Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det känns lite sorgligt men jag antar att det ska ses som ett tidens tecken. Jag tror att Linn kommer kunna fokusera sin verksamhet och i längden vinna på det här som bolag.

Posted

Det är ju alltid lite sorgligt när en era närmar sig sitt slut!

Men å andra sidan är det ju positivt att en mainstreamtillverkare som Linn kan ta ett tidigt beslut i frågan och på så sett får ett försprång genom att gynna den "kommande" tekniken i stället!

Som gammal LP12-ägare ser jag fram emot en tolva helt utan makaniska delar för att spela upp mina digitala filer, för saningen att säga så har inget av dom digitala Linnspelare jag hört varit i närheten av en god gammal analog LP12a..

/ptr

Posted

Jag ser det här bara som ett renodling av hur man konsumerar digitala filer.

Det var många som saknade diskettenheten på den första iMac och trodde den skulle bli en total flopp.

Idag säljs det Netbook utan CD-spelare också.

Hemmaservrar och Nasar minskar i pris och ökar i kraft och lagringsmöjlighet.

Vinyl och hårddisk blir framtiden när det gäller lagring, hoppas bara tillverkarna slutar med inbyggda hårddiskar och går över till central lagring.

mvh/Harryup

Posted

För min del fortsätter jag att köpa CD-skivor. Jag vill fortfarande äga albumet, men kommer att rippa dom efter hand. Originalet vill jag dock ha kvar.

Posted

Jag gissar att dom fortsätter med sina Unidisk-spelare(DVD/CD/SACD) så det är inte något direkt kontroversiellt beslut dom tagit.

Om man inte räknar multispelare som cd-spelare så är det väl rätt svårt att hitta någon tillverkare som inte slutat tillverka cd-spelare :)

Posted
För min del fortsätter jag att köpa CD-skivor. Jag vill fortfarande äga albumet, men kommer att rippa dom efter hand. Originalet vill jag dock ha kvar.

Så känns det för mig,men hur är det med dessa nerladdningar på nätet är det mer kvantitet än kvalitet eller är den sagan förbi med :?:

Posted

Jepp, här sällar jag mig till Bebops åsikt ! :)

Skivorna, så väl cd som vinyl är en stor del i min musik hobby ! :mm:

För mig är dom väl lite som frimärken för en frimärkssamlare, mynt för en myntsamlare, osv !! :)

//-- Tompa --

Posted
Så känns det för mig,men hur är det med dessa nerladdningar på nätet är det mer kvantitet än kvalitet eller är den sagan förbi med :?:

I den nya mediavärlden har det utvecklats nya vanor. Ett album är viktigt att äga för mig, liksom en bok, men så är det inte för alla. Det är rätt många som bara är intresserade av låtar och som bygger egna musikmixar. För dom är nerladdning det naturliga valet som jag ser det. Då finns ju ingen anledning att köpa en hel CD-platta.

Jag kommer också att ladda ner lite 24/96 av ren nyfikenhet, men annars är jag övertygad om att 16/44.1 är tillräckligt bra. Eliot menade i en annan tråd att formatet i sig är inget fel på, det är avläsningen som ställer till det. Jag tror han har rätt. Rätt gjort och med rätt utrustning låter en rippad CD bättre än via CD-spelare - i vart fall inte sämre.

Posted
Linn meddelade på en presskonferans att man slutar tillverka CD-spelare och kommer bara köra DS spelare och vinylspelare.

Linn's förklaring

mvh/Harryup

Linn har ju historisk erfarenhet av att vara trendskapare. Hoppas att det inte gäller den här gången... :D

Posted

Jeg kommer også fortsette med å kjøpe cd skiver, og den dagen det ikke finnes mer å få nytt får man ty til andrahandmarknaden.

Skulle man bytte format igjen, blir det vel å gå helt og holdent over til vinyl igjen, og da ervel samlingen så stor at det duger til mine dager med hørselen inntakt :)

mvh

Posted
Tycker att ni ska testa en Klimax DS, och avlägga rapport!

Har själv testat en Akkurat DS

Säkert bra, men en laptop och lös hårddisk och separat DAC funkar troligen lika bra. Inte lika snyggt dock.

Posted
Säkert bra, men en laptop och lös hårddisk och separat DAC funkar troligen lika bra. Inte lika snyggt dock.

Hej.

Jag (tror) nog att det kan bli svårt att hitta någon Digital produkt (cd DAC Laptop) som är bättre än en Klimax DS :).

Mvh Duck

Posted
Jag (tror) nog att det kan bli svårt att hitta någon Digital produkt (cd DAC Laptop) som är bättre än en Klimax DS :).

:D Den utmaningen tar jag gärna och återkommer i ämnet vid ett senare tillfälle.

Posted
:D Den utmaningen tar jag gärna och återkommer i ämnet vid ett senare tillfälle.

Det skulle vara intressant att få höra vad folk tycker om den, så gör det jag väntar på besked! :D

Mvh

Duck

Posted

Nu finns det ju en viss svårighet i begreppet "bättre".

Brukar ligga i betraktarens ögon om man inte kan objektivt mäta någon storhet.

mvh/Harryup

Posted

mvh/Harryup

Visst är det så,men kan man få en grupp vana lyssnare utan några stoltheter till vissa märken o prislappar att avlägga rapport så kan det vara mer intressant många gånger är rena mätningar,men det är inte lätt,ens egna öron stämmer inte med andras o olika kombinationer av runt om utrustning kan spela stor roll

Posted
Det skulle vara intressant att få höra vad folk tycker om den, så gör det jag väntar på besked! :D

Skall förtydliga mig lite ... jag var med om en uppenbarelse i somras. Hoppas kunna ha prylarna hemma senast under första kvartalet 2010. Endast öronen används, inga mätningar.

