Jump to content

Den psykedeliska rockens utveckling


calle_jr

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Väldigt kul sätt tråden har inletts på! :app:

Jag tror det kan vara kul om vi "sparar" prog lite tills vi fått lite stil på psyk.

Har psykadelisk rock något med flower power & hippie rörelsen att göra?? Eller kan det dras en gräns åt det hållet oxå??

Jag funderade i dessa banor också men jag bestämde mig för att Flower Power var en egen rörelse bygd på "fred på jorden" och "låt oss ta en smoke", "USA out of Vietnam" storfamiljer och liknande. Scott McKenzie, Mamas & Papas, Greatful Dead, Country Joe & The Fish och Janis Joplin är bra exempel. Flower Power gled över i en hippikultur där psychedelic musik blev ett inslag. Plötsligt fanns det psychedelic pop, rock, folk, blues ... you name it.

Flower Power var en föregångare till psycedelic, när droginfluenserna rotade sig hos artister och musik fans så övergick flower power och hippierörelsen till ett mer psykedelisk rörelse, ofta med indiska islag, yoga, shamatism, rökelser, droger etc etc. Man påstår att övergången var flower power och hippierörelsens död, och kanske var det så att drogerna tog död på denna tidsepok inom musiken.

Jag ser det också som en övergång, och psyken var mer av en ventil för en trötthet och frustration kring vietnamkriget, klasskillnader och andra orättvisor.

Det var psykiatrikern Humphry Osmond som myntade begreppet "psychedelic" redan 1957 när han undersökte terapeutiska effekter av LSD. När termen dök upp i ungdomskulturen blev den snabbt breddad att innefatta en stil inom både musik, affischer, ljusshower, kläder och egentligen allmän livsstil.

Vissa menar att det inte går att definiera psyk, andra att det åtminstone är extremt svårt, svårare än någon annan musikform. Steve Howe har gett sig på en förklaring med "- It's a certain kind of looseness with a certain kind of tightness. Certainly the lyrics had to be right. There had to be some optimism, some sort of colouring or depth in the words that might surprise" :)

Link to comment
Share on other sites

- Vilka är de stilbildande grupperna :?:

- Vem har gjort de bästa albumen och vilka är de :?:

- Varifrån kom influenserna och

- Vilka är de bästa anekdoterna :?:

...för den delen.[/b]

För den intresserade kan jag tipsa om denna länk:

http://dropoutrecords.blogspot.com/

Den ansvarige för denna blogg tycks kunna hitta det mesta inom psykedelia och prog....

Link to comment
Share on other sites

Grateful Dead - Aoxomoxoa. Warner Bros 1969

DSC_6932.JPG

San Fransisco-baserade Grateful Dead med Jerry Garcia (gitarr, sång), Bob Weir (gitarr, sång), Phil Lesh (bas, sång), Ron "Pigpen" McKernan (keyboards, munspel, sång), Bill Kreutzmann (trummor), Mickey Hart (trummor) och Tom Constanten (keyboards) hade som många andra starka influenser från Beatles och Stones i den osannolika britt-vågen i USA.

Hopplöst album att tala om, men fantastiskt att lyssna på. Det är the Deads 3:e studioalbum, och tydligen ska palindromet uttalas "OX-OH-MOX-OH-AH". Det påstås att orden "GRATEFUL DEAD" också kan läsas "WE ATE THE ACID", men jag har svårt att se början och antar det är en myt i mängden.

GD spelar blues, rock, country, bluegrass, improviserad jazz och you-name-it, och denna blandning var först förvirrande för mig. Bandets namn och deras omslag ger signaler om något helt annat, hårdare och skitigare. Men det finns en sak som knyter samman dessa konstanta sidospår - psyk. Aoxomoxoa var det första jag hörde med dem, och det gör att man får en speciell relation till just detta album. Det är tveklöst på grund av de kraftigt psykedeliska inslagen som den starka Deadhead-kulturen bildades, där GD-dyrkare troget följt dem från konsert till konsert för att spela in deras framträdanden på kassettband.

