Jump to content

Pysselhelg hos Audio Concept.

P-pan

Recommended Posts

Lite ohomogen från höger till vänster i höjdled, om du hänger med hur jag menar! Trovärdigt i mitten och vid högtalarna, men lite för lågt mellan dessa tre punktker. :blush

Inget pedagogikpris i år heller...

Låter som det är lite dålig separation i mitten bakom dig oxå....aahahahaaa :D

Ja du Engelholm , du måste ha råkat ut för något alldeles unikt :o

Även om golden horn taket inte täcker hela vägen ut mot sidoväggarna och vad jag kan se från dina bilder från din tråd

saknas ev. lite diffusorer bakom soffan , så låter fenomenet att ljudbilden går upp och ner helt galet( vid utflyttade högtalare )

Om det inte vore du skulle jag nästan gissa på fasfel eller för stark glögg :D

Det här mysteriet måste vi lösa om jag skall kunna sova något mer i år ;)

mvh gurkan

Ja du Engelholm , du måste ha råkat ut för något alldeles unikt :o

Även om golden horn taket inte täcker hela vägen ut mot sidoväggarna och vad jag kan se från dina bilder från din tråd

saknas ev. lite diffusorer bakom soffan , så låter fenomenet att ljudbilden går upp och ner helt galet( vid utflyttade högtalare )

Om det inte vore du skulle jag nästan gissa på fasfel eller för stark glögg :D

Det här mysteriet måste vi lösa om jag skall kunna sova något mer i år ;)

mvh gurkan

Märkligt...Jag har gjort om det hela igen, på precis samma ställe. Mycket bättre! Troligen en "keeper" i placering!

Enda skillnaden är att GH bakom huvudet (sweetspot) är större än förra gången jag testade. :mm:

Enda skillnaden är att GH bakom huvudet (sweetspot) är större än förra gången jag testade. :mm:

Det ska vara vinkorkar bakom sweetspot, det räcker långt med tre st om man inte har råd att dricka ur i den

takt som krävs för att fylla en hel väg ;):D

Har bara haft möjlighet att lyssna på Focals Grande Utopia under mässhelgen i våras. Vilken uppställning gillar ni bäst? Ni som har haft möjlighet att lyssna till de olika kombinationerna fram till idag.

Skulle man med hänsyn till priset rekommendera något så tror jag att denna uppställnig lätt ger mest "Bang for the Buck", elektroniken borträknad då förstås .

DemoACDec091112.jpg

Att komplettera med 2 subbar är nog inte helt fel och i sammanhanget - billigt (jämför med Scala).

Här är det Tannoy som fyller bas i de lägsta oktaverna.

Det lät nästan galet stort i förhållande till vad högtalarna borde prestera och djupledsinformationen var ... :mm:

Bilderna är från ett tidigare besök hos Audio Concept.

DemoACDec091111.jpg

Skulle man med hänsyn till priset rekommendera något så tror jag att denna uppställnig lätt ger mest "Bang for the Buck", elektroniken borträknad då förstås .

DemoACDec091112.jpg

Att komplettera med 2 subbar är nog inte helt fel och i sammanhanget - billigt (jämför med Scala).

Här är det Tannoy som fyller bas i de lägsta oktaverna.

Det lät nästan galet stort i förhållande till vad högtalarna borde prestera och djupledsinformationen var ... :mm:

Bilderna är från ett tidigare besök hos Audio Concept.

DemoACDec091111.jpg

ASR Emitter och ARC CD 7 är säkert en enastående kombination med dessa högtalare. :D;)

Calm

Ja då blev det inga fler bilder från denna demo.

Tackar som vanligt alla trevliga Hi-Fi nissar som var där och gav skjuts åt den sociala samvaron.

Ett x-tra tack till gänget på AudioConcept + Göran från Teac och Lars på PL Audio för ett mycket intressant lyssningstillfälle.

DemoACDec091115.jpg

DemoACDec091113.jpg

DemoACDec091114.jpg

Ta det lugnt med glöggen och akta ryggen när ni julstädar under alla tunga lådor i racket ;)

//Pan

Ja då blev det inga fler bilder från denna demo.

Tackar som vanligt alla trevliga Hi-Fi nissar som var där och gav skjuts åt den sociala samvaron.

Ett x-tra tack till gänget på AudioConcept + Göran från Teac och Lars på PL Audio för ett mycket intressant lyssningstillfälle.

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACDec091115.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACDec091113.jpg

http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACDec091114.jpg

Ta det lugnt med glöggen och akta ryggen när ni julstädar under alla tunga lådor i racket ;)

//Pan

Tack så mycket och timmarna kan bara rusa iväg när det skall plåtas. Pathosmonoblocken såg precis så extrema ut som förväntat :cool: :) och gjorde du några observationer vad gäller värmeutsrålning... :?:

• 1 month later...
Tack så mycket och timmarna kan bara rusa iväg när det skall plåtas. Pathosmonoblocken såg precis så extrema ut som förväntat :cool: :) och gjorde du några observationer vad gäller värmeutsrålning... :?:

...sent svar men...

jepp,

jag blev varm i hela själen ;)

Guest patrikcaesar

Jag tycker Focals nya serie är helt fantastisk, homogena, snabba och med en detaljrikedom som är i absoluta toppen.

Verkligen Highend, med riktigt smarta och påkostade tekniska lösningar, därför blev jag verkligen förvånad då jag fick höra negativt omdöme om dem från folk här nere i Skåne.

Jag förstår det inte alls, det borde vara omöjligt att inte få Focals nya Utopia serie att låta bra.

Patrik