Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Magasinet Rolling Stone har sammanställt en lista över de bästa skivorna från de första 10 åren på 2000-talet.

100 Best Albums of the Decade

Läs, njut och förfasas över att din smak inte alltid stämmer med andras. :dead::)

Rolling Stone

Har sju av de listade albumen så man hänger väl inte med längre ...

Posted

Jag kom upp i 9 styck eller 9%, vilket procentuellt sett stämmer ganska bra i hur min skivsamling fördelar sig mellan jazz, klassisk, pop & rock ... etc.

Posted

Mmm, 23 av de nevnte, kan vel alikevel ikke påstå at de står som representative av hva som spilles mest her hjemme...

mvh

Posted

Ja, 8 av plattorna finns i min samling....

Om det sen speglar mig eller dagens musik rent allmänt kan man ju fråga sig !?! :)^_^:)

//-- Tompa --

Posted

Blir samma svar för mig som för shaft. Inte en enda av de skivorna finns här hemma, Även om system of a down plattan skulle platsa i samlingen. (under kategorin pop) :D;) ;)

Posted
Jag kom upp i 9 styck eller 9%, vilket procentuellt sett stämmer ganska bra i hur min skivsamling fördelar sig mellan jazz, klassisk, pop & rock ... etc.

Jag kom upp i 22st och det är väl i sin ordning om några år är det säkert bara ett fåtal!

Posted

Jag noterar att ett antal artister/grupper återkommer flera ggr i listan. Coldplay/Radiohead/Bob Dylan/ Springsteen t.ex.

Kanske utbudet av ny bra musik är något begränsat, men flertalet övriga av banden har jag ingen susning om.

Har dock identifierat 12 som jag lyssnat på och 3 som jag har köpt.

Börjar nog också bli för gammal för dessa topplistor, men aldrig för gammal för ny bra musik.

Calm

Posted
Börjar nog också bli för gammal för dessa topplistor, men aldrig för gammal för ny bra musik.

Calm

Det her tror jeg passer på meg også, selv om jeg råkade ha noen på denne listan...

mvh

Posted
Det her tror jeg passer på meg også, selv om jeg råkade ha noen på denne listan...

mvh

I mitt fall var det Dylan/Radiohead samt främst sing&siongwriter-alsterna som gjorde att jag hamnade på 22stycken. Visst ja, ett par soul-plattor också

Posted
Hej

Magasinet Rolling Stone har sammanställt en lista över de bästa skivorna från de första 10 åren på 2000-talet.

100 Best Albums of the Decade

Läs, njut och förfasas över att din smak inte alltid stämmer med andras. :dead::)

Rolling Stone

har tre - min fru har en.

Själv hatar jag en av de tre (plant/Krauss) som är ett av mina värsta feklöp - strax ovanför Korndorf :dead:

Känner mig dock inte stressad för det. Trygg i min musiksmak och helt öppen för att nån gång kanske skaffa även några v dessa andra 96 om de visar sig bra..... Har dock några årtionden av jazz-produktioner att titta igenom först :D

Posted

12 stycken har jag med.Mest förvånad att Amadou &Mariam är med på deras lista,men egentligen inte.Den är ju grymt bra,liksoms Björks Vespertine är.Hennes bästa skiva.Mycket Radiohead med också men i fel ordning tycker jag.In Rainbows min favorit.

Skoj :)

Posted

Hupps - jag har 33 av skivorna!!!

Jag är alltså MEST MAINSTREAM hittills!

Roligt att Robert Plant/Alison Krauss-skivan nämndes som hatobjekt. Den gillar jag faktiskt.

Jag hatar bara mina gamla Stockfisch-skivor för egen del. Men jag har givit bort dem nu. Till en ovän.

:)

Ludwig

Posted
Hupps - jag har 33 av skivorna!!!

Jag är alltså MEST MAINSTREAM hittills!

Roligt att Robert Plant/Alison Krauss-skivan nämndes som hatobjekt. Den gillar jag faktiskt.

Jag hatar bara mina gamla Stockfisch-skivor för egen del. Men jag har givit bort dem nu. Till en ovän.

:)

Ludwig

:D he he

• 2 weeks later...
Posted

Fick bara två stycken ... :shy:

Är det en fjäder i hatten eller bara en kufstämpel? :D

Jag tycker inte de är så tokiga, de där Stockfisch-plattorna. ;)

Posted
23 av skivorna i hyllan, men jag saknar Smashing Pumpkins. Att se System of a Down med på listan var otippat, men skivan är riktigt bra!

Jag saknar också Pumkins. Jag hade inte speciellt många av skivorna, förutom PJ Harvey, Antony & the Johnsons, och en del annat. Känns som en hel del artister som finns med på listan lever på gamla meriter, exempelvis Springsteen och U2 som knappast gjort sina starkaste album det här årtiondet. Det var bättre förr :D