Strmbrg Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Det här är skrivet som ett antal halvfilosofiska reflexioner från min sida. Jag har haft perioder då jag ständigt finjusterat högtalarnas vinkel och läge. Jag har haft perioder då jag ständigt köpt nya plattor utan att spela dem speciellt ofta. Jag har även haft perioder då jag väldigt ofta bytt apparater och högtalare. De flesta av oss som ägnar oss åt musiklyssning i hemmet, har säkerligen bytt ut delar av anläggningen under årens lopp. Skälen att byta ut en apparat kan vara allt från att den gått sönder till att man vill förbättra ljudet. Man kanske vill ha den nya apparaten för att den ser snygg ut? Viljan att förbättra ljudet kan bero på att man inte riktigt är nöjd med det nuvarande ljudet. Nöjdheten kan ha förändrats över tiden, eller så var man inte så insiktsfull då apparaten köptes, trots allt? Det kan också vara så att man egentligen tycker att det är bra som det är, men likafullt önskar man få det lite bättre. Blotta vetskapen (eller tron) om att det finns bättre prylar, håller kanske lockelsen vid liv? Man kan även ägna sej ått att tweaka de prylar man redan äger. Man kan modifiera dem efter eget huvud eller köpa diverse saker som skall förbättra ljudet. Är tweaken bara en provisorisk lösning, i väntan på att kunna köpa en bättre apparat? Man kan även tveka. Tvekaren kanske tänker såhär: Blir det verkligen bättre om jag ersätter den här med den där? Blir det kanske bara annorlunda? Blir det ens annorlunda? Kommer jag bli nöjd nu? Hur länge då? Eftersom jag har bytt så ofta hittills, så lär jag väl byta ofta i framtiden också? Skall jag kanske hoppa över ett antal byten? Byta vart tredje år istället för varje år? Ta färre men större kliv, så att säga? Vill jag överhuvudtaget bli nöjd? Alltså, nöjd för lång tid framöver. Riktigt lång tid? Kan det här fotot vara taget i nutid? Knappast. Men tänk tanken: En snubbe som är lika nöjd idag, som 1965? Han har inte bytt ut en pryl. Det senaste året har jag inte funderat speciellt mycket på vare sej apparater eller högtalarplaceringar. Jag köper en och annan platta. Men framförallt botaniserar jag bland de plattor jag redan har. Har ljudet verkligen äntligen blivit så bra att jag har kunnat släppa tankarna på ständiga förändringar? Eller har jag förändrats själv? Jag spelar ju mer musik nu än jag gjorde då jag ständigt bytte prylar. Kommentera och reflektera gärna. Hur har du förändrats under årens lopp? Har du förändrats alls? Har du en bättre anläggning idag? Är du mer nöjd idag dessutom? Vill du bli ännu nöjdare? När är du tillräckligt nöjd? Hur når du dit? Är ständig förbättring själva målet? Quote
Apexorca Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Man har naturligtvis olika perioder i livet. Det du beskriver tror jag inte har med hifi hobby att göra, mer om hur du har det i livet. Troligen är det lika lugnt på alla fronter. Sedan kanske detta möts av att du uppnått det du vill uppnå med hobbyn utforskat det du velat utforska och är nöjd helt enkelt. Calle B Quote
Guest Bernt Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Hur har du förändrats under årens lopp? Man har väl insett att man inte är världsbäst. Har du förändrats alls? Jag imponeras mindre av vad folk påstår, föredrar att dra egna slutsatser. Har du en bättre anläggning idag? Utan tvekan. Är du mer nöjd idag dessutom? Vad gäller anläggningen - ja. Vill du bli ännu nöjdare? Ja, varför inte. När är du tillräckligt nöjd? När anläggningen är så pass bra att den inte hindrar kommunikationen som musik är. Där är jag idag iofs. Hur når du dit? Just nu är det väl via förstärkarbyggen för anläggningen saknar sista snäppet dynamik. Funkar inte det som jag önskar så återstår bara rent hornsystem men jag är kluven till det. Det är väl mest att jag gillar att utforska nya vägar. Man har ju hört ett otal fina anläggningar under Hififorum-åren och via jobbbet hos Jorma, allt från enorma rundstrålande horn via små bredbandare till stora Apogee. Inget är perfekt. Är ständig förbättring själva målet? Nej, egentligen inte. Det är en trovärdig återgivning av min musik jag är ute efter för egen del. Förresten, när man hör ett högklassigt hornsystem med grejor som är rätt gamla, kanske från 60- eler 70-talet... (Det är sällan man stöter på sånt, det mesta är uppköpt av japanerna) Då frågar jag mig om utvecklingen verkligen har gått framåt. Jag tycker inte det är självklart. Quote
