna ett par Guarneri Memento och måste bara instämma i Ludwigs och Adagio:s lovsång.

De kräver kraft och därför kör jag dem med MF Supercharger som "turbomatar" min ASR Emitter II. Men får man till dem i placering och matchning så är dom mycket svårslagna.

Utseendet är också mycket vackert med en skulptural skönhet som är klassisk . Total harmoni i denna del liksom ljudmässigt.

Första gången jag hörde dem så var det på Kistamässan där Ludwig spelade i ett förhållandevis stort rum, med en basåtergivning som hette duga. Ludwig lurade faktiskt publiken när han sade att det fanns en subwofer inkopplad, så bra var basen. Sedan det fantastiska mellanregistret och den silkeslena avslutningen.

Blir säker ett förstahandsval om jag skulle dra ner på mitt system vid flytt odyl. Vill naturligtvis också lyssna till den kritikerrosade Magico-stativaren som jag också är nyfiken på.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Rätt beslut att sitta nöjd!!! :)

Jag har också införskaffat ett eget par Guarneri Memento nu. Håller helt med dig om att de kräver att man tar dem på allvar vad gäller placering, akustik och kanske framförallt förstärkeri. Jag har nu tagit dem på allvar och lagt ner tid och energi på att få till det ordentligt. Resultat: Jag har suttit FEM kvällar i rad och bara spelat musik. Och köpt en hög skivor.

De klarar till och med feta Alice in Chains "Black gives way to Blue" utan att rodna. Stadigt och kaxigt. Men allra mest excellerar de med röster och akustiska instrument.

Hela rummet bara andas när man spelar det. Sen är dessa högtalare en ambassadör för HiFi-intresset också: Två kompisar till min fru kom på besök i helgen. Tjejer alltså. De fick syn på Guarneri och bara stannade upp: "-Men... sa de, ...de här är ju jättevackra, Ludwig! Och vilken fin skivspelare det står där... ...och vad är det HÄR för något vackert?"

Det sista syftandes på mitt gamla ARC VT-200-slutsteg med alldeles synliga och nybytta rör, mitt på golvet.

Jag ryser fortfarande över alla positiva kommentarer. Har vi tur så kanske nörd-stämpeln så sakteliga är på väg bort!

Vi får hålla tummarna.

Ludwig

+1 :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Hifi-Perra

Hej igen!

Då var det klart, beställde ett par nya Cremona M i Torsdags förra veckan. Jag hoppas att jag har dom inom en vecka :D

Har nog diskuterat Sonus Faber i nästan 2 år men nu äntligen tog jag tag i saken. Var lika mycket inne på Guarneri Memento som Elipsan.

Det fanns ett par Elipsa i lager som hade använts för demo men Cremona M passade mer med rummet då jag hade behövt att kasta ut

mitt sideboard om jag skulle ha valt Elipsan och det hade jag inte någon direkt lust med, dom är ju rätt så breda dom där Elipsorna :)

Hur som helst så tror jag att jag blir lika nöjd med Cremona M :D

Jag kommer till att börja med köra dessa med Primare I30. Jag har även en Bladelius Thor Mk3 Novitas men denna maskin ska jag ha

till mina Audio Physic Scorpio Mk2 i sovrummet tillsammans med övrig elektronik. Nu blir jag dessutom av med lite prylar som jag har stående :)

Som ni säkert förstår så kommer det att bli två anläggningar där hemma istället för som förut tre och en halv om man inte räknar med Kef inbyggnads systemet i köket vill säga :65:

HaDE fint!

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Guest Hifi-Perra

Tackar! :D

Ser att du kör med Usher BE10:an, den hörde jag på hifi stället i Februari tror jag det var.

Jag har för mig att det var BE10:an :?::icon_smile_cool:

Den lät grymt bra. Tyvärr hade jag polar jackan på mig den gången och temperaturen där inne var 80+

kändes det som, dessutom hade jag annat för mig den dagen så jag kunde inte stanna allt för länge

så det blev max 10 min, men oj vad bra dom lät. Synd bara att butiken där jag brukar handla inte

längre plockar hem Usher men däremot Sonus Faber, i alla fall efter att jag beställde :mm::D

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Tackar! :D

Ser att du kör med Usher BE10:an, den hörde jag på hifi stället i Februari tror jag det var.

Jag har för mig att det var BE10:an :?::icon_smile_cool:

Den lät grymt bra.

Mvh Per

Kan ev varit BE20 du hörde. Hade den dubbla basar och var i valnöt?

Osäker på om HiFi stället haft BE10 inne på ett tag. BE10 har bara ett baselement som ändå gör STOR nytta själv. :icon_smile_cool:

Usher låter bra generellt! Ffa Dancer serien där BE10 ingår tycker jag har ett dynamiskt fint ljud med auktoritet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Hifi-Perra

Så bra minns jag inte :D Bara att dom lät som mina dröm högtalare, fast nu blev det Sonus Faber istället och dom har också varit en dröm länge, iaf i två hela år :D

Jag har bett varje dag om att få köpa dessa :Praying:

Nej, faktiskt inte, jag har inte bett en enda gång. Vilken tur, dom fanns på lagret ändå, så jag slog till på en gång :santagrin:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har dom gått 89,5 timmar och dom låter varmt och skönt men samtidigt superdetaljerat med en riktig snärt i basen, precis som jag önskade :mm::D

Nu skall jag bara kasta ut mina Audio Physic från sovrummet och in med ett par stativare, sen är jag nöjd :D

Edited by Hifi Perra
Link to comment
Share on other sites

Grattis! Skulle jag haft råd skulle jag behållit mina sonus faber guarneri memento och haft i sovrummet. Men det får väl räcka med en stereo i hemmet.

En sann hifinörd bör ha ägt Sonusfaber någon gång, en sanning som säkert stämmer in på de flesta märken beronde på vem man frågar.

Men SF kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta.

Link to comment
Share on other sites

Nu har dom gått 89,5 timmar och dom låter varmt och skönt men samtidigt superdetaljerat med en riktig snärt i basen, precis som jag önskade :mm::D

Nu skall jag bara kasta ut mina Audio Physic från sovrummet och in med ett par stativare, sen är jag nöjd :D

Å bättre blir det med tiden ändå! I KNOW. :mm:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...