eliot Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 HiFi-resan '09 Det har dröjt ovanligt länge i år men nu har jag äntligen funnit tid att publicera mitt bildreportage från årets resa och det finns en hel del intressant att bjuda på Vi hade bokat färja tidigt på morgonen den 5 Juli och kvällen innan var jag och Patrik Caesar bjudna hem till Calle_jr och Calle hade dukat upp rikligt med förtäring Vi skulle jämföra skivor och den träffen finns avhandlad i tråden Skiva som skiva, Eller? Del II Vi testade ett ganska nytt vinylmaterial också, så kallad clarity vinyl. Här var det Satchmos St James Infirmary på 45rpm i tre varianter varav en av dem alltså i clarity vinyl; Vitsen med clarity vinyl är att ta bort alla ämnen i materialet som kan ge magnetism, typiskt kolämnen som innehåller spår av metaller. Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Det var tänkt att min reskamrat Torkel skulle komma och hämta mig på kvällen men här fick jag besked att det var nått fel på bilen och den åkte ryckigt (det visade sig sedan vara Lambdasonden) men efter mycket om och men lyckades vi komma iväg Hursomhelst kul att ni kom iväg. Bilproblem är aldrig kul, och om de kommer på lördagskvällen innan man ska åka iväg blir de extra pulshöjande; Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 När vi kom fram till Berlin så gick vi som vanligt och åt på Leibniz Klause ...och det brukar bli en hel del Bitburger Pils innan kvällen är slut Quote
P-pan Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Härligt eliot .... äntligen dags att luta sig tillbaka och införsupa atmosfären från sommaren Quote
Käera Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Ja se dessa Bitburger åker du samma resväg år till år genom Tyskland Quote
Matrixen Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Härligt! Nästan ännu större njutningseffekt av sommarreportaget, nu när det hunnit bli riktigt mörkt o kallt Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Ja se dessa Bitburger åker du samma resväg år till år genom Tyskland Ja i stora drag: Färjan lämnar Trelleborg kl. 8.00 och vi tar en hytt så att vi kan vila under överfärden och vi är framme i Rostock kl. 14.00 och sedan är det motorväg till Berlin och vi checkar in på hotellet mellan 4 och 5 på eftermiddagen. Det är en rätt lagom start på resan. Vi brukar stanna två nätter i Berlin och så även i år. Vi brukar inte kunna hålla oss från HiFi-affärer så vi besökte som vanligt Siegfried Nehls på Tonstudio Tempelhof i Berlin Jag fick 1m klet av Siegfried Nehls på Tonstudio Tempelhof i Berlin när jag besökte hans affär denna sommar och tydligen var det billigt men jag fick inte reda på var han köpt det. Detta klet har Calle nu applicerat på många olika ställen Quote
Kent_n Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Äntligen, har väntat på denna "tradition"..Guld Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Vi var med om en fullständigt otrolig demonstration av Siegfried Nehls där han i ett rum hade placerat ut Resonatorer av Acoustic Systems. som vi tidigare träffat på hos HIFI-Studio Wittman utanför Stuttgart på HiFi-Resan 2004 (se inlägg) och hos HiFi Studio Sigrist utanför Zürich på HiFi-Resan 2005 (se inlägg). De ser ut så här och består av en kopp av ädelmetall som är placerat ovanpå en träbit som förstärker resonansen i metallen Den som kommit på detta är den franske kinesen Franck Tchang (www.francktchang.com) och det står en del att läsa om produkterna hos www.fastaudio.com Quote
Guest om.s Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Ahh nydelig, som nevnt tidligere av andre her, dette passer ypperlig nu i höst/vinter mörket ... mvh Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Det finns 6 olika skålar/trä kombinationer som sägs ha olika klangliga egenskaper, se länk. En resonator placeras rakt fram, 30-60cm ovanför diskantelementen, en annan placeras en god bit ovanför denna närmare taket ytterligare två placeras på sidoväggarna på samma höjd som den sista osv. Placeringen finns beskriven här. Vi spelade Harry Belafonte at Carnegie Hall som jag känner väl och CD-spelaren var en enkel modell för ungefär 1000€ (märke Arcam, till vänster i fotografiet nedan). Först utan metallkopparna (men träbitarna var placerade) och sedan med kopparna - och det var fullständigt otroligt Från att ha låtit relativt oengagerande som det gör från en vanlig CD-spelare lät det fantastiskt bra och påminde om riktigt, riktigt bra vinylsvarvar - Rummet öppnades, musiken andades, vibrerade - helt enkelt fantastiskt Test i 6moons Quote
Bebop Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Rummet öppnades, musiken andades, vibrerade - helt enkelt fantastiskt Ja du, vad skall man tro ... Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Ja du, vad skall man tro ... Man skall definitivt inte tro på det innan man lyssnar - då har man alltid möjlighet att bortförklara det som placebo Vi, med vår gedigna vetenskapliga bakgrund trodde ju inte på det, och effekten vi upplevt åtskilliga år tidigare hos HiFi Studio Sigrist låg på "placebo-nivå" - men det här - Fullständigt otroligt, hade vi inte varit två, hade jag säkert hittat ett sätt att intala mig själv att jag inte hört det.... Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Min kompis tog ett 1€-mynt och placerade på träbiten som ju fungerar som resonanslåda och det gick också att höra men effekten var mycket mindre än med skålen. Quote