hellbit Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Jag sitter också otroligt nöjd med mitt system idag och har svårt att tro att jag kan få något som passar mig bättre inom rimliga prisgränser. Dock är jag av den tron att man alltid strävar efter att förbättra sig själv och sin situation, det är det som för människan framåt. Man kan vara nöjd med sina prylar men den dagen man slutar sträva efter attt förbätra sin situation/sig själv eller sin hobby så kan man lägga ner (det blir bara tråkigt till slut) Jag siktar personligen alltid högre hehe, detta gäller allt ifrån lön, arbete ,relation , personlig utveckling mm. Dock är jag nogrann med att ibland försöka inse hur bra man har det. Kanske har detta också med ålder att göra jag är ju bara 30 Quote
conan Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 När plånboken tillåter och grejorna man har känns lite slitna så är det dags att byta ut dem. Slitet är ganska subjektivt men det är bara att hoppas att prylarna man har känns bra under lång tid. Då kan man ju köpa nya plattor istället - det är ju där man vill spendera sina pengar egentligen ... eller? Det är som med kameror - man ska ju använda dem att ta bilder med ... Ständiga förbättringar är ett måste - annars använder man tiden på fel sätt anser jag. Återigen är förbättring något subjektivt men har man kul på vägen är inte tiden bortkastad - och lär sig något nytt gör man ju alltid. Quote
Strmbrg Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 Att ständigt förbättra sin anläggning, eller för den delen annat runt omkring sej, är en väg att gå. En annan, kanske lite tråkigare metod, är att ständigt förbättra sin uppskattning av det man redan äger. Jag känner att det nog låter lite flummigt. Och det är kanske inget jag lever efter fullt ut precis. Men det verkar ju vara en billigare metod, liksom. Quote
conan Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Det man kan laborera med är tiden mellan förbättringar eller kanske hellre anpassa sig efter tillfällen att komma över uppgraderingar - dvs kolla i lite hifiaffärer, söka på eBay, skriva lite i forum osv. Det behöver inte ta så mycket tid i anspråk - och förr eller senare kommer nåt man blir intresserad av och kan lägga vantarna på. Quote
hellbit Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Att ständigt förbättra sin anläggning, eller för den delen annat runt omkring sej, är en väg att gå. En annan, kanske lite tråkigare metod, är att ständigt förbättra sin uppskattning av det man redan äger. Jag känner att det nog låter lite flummigt. Och det är kanske inget jag lever efter fullt ut precis. Men det verkar ju vara en billigare metod, liksom. Håller med dig man ska ju såklart uppskatta det man har. Men en liten strävan mår man nog bra av, sen om det blir realitet får man ju se. Frågan är ju hur kul det tex är med obegränsat kapital, låt säga att man har 50 miljader kr, uppskattar man sin hifi anläggning för låt säga 1 miljon kr? Själv vet jag inte eftersom strävan efter grejer är död (allt i materiell väg kan möjliggöras) så dör liksom intresset för saker o ting och man kanske istället uppskattar annat. Bara en tanke.. (Obs om någon har så mycket pengar o vill bli av med dem så stäler jag upp hehe) Quote
Timbre™ Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Kommentera och reflektera gärna. Hur har du förändrats under årens lopp? Det är nog oundvikligt... :angry: Känner det nästan som en cirkelformad vandring och det börjar väl i 999 fall av tusen med intresse för musik... Därefter kan det säkert bli hifiintensivt i många år och när man plötsligt upptäcker att antalet återstående dagar har minskat rejält tar musiken tillbaka startpositionen medan hifin står där den står. Känner även på mig att intresset för vintage kan öka med åldern då prylar ofta förknippas med gångna tidsperioder. Quote
Absolute Audio Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Att spendera lite mer pengar än vad du har råd med och att göra ett riktigt fynd är det som ger den största "rushen", enligt förstå-sej-på-are! Enligt en dito på tv så kan du max vara lycklig över något i 1.5år, oavsätt vad det är, en Ferrari, Odin-kablage eller att bli lotto miljonär. Och det kan jag verkligen känna igen i mej själv. Och tycker även det syns på bl.a hela hifi & high-end branchen. När det gäller uppgraderare, tweakare eller tvekare.... Allihop såklart. Quote
