Jump to content

Cable guy


calle_jr

Recommended Posts

Nu är det mesta klart och resultatet känns mycket bra. Det är svårt eller omöjligt att plocka ut enskilda delars inverkan, men totalt sett känns detta helrätt.

Jag var rädd att jag skulle få ett, om än öppnare, så på samma gång ett skirare ljud som upplevs basfattigt, men resultatet är tvärtom mjukare utan för den skull avrundat.

Jag har två stycken PS Audio Noise Harvester inkopplade i QBase, och en märklig sak var att de blinkade som bara den första dagarna efter inkopplingen. Efterhand har blinkningarna minskat, och nu en månad senare blinkar de ytterst sällan, och då endast måttligt;

DSC_7083.JPG

:)

Link to comment
Share on other sites

Nu är det mesta klart och resultatet känns mycket bra. Det är svårt eller omöjligt att plocka ut enskilda delars inverkan, men totalt sett känns detta helrätt.

Jag var rädd att jag skulle få ett, om än öppnare, så på samma gång ett skirare ljud som upplevs basfattigt, men resultatet är tvärtom mjukare utan för den skull avrundat.

Jag har två stycken PS Audio Noise Harvester inkopplade i QBase, och en märklig sak var att de blinkade som bara den första dagarna efter inkopplingen. Efterhand har blinkningarna minskat, och nu en månad senare blinkar de ytterst sällan, och då endast måttligt;

DSC_7083.JPG

:)

Veldig spennede prosjekt dette, ang Noise Harvester så minns jeg at jeg for noen år siden leste at de gjorde bedre nytte utenfor filter enn i, jeg hadde selv to stk som deg som jeg kjörte i mitt tidligere RGPC 1200C men opplevde (marginellt) bedre resultat ved å bruke de i stikk på samme kurs, men som nevnt ikke i filteret direkt, kanskje noe å laborere videre med? :) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om det behöver fyllas på med Nordostkablar i den där listen

Nordost är prio, men inte kablar för tillfället :cool:

opplevde (marginellt) bedre resultat ved å bruke de i stikk på samme kurs

Jag har precis samma erfarenhet, och jag har haft det så fram tills nu.

Men nu har jag ju inga alternativ :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag valde att använda samma strömkabel mellan QX4 och QB8 som mellan säkringsskåp och QX4, dvs JPS Power AC In-wall. Termineringar gjorde jag med de utmärkta Furutech FI-E38 Rodium och FI-28 Rodium som båda tar 10AWG;

DSC_8119.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag ägnar mig tyvärr åt torrsim än så länge på grund av ett (rör?)haveri.

Mer spänd än någon på hur detta blev ljudmässigt, så stay tuned...

Hoppas att torrsimmet är över snart. Ska bli intressant att höra vad du tycker efter all strömuppgradering...

Link to comment
Share on other sites

Kul att se detta! :mm:

Var hittar man kabeln och säkringen med hållare?

Vad är din erfarenhet kring QB8? Någon positiv lyssningseffekt?

Calm

Klangmodul och säkring kan man beställa härifrån http://www.audiophiles-hifi.de/index.html?...target=d17.html

Finns säkert även andra som säljer dem.

JPS kablar säljer t.ex. www.ljudupplevelser.se i Ystad

Link to comment
Share on other sites

Vad är din erfarenhet kring QB8? Någon positiv lyssningseffekt?

Jag kan egentligen bara uttala mig om den kompletta förändringen med allt utom QX4.

JPS (liksom andra nätisar) har en tendens att ge en kantig inledning för att rundas av eller sätta sig efter ett par veckor. Det var väldigt tydligt här.

Jämfört med tidigare har anläggningen fått lite mer Nordost-karaktär om det nu är en bra beskrivning. Mer fritt blås kan man säga.

Det saknas inte bas och det låter allt annat än komprimerat. Det ska dock bli intressant att höra hur det blir med QX4 ihop med slutstegen.

Men jag är inte speciellt orolig för QX4 eftersom den (till skillnad från integrerade strömrenare/nätlister) är flyttbar till serie eller parallellkoppling.

En lustifikation är att PS Audio Noise Harvester blinkade som tusan de första dagarna, för att numera endast blinka då och då. Kanske nå'n radioamatör eller liknande har en trovärdig förklaring på det :?:

ps. Tänk på att JPS Power AC In-wall inte passar till alla kontakter. Jag har använt Oyaide C-004, Furutech FI-E38 och FI-28.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan egentligen bara uttala mig om den kompletta förändringen med allt utom QX4.

JPS (liksom andra nätisar) har en tendens att ge en kantig inledning för att rundas av eller sätta sig efter ett par veckor. Det var väldigt tydligt här.

Jämfört med tidigare har anläggningen fått lite mer Nordost-karaktär om det nu är en bra beskrivning. Mer fritt blås kan man säga.

Det saknas inte bas och det låter allt annat än komprimerat. Det ska dock bli intressant att höra hur det blir med QX4 ihop med slutstegen.

Men jag är inte speciellt orolig för QX4 eftersom den (till skillnad från integrerade strömrenare/nätlister) är flyttbar till serie eller parallellkoppling.

En lustifikation är att PS Audio Noise Harvester blinkade som tusan de första dagarna, för att numera endast blinka då och då. Kanske nå'n radioamatör eller liknande har en trovärdig förklaring på det :?:

ps. Tänk på att JPS Power AC In-wall inte passar till alla kontakter. Jag har använt Oyaide C-004, Furutech FI-E38 och FI-28.

Intressant Calle!

JPS-kabeln intresserar mig!

