Timbre™ Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Hur var det nu han sjöng, Van The Man Morrison med sitt Band & The Street Choir... Sjuttiotalet möter senaste nytt och denna bildtråd skall försöka räta ut ett par frågetecken bakom glömskans nedsänkta ridå... Quote
Timbre™ Posted November 28, 2009 Author Posted November 28, 2009 Man kan ju alltid fuskkika i texthäftet men här är det raka rör som gäller och häng med på en utflykt i rörens, vinylens och digitalåtergivningens förlovade land. En och annan diamant kommer också att dyka upp utefter vägen... Quote
Timbre™ Posted November 28, 2009 Author Posted November 28, 2009 Apropå vinyl dyker det upp en tvåbent cyklop som t.o.m. skulle fått Polyfemos att skärpa till sig... Helt enkelt den mest bredaxlade vinylsvarv jag någonsin har skådat. Quote
Timbre™ Posted November 28, 2009 Author Posted November 28, 2009 Vi börjar med att kliva rakt in i drömmen så här gäller det att vara med från start... Quote
Klingan Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Detta ska bli spännande...kan tänka mig att det lät bra Quote
mayro Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Jag hänger också här o läser och tittar på bilder Timbre.. Hade tyvärr inte råd med resa själv och beskåda samt höra Drömmen spela med Mårtens nya (snygga) burkar.. Mvh Tobbe. Quote
Käera Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Aha,det verkar som ljuset ibland har sina bästa stunder vid rätt tillfälle Quote
K-man Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Snyggt! ...kort sammanfattat! *<:-) \\K-man Quote
Ekman Posted November 28, 2009 Posted November 28, 2009 Här kommer äntligen läskbacken ja Ska bli intressant att höra vad ni tyckte. Quote
plind Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 Hur var det nu han sjöng, Van The Man Morrison med sitt Band & The Street Choir... Sjuttiotalet möter senaste nytt och denna bildtråd skall försöka räta ut ett par frågetecken bakom glömskans nedsänkta ridå... Riktigt fräck bild det där Ska bli kul att höra dina intryck. Quote
calle_jr Posted November 29, 2009 Posted November 29, 2009 Apropå vinyl dyker det upp en tvåbent cyklop som t.o.m. skulle fått Polyfemos att skärpa till sig... Helt enkelt den mest bredaxlade vinylsvarv jag någonsin har skådat. http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp3/dream024.JPG Det där tror jag mig veta, men i övrigt...inte en susning. Quote
Timbre™ Posted November 29, 2009 Author Posted November 29, 2009 Riktigt fräck bild det där Ska bli kul att höra dina intryck. Grinden till Dreamland finns i några versioner och jag kompletterar med dream 016... Quote
Timbre™ Posted November 29, 2009 Author Posted November 29, 2009 Vad är en grind utan väktare och här passar det bra med en bildpresentation av innovatörerna bakom The Dream. Grundaren till Hesselvall Audio, Ola Hesselvall, är first guard då det gäller mekaniska installationer kopplade till chassi och invändig uppbyggnad. Redan nätströmbrytaren är en specialvariant uppbyggd på installerad modul. The Dream är en materialisering/realisering av många års rörförstärkarerfarenheter och vägmonument som t.ex. Edison One, Edison 12, Audion Silver Night & Sterling är bekanta vägvisare för forumets läsare. Vid en jullyssning i Jönköping för några år sedan hos Lasse "Clou Cable" Andersson fanns ett par träskulpturala rörmonoblock med beteckningen EA4910 vilket därmed visade att Lasses alla snickartimmar byggde på en konstruktion av Erik Andersson. Dagen till ära utrustad med slips och det är ju inte varje helg man promenerar runt i höstruskets Göteborg... Quote
Erik Andersson Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Otroligt bra bilder, till och med jag ser vettig ut! (Så gott det går i alla fall) Quote
Timbre™ Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 Otroligt bra bilder, till och med jag ser vettig ut! (Så gott det går i alla fall) Tackar så mycket och förstärkarbilden från avbytarbänken var en försmak på vad som komma skall... I detta rum fanns Dream No. 4 & Dream No. 5 närvarande och vi kikar in i ett uppkopplat landskap direkt. Ryska effekttrioder och efter vad jag förstår har ryssarna allt mer insett den internationella efterfrågan på GM-70 vilket resulterat i lägesanpassad prishöjning. Bl.a. Sovtek producerar GM-70 men det förekommer även tillverkning i Polen. Quote
Timbre™ Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 Om någon undrar varför det finns mörka fläckar på förra bildens Hesselvall-logo så beror det på att där tidigare fanns ett kamerastativ... Quote
eliot Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 http://www.euphonia-audioforum.se/timbre/mapp3/dream047.JPG Två lägen "MAX" och "ECON" - skall det vara mer eller mindre (Economy) viloström (bias) Quote
Timbre™ Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 Två lägen "MAX" och "ECON" - skall det vara mer eller mindre (Economy) viloström (bias) The Dream arbetar i ren klass A så vi kanske kan prata om två typer av arbetsström i dessa miljömedvetna tider. Drömmen drar kontinuerligt 460W från nätet (vilket är måttligt i min förstärkarvärld) och i ekonomiläge är effektförbrukningen 250W. Här spelades uppenbarligen med maxuttag. Quote
conan Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Det ser ut att kunna hetta till i musiken - bokstavligt talat!! Quote
