Jump to content

Den psykedeliska rockens utveckling

calle_jr

Recommended Posts

Har nu beställt Rhino-utgåvan på vinyl.

Det finns en utgåva från 2003 och en från 2011. ;)

Tänk på att "Rare Cuts & Oddities 1966" är smockad med live-material från de tidiga spelningarna. Den kom för ett par år sedan, på Rhino... ;)

De livespåren som är med på Rhino R2 74397 är upptagna 1970 vid fyra olika tillfällen.

• Friend Of The Devil, Fillmore East, New York 15/5
  • Till The Morning Comes och Candyman, Winterland, San Francisco 10/4 och 15/4
  • Attics Of My Life, Fillmore West, San Francisco 6/6
  • Truckin, Legion Stadium, El Monte 26/12

• Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• 4 months later...

Kikagaku Moyo - Forest Of Lost Children. 2014 Beyond Beyond Is Beyond Records - BBIBR013

LP 45rpm.

kikagaku.jpg

Kikagaku Moyo bildades av Go Kurosawa and Tomo Katsurada i Tokyo 2012 och har släppt ett minialbum och två LP.

Detta är mycket bra. Ägna tio min för att avgöra själv om du inte hört dem.

Höj volymen på Kodama!

Kodama:

White Moon:

kikagakumoyo.jpg

• 8 months later...

Jag blev eld och lågor när den pysskedeliska musiken kom. Handlade många obskyra plattor på Papper-Julles i Nybro. Det som inte fanns hemma beställde man så här är min lilla lista.

Det började med den här höjdaren:

370892764513.jpg

Låtlistan

Det första som kom hem var Pearls Before Swine, en grymt underskattad grupp som gjort många starka plattor under den läffpande Tom Rapps ledning. Första albumet heter One Nation Underground och följs av det starka anikrigsalbumet Balaklava. Sedan tre album med olika teman alla mycket vackra och speciella.

Lite Youtuber:

Balaklava

Beautiful Lies You Could Live In

Om inte detta är psykedelisk nog får vi tar till tungt artelleri - H P Lovecraft. Chicagogruppen som tog namnet efter skräckförfattaren med samma namn (Cthulhu-myten you know).

Två bra studioalbum och ett livealbum.

Musiken:

At The Mountains Of Madness

Wayfaring Stranger - lyssna på Michael Tegzas otroliga driv på trummorna. Att den lille killen orkar!!!

Fasen, läggdags. Mer senare.

Edited by Soundbrigade

HP Lovecraft har en cover med på sin andra platta - High Flying Bird. Låten är mycket suggestiv (tycker jag) men är en cover, eller tolkning av Judy Henskes fina låt. Judy finns på tuben och låter så här:

Judy Henske - High Flying Bird.

Skitbra eller hur. Jag ska inte "plåga" någon med Lovecrafts version utan bara muttra något om att gruppen Wizards Of Kansas gjorde en version som är väldigt olik Judys och Lovecrafts. Trollkarlarna får väl också betraktas som så där lagom psykedeliska med lite otydliga referenser till kuliga piller och sådant. Under mina studieår lyckades jag övertala en kurskamrat att sälja mig hans LP, eftersom han inte var ett stort fan medan jag var det. Nu har jag den CD.

Lite musik:

She Rides With Witches

912 1-2 Mass

Somlig psykelisk musik jag inte har men som ändå korsat min väg är t ex Fugs och Electric Prunes. Fugs bestod bland annat av några amerikanska vänsterpoeter Ed Sanders, Tuli Kupferber och Allen Ginsberg.

Plommonen gjorde några plattor med elektrifierade mässor

Fugs - I couldn't Get High (Sverige 1968)

Fugs - Marijuana (pehöver jag säga mer ...)

Electric Prunes - Gloria - Mass in F Minor

Electric Prunes - Kyrie Eleison och Gloria

Jo, jag plockar med ett annat band som kommer från England som har lite svenska kopplingar. Sångerska i Curved Air lär vara svenskättling. Jag tycker nog det livealbum jag har är lite för gapigt och ostädat medan Phantasmagoria är en spännande skiva. Vi kör lite Phantasmagoria. Jo, en sak till; Phantasmagoria är namnet på en nonsensdikt av Lewis Caroll och Curved Air kommer från Terry Rileys magiska (den måste vi ta med också!!!!) platta A Rainbow In Curved Air.

Music:

Marie Antoinette

Vivaldi

Phantasmagoria

Over and Above

Terry Riley - Rainbow In Curved Air

Om forumet ursäktar mitt ivrande för allehanda obskyr musik kör jag lite lysskedeliska guldkorn till, sedan har jag tömt mitt diskotek (skivsamling på utländska).

Min hårdrocksivrande jobbarkompis menar på att Iron Butterfly och Blue Cher på något sätt satte en sorts standard för hårdrocken, alltså att de triggade en helt ny genre. Intressant tanke. Sedan skulle Black Sabbath verkligen startat den här genren som första hårdrockande band. Skulle man gå efter benämningarna i prog-tråden borde de grupperna kallas proto-hårdrockare ...

