sladd Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Jag saxar ut mailet som kom nyss: Siden vi overtog High Fidelity i 1997 har vi udsendt 99 udgaver af bladet i Danmark, Norge og Sverige og det er vi faktisk ganske tilfredse med af at have opnået på et stadigt vanskeligere marked. Tak for de mange års tætte samarbejde og for de gode oplevelser hifi-branchen har givet os. Själv kommer jag att sakna dem och i backspegeln ligger utgivningen av CD-skivor under många år varmast om hjärtat. En musikskatt på sitt sätt och massor av låtar, artister och kompositörer man annars aldrig hittat. vad säger man, skål och välkomna åter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 OJ....och ja, då måste iallafall jag tacka för mycket läsning och inspiration genom åren....även om jag inte varit någon flitig tidningsköpare de senaste åren....men innan dess var ju High Fidelity:s regelbundna ankomst i brevlådan ett verkligt vattenhål i musikintresset! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 OJ....och ja, då måste iallafall jag tacka för mycket läsning och inspiration genom åren....även om jag inte varit någon flitig tidningsköpare de senaste åren....men innan dess var ju High Fidelity:s regelbundna ankomst i brevlådan ett verkligt vattenhål i musikintresset! \\K-man Tråkigt och det finns ett genuint hifiintresse bland redaktionsmedlemmar vi har haft förmånen att få lära känna på mässor och träffar. Har själv många årgångar i hyllorna men i dagens mediabrus kanske det blir en allt svårare marknad... En stor samling CD:s och bra artiklar att återvända till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Sällar mig till skaran som tycker att det är tråkigt - jag har ofta köpt lösnummer och uppskattat deras artiklar RIP //Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labbe Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Tråkigt att läsa det. det var den enda hi-fi tidningen jag köpte och läste. Kollade efter hemsidan, och den verkar vara nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Ja, det var tråkigt men 2-månadspubliceringar gör att det tar tid och om konkurensen är blixtsnabb så blir det svårt att överleva numera gissar jag. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Risken ökar dessutom att vi går mot ytterligare mainstream i hifitidningarnas Sverige när High Fidelity lägger ner. Har endast köpt lösnummer på senare år men klockan kanske ringer för prenumeration på de tidningar man verkligen vill skall finnas kvar... För min del blir det i första hand en norsk, en brittisk och en amerikansk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Jag är kanske mest förvånad att dom hållt ut så länge.. Tyvärr är det väll så att internets tillgänglighet, om jag får parafrasera "The Buggles" killed the printed media.. Ja det och kanske det faktum att dom gamla gubbar som varit HiFi-pressens gynnare förmodligen är en art på utdöende... Det är givetvis sorgligt att se gamla media försvinner, men där det gamla faller bildas mylla för nya groddar och vi får väll se om det inte börjar gro nått där dom gamla hjältarna fallit... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 26, 2009 Share Posted November 26, 2009 Tack för detta. Jag hann ta bort prenumerationsbetalningen på 450:- som skulle gått iväg under fredagen. Jag har samtliga nummer och CD-skivor kvar. Blir till att bläddra och bli lite nostalgisk i helgen. Fråga: Vet ni om den upphör med en gång eller fr o m visst datum? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest patrikcaesar Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Trist, det är ju så trevliga medarbetare. En era går i graven. Patrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Jättetrist! Men jag måste tacka de mycket trevliga medarbetarna för den tid som varit, massor av kul läsning och inspiration genom åren. Ni kommer att vara saknade! Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Jag fick läsa mailet ett par gånger för att inse - trodde först det va info om nästa nummer och annonsplats. Pratade med Lars Erik en del och lite med Sven. Trevliga och genuint musikintresserade herrar som jag önskar bättre öde än en nedlagd tidning. Tack för all inspiriation - mitt första nummer från HF innehöll en artikel om Sonus Faber Electa Amator (I'an) plus en väldigt bra referensskiva. Den omtalade 3D ljudbilden uteblev via mina JBL Tlx80...och märkligt nog köpte jag ett par Sonus Faber Concertino. Där började min hifibana... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Audio Concept Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Fråga: Vet ni om den upphör med en gång eller fr o m visst datum? Enligt mailet från dem - verkar det inte som om det kommer fler nummer. Trist givetvis. Mvh, Audio Concept Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Jag är personligt bekant med en del av High Fidelity grabbarna, detta är mycket tråkigt Jag har varit prenumerant sedan Nr:1, har samtliga nummer samt cd skivor stående ! Cd skivorna körs igång då och då, en härlig mix av blandad musik Jag kommer verkligen att sakna High Fidelity //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Trist! Har inte senaste åren varit någon flitig läsare av deras alster men har en rejäl bunt av deras CD.plattor som givit input till många trevliga musikaliska stunder och upptäckter av för mig nya artister. Bra med tidningar som också har en bredare bevakning av mid- och low-budget hifi och bevakning av svenska hifi-marknaden. Jag hyllar mångfalden så det är tråkigt även i den aspekten! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Jag har varit prenumerant sedan Nr:1, har samtliga nummer samt cd skivor stående ! Cd skivorna körs igång då och då, en härlig mix av blandad musik Till dessa fanns även "Laserline" CD-askar med plats för 12 skivor och High Fidelity-logon på locket. Började med detta system men efter några år blev det ju även en hel del askar att hålla reda på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Till dessa fanns även "Laserline" CD-askar med plats för 12 skivor och High Fidelity-logon på locket. Började med detta system men efter några år blev det ju även en hel del askar att hålla reda på... Jag hoppade aldrig på "Laserline" askarna, så många High Fidelity cd-askar i hyllan är det.......... //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Jag har prenumererat på tidningen sedan mitten av 90-talet. Självklart kommer jag att sakna den. Tack för det som varit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 En tragisk historia. Har aldrig prenumererat på den men jag har köpt lösnummer ibland när det varit något för mig intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jorma Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Det var tråkigt att höra och hifiSverige blir fattigare utan dom. Detta kom så plötsligt att jag saknar ord att säga något mer. Lycka till alla trevliga människor från High Fidelity vad ni nu än kommer att syssla med framöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matrixen Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Jag hade ju närkontatkt med highfidelity tidigare i år i form av Sven Biléns besök. Mer seriös och vetgirig hifiprofil får man leta efter. Dessutom var han en ovanligt sympatisk och ödmjuk person, samtidigt som det var uppenbart att han var mycket proffesionell och en duktig journalist. Detta tycker jag går igen, eller skall jag säga har gått igen i magasinet. Den enda svenskspråkiga hifitidskrift som jag köpt och läst både frivilligt och regelbundet. Min lokala jourlivs tog in både hifi&musik och highfidelity för min skull och jag kunde inte med annat än att köpa båda, men det är i princip bara gäster som har bläddrat i mina hifi&musik hemma hos mig :clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ribbon Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Håller med Jorma lite där, lite som en chock kom detta för mej måste jag nog åndå säga,En märklig värld vi lever i. /Ribbon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbwe72 Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Tråkigt att det inte gick längre. Har prenumererat förut och har köpt lösnummer sista tre åren. Papperstidningar överhuvudtaget har det väldigt kämpigt nu för tiden. Jag jobbar på en morgontidning så jag vet hur illa det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraudio Posted November 27, 2009 Share Posted November 27, 2009 Har varit prenumerant sedan det första nummret på svenska kom ut. Kommer verkligen att sakna detta eminenta magasin. Gillar pappers tidningar, som man fysiskt bla. kan ta med sig i sängen och ligga och bläddra i. Saknaden blir som sagt stor........... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted November 29, 2009 Share Posted November 29, 2009 Saknar ord för detta! Nu finns det ingen svensk hifitidning som tillför något att läsa. Riktigt tragiskt. /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted November 29, 2009 Share Posted November 29, 2009 Tråkigt! Antar att det är pga av de bistra tider som vi upplever. Har prenumererat i väldigt länge och uppskattat läst tidningen. Jag har använt tidningen inför uppgraderingar och läst gamla tester när jag köpt begagnat och lärt mig om produkter jag aldrig hört själv. Mitt förtroende för tidningens omdömen i tester och deras synpunkter är hög. Smaken är som baken, men deras ord har jag respekt för. Krisen har ställt till det för fler tidningar. Jag vet fler hobbytidninger som "kursat". Detta beror ffa på att förtag har det knapert och inte haft råd eller vågat annonsera. Jag tror marknaden vänder och då kommer säkert nya tidningar och gamla som uppstår igen med nya konstellationer och ägare. Detta har redan skett med andra tidningar. Ofta relativt obemärkt. Samma namn samt ofta nyckelpersoner kvar. Jag tror att en svensk, kunnigt, tung Hifi tidning behövs. Hoppas det kan komma en ny tidning eller om de återuppstår på något vis. Jag tycker marknaden bör finnas när nu krisen förhoppningsvis är över och företagen börjar tjäna pengar igen. Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 29, 2009 Share Posted November 29, 2009 Jag vet inte men jag tror inte finanskrisen ligger bakom detta. Jag tror mer på att High Fidelitys innehåll inte riktigt legat i tiden. De skulle kanske vara mer på hugget och följa nya trender, typ hifi från PC. Hifi Musiks satsning på "datorljud" är säkert helt rätt. Den exklusivare delen av hifi täcks väl av Fidelity, TAS och Stereophile. Vi skall heller inte underskatta forumens betydelse i sammanhanget. Vi har nog bidragit till tidningens fall men forumets medlemmar skapar tillsammans ett väl så intressant hifi-medium. Det är väl bara mätkurvorna som fattas. Intervjun med Paravicini, butiks- och mässreportagen, reseskildringarna, nyhetsförmedling från butiker, den höga bildkvaliteten, skvitips mm ligger i absoluta framkant menar jag. Inget varar för evigt, i vart fall om man inte anpassar till verkligheten eller tar någon form av ledarskap och skapar nya render och behov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x2000 Posted November 29, 2009 Share Posted November 29, 2009 Vi skall nog inte underskatta forumens betydelse i sammanhanget. Vi har nog bidragit till tidningens fall men vi skapar ju tillsammans ett bra alternativ. Intervjun med Paravicini, butiks- och mässreportagen, reseskildringarna, den höga bildkvaliteten mm ligger i absoluta framkant menar jag. Är nog precis såsom Bebop skriver. När man har fora som Euphonia och Hififorum behöver man inte köpa tidningar längre. Btw vad har hänt med Hififorum? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 29, 2009 Share Posted November 29, 2009 Jag hoppade aldrig på "Laserline" askarna, så många High Fidelity cd-askar i hyllan är det.......... //-- Tompa -- Så här såg de ut men det känns lite opraktiskt när man skall bläddra fram rätt CD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Björn-Ola Posted November 29, 2009 Share Posted November 29, 2009 HF var tidigt ute med datorljud så det är nog inte där problemet ligger. Jag ser med oro på högarna av osålda hifi-tidningar i tidningsställen och tror att det här är en trend med allmänt sjunkande hifiintresse. Däremot tycker jag att tidningen ibland har varit lite tråkig i sitt upplägg med artiklar av föga allmänintresse och tester på likartade apparater i samma tidning som gjort att man tycker sig läsa samma recension två-tre gånger i samma nummer. Men jag kommer att sakna den och hoppas att de startar upp igen då tiderna blir bättre- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts