Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mitt hifi intresse grundar sig i den goa känsla som infinner sig när ljuv musik tränger in i öronen. När dessutom ljudvågor med hög kvalitet gör detta ökar njutningen.

Det jag rimligen kan påverka är:

1- musikvalet

2- musikförmedlingen (prylarna som levererar)

3- Var jag lyssnar och vilka akustiska förutsättningar som skall gälla.

4- Rengöra öronen

Jag har dessvärre svårt att påverka de förutsättningar som finns vid inspelningen av musiken, även om man ibland kan ha synpunkter på dessa samt vilja kunna gör något åt det.

Jag insåg alldeles för sent i min hifi karriär att jag missat en mycket avgörande del som jag faktiskt kan påverka.

Här kommer en liten redogörelse för detta i bild och tex.

_MG_8026.jpg

Jag har haft hjälp av Claes Ohlsson för att mäta upp rummet och identifiera de akustiska problemen i mitt rum.

Claes har precis utvecklat en egen diffusor anpassad för hifimiljö, AWing har varit hjälpsam och fått till produktionen och montering.

Panelerna är frästa i MDF och vitmålade.

Calle B

Posted

Mitt rum är det första som får dessa paneler på plats. Claes har räknat och tänkt för att få till det.

_MG_8002.jpg

Dessa skall alltså monteras en bit från taket och i utrymmet mellan tak och paneler blir det dämpmaterial i en basfälla. Hålen i panelerna är för basfällan. Panelarna kommer också att sitta med ett speciellt avstånd från varandra för att basfällan skall fungera i de freklvenser som jag behöver. Monterade går de att skjuta fram och tillbaka för att få bäst effekt. Basfällorna stäms av med hjälp av nya mätningar av Claes när de är på plats.

Posted

Då börjar vi. Röjde Vardagsrummet. AWing har skadat sig så han kan bara hantlanga. Fick ta dit utomsående snickare också.

Projectorduken kommer att bli inbyggd i akustiktaket.

_MG_8025.jpg

Posted
Blir inte Konstruktionen/panelerna väldigt tunga med tanke på materialvalet (MDF) ?

Mera bilder .... :mm:;)

Jo vars! Men vi är starka och lyfter lätt upp dem. Men det byggs en ram runt och lite reglar. Här kommer bilder.

_MG_8042.jpg

Den närmaste sektionen hitom takbalken kommer att innehålla dämpmarterial av glasfiber. Bakom balken, ovanför lyssningspositionen, kommer diffusorpanelerna med den avstämda basfällan att sitta.

Posted

Nu är de diffusorpanelerna på plats. Sedan skall de bruna partierna bli vita. Som akustikintresserad ljud freak tycker jag det blir riktigt fint som en inredningsdetalj. Frugan då? Hon är rätt nöjd ändå. Bättre än väntat!

_MG_8098_2.jpg

_MG_8096_2.jpg

Visst är det fräckt!

_MG_8100_2.jpg

_MG_8101_2.jpg

Posted

Efter denna arbetsinsats finns det fortfarande små estetisk detaljer kvar som målning, lite lister etc, men det är klart rent akustiskt. Det andra får vänta.

Alltså! Ingen tid att förspilla. Värm upp electroniken och rocka loss! Förväntningarna är höga.

Ahhh! STOR skillnad. Jag trodde basfällen skulle svälja bas. NEJ det är MER bas, men tight, snärtig och ännu mer brådljup. Snacka om svärta. Mellanregistret är mycket lugnare. Röster klarare, renare, luftigare. Dynamiken är bättre och naturligtvis 3d känsla. Ljudet är tystare!??!! Jag har tidigare haft lite besvär av stickighet i ljudet i vissa röster och i vissa skivor. Detta är inte helt borta men avsevärt förbättrat. Nu har jag byggt upp en överkänslighet för detta och letar alla fel jag kan finna i den riktningen och det är möjligt att jag är överkritisk.

Också är det det vanliga när man hör på bättre ljud än man är van vid. Man hittar finesser, nyanser och detaljer i sin musiksamling man inte visste fanns. En reflektion som blir uppenbar är att inspelning och min electronik med kablar och högtalare etc har redan levererat detta. Alltjämt utan att få en rättvis chans för mina öron att uppleva det.

