Vee-Eight Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 ...vilket fynd har en tendens att bli. Hittade asså. Fyndet är Nils Landgren Funk Unit - 5000 Miles. Jag blev helt till mig, och hade svårt att sitta still i soffan. Kanske har skivan diskuterats tidigare men jag var bara tvungen att delge mig av min upplevelse! Nisse Landgren spelar i mina öron ny och fräsch, jazzig funk, med bla Esbjörn Svensson och Magnum Coltrane Price. Soundet är inte alls inpyrt rökigt utan får mina tankar till ny elektronisk ambient house med skillnaden att det är ett fastare grepp om taktstampandet. Mkt möjligt att det finns inspirationskopplingar till Röyksopp, Lords of Swek etc... Nämnas bör göras att bla Victoria Tolstoy gästar skivan. Ladda hem, låna eller köp, ögonaböj! Detta gillade jag! Quote
Anders Posted August 11, 2004 Posted August 11, 2004 Jag har också varit på biblan och botaniserat litet. Det verkar vara lättare att hitta intressanta jazzskivor som finns inne jämfört med rock. Efterfrågan är nog mindre. Naturligtvis finns det också en stor sortering av klassisk musik. Det här var på huvudbiblioteket i Malmö. Två skivor som jag kan rekommendera är: Art Ensemble of Chicago: Trubute to Lester John Abercrombie: Current Events, båda ECM Såväl inspelningar som musik och framförande är mycket bra. Det här är dock modernare jazz som faller litet utanför det som brukar finnas på typiska "audiofilskivor". Ett problem med biblioteken är att skivorna ofta är skadade. Det kan vara bra att titta på ytan innan man lånar dem, en del är för hopplösa. Jag testade en som hade 20% skadade sektorer, dock ingen som inte var "recoverable". Ibland får man "laga dem" genom att kopiera dem. Quote
Vee-Eight Posted August 11, 2004 Author Posted August 11, 2004 Anders: Japp, sånt händer ju, men här i Thn händer det inte ofta att det är ett minsta hack i skivan. Fick tag i Tolstoys senaste som var ospelbar, men den fanns på ett annat bibliotek och snurrar just i detta nu. Vill man bredda ens musikhorisont, och att man känner sig lite snål, då är biblan en suverän källa till fynd, även om de inte har allt. Sen har jag börjat skriva in en massa skivtips till inköpsförslags-lådan, visserligen skivor jag har, men man måste ju frälsa ens omgivning också. Quote
Mattias Posted August 12, 2004 Posted August 12, 2004 Bibblan kan ge mycket inspiration. Här har man hittat en del goa grejer som senare inhandlats. Dessutom är tidningsutbudet super, tex kolla in musiktidningarna, bla min favotidning Gramophone finns ofta representerad Vee-Eight, skivan du skrev om är inte dum /Mattias Quote
K-man Posted August 13, 2004 Posted August 13, 2004 En skiva som spelas med jämna mellanrum även hos mig....klart godkänd! Vissa spår är bra...och andra bättre \\K-man Quote
Recommended Posts