Tobias Lindell Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Lite ohomogen från höger till vänster i höjdled, om du hänger med hur jag menar! Trovärdigt i mitten och vid högtalarna, men lite för lågt mellan dessa tre punktker. Inget pedagogikpris i år heller... Låter som det är lite dålig separation i mitten bakom dig oxå....aahahahaaa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gurkan Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Ja du Engelholm , du måste ha råkat ut för något alldeles unikt Även om golden horn taket inte täcker hela vägen ut mot sidoväggarna och vad jag kan se från dina bilder från din tråd saknas ev. lite diffusorer bakom soffan , så låter fenomenet att ljudbilden går upp och ner helt galet( vid utflyttade högtalare ) Om det inte vore du skulle jag nästan gissa på fasfel eller för stark glögg Det här mysteriet måste vi lösa om jag skall kunna sova något mer i år mvh gurkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted December 9, 2009 Share Posted December 9, 2009 Ja du Engelholm , du måste ha råkat ut för något alldeles unikt Även om golden horn taket inte täcker hela vägen ut mot sidoväggarna och vad jag kan se från dina bilder från din tråd saknas ev. lite diffusorer bakom soffan , så låter fenomenet att ljudbilden går upp och ner helt galet( vid utflyttade högtalare ) Om det inte vore du skulle jag nästan gissa på fasfel eller för stark glögg Det här mysteriet måste vi lösa om jag skall kunna sova något mer i år mvh gurkan Märkligt...Jag har gjort om det hela igen, på precis samma ställe. Mycket bättre! Troligen en "keeper" i placering! Enda skillnaden är att GH bakom huvudet (sweetspot) är större än förra gången jag testade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 9, 2009 Author Share Posted December 9, 2009 Enda skillnaden är att GH bakom huvudet (sweetspot) är större än förra gången jag testade. Det ska vara vinkorkar bakom sweetspot, det räcker långt med tre st om man inte har råd att dricka ur i den takt som krävs för att fylla en hel väg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 9, 2009 Author Share Posted December 9, 2009 Har bara haft möjlighet att lyssna på Focals Grande Utopia under mässhelgen i våras. Vilken uppställning gillar ni bäst? Ni som har haft möjlighet att lyssna till de olika kombinationerna fram till idag. Skulle man med hänsyn till priset rekommendera något så tror jag att denna uppställnig lätt ger mest "Bang for the Buck", elektroniken borträknad då förstås . Att komplettera med 2 subbar är nog inte helt fel och i sammanhanget - billigt (jämför med Scala). Här är det Tannoy som fyller bas i de lägsta oktaverna. Det lät nästan galet stort i förhållande till vad högtalarna borde prestera och djupledsinformationen var ... Bilderna är från ett tidigare besök hos Audio Concept. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 10, 2009 Share Posted December 10, 2009 Skulle man med hänsyn till priset rekommendera något så tror jag att denna uppställnig lätt ger mest "Bang for the Buck", elektroniken borträknad då förstås . Att komplettera med 2 subbar är nog inte helt fel och i sammanhanget - billigt (jämför med Scala). Här är det Tannoy som fyller bas i de lägsta oktaverna. Det lät nästan galet stort i förhållande till vad högtalarna borde prestera och djupledsinformationen var ... Bilderna är från ett tidigare besök hos Audio Concept. ASR Emitter och ARC CD 7 är säkert en enastående kombination med dessa högtalare. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted December 11, 2009 Author Share Posted December 11, 2009 Ja då blev det inga fler bilder från denna demo. Tackar som vanligt alla trevliga Hi-Fi nissar som var där och gav skjuts åt den sociala samvaron. Ett x-tra tack till gänget på AudioConcept + Göran från Teac och Lars på PL Audio för ett mycket intressant lyssningstillfälle. Ta det lugnt med glöggen och akta ryggen när ni julstädar under alla tunga lådor i racket //Pan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 12, 2009 Share Posted December 12, 2009 Ja då blev det inga fler bilder från denna demo. Tackar som vanligt alla trevliga Hi-Fi nissar som var där och gav skjuts åt den sociala samvaron. Ett x-tra tack till gänget på AudioConcept + Göran från Teac och Lars på PL Audio för ett mycket intressant lyssningstillfälle. http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACDec091115.jpg http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACDec091113.jpg http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...ACDec091114.jpg Ta det lugnt med glöggen och akta ryggen när ni julstädar under alla tunga lådor i racket //Pan Tack så mycket och timmarna kan bara rusa iväg när det skall plåtas. Pathosmonoblocken såg precis så extrema ut som förväntat :cool: och gjorde du några observationer vad gäller värmeutsrålning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Tack så mycket och timmarna kan bara rusa iväg när det skall plåtas. Pathosmonoblocken såg precis så extrema ut som förväntat :cool: och gjorde du några observationer vad gäller värmeutsrålning... ...sent svar men... jepp, jag blev varm i hela själen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Jag tycker Focals nya serie är helt fantastisk, homogena, snabba och med en detaljrikedom som är i absoluta toppen. Verkligen Highend, med riktigt smarta och påkostade tekniska lösningar, därför blev jag verkligen förvånad då jag fick höra negativt omdöme om dem från folk här nere i Skåne. Jag förstår det inte alls, det borde vara omöjligt att inte få Focals nya Utopia serie att låta bra. Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts