Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi börjar Nordiskt

I genren jazzröster har det ju redan nämts an del trevliga (både musikaliskt och ljudligt) inspelningar i några tidigare trådar. Inte minst har det klassiska albumet "Fairytales" med Radka Toneff och Steve Dobrogosz (Odin CD-03)blivit ett slags likriktare för hur många av oss uppfattar den tonala kvaliteten hos Skandinaviska Jazzsångerskor. (Det finns ett par plattor till med Radka Toneff, Winter Poem (1977) It dont come easy (1979), båda på det Amerikanska bolaget Verve -- hade båda på LP, men tvärr ligger dom i sommarstugan så jag kan inte säga nått om dom för minnet sviker mej. Det finns även en liveplatta inspelad i Hamburg (ie. Live in Hamburg, BAM NJ-4044), den har jag bara hört utdrag från på radio, rösten är den samma men jag tycker att det funkar sämre med kvartett som jag tror att det var här.)

Radka Toneffs norska gudmoder är sångerskan Karin Krog, hon har som alla självständiga artister tagit över sin egen skivutgivning, hennes bolag är Meantime records. Speciellt plattan hon spelade in 1982 med den svenske (Göteborgske) mästerpianisten Bengt Hallberg är själfullt svängig, plattan heter "Two of a kind" (MR 1), även plattan "One on One" (MR 7) innehåller duos, men där har hon förutom Bengt Hallberg två andra "svenska" kollaboratörer, Red Mitchell (kontrabas) och Nils Lindberg (orgel) (Spåren på denna platta är häntade från tre LP hon gjorde på det svenska bolaget "Bluebell" -- vad jag kunnat hitta är inget av dessa tillgängliga..)

Hoppar vi tillbaka till sverige så rekomenderar jag att man tar och lyssnar på Berit Andersson, tyvärr så har bolaget Dragon delitat hennes tre "solo" album till förmån för en dubbel CD kyligt benämnd "Best of..", jag har inte hört denna sammaställning men väl dom flesta låtarna, och tror "tyvärr" att dom flesta är med orkester, hur som helst har Berit Andersson en strålande röst som inte står någon efter.

Andra klassiska svenska jazz röster man bör känna till är givetsvis legenderan Monica Zetterlund och Alice Babs (Jag nämner inga plattor, mest för att dom gjort så himla många bra), en anna röst jag inte tycker att man bör missa är Nannie Porres, tyvärr verkar det inte som om CD marknanden riktigt vaknat upp inför hennes kvalitet, på CD vet jag att albumet "till dej" (Four Leaf Clover FLCCD 165) finns, det är oerhört finstämt, hon finns även med på hyllningskivan "Du Beppe" (till Beppe Wolgers, Bonnier Music) -- den är ett måste för alla oss som sett honom i positioner bortom "Godnattstunden".

Sångerskor som dykt upp sen början av nittiotalet har Janette Lindström nämts i en anna tråd, jag är personligen inte så förtjust i varken hennes eller Victoria Tolstojs röster. En favorit är där emot Lina Nyberg vars album "Close" tillsammans med Esbjörn Svensson (Tuché TMcCD 004) är jäkligt bra -- På det lilla skivbolaget Tuché hittar vi även Agneta Baumann och Irene Sjögren, bägge har röster väl värda att undersökas. Ett riktigt fynd på Tuché är plattan "Yiddish 'n Jazz" (TMcCD 014) med sångeskan Rebecca Gordon i förgrunden, detta är den enda platta jag känner till med henne, finns det fler ser jag verkligen fram emot dom.

Är man sugen på lite mer latinklingade toner recomenderar jag "My Kind Of World" med den unga sångerskan Miriam Aïda (Sittel SITCD 9299), plattan är lite, Norah Jones goes latino.. För att avrunda måste jag nämna en av mina absoluta favorit röster, nämligen Sonya Hedenbratt, många förknippar henne med folklustspel och "jubel i busken" men hon var absolut en av Sveiges finaste Jazzsångeskor, jag brukar ofta lyssna på plattan "Mamma Blå" (Imogena IGCD 025) även "My best friends" (Intim Musik IMCD 003), plattorna "Just idag" och "Godbitar med Sonya 1951-1997" (Invision INVCD 008 resp. INVCD 011) är bägge sammanställningar av "gammal skåpmat" -- och kanske därför lite mer intressant för oss lite mer historiskt intresserade.

Jag har säkert utlämnat några självklara röster, förhoppningsvis blir det lite respons på den här tråden som kan få mej att hitta mer i mitt stormande minne :clown:

/ptr

Posted

Gensta slår det mej att jag glömde en viktig röst, nämligen Monica Borrfors, hennes tre album "Your touch" och "Second time arround" (Båda Caprice) och "A Certain Sadness" (Arietta) är alla kanonbra, dock med orkester så även de faller lite utanför duo formatet, jag är övertygad att Monica Borrfors och en flygel skulle låta skitbra! bara något bolag vågade släppa till..

/ptr

Posted

TACK!

Detta var precis vad jag ville ha.

Kan lägga till en skiva,,, " Sa vid ett besök hos en HIFIbekant att jag skulle aldrig köpa en skiva med Richard Wolf"

Då lägger han på en med honom & Kari Bremnes... Snacka om att jag fick äta upp mina ord.

Har inte köpt skivan ännu, så jag vet inte vad den heter,,, MEN den ska inköpas.

Posted

Kari Bremnes var den av dom jag glömde, hon har släppt ett antal bra plattor på Kirkelig Kulturverksted, den med Richard Wolff heter "Desemberbarn" (FXCD 247).

Det gick en dokumentär om Bremnes på SVT för någon vecka sedan, jag har ett par av hennes plattor och alla är djup innerliga. De flesta av Kirkelig Kulturverksteds skivor håller mycket hög artistisk- och ljud-kvalitet.

/ptr

Posted

Underbar och gedigen sammanställning Plundin! :app:

Här finns både det ena och det andra som skall in på shoppalistan. Kommer med inlägg senare ;)

/Mattias

Posted

Tackar för listan!! Kari är inte dum.. :mm: Såg ett program på tv där hon och sina (2 brödrar?) sjöng och spelade musik i någon avlägsen Norsk stad. De lyssnade till berättelser från folket där och gjorde sånger av detta. :app:

Posted

Härlig lista....jag tycker denna forumsavdelning är GULD med alla tips!

Neo, jag antar att du såg programmet "Sånger vid Lofoten"(eller om det var "musik vid Lofoten...") med syskonen....höll på att sätta i halsen då jag tyckte mig höra kari på TV....det var sista stycket.....snabb titt i tidningen...jodå, det skull ebli repris. DVD sattes på inspelning...så nu finns den på DVD! Klart trevlig timma!

\\K-man

Posted

Det är SÅNT man skall ha DVDrecordern till... + alla andra konserter som TV visar 23:15 eller liknande tid. Kul för de som bor i lägenhet och vill lyssna UTAN hörlurar.

Sorry 4 OT!