Jump to content

HiFi-resan sommaren '09


eliot

Recommended Posts

Angående Impuls-original och priser håller jag med dig, de är mycket överkomliga! :) Håller med Bebop vad det gäller musiken vs pressningen :)

Musiken är naturligtvis viktigast men om man inte har skivan och monooriginalet och stereooriginalet kostar ungefär lika mycket (som ofta är fallet när det gäller Impulse!) så kan det vara bra att veta att stereoutgåvan är väl värd att leta efter så man inte bara tar första bästa. :)

Hos Alexander låter ofta monooriginalen bättre än de tidiga stereoutgåvorna men det gäller inte för alla skivmärken och beror säkert också på arm/pickup kombinationer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 403
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det har inte hänt så mycket i själva anläggningen förutom att han haft ett år på sig att finavstämma och att han gjort en egen USB-kabel. Vi bytte ut en av hans USB-kablar mot förra årets favorit Oelbach och det blev med en gång grövre och inte lika tunnt och fint (i positiv bemärkelse) som med Renés kabel.

- Förra året frapperades vi av lugnet och "svärtan" och han spelade då ofta blues och då lät det riktigt bra. Nu lät det mer förfinat, välavstämt och fungerade utmärkt på all sorters musik och man saknade inte vinyl om man nu inte vill höra sällsynta skivor som bara finns på vinyl ;)

Länk till förra årets besök hos René!

Link to comment
Share on other sites

René (liksom Torkel) använder sig av USB-SPDIF konverter från Trends Audio och en efterföljande DAC som i René's fall är en NOS-dac (se nedan!) som är tunad med paper-in-oil kondensatorer mm

hr09-071.jpg

Trends Audio är på väg att ersättas men jag talar i dagsläget inte om med vad ;)

Tillägg: Jag fick reda på vilken DAC det är som René använder: Mhdt Laboratory Paradisea :)

Link to comment
Share on other sites

René tycker att det är mycket spännande med hårddiskavspelning men det hindrar inte att han även tittat på sin skivspelare som är en större modell av Brinkmann och köpt en yttre ring till sin skivspelare

hr09-070.jpg

Tillverkaren heter TTWeights Audio. Tyvärr passar ingen av ringarna till min skivspelare då avståndet mellan skivtallrik och armbas är extremt litet i mitt fall :black:

- Det vi hörde av skivspelaren fick oss att tro att skivspelaren kanske fortfarande har ett litet, litet övertag - men skivspelaren är rätt extrem :o:mm:

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert jättebra med dessa dator lösningar...jag har ju aldrig varit speciellt dator intresserad,men kan man få saker att låta bättre så visst,tycker väl ändå i min lilla hjärna att en bra CD spelare inte ska låta sämre i alla fall om den kan mellan lagra eller buffra heter det väl :?: att detta med att datorn skall bränna av skivan o klara det bättre har jag svårt att ta till mig även om jag har dåliga kunskaper,är i så fall typ Embla alternativet om man inte vill ha datorn... :?::?::) Kul att skivspelaren kom fram :app:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det ser ut att ha varit trevligt även på årets resa. Det är inte ofta man ser en KISS DVD spelare på det här forumet. Jag har ägt en sådan som finns med på bilden ovanför skivspelaren. Vad används denna till??

EDIT: För utom det uppenbara att spela film på så kan denna spelare lite andra saker också. Det jag undrar är om dessa funktioner används??

MVH Jonas

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert jättebra med dessa dator lösningar...jag har ju aldrig varit speciellt dator intresserad,men kan man få saker att låta bättre så visst,tycker väl ändå i min lilla hjärna att en bra CD spelare inte ska låta sämre i alla fall om den kan mellan lagra eller buffra heter det väl :?: att detta med att datorn skall bränna av skivan o klara det bättre har jag svårt att ta till mig även om jag har dåliga kunskaper,är i så fall typ Embla alternativet om man inte vill ha datorn... :?::?::) Kul att skivspelaren kom fram :app:

Även jag har haft den villfarelsen - men jag sparar den kommentaren. Något säger mig att Eliot återkommer i ämnet under resans gång. Embla är väl en dator men i en annan förklädnad, Kära.

Link to comment
Share on other sites

Även jag har haft den villfarelsen - men jag sparar den kommentaren. Något säger mig att Eliot återkommer i ämnet under resans gång. Embla är väl en dator men i en annan förklädnad, Kära.

Du har väl kanske rätt i det ,o jag tror inte att Eliot skriver något han inte har grepp på,kan bara konstatera då att korrekt avläsning är problematiskt oavsett snurrande media :)

Link to comment
Share on other sites

Embla är väl en dator men i en annan förklädnad, Kära.

Enligt vad som sades på Emblaträffen vi hade, så är hon inte en dator utan en native DSP spelare (Där Bladelius skrivit mjukvaran/OSet själv! Till skilland från en datorbaserad spelare där mjukvaran ligger uppe på operativsystemet..)..

Vad är det för arm som sitter på Brinkmannspelaren? En Souther?

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för arm som sitter på Brinkmannspelaren? En Souther?

/ptr

Ursprungligen är det en Souther som han har modifierat och förbättrat under lång tid så att den rent ljudmässigt inte har något att göra med original Souther eller Clearaudio's variant. ;)

- Det är en fantastisk tonarm :mm:

Link to comment
Share on other sites

Innan Spemot AG startade egen konstruktion och tillverkning av elektronikprodukter var de distributör för Audiolabor, en av tyskland äldsta highend tillverkare som 1976 grundades som Audiolabor Brinkmann & Knorn OHG. Brinkmann lämnade Audiolabor 1984 och startade egen firma och hoppar vi framåt i tiden så kom efter flera ägarbyten 1997 Christoph Schürmann till Audiolabor där han arbetade som chefskonstruktör fram till konkursen i slutet på 2003. Spemot hade vid denna tidpunkt långtgående planer på att starta en egen utveckling och det var då naturligt att anställa Christoph Schürmann som chefskonstruktör.

hr09-074.jpg

Link to comment
Share on other sites

Använde de foton i.s.f ritningar när de byggde :?:

Jag fick det intrycket ;)

Förstärkarna sattes samman här men korten gjordes någon annanstans - det påminner rätt mycket om hur MBL gjorde :app:

Detta är soulution 700 Monoamplifier där de stora kretskorten saknas....

hr09-081a.jpg

och här är de instuckna

hr09-079.jpg

större bild (1303 × 875)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...