Sid I

1. St. Stephen

2. Dupree's Diamond Blues

3. Rosemary

4. Doin' That Rag

5. Mountains of the Moon

Sid II

1. China Cat Sunflower

2. What's Become of the Baby

3. Cosmic Charlie

St Stephen video: http://www.youtube.com/watch?v=mYmIu_njso4

China Cat Sunflower: http://www.youtube.com/watch?v=hOXPVRLpoQA

Som en parentes kan nämnas att man ser en 5 år gammal Courtney Love längst ned till höger på fotot på baksidan. Hennes far var managern Hank Harrison.

Link to comment
Share on other sites

Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow. RCA Victor 1967

DSC_6949.JPG

Jefferson Airplane hade stort inflytande på psykvågen under 60-talets andra hälft, speciellt i San Fransisco och i sällskap av Grateful Dead (Jerry Garcia medverkar på albumet) och ett par andra band. Detta är deras andra album, där Grace Slick värvats som sångerska och låtskrivare. Övriga medlemmar i bandet vid denna tid var Marty Balin (sång, gitarr), Paul Kantner (sång, gitarr), Jorma Kaukonen (sång, gitarr), Jack Casady (bas) och Spencer Dryden (trummor). Surrealistic Pillow var stilbildande i hippiekulturen, och räknas bland de största albumen från 60-talet. En lustifikation är att den i mitt tycke bästa låten, White Rabbit, togs med till Jefferson Airplane av Grace Slick när hon lämnade bandet Great Society. Slick tog även med sig Somebody To Love som skrivits av hennes farbror.

Om du söker detta album, så se till att få en US-press eftersom exvis engelska pressar innehåller andra låtar.

Sida 1

1. She Has Funny Cars

2. Somebody To Love

3. My Best Friend

4. Today

5. Comin' Back to Me

Sida 2

6. 3/5 of a Mile in 10 Seconds

7. D.C.B.A. -25

8. How Do You Feel

9. Embryonic Journey

10. White Rabbit

11. Plastic Fantastic Lover

White Rabbit video:

Plastic Fantastic Lover video: http://www.youtube.com/watch?v=zHC9NANKluU

Jim Carrey gjorde en cover på den kända Somebody To Love:

(halvaktuell i annan tråd)
Link to comment
Share on other sites

Iroise var här idag, och vi lyssnade på några LP som han hade med sig... :mm:

Quintessence - S/T. Island, 1970 ILPS 9128

DSC_6942.JPG

Bandet utgörs av ett spirituellt musikkollektiv från Notting Hill med bandledaren Raja Ram.

Raja Ram är fortfarande verksam, numera med elektronika, och är involverad i tex Shpongle.

Urval från Albumet;

- Jesus, Buddha, Moses, Gauranga

- Shiva's Chant

- Infinitum

DSC_6950.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kort och kärnfullt!

Det kommer fler från gårdagen senare, och för att komma dit återgår jag först till San Fransisco Bay Area, för det fanns ett par band till där som hade stor inverkan på den psykedeliska scenen. Detta var tiden när rock låg i skilsmässa med rock'n'roll. När 3-minuters bluestolvor med vers och refräng blev 30 minuters improvisationer med utforskning av ackordstrukturer som tidigare inte använts i rock'n'roll.

Quicksilver Messenger Service - Happy Trails. 1969 Capitol ST-120

DSC_6951.JPG

Quicksilver Messenger Service ingick tillsammans med b.l.a. Jefferson Airplane och Grateful Dead i den första vågen av psykedeliska San Francisco-grupper. Bandmedlemmar har varierat och när bandet bildades är något oklart, men man startade med livespelningar med denna bandtitel någonstans kring slutet av 1965. Efter ett skivkontrakt med Capitol gjordes den första inspelningen till soundtracket Revolution tillsammans med Mother Earth och Steve Miller Band. Det var Dino Valente som bildade gruppen, men han blev arresterad och fängslad i två år för marijuanainnehav precis när gruppen organiserade sig och kom inte att bli medlem igen förrän senare.

Happy Trails, som är inspelad live och är deras tredje album, medverkar John Cipollina (gitarr), David Freiberg (bas, sång), Greg Elmore (trummor) och Gary Duncan (gitarr, sång). Inspelningarna är från Fillmore East och West samt från Golden State, San Fransisco.

Gary Duncan lämnade bandet kort efter inspelningarna för Happy Trails. Enligt David Freiberg berodde det på ökande problem med opium och amfetamin. Duncan har senare sagt: "- Well, let's put it this way, at the end of 1968, I was pretty burned out. We'd been on the road for, really, the first time in our lives. I just left for a year. I didn't want to have anything to do with music at all. And I left for a year and rode motorcycles and lived in New York and L.A. and just kind of went crazy for about a year". Gary Duncan var kärnan i bandet, och det var först när han ersattes av den engelska keyboardisten Nicky Hopkins som man kunde göra en omstart.

Cipollina:

"- Jim Murray and David Freiberg came up with the name. Me and Freiberg were born on the same day, and Gary and Greg were born on the same day, we were all Virgos and Murray was a Gemini. And Virgos and Geminis are all ruled by the planet Mercury. Another name for Mercury is Quicksilver. And then, Quicksilver is the messenger of the Gods, and Virgo is the servant, so Freiberg says 'Oh, Quicksilver Messenger Service'"

Hela sida 1 ger svar på när, var, hur, vem och vilka och är i stort sett 25 minuters utsvävningar kring Bo Diddley-covern.

Sida 1

1. Who Do You Love - Part 1

2. When You Love

3. Where You Love

4. How You Love

5. Which Do You Love

6. Who Do You Love - Part 2

Sida 2

1. Mona

2. Maiden of the Cancer Moon

3. Calvary

4. Happy Trails

Who Do You Love: http://www.youtube.com/watch?v=Boz9JV5VsG8

Maiden of the Cancer Moon:

Link to comment
Share on other sites

Nu kommer ett album som iroise hade med sig;

Quicksilver Messenger Service - Just For Love. 1970 Capitol SMAS-498

DSC_6945.JPG

Detta är QMS' fjärde album (M och S kan utläsas i vit sirlig text i det mörkblå till höger), och gruppen har förstärkts med Dino Valenti (sång, gitarr, flöjt, conga) och Nicky Hopkins (piano, keyboards), och den förre svarar i stort för gruppens nya sound. Valenti skrev 8 av albumets 9 spår.

Sida 1

1. Wolf Run, Pt. 1

2. Just for Love, Pt. 1

3. Cobra

4. The Hat

Sida 2

1. Freeway Flyer

2. Gone Again

3. Fresh Air

4. Just for Love, Pt. 2

5. Wolf Run, Pt. 2

Fresh Air video: http://www.youtube.com/watch?v=IAHODyEpm2w

Link to comment
Share on other sites

Denna lp är mindre gitarrbaserad tung rock än tidigare med gruppen och mera psych eller varför inte flower power, en bra platta som helhet!

Antagligen har medlemmarna rökt ner sig en del sedan förra lp:n. Verkade förresten flera grupper göra under denna period!

Efter detta blev det för egen del en nergrottning i progressive-musik som sedan fortsatte in i jazzens värld, men innan jazzen var jag i fusionträsket.

Numera är det mycket jazz/opera/sing&songwriter/americana samt diverse nostalgiska återbesök i rockens historia, det är kul att jag behållit en del av dessa lp.

Link to comment
Share on other sites

Big Brother and The Holding Company - S/T. 1967 Mainstream S-6099 (56099 mono)

DSC_0267.JPG

Big Brother and The Holding Company - Cheap Thrills. 1968 Mainstream KCS-9700

DSC_2819.JPG

Jag tar de två första albumen från Big Brother and The Holding Company på en och samma gång. Detta är det bästa de gjort och även de album där Janis Joplin får mest utrymme.

Big Brother fick stor uppmärksamhet efter Monterey-festivalen och släppte det självtitulerade debutalbumet kort därefter. Cheap Thrills var pga deras live-framträdanden otroligt efterlängtad innan den kom, och "Combination of the Two," "I Need A Man To Love" och "Ball And Chain" är live medan resterande är studioinspelningar. Peter Albin spelar bas, Sam Andrew gitarr och sång, David Getz på trummor, James Gurley gitarr och Janis Joplin ...ja, vad det nu är hon gör mer än sjunger. Deras råa sound fångade effektivt den energi och vildhet som kunde upplevas på deras konserter.