diffen Posted December 4, 2009 Posted December 4, 2009 Intressant tråd! Jag vet med mig att för kanske 10-15 år sedan så ville jag självklart ha bra ljud, men det var också viktigt för mig att mina vänner också tyckte jag hade bra ljud. Det handlade ju om ett slags bekräftelsbehov för min del förstår jag ju idag.... Har också i omgångar genom åren gjort mig av med allt pga helt andra orsaker men börjat om igen för ett par år sedan. Har en väldigt tunn plånbok så jag har inga värsting grejer nu...men jag är oerhört nöjd med ljudet jag har idag, i mitt tycke så har jag aldrig haft så bra ljud som nu.... (ska väl fylla i min profil efterhand om vilka prylar jag spelar med, är ju ny här på forumet.) Periodvis så har jag också haft såna där anfall av att flytta runt o vrida på högtalarna, möblerat om..osv.. Självklart så styr ju också plånboken mitt köpande iaf..hade jag haft mer pengar så har jag ju alldeles säkert uppgraderat o köpt rörförstärkare och andra/fler högtalare, annat kablage..osv.. Faktum är ju att det är riktigt kul att göra det men som det ser ut just nu så försöker jag att njuta av musiken istället för att lyssna efter fel samt att sitta o undra om det kanske blir bättre om jag vrider högt. lite mer till vänster..osv...osv... Mvh//diffen :clown: Quote
Timbre™ Posted December 4, 2009 Posted December 4, 2009 Periodvis så har jag också haft såna där anfall av att flytta runt o vrida på högtalarna, möblerat om..osv.. Det kan vara en väldigt bra kringgående rörelse ifall köpsuget skulle sätta in och man egentligen inte behöver uppgradera. Quote
calm Posted December 4, 2009 Posted December 4, 2009 Har egentligen kommit till någon punkt där jag inte anser det lönt att uppgradera min utrustning längre. Nej det är inte där problemet ligger utan i harmonin emellan musiken, rummet och utrustningen. Just nu tillhör jag tvekarna eftersom jag levat ett par månader under stambyte i lägenheten och inte fått till det vid återinstallation av systemet. Blir plötsligt osäker om det mesta men främst om högtalarna står som de gjorde när det lät som bäst. Tejpmarkeringarna i golvet verkar flyttade eller? Eller har något hänt med rummet under byggnationen? I vart fall verkar det inte låta som förut. Behöver kanske tweaka? Kontaktrengöring, dammsugning och allmän rengöring? Något behöver göras, men är osäker på vad eller har jag drabbats av hififrossan då inget stämmer? Skall bjuda hem några trogna audiobuddies för en kritisk utvärdering och hoppas på goda råd. Calm Quote
Tompa Posted December 4, 2009 Posted December 4, 2009 Jag har nog inte förändrats så mycket vad det gäller hifi å musik i alla fall, det har varit min huvudsakliga hobby de senaste 35 åren parallellt med lite fotografering (hifi å musik = höst/vinter hobby, kameran = vår/sommarhobby). Jag har nog alltid varit en tvekande musik älskare, och målet har varit det samma, att lyssna på så mycket go musik som möjligt och att komma så nära mitt personliga ljudideal som möjligt. Det har inneburit en hel del bytande å trixande genom åren allt eftersom ekonomin har tillåtigt, sälja, köpa, byta, osv. Och de senaste två åren så föll det på plats, jag satt lugnt och helt nöjd med hur det spelade. Men livet har så många överraskningar, för ca ett halvår sedan så hamnade min dotter och barnbarnen i knipa, där behövdes snabba kontanter till hjälp med bostad och annat, så jag sålde min anläggning (inte min vinylrigg) och hjälpte dottern och barnbarnen att komma på fötter igen. Så jag har nu vackert fått börja om igen med hifi:n, jag var ju så att säga ”färdig”, så det var inget scenario jag såg fram emot precis. Så det senaste halvåret har det åter igen varit en massa bytande, tvekande å trixande, men det börjar att falla på plats igen, en helt annan anläggning än tidigare, men nu så spelar det gött igen, väldigt annorlunda men helt klart med en hög mysfaktor. Så jag kan tänka mig att jag ett tag fram över kommer att tillhöra ”tvekarna”, det brukar ju alltid bli en period av flytta högtalare, testa olika fötter, olika uppställningar, olika kablar, osv, när det är en helt ny maskinpark som ska fin trimmas. //-- Tompa -- Quote
Recommended Posts