JonasR Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 1979-11-30. Det var releasedagen för The Wall! Konceptalbum, eller mastodontalbum? En skiva som det dröjde länge innan jag själv skaffade. Och då upptäckte att radiohiten Another Brick in the Wall hade tillägget Part 2 i titeln. På den tiden var det givetvis vinyl som gällde. Idag undrar man om det fortfarande är vinyl eller någon av de otaliga CD-utgåvorna som gäller för bästa musikupplevelse. Har ni några speciella minnen från detta album? Quote
eliot Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Jag var på konserten i Westfalenhalle i Dortmund i februari 1981 - en oförglömlig upplevelse Quote
toobs Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 1979-11-30. Det var releasedagen för The Wall! Konceptalbum, eller mastodontalbum? En skiva som det dröjde länge innan jag själv skaffade. Och då upptäckte att radiohiten Another Brick in the Wall hade tillägget Part 2 i titeln. På den tiden var det givetvis vinyl som gällde. Idag undrar man om det fortfarande är vinyl eller någon av de otaliga CD-utgåvorna som gäller för bästa musikupplevelse. Har ni några speciella minnen från detta album? För min del skulle jag säga att liveversionen (vet ej när den kom, men den finns såvitt jag vet bara på CD) är helt överlägsen - både ljudmässigt och rent musikaliskt. Finns också i en fin deluxeversion med mycket bilder och textmaterial. Quote
Bebop Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 1979-11-30. Det var releasedagen för The Wall! Har ni några speciella minnen från detta album? Den blev snabbt en favoritplatta att testa bas med. Just då hade jag köpt Audiopro's A4.14 med deras revolutionerande ACE bas. Audiopro hade också stora framgångar med sina subwoofers kring denna tid, så The Wall kom i rätt tid. Helikopterbladen på första sidan i full volym var en häftig upplevelse. Det bästa jag dittills hade hört från en anläggning. Kan också tänka mig att just det spåret sprängt en hel del anläggningar som inte hade dom effektreserver som är vanligt idag. De japanska rackförstärkarna var heller inte särskilt laststabila, så det brändes säkert element också. Quote
theta Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Den blev snabbt en favoritplatta att testa bas med. Just då hade jag köpt Audiopro's A4.14 med deras revolutionerande ACE bas. Audiopro hade också stora framgångar med sina subwoofers kring denna tid, så The Wall kom i rätt tid. Helikopterbladen på första sidan i full volym var en häftig upplevelse. Det bästa jag dittills hade hört från en anläggning. Kan också tänka mig att just det spåret sprängt en hel del anläggningar som inte hade dom effektreserver som är vanligt idag. De japanska rackförstärkarna var heller inte särskilt laststabila, så det brändes säkert element också. Helikopterbladen gick varma den vintern när jag jobbade extra på Audio S på Skeppargatan i Stockholm. Kommer ihåg att vi körde Unamco skivspelare, Accuphase förstärkare och Magnat högtalare. Lät som Bebop säger mycket mäktigt. Kommer också håg att jag fick byta min svenskpressade vinyl då den knastrade en hel del... Var på Potzdamer Platz i Berlin runt 1990 och såg Roger Waters livekonsert av The Wall. Då gick strömmen i inledningen av konserten så det blev kolsvart i cirka en halvtimme i hela området. Quote
Guest om.s Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Dette har värt en PF favoritt siden helt i begynnelsen av 80 tallet, husker ikke når filmen slepptes (den bör man også få med seg), even den har fulgt meg fra da den släpptes, rent tekstmessigt og kunstnerisk i i andemening står denne skiven seg idag, imo. MoFi cd platene er vel det som låter best her hjemme selv om den finnes i flere utgaver og varianter. mvh Quote
calle_jr Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Har ni några speciella minnen från detta album? Ja, den snurrade ganska ofta... Deras konserter var lite för dyra för mig på den tiden, så man fick vackert stanna hemma när äldre kompisar bilade till London etc Även Alan Parkers film som kom ett par år senare med Bob Geldof i huvudrollen var gripande. Quote
Käera Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Ja då var man tonåring o skulle man lyssna på något häftigt o nytt som man aldrig hade hört förut,så vart det ju denna The Wall. Quote
eliot Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Helikopterbladen på första sidan i full volym var en häftig upplevelse. Det bästa jag dittills hade hört från en anläggning. Kan också tänka mig att just det spåret sprängt en hel del anläggningar som inte hade dom effektreserver som är vanligt idag. De japanska rackförstärkarna var heller inte särskilt laststabila, så det brändes säkert element också. Det var häftigt när en riktig helikopter flög inne i Westfalenhalle och hela läktaren och golvet skakade Jag har vinylutgåvan som amerikansk utgåva liksom en utgåva "Manufactured by CBC Records Canada LTD." och de låter olika och jag föredrar amerikanska originalet - Skulle vilja ha Japanska originalet men de är dyra på eBay Quote
Harryup Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Jag har en amerikansk vinyl och en japansk CD. mvh/Harryup Quote
Ledzepp Posted December 9, 2009 Posted December 9, 2009 Det bästa jag hört denna skiva låta var på en Arken mässa, Purist Audio´s högtalare o kablar....ren magi! Men skivan låter hygglo hemma också! Quote
Recommended Posts