Debutalbumet;

Sida 1

1. Bye, Bye Baby

2. Easy Rider

3. Intruder

4. Light Is Faster Than Sound

5. Call on Me

6. Coo Coo (visas ej på omslaget, men är med på skivan)

Sida 2

1. Women Is Losers

2. Blindman

3. Down On Me

4. Caterpillar

5. All Is Loneliness

6. The Last Time (visas ej på omslaget, men är med på skivan)

Cheap Thrills;

Sida 1

1. Combination of the Two

2. I Need a Man to Love

3. Summertime

4. Piece of My Heart

Sida 2

1. Turtle Blues

2. Oh, Sweet Mary

3. Ball and Chain

Ball And Chain: http://www.youtube.com/watch?v=nzz_vosi1TU (Lägg märke till den starka basgången som är lite typisk för SF-soundet live vid denna tid)

Down On Me: http://www.youtube.com/watch?v=eAnS_3PwxEI

Summertime: http://www.youtube.com/watch?v=aTFF-BaT0MM

Coo Coo: http://www.youtube.com/watch?v=dl-6IG3WAL4

DSC_6952.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hej

Underbar tråd, känns som en resa genom min högstadieperiod ... :D

Ja ungdomskultur-tråden hade kanske varit ett bättre namn :?:

Tänker på raggare, de finns ju ännu men sysslar inte längre med bråk o fylleri.

Här i stan kör de varje år en tur med stadens pensionärer på ålderdomshemmen. De som kör dem och kallar sig raggare är idag omkring 60-70 så ungdomskultur kan det väl inte heta då :?: Knuttarna i stan ser också väldigt gamla ut och ibland syns ävens stadens övervintrade hippies!

Jag tror att vi alla är lite kvar i vår högstadieperiod.

Iaf har vuxenvärlden för länge sedan slutat oroa sig för ungdomars kultur. Idag heter det j-poppare eller Emo men ingen vuxen oroar sig för deras utseende/aktiviteter eller vad de sysslar med, eller vad det står för. De flesta vet inte vad emo är! Annat var det när jag växte upp då var alla ungdomskulturyttringar en fara!

Ungdomen är inte längre en avgränsad period i tonåren utan fortsätter, så ungdomlighetskultur är kanske ett bättre ord:?: Calle o jag stod iaf och bläddrade bland lp i lördags precis som vid högstadietiden och kul var det :)

Sorry för OT! :)

Link to comment
Share on other sites

Calle o jag stod iaf och bläddrade bland lp i lördags precis som vid högstadietiden och kul var det :)

Sorry för OT! :)

Precis vad jag sysslade med på den tiden det begav sig, när jag borde hänga över mina skolböcker i alla fall tyckte mina föräldrar det på den tiden.

Ursäkta all OT.

Link to comment
Share on other sites

När Quicksilver Messenger Service med John Cipollina dök upp i tråden Psykedeliska rockens utveckling

så kom jag ihåg att där fanns en platta med John Cippolina. Har nog inte spelat den på sisådär 15-20 år.

Musiken är väl mestadels någon form av bluesrock. Kommer även ihåg att jag såg John Cipollina live (giget var med Nick Gravenites bluesband ) på Mosebacke

någon gång runt 79-80.

johnCipollina1.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc185/t...nCippolina2.jpg

John Cipollina - Raven

/Torbjörn

Liten värld, var på samma konsert, vill minnas att jag gillade den.

Gillade Nick Gravenites för det han gjorde med Michael Bloomfield och det fantastiska bandet Electric Flag.

Deras första LP är en klassiker.

Dessa inlägg passar ju bättre här!