Har visserligen en "dedicated line" i form av en vanlig EKLK 2,5 X 3 som via en Wattgate-kontakt går direkt in min QX4 som i sin tur levererar till en Nordost Thor. Förbättringen med kabeln var en påtagligt snabbare transientförmåga och dynamik. Skulle JPS:en möjligen förbättra ytterligare? Säkringshållaren Klangmodulen kommer att införskaffas det har jag redan bestämt. Alla småtweaks som går i rätt riktning bejakas.

Har sedan från Thoren kopplingar till komponenterna via Nordost Vishny-kablar. Behöver dock ytterligare uttag till mina MF

Supercharger 750 och har därför en nätlist av okänt fabrikat till vilken en Nanotec-kabel är kopplad. Kanske en QB skulle ge ytterligare lite?

Jag har efter Matts akustikbehandlingar fått en mycket tydligare och distinktare bas, som jag naturligtvis kan förbättra ytterligare. Men något mer tillskott i diskanten skulle nog inte sitta i vägen. Gillar det mörkholografiska men förutsätter att det finns mer att ge i diskantväg.

När du skriver att QX4 går att parallell och seriekopplas antar jag du menar att de kan sättas in på olika ställen i systemet eller?

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
När du skriver att QX4 går att parallell och seriekopplas antar jag du menar att de kan sättas in på olika ställen i systemet eller?

Det också, men vad jag menade var att man kan (som du och jag har det nu) koppla QX i serie. Om det på något vis skulle störa kan man prova koppla QX parallellt med elektroniken. Antingen i ett annat eluttag på samma fas (kan dock inte jag göra) eller på en ledig plats i nätlisten.

Det är en ganska fet kabel, JPS, på 5mm2, dubbelt så stor area som en vanlig EKK 2.5mm2. Det är ju inte fel med stor area men blir det inte lite "tungt" att dra kabeln?

:Thinking: Hur menar du, "tungt" :?:

Jag har ju dragit den utanpåliggande.

Till en dels förtret har jag nu skaffat lite touch-up extrautrustning.

Tyvärr kan jag inte visa det förrän om några veckor... :closedeyes: (cliffhanger)

Link to comment
Share on other sites

:Thinking: Hur menar du, "tungt" :?:

Jag har ju dragit den utanpåliggande.

Till en dels förtret har jag nu skaffat lite touch-up extrautrustning.

Tyvärr kan jag inte visa det förrän om några veckor... :closedeyes: (cliffhanger)

Oj, ett gammalt inlägg ... vad tänkte jag på då?

Det var nog när jag själv valde strömkabel till bilen. Det blev en 16mm2, men jag tänkte dra en 33mm2. Blotta åsynen av den feta kabeln gjorde att jag valde den lite slankare varianten. :shocked:

Link to comment
Share on other sites

Det var nog när jag själv valde strömkabel till bilen. Det blev en 16mm2, men jag tänkte dra en 33mm2. Blotta åsynen av den feta kabeln gjorde att jag valde den lite slankare varianten. :shocked:

:D Inte min favoritsyssla att montera slutsteg i bagagutrymmen.

Som sagt är det kontakteringen som kan vara besvärlig. Noll- och fasledare är 5.3mm2 och jordledaren är 3.3mm2, vilket inte passar i alla kontaktstift.

Det passar dock precis i Oyaide C-004, Furutech FI-E38 Rodium och FI-28 Rodium. Jag tror inte det hade funkat med solid core av samma dimension.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ett litet experiment med en separat jordkabel från Thoren till ett värmelement. Min omedelbara känsla var ett större lugn i ljudbilden. Mer svärta utan tapp av dynamik.

Stuvade också om lite i ledningsdragningen så eventuellt berodde effekten även på detta. Såg även över komponenternas fötter då jag haft en något metalliskt klang i toppen sedan jag köpte min Weissdac. Med Cerapucer under min ARC 7:a fast nu tre istället för fem som jag kört med de senaste åren, blev det mer luft i toppen. Det blev också tre Cerapucer under Weissen och vips var ljudet och ordningen återställd.

Ibland blir man förvånad vad små förändringar kan leda till!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde ett litet experiment med en separat jordkabel ...

Stuvade också om lite i ledningsdragningen ...

Ibland blir man förvånad vad små förändringar kan leda till!

Helt i min stil! :64:

Första lektionen inom EMC (eller kanske sista utvägen): Separera störkällor från varandra.

Andra lektionen inom EMC (eller den första egentligen): Isolera alla störkällor så lokalt det bara går.

Man ska komma ihåg att en nyttig källa (musiksignal) för en apparat blir till en störkälla för en annan apparat.

:)

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt har du tidigare nämnt förklaringar till val av kabellängder kopplat till våglängder, men det var för signalkablar.

Är det olämpligt att göra strömkablar för korta?

Varför då?

För kort kabel kan det nog inte bli egentligen ... ;)

Men, av bl a kostnadsskäl, brukar man inte lägga ner så mycket jobb på att EMC-säkra en apparat mer än nödvändigt, så det är bra om kablarna är så långa att det går att ställa apparaterna några decimeter från varandra. Det är i alla fall värt att testa om avståndet mellan en apparat och en annan ger en markant skillnad på ljudet.

Som exempel flyttade jag bort CD-spelaren från RIAA:t och fick en markant förbättring på brumnivån. Det var egentligen inte så att det störde mig, men det blev en viss påverkan från CD-spelarens nätdel på RIAA:t. Det är ganska naturligt att tänka sig att ett RIAA som förstärker kanske 60dB är lite känsligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...