Guest Bernt Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Två lägen "MAX" och "ECON" - skall det vara mer eller mindre (Economy) viloström (bias) När Drömmen var på besök hos mig i somras så har jag för mig att Erik sade att i ekonomiläget är bara ett av två katodmotstånd inkoplat, varvid viloströmmen sjunker. Quote
Timbre™ Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 Tillbaka till fönsterpositionen och en integrerad förstärkare kräver mer än bara effektrör. Här finns två triodkopplade E280F samt ett 6922 i ingångs- och drivsteget. Nu är jag ute på hal is men 6922 har väl precis som 6H30 varit en Sovtekspecialitet... Quote
Timbre™ Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 Det ser ut att kunna hetta till i musiken - bokstavligt talat!! Hett och fotovänligt så här finns en mängd ljusvarianter att ta till i avvaktan på eventuella förtydliganden av Erik Andersson. Quote
Guest Bernt Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Nu är jag ute på hal is men 6922 har väl precis som 6H30 varit en Sovtekspecialitet...6922 är en amerikansk beteckning som motsvaras av E88CC i Europa och ryska beteckningen blir möjligen 6N23P. Sovtek tillverkar 6922, http://thetubestore.com/sovtek6922.html Annan rysk ekvivalent: http://thetubestore.com/rus696h.html Quote
Timbre™ Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 6922 är en amerikansk beteckning som motsvaras av E88CC i Europa och ryska beteckningen blir möjligen 6N23P. Sovtek tillverkar 6922, http://thetubestore.com/sovtek6922.html Annan rysk ekvivalent: http://thetubestore.com/rus696h.html Rörvärlden är en labyrint och tack för det klargörandet! Här kommer lite rörglöd ur en annan vinkel. Quote
Erik Andersson Posted November 30, 2009 Posted November 30, 2009 Som Bernt fullt riktigt skrivit är det 2 st parallellkopplade motstånd i varje katodkrets varvid ett av dom urkopplas i econ läget, varvid rörets anodström minskar. ECC 88 röret har massor av varianter och var från början tänkt som caskodkopplad förstärkare i TV-tuners. Emellertid blev röret bla tack vare sin strålande linjäritet populärt även för andra ändamål varvid varianter togs fram som tålde betydligt högre spänningar jämfört med orginal ECC 88. Av dessa kan nämnas E88CC som klarade 180 volts anodspänning jämfört med ECC 88 vilken hade en maxspänning på 130 volt. Den ryska 6922 klarar 250 volt på anoden vilket gör den mycket intressant i våra audioförstärkare, dessutom och det är viktigt, har detta rör mycket goda brusegenskaper samt extremt låg mikrofoni. Quote
Timbre™ Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 Som Bernt fullt riktigt skrivit är det 2 st parallellkopplade motstånd i varje katodkrets varvid ett av dom urkopplas i econ läget, varvid rörets anodström minskar. ECC 88 röret har massor av varianter och var från början tänkt som caskodkopplad förstärkare i TV-tuners. Emellertid blev röret bla tack vare sin strålande linjäritet populärt även för andra ändamål varvid varianter togs fram som tålde betydligt högre spänningar jämfört med orginal ECC 88. Av dessa kan nämnas E88CC som klarade 180 volts anodspänning jämfört med ECC 88 vilken hade en maxspänning på 130 volt. Den ryska 6922 klarar 250 volt på anoden vilket gör den mycket intressant i våra audioförstärkare, dessutom och det är viktigt, har detta rör mycket goda brusegenskaper samt extremt låg mikrofoni. Tackar för ytterligare förklaringar och just nu känns det bra att ha en del bilder i bakfickan så här kommer en ljusvariant till. Nätdelar utgör oftast en stor del av väldimensionerade förstärkares konstruktion. The Dream bär på två seriekopplade nätdelar och utgående från deras placering skulle strömbrytaren hamna baktill (som t.ex. på mina fladdermöss) men av användarvänliga skäl finns här en speciallösning som medger frontplacering av vippströmbrytaren. Uppfattade det som att modulen innehåller kretskortslösningar då funktionen ligger utanför signalvägen men i själva signalspåret är det endast isolerad hardwire som gäller. Terminalkontakterna kommer från WBT. Quote
Timbre™ Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 Den låga men väl tilltagna audiobänken från Gotlandstillverkaren G.A.D i Visby leder oss vidare in i vinylens värld. Hyllplanet är för övrigt av gotländsk kalksten, en porös bergart som här får utökad dämpförmåga via ett viskoelastiskt dämpskikt. Trästommen kan beställas i massiv ek eller björk. Quote
Timbre™ Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 Den bredaxlade vinylsvarven kliver direkt in i vårt mediterrana mytologitema och redan modellnamnet Forte antyder vad det handlar om. EAT Forte kommer annars från Slovakien och här finns ett tidigare Euphoniamöte i det historiska bagaget... Obligtorisk bild på Jozefína Krahulcová, dåvarande president i EAT och enligt hemsidan sitter hon fortfarande i ledningen. EuroAudioTeam är ju annars känt för sin tillverkning av trioder, KT88 och Cool Dampers så på något sätt sluts cirkeln denna dag. Quote
Timbre™ Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 EAT Forte testades i maj månad av Hi-Fi World och nöp då förstapriset för vinylsvarvar Anno 2009. Den gången var det i kombination med tonarmen Ikeda it-407 men helgens demo bjöd på en specialare från det brittiska öriket. Quote
Recommended Posts