:):app:

Link to comment
Share on other sites

Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow. RCA Victor 1967

DSC_6949.JPG

Jefferson Airplane hade stort inflytande på psykvågen under 60-talets andra hälft, speciellt i San Fransisco och i sällskap av Grateful Dead (Jerry Garcia medverkar på albumet) och ett par andra band. Detta är deras andra album, där Grace Slick värvats som sångerska och låtskrivare. Övriga medlemmar i bandet vid denna tid var Marty Balin (sång, gitarr), Paul Kantner (sång, gitarr), Jorma Kaukonen (sång, gitarr), Jack Casady (bas) och Spencer Dryden (trummor). Surrealistic Pillow var stilbildande i hippiekulturen, och räknas bland de största albumen från 60-talet. En lustifikation är att den i mitt tycke bästa låten, White Rabbit, togs med till Jefferson Airplane av Grace Slick när hon lämnade bandet Great Society. Slick tog även med sig Somebody To Love som skrivits av hennes farbror.

Om du söker detta album, så se till att få en US-press eftersom exvis engelska pressar innehåller andra låtar.

Sida 1

1. She Has Funny Cars

2. Somebody To Love

3. My Best Friend

4. Today

5. Comin' Back to Me

Sida 2

6. 3/5 of a Mile in 10 Seconds

7. D.C.B.A. -25

8. How Do You Feel

9. Embryonic Journey

10. White Rabbit

11. Plastic Fantastic Lover

White Rabbit video:

Plastic Fantastic Lover video: http://www.youtube.com/watch?v=zHC9NANKluU

Jim Carrey gjorde en cover på den kända Somebody To Love:

(halvaktuell i annan tråd)

Har totalt missat denna tråd i tron att den handlade om helt andra saker än min ungdoms favoritmusik.

Surrialistic Pillow var defenitivt en av favoriterna och när bandet gästade Sverige spelade de på Konserthuset i Stockholm.

Grace Slick hade en röst som gjorde djupa märken i mitt musikaliska minne.

Minnesvärd konsert med egen ljusshow där man använde OH-apparater med flytande färger som man hällde i något genomskinligt kärl ovanpå linsen och fick projecerade "flytande" bilder på en stor duk på scenen som också gungade i takt med musiken. Något helt nytt, revolutionerande och aldrig tidigare skådat.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Creams första album Fresh Cream var en rysare.

Kan fortfarande i huvudet återkalla vissa textrader och höra musiken!

"Sitting in my car, sipping my cigar, the only time I´m happy when I play my gitar"

Blev aldrig klok om detta album medvetet är inspelat med överstyrda band eller om det skall låta så där distat.

Vore kul med ett remastrat album eller det kanske redan finns

En veritabel rockklassisker.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Creams första album Fresh Cream var en rysare.

Kan fortfarande i huvudet återkalla vissa textrader och höra musiken!

"Sitting in my car, sipping my cigar, the only time I´m happy when I play my gitar"

Blev aldrig klok om detta album medvetet är inspelat med överstyrda band eller om det skall låta så där distat.

Vore kul med ett remastrat album eller det kanske redan finns

En veritabel rockklassisker.

Calm

Jag har "Those Where The Days" på CD,en box med 4 skivor 2 studio 46 låtar o 2 live 17 låtar,längre låtar med mkt solo.

En del outgivet material o en hel del fint att läsa + bilder,klart köpvärd,jag har tyvärr inga LP skivor att jämföra med men visst låter det bra.

11233.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Underbar tråd, känns som en resa genom min högstadieperiod ... :D

Det här kan bli ett långt och farligt sidospår... :D Min gamla högstadieskola var uppdelad i siskor och mods d.v.s. Beatles/Hollies eller Stones/Cream. Däremellan låg ingenmansland :) och det var lite dåligt med brudar men väldigt skön musik... :cool: Cheap Thrills hörde hemma där och Peace Of My Heart var en av signaturmelodierna. Keep On Running med Spencer Davis Group gick också bra.

Link to comment
Share on other sites

Det här kan bli ett långt och farligt sidospår...

Inga problem!

Än fler kanske friskar upp minnet av;

Jimi Hendrix - Are You Experienced. 1967 Track 612001 / Reprise 6261

DSC_6958.JPG

Jimi Hendrix - Axis: Bold As Love. 1967 Track 612003 / 1968 Reprise 6281

DSC_6959.JPG

Jag kör alltså en dubbel till, med tidernas störste gitarrist (som säkert kan ha haft Django som förebild :unsure: ) - Jimi Hendrix. Underverket från Seattle som med hjälp av Animals-basisten Chas Chandler fick ihop ett band med engelsmännen Mitch Mitchell (trummor) och Noel Redding (bas).