Det är ju detta man bör börja med! Investeringen bleknar i jämförelse med vad ett par bra högtalarkablar kostar. Jag vågar sticka ut hakan och mena att de flesta skulle få ut många många gånger mer ljud för pengarna med akustikreglering framför vilken som helst electronikuppgradering. När man hör på uppgraderingar generellt krävs inlysning och byten fram och tillbaka för att säkerställa en positiv skillnad, som jag verkligen menar är riktig men den är ofta ganska liten. Med den förbättring jag upplevde med akustikregleringen var den så in i hästväg att frugan från köket skrek vid första inlysningen att det var mycket bättre ljud även där!!!! Nåja! Man kan tro vad man vill men jag är frälst på bra akustik. Det är troligen den viktigaste faktorn sett till investeringen i pengar för väljud.

Calle B

Posted

Det blir ju riktigt snyggt :)

Med tanke på att takplattorna är symetriskt utformade i sitt mönster så antar jag

att det beror på att de är "tunade" för rummets specifika problem frekvens ... eller ?

Diffusorer brukar väl annars vara av lite mer oregelbunden art för att fungera optimalt.

Posted

Efter att jag smällt de första omvälvande intrycken kommer Claes tätt följd av AWing tillbaka. Nyfikna och entusiastiska. Innan musiken får utrymme åker signaler med frekvensen 0Hz till minst 20kHz från Claes dator genom kablar och electronik ut genom högtalarna och till en microfon i soffan.

Claes är koncentrerad och vänder och vrider på de värden han får. Läser diagram och grafer. Han ser nöjd ut. Men inte helt nöjd...

Han sätter ner kaffekoppen och sträcker sig efter min mobils miniräknare. Han har nämligen sett en onödigt stor puckel på en graf vid ca 100Hz. Han tittar upp på diffusorpanelerna som är skjutbara sinsemellan. Jag ser att de har olika avstånd mellan sig. Han frågar AWing om de bara lagt dit dem hur som helst. AWings tystnad är nog som svar.

På miniräknaren syns följande:

_MG_8160.jpg

Posted

Avrundat till 6.6. Alltså det skall vara 6.6 mm mellan plattorna för att åtgärda detta. Jag erkänner att jag nu är lite skeptisk till hur mycket nytta det kan göra. Men ok även en liten skillnad kan det vara värt. Det är här hans ide om att ha justerbara basfällor kommer väl till pass.

Vi lämnar raskt fikan och blir lite fysiska.

_MG_8152.jpg

Jag letar fram ett skjutmått och Claes börjar mäta.

_MG_8155.jpg

_MG_8156.jpg

_MG_8157.jpg

Javisst! På mätkurvorna minskar denna puckel till 1/3 del och man kan höra förbättring Även om den ändå är förhållandevis liten jämfört med hela förbättringen.

Posted
Det blir ju riktigt snyggt :)

Med tanke på att takplattorna är symetriskt utformade i sitt mönster så antar jag

att det beror på att de är "tunade" för rummets specifika problem frekvens ... eller ?

Diffusorer brukar väl annars vara av lite mer oregelbunden art för att fungera optimalt.

Jo. Golden horn etc. Claes kan förklara detta bättre än jag. Och hans val av akustikreglering är skräddarsydd. Naturligtis kan det göras ännu bättre men då skulle nog frugan flytta och det blir mer ett studiorum än vardagsrum. Samtidigt tror jag att den stora förbättringen redan är i hamn sedan kan man säkert få ut några procent till om man vill

Om jag förstått det någorlunda är just de 4 nivåer som finns i diffusorn väldigt effektiva och just pga att det är 4 nivåer med samma avstånd sinsemellan. Claes har ju inte slumpat fram denna form utan testat och mätt på panelerna för att å rätt effekt innan han var nöjd. De är visst mönsterpatenterade. Jag fick känslan av att Claes menade att trä är bättre än plast i detta sammanhang.

Och kom ihåg. Jag hade dem först. ;)

AWING, som kanske du och många vet, är precis klar med sitt akustiktak. Han sa att han skall riva det till förmån för dessa paneler och han menar vad han sa. Han var också imponerad.

Calle B

Posted

Jag tycker att det blev grymt snyggt med dessa takpaneler!

Det var faktiskt snyggt med de där mörkare listerna imellan också.

Det skulle vara jätteintressant att veta priserna på dessa paneler.

Grattis till ett snyggt och säkert mycket ljudförbättrande bygge :) !

Posted
Jag tycker att det blev grymt snyggt med dessa takpaneler!

Det var faktiskt snyggt med de där mörkare listerna imellan också.

Det skulle vara jätteintressant att veta priserna på dessa paneler.

Grattis till ett snyggt och säkert mycket ljudförbättrande bygge :) !

Tack!

Jag har inte fått slutfakturan ännu men panelerna kostar ca 1000kr styck uppskattar jag och är väl strax under en kvadrat meter.

Posted

På dina beskrivningar så låter det som du nu verkligen börjar få ut det din anläggning förtjänar(och du med såklart :D ).

Man får blodad tand när man börjar nysta i rumsförutsättningarna. Den effekt som de tusenlappar och de timmar du lägger på detta jobb ger, kan ju ingen apparatuppgradering i världen ge oavsett pris. Extra intressant är det ju när det inte måste bli apfult för att bli bra. Man vill ju ha ett både fint och välljudande vardagsrum och det verkar du ha lyckats med :mm:

Posted
Nu är de diffusorpanelerna på plats. Sedan skall de bruna partierna bli vita. Som akustikintresserad ljud freak tycker jag det blir riktigt fint som en inredningsdetalj. Frugan då? Hon är rätt nöjd ändå. Bättre än väntat!

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm.../_MG_8098_2.jpg

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm.../_MG_8096_2.jpg

Visst är det fräckt!

http://i331.photobucket.com/albums/l454/cm.../_MG_8100_2.jpg

Helt klart ett designvärde vid sidan av det akustiska. Lite lustigt egentligen - på sjuttiotalet var det full fokus på lyssningsrummens golv och det fanns heltäckningsmattor den ena tjockare än den andra. Taken var precis som vanligt :) men de senaste fem åren har jag sett många gånger mer akustikreglerade tak än under trettio hifiår på nittonhundratalet.

Posted
Ännu en Euphonia-premiär :):app:

Grafer? :shy:

Ja jag vet!

Fick några grafer av Claes men de visade sig vara olika i dimensioner på x- och y-axlarna. Så de är jobbiga att jämföra före och efter . Skall Snacka med Claes om han kan göra dem i samma dimensioner. :unsure:

Calle B

• 1 month later...
Posted

Upptäckte tråden först nu det låter som du är nöjd med resultatet Calle hoppas det funkar både ljudmässigt och

att det smälter bra in i vardagsrummet du kan väl lägga upp ett par nya bilder när det är färdigmålat.

Hoppas du får lika många sköna stunder framför högtalarna som jag har. :) :) :)

Posted
Upptäckte tråden först nu det låter som du är nöjd med resultatet Calle hoppas det funkar både ljudmässigt och

att det smälter bra in i vardagsrummet du kan väl lägga upp ett par nya bilder när det är färdigmålat.

Hoppas du får lika många sköna stunder framför högtalarna som jag har. :) :) :)

Målade klart inför nyår. NU ÄNNU BÄTTRE UTSEENDE PÅ TAKET!

För att inte kladda ner akustikplattorna när jag målade listerna höjde jag dessa med ungarnas legobitar. Det funkade utmärkt och jag slapp skruva för att få upp dem en bit. Kan rekommenderas som förenkling och tidsbesparing vid målning.

Har några lister kvar som har taskiga vinklar och för att få det optimalt får jag ta dit en snickare. Har inte verktyg som klarar det hela. Svårt att få dit snickare för ett sådant småjobb nu med allt rotavdragsjobb de har.

Bilder kommer snart på detta.

Nu blir nästa projekt att få till en ny möbel som uppfyller mina krav. Nr 1 är att få bort electroniken från ovansidan av bänken. Men eftersom en hårt arbetande Plinius blir bastuaggregatvarm måste den stå luftigt och det kan den inte göra i nuvarande möbel.

Kreativa ideer på möbelkonstruktion mottages tacksamt.

Calle B