Blue Cher är en kul grupp (den skiva jag har är i alla fall kul) - Oh! Pleasant Hope. Även om gruppen kanske rockar i vanliga fall, vad vet jag, är det här en ganska löddrig platta med flera konstiga låtar, inte minst titellåten.

Musik:

Oh! Pleasant Hope

I'm The Light

Sedan kommer något väldigt udda, en skiva som, liksom Oh! Pleasant Hope jag länge väntat på. Leon Russel har producerat Daughters Of Albion. DuonGreg Dempsey och Kathy Yesse bjuder på en rad annorlunda låtar där de besynnerligaste är dessa här.

Musik:

1968 - John Flip Lockup

Mycket av det som kommer i detta inlägg fanns på plattan A Psychedelic Trip To Underground och en lika utflippad sak benämnd Electric Food och som uthungrad tonåring var jag tvungen att skaffa hem allt som fanns på dessa två diverseplattor. Nu när vinylerna är borta sedan länge har jag hittat plattorna på ett optiskt medium i stället.

Men det tog över 4 decennier innan jag fick tag i (och betalade lite för mycket kanske) för Eyes Of Blue. Det är visserligen 2-om-one.

Musik:

Yesterday

Love Is The Law

Crossroads Of Time

En god vän någonstans i Oregon skickade mig några kopior av en grupp kallad Fever Tree strax innan han tog livet av sig (i fyllan och villan ...).

Fever Tree (full album)

Another Time - Another Place

En anna grupp jag jag sedan inlandsisen lämnade Smålands högland är The Hardtimes men när jag väl står med plattan i handen (i CD-spelare egentligen tänker jag ... jaha, var det här allt)

Musik:

Sad Sad Sunshine (nåja ...)

Blew Mind (Det här var låten jag hört och blivit totalat betuttad av - nu börjar det likna nåt)

Var sorterar man in Michael Moorcock och hans Deep Fix? Moorcock är kanske mest känd som SF-författare där en av hans hjältar spelar gitarr i ett band som heter ... The Deep Fix. han har också samarbetat med Hawkwind. Moorcocks album The New Worlds fair är, liksom mycket annat i mina samlingar, ett udda och lätt besynnerligt album.

Musik:

Candyfloss Cowboy

Fair Dealer

Zombies har ju också haft sina stunder.

Min psykedeliska trip ner i underjorden slutar i Sverige. Visst brukar väl Mecki Mark Men betraktas som lite psykedeliska? Jag hade nu något annat att avsluta med - Älgarnas Trädgård. Det här är väl nästan svensk progg, men första plattan, Framtiden är ett svävande skepp, förankrat i forntiden, platsar ju inte bredvid Hoola Bandoola eller Röda Bönor och lyssnar man (försöker) lyssna på musiken hör det hemma, musikaliskt i svampskogen.

Takeoff (från Delayed som släpptes för några år sedan)

Saturnus Ringar

Min slutbetraktelse (tills det ev dyker upp mer musik)

Vår musikaliska värld är inte så lite konstig. I baldn kan jag tycka att radion (speciellt reklamradiokanalerna) är överfyllda av bara en sorts musik - skräpmusik, men så förstår jag att det bjuds på tiotals olike genrer, och jag som tycker allt låter likadant.

Hur är det med den psykedeliska musiken? Vad utmärker psykedelisk musik? En del av mina psykedeliska plattor kommer från grupper som just inte gjort annat än slik musik. Och beroende på när grupperna härjade, varifrån de kom gör ju att musiken låter så olika. Pink Floyds psykedelika låter inte som Fever Trees osv. Somligt av det jag hade på de två diverseplattorna var knappt musik utan ljudkollage. Somligt som skulle kunna vara psykedeliskt hittar man i form av EN LÅT på en platta fylld med kommersiell musik. Fortfarande psykedeliskt?

Och hur många grupper som låg i mittfåran var det inte som råkade passera genom ett moln av mexikanska ökensvampar av kemilaboratoriers avfallstunnor och kom att göra något eller några album som var "konstiga". Var Rolling Stones eller Beach Boys psykedeliska band?

Jag tycker att hur vi klassifierar musiken är mycket upp till oss själva och jag anser dessutom att det är förträffligt att kunna dela med sig av sina preferenser och funderingar om musik; att ge tips och få tips.

Och slutligen; vad skulle vi fått uppleva om svenska dansband hade passerat genom hashdimmorna för över 40 år sedan??

lassestefanz.jpg

Edited by Soundbrigade

Många bra tips och väldigt kul att du lägger in dessa band. Det är faktiskt lite förvånande att vissa av dem inte nämnts tidigare.

Jag tror jag drar slutsatsen att de flesta band som spelade (eller delvis spelade) psyk inte i första hand kopplades till den psykedeliska stilen, utan i första till en annan stil som oftast var folk, prog eller pop.

Var Rolling Stones eller Beach Boys psykedeliska band?

Javisst. Av och till, speciellt Beach Boys.

Och slutligen; vad skulle vi fått uppleva om svenska dansband hade passerat genom hashdimmorna för över 40 år sedan??

Det krävs minst haschdimma för att kunna lyssna på den typen av musik. :71: