Jump to content

HiFi-resan sommaren '09


eliot

Recommended Posts

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När man som jag börjat tvivla på CD-spelare så är det bra att veta att den har 4 digitala ingångar

hr09-092.jpg

Vi ser här tydligt kretskorten som hör till Digital Out (längst ner), Digital In (i mitten) och överst Master Clock Generator som har ett gitter på mindre än 1 picosekund :o

Analoga utgångskorten (1 kanal per kort) syns bortom dessa kort i nedanstående bild :)

hr09-091.jpg

Stor bild

Link to comment
Share on other sites

Slutligen fick vi lyssna på denna anläggning :mm:

hr09-103.jpg

Om någon undrar så är utmärkelserna som visas inramade på väggen något så ovanligt som designpriser, och inte vilka som helst utan de är the red dot award 2006 och European Logo Design Award 2007

reddot.jpgeulda07_wa-winner.jpgreddot.jpg

With more than 11,000 submissions from 61 countries, the international “red dot design award” is the largest and most renowned design competition in the world.

...men de har även fått utmärkelser för ljudet som nu senast

  • Product of the year 2009 - TAS, USA för 700 Monoamplifier & 720 Preamplifier
  • Grandprix 2008 -Stereo Sound Japan för 700 Monoamplifier

Vi spelade både på soulution 740 CD-Player och storebror soulution 745 SACD-Player, vinyl liksom högupplöst från laptop :)

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
[*] Product of the year 2009 - TAS, USA för 700 Monoamplifier & 720 Preamplifier

[*] Grandprix 2008 -Stereo Sound Japan för 700 Monoamplifier

Hur lät det ?

På mässan i Munchen måste det varit något fel, för det lät inte så bra som jag förväntat mig, men det kan varit dålig integration med högtalarna kanske?

Att vinna Grandprix 2008-Stereo Sound Japan för 700 Monoamplifier är ju det finaste du kan vinna.

Då är det inte bara bästa slutsteg det året, utan även bästa produkt av alla högtalare, cd, kablar, försteg och slutsteg!

Det är samma pris Vivid Audio Giya vann 2009.

Fast Giya fick även hem Stellavox priset, så Giya gjorde rent hus, tog hem båda topppriserna på samma gala, vilket troligen aldrig hänt eller lär hända igen. :)

Link to comment
Share on other sites

Det är samma pris Vivid Audio Giya vann 2009.

Fast Giya fick även hem Stellavox priset, så Giya gjorde rent hus, tog hem båda topppriserna på samma gala, vilket troligen aldrig hänt eller lär hända igen. :)

Sluta nu! :evil: Risken är ju att jag faller för dom. Det gjorde jag ju redan i München fast Du sa att det inte lät bra där ... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Sluta nu! :evil: Risken är ju att jag faller för dom. Det gjorde jag ju redan i München fast Du sa att det inte lät bra där ... :unsure:

Hehe :) Nej, fast med det lilla försteget blev det ju bättre och jag såg att Calles Jrs bilder att det lilla försteget var uppe, så ni kanske hörde det mycket billigare försteget som var helt?

Soulution i Munchen, det visade sig när jag tittade mer i tråden att du hade samma uppfattning som jag. :)

Link to comment
Share on other sites

Anläggningen lät mycket slankt och högupplöst utan att för den delen glida över åt det kyliga hållet. Jag har hört denna kombinationen tidigare hos René så jag kände väl igen ljudet och det är faktiskt en av mina favoriter. :mm:

Vi kunde lyssna både på soulution 740 CD-Player och soulution 745 SACD-Player

hr09-105.jpg

som utifrån sett är närmast identiska förutom att den sistnämnda även läser SACD-skivor.

Prismässigt skiljer de sig emellertid en hel del: 740 kostar EUR 31'000.-- medan 745 kostar hela EUR 39'500.--

- Vi fick även möjlighet att lyssna på vinyl som avspelades på en skivspelare från Transrotor och då bjöds vi på Danse Macabre av Camille Saint-Saën :mm:

hr09-104.jpg

Även detta gav samma upplevelse av hög upplösning parat med bra rumsinformation och kraft - har svårt att föreställa mig vad soulution 750 Phono-Preamplifier skulle kunna göra bättre :o

Bänkarna som allt står på kommer från USM och sådana har vi förr om åren träffat på i René's affär ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest patrikcaesar
Bänkarna som allt står på kommer från USM och sådana har vi förr om åren träffat på i René's affär ;)

René har koll på läget! De är riktigt snygga tycker jag. :mm:

Finns inte mycket man kan använda som bänk som jag tycker är snyggt.

Link to comment
Share on other sites

Vi är nu hembjudna till en kille som heter Linus :)

hr09-096.jpg

Han har ett par Acapella Violon Mk. III som han biampar med ett par Meridian G57 stereoslutsteg

Källa är en mediaserver från ReQuest som han använder tillsammans med Meridian G92 som är försteg, CD/DVD-spelare och tuner i en enhet :mm:

hr09-097.jpg

Han kompletterar högtalarna med en Stella Novus Subwoofer från Schweiziska Acustik Lab som vi kan skymta i skåpet intill vänstra högtalaren ;)

Rummet används också för filmvisning och vi skymtar bioduken i taket på första bilden....

Link to comment
Share on other sites

Skönt med en uppställning där man slipper se apparaterna stående på ett altare för tillbedjan.

Jag förstår hur du tänker Bernt men vad ska man med fina apparater till om de inte ska få stå framme också? :blush Min kära sambo är dock på precis samma våglängd som du Bernt. :)

Suveränt reportage som vanligt Eliot!

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår hur du tänker Bernt men vad ska man med fina apparater till om de inte ska få stå framme också?
:) Det som är kännetecknande för fina apparater tycker jag först och främst är ett förstklassigt ljud.

Visst kan de stå framme men jag roar mig ibland med att ifrågasätta apparatdyrkan i uppställningar och bilder som kan bli helt hysterisk emellanåt. I det avseendet vill jag berömma Eliot lite för han har en riktigt bra mix av bilder på människor, miljöer och hifi. Bra reportage!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte heller om att ha ett altare i rummet. Men vad gör man när man har mycket prylar och som jag dessutom gillar och ibland t.o.m behöver. Mina ljudprylar är egentligen inget för detta forum, dom är alldeles för fula att ha i ett hem. Det viktiga för mig är att det låter bra. Min fru är också en mycket tolerant kvinna eftersom hon inte slängt ut mig med mina prylar och alla skiiivor. Huva hemska tanke.

Link to comment
Share on other sites

:) Det som är kännetecknande för fina apparater tycker jag först och främst är ett förstklassigt ljud.

Visst kan de stå framme men jag roar mig ibland med att ifrågasätta apparatdyrkan i uppställningar och bilder som kan bli helt hysterisk emellanåt. I det avseendet vill jag berömma Eliot lite för han har en riktigt bra mix av bilder på människor, miljöer och hifi. Bra reportage!

Det är alltid trevligt att besöka personer med samma intresse som en själv och det är mycket lärorikt. I detta fallet var högtalarna välbekanta för mig men jag hade aldrig hört dom biampade och dessutom med en aktiv subwoofer och det fick mig att fundera ;)

hr09-098.jpg

Basen lät helt otroligt snabb och välkontrollerad och jag tittade ofta mot skåpet där subwoofern var dold för jag väntade mig att skåpet skulle skallra och avslöja sitt innehåll - men det fanns ingen möjlighet att höra subwoofern :o

Link to comment
Share on other sites

De flesta vi lär känna genom René bor i ovanliga hus och så även i detta fallet :)

En våning upp från lyssningsrummet var vardagsrummet och från detta ledde en "spång" över till en terass :mm:

hr09-100.jpg

och där skulle det grillas :app:

hr09-101.jpg

Det var skönt att sitta ute och äta i trevligt sällskap en varm sommarkväll :)

hr09-102.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...