calle_jr Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Äääääntligen! Det finns 6 olika skålar/trä kombinationer som sägs ha olika klangliga egenskaper, se länk. En resonator placeras rakt fram, 30-60cm ovanför diskantelementen, en annan placeras en god bit ovanför denna närmare taket http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...09/hr09-008.jpg Jag vägrar tro på detta. Om skålen och träbiten hade varit 10 gånger större hade instinkten varit annorlunda. Det är bara så osannolikt att en så'n liten oelektriskt pryl kan påverka överhuvud taget. Jag skulle ta var och en av er två på ordet i ALLA andra sammanhang, men inte här. He has it up his sleeve Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Jag vägrar tro på detta. Om skålen och träbiten hade varit 10 gånger större hade instinkten varit annorlunda. Det är bara så osannolikt att en så'n liten oelektriskt pryl kan påverka överhuvud taget. Jag skulle ta var och en av er två på ordet i ALLA andra sammanhang, men inte här. Håller helt med dig - men faktum är att vi hörde det vi hörde och jag hade fullständigt koll på CD-spelare, CD mm Justaudiomagic har dom - så fega inte ut utan pröva Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 För att återgå till anläggningen så spelade vi på Vienna Acoustics Beethoven Baby för €3200.00 Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Det händer mycket i Berlin och sedan vi var där sist har dom rivit Palast der Republik och nu är det bara en grön gräsmatta Man skall återuppbygga det gamla Stads slottet (Stadtschloss) som stod där till slutet på andra världskriget. Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Det var ruggigt väder men med en öl i handen tror tysken att han sitter på en strandpromenad istället för vid Spree i centrala Berlin Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Vi besökte också PhonoPhono i Berlin Kreuzberg och köpte lite vinyl Jag fick också med mig en Furutech-säkring från Tonstudio Tempelhof till mitt försteg men effekten uteblev - hörde ingen skillnad! - Orsaken kan vara att jag redan innan hade kopparsäkring..... Quote
K-man Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Härlig tradition detta! ...och jag skall verkligen fundera på om inte en sådan resa skall planeras in med jämna mellanrum även för mig....! \\K-man Quote
x2000 Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Som jag har väntat, men den som väntar på nå't gott ... Quote
Bebop Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...09/hr09-010.jpg Hmmm ... jag misstänker rödlistat träslag, inte bra. Quote
P-pan Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Hmmm ... jag misstänker rödlistat träslag, inte bra. Snodda fanerskivor från regnskogen eller Quote
plundin™ Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Hmmm ... jag misstänker rödlistat träslag, inte bra. ..är Macassarebenholz rödlistat? ... Jag får ingen träff när jag söker i CITES databas på "Diospyros melanoxylon" eller Macassar Ebony? Med tanke på hur vanligt detta träslag är i speciellt Tyskland så blev jag lite undrande.. /ptr Quote
Harryup Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Äntligen kommer reportaget. Hämtar popcorn. :-) mvh/Harryup Quote
Timbre™ Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Vi hade bokat färja tidigt på morgonen den 5 Juli och kvällen innan var jag och Patrik Caesar bjudna hem till Calle_jr och Calle hade dukat upp rikligt med förtäring http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...ar09/compa4.jpg Redan här känns det som en uppstart på stundande kontinentalt liv... :cool: Quote
Bebop Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 ..är Macassarebenholz rödlistat? ... Jag får ingen träff när jag söker i CITES databas på "Diospyros melanoxylon" eller Macassar Ebony? I min värld heter Macassar Ebony "diospyros marmorata" - se Macassar Ebony CITES har blivit för politisk som inte tas på samma allvar idag, i vart fall inte i vår bransch. Vi använder The Wood Explorer. Som Du ser har dom "diospyros marmorata" listad som en "vulnerable specie", alltså inte ännu endangered. Å andra sidan kallar dom den för Andaman Ebony Vienna Acoustis anger själva Rosewood, och det är en suspekt benämning med tanke på att det "träslaget" ryms många, även inte alldeles rumsrena ... Men jag skall inte förstöra tråden med sånt här. En yrkesskada som jag fått från ett antal attacker från miljöorganisationer, regeringar och EU. Nu spänner vi fast säkerhetsbältet igen. Quote
eliot Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Vi lämnar Berlin och åker till Frankfurt och därifrån gör vi en avstickare till Rüdesheim som ligger i Rhendalen På höjden ovanför Rüdesheim ligger Niederwalddenkmal från 1871 som är ett minnesmärke för grundandet av tyska riket Quote
Timbre™ Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Äääääntligen! Jag vägrar tro på detta. Om skålen och träbiten hade varit 10 gånger större hade instinkten varit annorlunda. Det är bara så osannolikt att en så'n liten oelektriskt pryl kan påverka överhuvud taget. Jag skulle ta var och en av er två på ordet i ALLA andra sammanhang, men inte här. He has it up his sleeve De har ju även varit med på Göteborgska breddgrader och visst fanns det medlyssnare som upplevde ljudpåverkan av dessa fransoser. Quote
Recommended Posts