Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej Ställer fråga här i detta forum för att se vilka erfarenheter jag kan ta del av, jag har ett ganska nyligen åter börjat intressera mig för min anläggning igen. Jag har idag ett par Audiovector Mi3 super, Advance acoustic 305 förstärkare och H/K 970 CD spelare. Väl medveten om att lyssnandet är högst personligt så kanske det finns nn som har erfarenhet av AV högtalare och provat olika elektronik till detta. Jag log för mig själv när jag läste inlägget om uppgradering, tweak och tvekan....hur som helst jag tänker mig behålla högtalarna men vill så småningom byta ut förstärkare och CD spelare- förmodligen en åt gången...första frågan vilket kan var bäst att börja med CD eller förstärkarutbyte? jag tror att jag kan få ut mer av mina högtalare, andra frågan vilken elektronik finns det i forumet erfarenhet av där det så att säga gifter sig rejält med Audiovector? ska försöka leta på begagnat marknaden också....ha det gott alla HiFi vänner mvh Bertil

Posted
Hej Ställer fråga här i detta forum för att se vilka erfarenheter jag kan ta del av, jag har ett ganska nyligen åter börjat intressera mig för min anläggning igen. Jag har idag ett par Audiovector Mi3 super, Advance acoustic 305 förstärkare och H/K 970 CD spelare. Väl medveten om att lyssnandet är högst personligt så kanske det finns nn som har erfarenhet av AV högtalare och provat olika elektronik till detta. Jag log för mig själv när jag läste inlägget om uppgradering, tweak och tvekan....hur som helst jag tänker mig behålla högtalarna men vill så småningom byta ut förstärkare och CD spelare- förmodligen en åt gången...första frågan vilket kan var bäst att börja med CD eller förstärkarutbyte? jag tror att jag kan få ut mer av mina högtalare, andra frågan vilken elektronik finns det i forumet erfarenhet av där det så att säga gifter sig rejält med Audiovector? ska försöka leta på begagnat marknaden också....ha det gott alla HiFi vänner mvh Bertil

Hej

Jag tror att naim är det bästa till AV, naim har ju ett sammarbete med AV.

Hade själv ett par AV Arrate som jag matade med Primare elektonik men det var för spretigt på toppen. då fick jag låna hem en naim cd5x och det hjälpte betydligt för att lungna ner det spretiga.

Nu har jag bytat mina AV till de nya System Audio Explorer Master och köpt en naim CDX2 det var ett jävla lyft.

Jag tycker att du ska bränna lite pengar på en bra cd och kanske hålla igen med förstärkare om det går :D

PS: glöm inte några tassar att ställa elektroniken på för där är mycket att hämta, utan några större kostnader.

MVH M

Posted

Audiovector Mi3 Super.Var det inte på det viset att konstruktören av Audiovector också var dansk importör av Linn?Har för mig det.Och i sådana fall borde Linns elektronik fungera.Kanske Arcam med.

Visst är det möjligt för dig att göra dina audiovectorer aktiva med?I sådana fall så vet du ju vilken väg du ska vandra... :)

Posted

Har precis varit med en kompis och lyssnat på Audiovector golvare för ca 15000kr. Hörde dem med Naim och de fungerade mycket bra! Jag Tycker Audiovector har en mycket luftig ärlig återgivning men blir ibland lite vass. Jag har hört många olyckliga matchningar med AV. Men med Naim lät det mycket bra. Jag skulle råda till att man inte har en cd och förstärkare som drar åt det ljusa hållet med Av. Då blir det för mycket av det goda.

Lycka till/Calle B

Posted

Hej hififrasse!

Fastnade för Audiovector Mi3 Avantgarde för några år sedan och föll för banddiskanten. Testade sedan runt med olika förstärkare; Marantz, Nuforce, Primare, Prima Luna och nu senast amerikanska Ayre.

Det var nyansskillnader, men Ayre var mest musikalisk, balanserad, skimmrande och klar i ljudet som en vårbäck.

Skippat CD till förmån för diskbaserade flac-filer.

Nästa steg blev att jobba med akustiken, men det är en annan historia. :)

Lycka till!

/muffin

Posted

Rent generellt om AV (Mi3-serien, S3-serien), i mitt eget tycke, är att de är dynamiska högtalare som ger ett rätt bra tryck vid rätt musik. Det jag hade svårt för med mina gamla Mi3 Signature var tonbalansen för stråkar, gitarrer, vissa blås mm. Det lät inte naturligt. Kanske beror det på vilken elektronik man matchar med, men jag är tveksam - jag kör samma elektronik nu och Magnepan - där naturligheten är avsevärt mycket bättre.

Annars finns ett par kostnadsfria tweaks eller snarare råd när man ställer upp ett par AV.

- En svag invinkling på någon grad eller två gör att diskanten inte blir så hård.

- Ett mjukare underlag, t ex SD-puckar, torde göra basen lite tightare - men jag tyckte att det var först på Signature som basen fick bra pondus.

- Ifall elementen har gummiringar så ska skruvarna dras mycket lätt. Ett litet avstånd ska man kunna se mellan element och baffel. Det kan göra stor skillnad på hur ljudbilden upplevs, speciellt i basen.

- Avståndet till väggen bakom högtalaren är viktigt, helst ska det inte skilja mer än 1 mm mellan högtalarna.

- Någon form av växtlighet är inte fel att ställa snett bakom varje högtalare in mot mitten. Det ger en viss diffusion.

- Annars bör det nog vara helt tomt på mitten av väggen bakom högtalarna, möjligen någon tavla eller så men inget som sticker ut långt. Det rör till ljudbilden.

Jag tror att du efter dessa tweaks kan fundera på att ta en sak i taget - prova med en ny förstärkare - lyssna några veckor på denna och byt sedan tillbaka till din gamla förstärkare. Upplever du en rejäl försämring när du byter tillbaka är det ganska troligt att du hittat en bättre förstärkare i den nya. Samma sak kan man göra med CD-spelaren.