Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var bara tvungen att köpa skivor från CD Japan för att pröva både HQCD och se hur det funkar.

Med viss försiktighet öppnade jag paketet med både No Regrets och Feeling Good (HQCD). Väl inslaget

var det också, blev lite dyrare men va f...... Bägge är fantastiska ljudmässigt med ett visst, dock mindre än väntat,

övertag för HQCD

Nu har jag en fundering, är det någon som vet om Beatles Boxen med mono inspelningarna skiljer sig

mellan Japan och USA. Den är väsentligt dyrare genom CD Japan än genom Amazon. Är det samma eller?

Tänkte beställa men om det är samma inspelning känns det onödigt att betala mycket mer, även om man får det

fint paketerat.

Posted

Vi var två som lyssnade och jämförde Beatles japanutgåva med den engelska. Vi tyckte inte att det var någon skillnad mellan dom. Nu lyssnade vi i och för sig bara på en av skivorna från dom två boxarna.

Posted
Var bara tvungen att köpa skivor från CD Japan för att pröva både HQCD och se hur det funkar.

Med viss försiktighet öppnade jag paketet med både No Regrets och Feeling Good (HQCD). Väl inslaget

var det också, blev lite dyrare men va f...... Bägge är fantastiska ljudmässigt med ett visst, dock mindre än väntat,

övertag för HQCD

Nu har jag en fundering, är det någon som vet om Beatles Boxen med mono inspelningarna skiljer sig

mellan Japan och USA. Den är väsentligt dyrare genom CD Japan än genom Amazon. Är det samma eller?

Tänkte beställa men om det är samma inspelning känns det onödigt att betala mycket mer, även om man får det

fint paketerat.

Har haft och sålt den japanska monoboxen, den som säljs i Japan är finare gjord men låter likadant.

Har t ex obi på omslaget, trycket och papper inuti ska vara av högre kvalitet. Mina boxar var inplastade så jag har inte sett det själv.

Har gjort jämförelser på ljudet japanska stereoutgåvor på lösa album jämfört med de som säljs här och de japanska låter identiskt, men

även där är de japanska finare gjorda omslagsmässigt.

Posted

Har endast jämfört två HQCD-varianter mot USA-importerna och det är just Feeling Good samt The Song Lives On med Joe Sample/Lalah Hathaway. Lyssnar numera endast på japanutgåvorna främst för att jag upplever kvinnorösterna som mjukare/naturligare/attraktivare... :) Även USA-skivorna håller emellertid hög ljudkvalitet jämfört med mycket som idag ges ut på den amerikanska soulmarknaden. Bästa HQCD-ljudet hittills förknippar jag dock med Lisa Ono men det har förmodligen med själva inspelningen att göra. Hade varit spännande att kunna jämföra detta med SACD.

Posted
Har endast jämfört två HQCD-varianter mot USA-importerna och det är just Feeling Good samt The Song Lives On med Joe Sample/Lalah Hathaway. Lyssnar numera endast på japanutgåvorna främst för att jag upplever kvinnorösterna som mjukare/naturligare/attraktivare... :) Även USA-skivorna håller emellertid hög ljudkvalitet jämfört med mycket som idag ges ut på den amerikanska soulmarknaden. Bästa HQCD-ljudet hittills förknippar jag dock med Lisa Ono men det har förmodligen med själva inspelningen att göra. Hade varit spännande att kunna jämföra detta med SACD.

Fick mina två egna exemplar från Japan igår och efter ett antal genomlyssningar så kan jag bara konstatera att ljudkvaliteten är av högsta kvalitet :mm::app:

Musikalisk upplevelse av rang :)

Har inte USA-ex som jämförelse men detta är fullständigt tillräckligt.

I övrigt gick leverans smidigt och bra men fick naturligtvis betala tull och moms på sändningen.

Får lite blodad tand för fortsatta internationella affärer.

Calm

Posted
Får lite blodad tand för fortsatta internationella affärer.

När man bor som jag finns inte så många alternativ. Tradera, Ebay, Amazon, Elusive Disc, Acoustic Sounds, Soundstage Direct, CDJapan och några till är de ställen jag använder till 90 %. Främst p g a utbudet men också priset, med undantag för CDJapan. Där är det endast utbudet som lockar.

Jag handlar också en hel del från Naxos direkt som är distributörer av Telarc och ECM i Sverige. Det har haft extra lågt pris på ECM sedan i somras på drygt 135:- styck. Trots moms och införselavgifter när jag handlar från Amazon så hamnar priset netto kring 145:- styck. Senast jag gick på skivbutik i Sthlm kostade t ex nya utgivningar på Deutsche Grammphone mellan 200-220:- Det är för mycket tycker jag.

Sedan är det utbudet. Såg t ex på Ginza att dom aviserar en ny akustisk platta med Stanley Clarke på märket Kind Of Blue. Den köpte jag i Montreal 2006.

Jag har handlat från USA sedan 70-talet. Endast en gång försvann plattorna. Det var när jag bodde i Belgien och sändningen spårades till en musikintresserad postanställd.

Det kan tänkas att min handel är illojal mot handlare, men när det gäller jazz, så var det längesedan det utbudet togs på allvar i Sverige (undantag finns/fanns naturligtvis). Jag ser det mer som att jag är sviken snarare än att jag svikit någon.