Posted
Skall förtydliga mig lite ... jag var med om en uppenbarelse i somras. Hoppas kunna ha prylarna hemma senast under första kvartalet 2010. Endast öronen används, inga mätningar.

Frågan är om man inte skall börja fundera på semester lite söderut nästa år kanske på östkusten.. :D:D:mm:

Posted

mvh/Harryup

Stämmer helt och hållet, Linn spelare kan i många fall spela mindre snyggt, mindre ljup och andra hifi termer men när det kommer till tajming och närvaro så har då inte jag hittat något liknande, detta märks ganska fort om man spelar musik som inte spelas på mässor typ "Diana kraul" utan där inspelningen kvaliteten inte hamnar i focus utan musiken, därimot så kan jag hålla med om att det finns många andra märken som kan överglänsa Linn när det gäller att låta naturtroget större och spela med större imponator faktor, MEN dock är detta oftast endast på superinspelninger som endast existerar i ett fåtal ex.

Allt för många dyra HIFI system som låter allt från ok till fantasikt med mäss musik, brukar låta näst intill illa om man t.e.x slänger in en risig Rolling stones plata, inte alla men många är detta fallet med. Och detta tror jag beror på att skaparna av dessa produkter siktat in sig på att det ska låta så snyggt som möjligt, men glömt att upplevelsen av musik handlar om att återge det artisten vill framföra, kännsla och nerv i musiken. Istället så har det viktiga blivit att man ska höra alla microdetaljer som t.e.x att de tappar en penna i studion, men med detta focus blir det lätt att man glömmer musiken, specellt på dåliga inspelningar där även brus och andra missljud kommer fram tydlig i vilket gör att focus flyttas från om musikerna gör ett bra jobb, till att man tycker att inspelningen är för dålig

Posted
Allt för många dyra HIFI system som låter allt från ok till fantasikt med mäss musik, brukar låta näst intill illa om man t.e.x slänger in en risig Rolling stones plata, inte alla men många är detta fallet med.

Mina Stones plattor låter utmärkt hos mig, men mina plattor är i och för sig inte risiga. :)

För övrigt håller jag inte med dig, men vi har alla olika erfarenheter. Det handlar inte så mycket om ett hifi-system är dyrt eller inte. Ett råd till dig är att sätta ihop en bra kombination och fixa till en vettig placering och pula med rummet. Sedan får man se efteråt om hur mycket pengar som krävdes och hur lång tid det tog. Jag började ca 1970 och är inte klar än och Stones låter bara bättre och bättre ;)

Posted
Mina Stones plattor låter utmärkt hos mig, men mina plattor är i och för sig inte risiga. :)

För övrigt håller jag inte med dig, men vi har alla olika erfarenheter. Det handlar inte så mycket om ett hifi-system är dyrt eller inte. Ett råd till dig är att sätta ihop en bra kombination och fixa till en vettig placering och pula med rummet. Sedan får man se efteråt om hur mycket pengar som krävdes och hur lång tid det tog. Jag började ca 1970 och är inte klar än och Stones låter bara bättre och bättre ;)

Jag är på intet sätt besviken på mitt system, men du har helt rätt i att det är inte prislappen som avgör hur bra det är, för övrigt låter all musik riktigt bra på mitt system oavsett musikstill eftersom det inte focuserar på upplösning och detaljer utan den musikaliska upplevelsen vilket många system inte gör

Skaffan denna skiva och testa på nästa mässa "Tori Amos : Tales of a librarian låt nr 6", den är riktigt svårspelad och många gles-jazz system kommer inte att fixa tajmingen oavsett prislapp

Sen undrar jag vad du inte håller med om? för visst måste du hålla med om att 70% av alla produkter på en mässa låter inte roligt

Posted

Vill bara tillägga att jag tror visst att det finns mycket bra HiFi märken ute på marknaden, men det finns också mycket som bara är snyggt och utan liv, de mässor jag besökt har tyvärr aldrig gett mig mersmak på att byta märke utan snarare tvärt om

Nu senast på sheraton i stockholm så var det bara Naimrummet som var bra, tyvärr var det alltid sprängfullt så vi fick aldrig chansen att utverdera det ordentligt

Posted
Sen undrar jag vad du inte håller med om? för visst måste du hålla med om att 70% av alla produkter på en mässa låter inte roligt

Allt för många dyra HIFI system som låter allt från ok till fantasikt med mäss musik, brukar låta näst intill illa om man t.e.x slänger in en risig Rolling stones plata

Det är det jag inte håller med om.

Jag ser inte en mässa som ett ställe där man får ut max ljud. Att det kan låta illa eller mindre bra på en mässa säger inte så mycket om utrustningen. Jag har t ex hört fantastiska spelningar med Focal och Accuphase, med McIntosh och Dynaudio men också mässor där det inte låtit alls så märkvärdigt. Så vilken slutledning skall man då dra av detta? Det är i hemmet slaget står men en mässa är ju också intressant.

Nya skivor och musik

Ny teknik

Spännande design

Hifimöbler

Nya och annorlunda kombinationer

Socialt umgänge

Alltid några intressanta ljudrum

Det är fantastiskt att gå på mässa men man får ha förväntningarna på rätt nivå.