"Are you Experienced" är debutalbumet och "Axis: Bold As Love" är uppföljaren. Den förstnämda var det första albumet som gavs ut av nybildade bolaget Track Records, och var en revolution med det bluesinspirerade, psykedeliska gitarrspelet. Hans virtuosa spelstil som emellanåt mättas med dist- och feedbackeffekter fick Eric Clapton, Jeff Beck, Brian Jones och Pete Townsend att fullkomligt tappa hakan. Tre dagar efter att Beatles släppt Sgt Pepper spelade Hendrix titelspåret live på Saville Theatre i London - McCartney och Harrison satt förtjusta i publiken. Axis Bold As Love är Hendrix' första album med en stereomix, och han experimenterar mycket med stereoeffekter, som i spåret "EXT" där gitarren verkar pendla kring lyssnaren.

De brittiska och amerikanska utgåvorna skiljer sig en hel del med olika låtval. Min "Are You Experienced" är ett amerikanskt original på Reprise och "Axis Bold As Love" är Classic Records monoutgåva baserad på den engelska på bolaget Track-press.

Are You Experienced;

Sida 1:

1. Purple Haze

2. Manic Depression

3. Hey Joe

4. Love or Confusion

5. May This Be Love

6. I Don't Live Today

Sida 2:

7. The Wind Cries Mary

8. Fire

9. Third Stone from the Sun

10. Foxey Lady

11. Are You Experienced?

Axis: Bold As Love;

Sida 1

1. EXP

2. Up from the Skies

3. Spanish Castle Magic

4. Wait Until Tomorrow

5. Ain't No Telling

6. Little Wing

7. If 6 Was 9

Sida 2

1. You Got Me Floatin'

2. Castles Made of Sand

3. She's So Fine

4. One Rainy Wish

5. Little Miss Lover

6. Bold as Love

Hendrix gillade att turnera i Sverige, och jammade med den omnämnda duon Hansson & Karlsson 1967. Hans enda son, James Daniel Sundquist, föddes i Sverige 1969 av Eva Sundquist.

The Wind Cries Mary: http://www.youtube.com/watch?v=Rezb626N_iE

Manic Depression: http://www.youtube.com/watch?v=QYdq0ABH3so

Little Wing: http://www.youtube.com/watch?v=Bz85o1paFMQ

Castles Made of Sand: http://www.youtube.com/watch?v=YF4-r2MpRMs

Link to comment
Share on other sites

Alla LP jag har med Jimi Hendrix är på Polydor,förutom "The Jimi Hendrix Concerts" på Fridtuna,inga med kanonljud direkt

Sen har jag lite Rem.återutgåvor på CD,men jag tror att även där går det att hitta bättre utgivningar i USA

Tillägg:vet någon hur ljudet är på återutgivningarna på LP skivorna idag kontra ex Polydor :?: kollade lite på Vinylbutikens hemsida men har ej handlat nya LP skivor med återutgivningar o därmed ej jämfört med tidigare utgivningar.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett album från iroise;

Silk - Smooth As Raw (Silk). 1969 ABCS-694

DSC_6943.JPG

Detta är Cleveland-baserade Silks första och enda album. I bandet ingick Michael Stanley Gee (bas), Courtney Johns (trummor), Chris Johns (gitarr) och Randy Sabo (keyboards).

Den som tror sig hitta denna på CD kan ju hojta till...

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett album från iroise;

Silk - Smooth As Raw (Silk). 1969 ABCS-694

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...yk/DSC_6943.JPG

Detta är Cleveland-baserade Silks första och enda album. I bandet ingick Michael Stanley Gee (bas), Courtney Johns (trummor), Chris Johns (gitarr) och Randy Sabo (keyboards).

Den som tror sig hitta denna på CD kan ju hojta till...

Hittade detta,Länk Vid snabb sökning.

Record Heaven i Skåne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...