Jump to content

Cable guy


calle_jr

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Klart seriöst projekt, att strömförsörjning har stor betydelse står helt klart,

Jag har en fråga dock, hur skiljer sig oyaide mot Furutech ljudmässigt tycker du?

Själv har jag bara "labbat" med oyaides 046/036 samt wattgate 320/320i. Men har bara gott att säga om Furutechs kablar och deras dyraste kolfiberXLR- kontakter.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

hur skiljer sig oyaide mot Furutech ljudmässigt tycker du?

Jag tycker Oyaide- och Furutech-kontakter är likvärdiga i alla avséenden, och sortimentklasserna följs åt upp i prisklasser.

Det enda jag skulle önska av båda är att höljet var av lite slagtåligare material.

DSC_0298.JPG

Link to comment
Share on other sites

Själv tyckte jag skilnaden mellan oyaides olika pläteringar var oroväckande stor. Paladium/guld lät bättre, fylligare, elegantare än silver/rohdium som gav mycket mer microdetaljer men i gengäld gav ett kyligare ljud. Wattgate har jag bara provat ieckontakter (de som satt på mina olika nordostar) i min anläggning fungerade wattgate 320i bättre i grendosan än oyaide silver/rohdium men shukokontakten med samma plättering var mycket bättre än den tyska shukon som sitter orginalmonterad. Funderar på att köpa 004 eller den där kolfibershukon från Furutech, det är därför jag frågar.

Link to comment
Share on other sites

Själv tyckte jag skilnaden mellan oyaides olika pläteringar var oroväckande stor. Paladium/guld lät bättre, fylligare, elegantare än silver/rohdium som gav mycket mer microdetaljer men i gengäld gav ett kyligare ljud. Wattgate har jag bara provat ieckontakter (de som satt på mina olika nordostar) i min anläggning fungerade wattgate 320i bättre i grendosan än oyaide silver/rohdium men shukokontakten med samma plättering var mycket bättre än den tyska shukon som sitter orginalmonterad. Funderar på att köpa 004 eller den där kolfibershukon från Furutech, det är därför jag frågar.

Det kan jag mycket väl tänka mig, men både Furutech och Oyaide har dessa legeringar och pläteringar. Åtminstone i princip :)

FI-E50 har jag bara hört gott om!

Link to comment
Share on other sites

Hade det inte varit snyggt att lägga upp kablarna på några Cable Elevators? :-)

IMG_1263.jpg

Jag vet förvisso inte om de fortfarande finns på marknaden. Själv har jag en dröm att äga sådana, och det har förmodligen med något annat behov än välljud förmodar jag, då jag tycker de är kompromisslöst fräcka, som curlingstenar. Skulle förmodligen plocka bort dem när jag får besök, för att slippa jobbiga frågor. ;-)

Link to comment
Share on other sites

IPi

Tack!

Jag tycker Oyaide- och Furutech-kontakter är likvärdiga i alla avséenden, och sortimentklasserna följs åt upp i prisklasser.

Det enda jag skulle önska av båda piär att höljet var av lite slagtåligare material.

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...er/DSC_0298.JPG

Vad har hänt med dit rum?

När jag var hemma hos dig var det lite möbler om jag inte mins fel. :)

Link to comment
Share on other sites

Hade det inte varit snyggt att lägga upp kablarna på några Cable Elevators? :-)

Jo, jo, jo!

Det kommer.

Nu spelar jag igen och det har hitills placerats ut två cable elevators.

Vad har hänt med dit rum?

När jag var hemma hos dig var det lite möbler om jag inte mins fel. :)

Det kommer :)

Jag ska ta det i ordning och mäta och lyssna innan jag asar in allt.

Nu har jag placerat ut lite dacron, absorbtion bakom skivhyllorna mm, men det är ändå en ytterst påtaglig skillnad till hur det var före renovering.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jo, jo!

Det kommer.

Nu spelar jag igen och det har hitills placerats ut två cable elevators.

Det kommer :)

Jag ska ta det i ordning och mäta och lyssna innan jag asar in allt.

Nu har jag placerat ut lite dacron, absorbtion bakom skivhyllorna mm, men det är ändå en ytterst påtaglig skillnad till hur det var före renovering.

Ja skynda långsamt är en vettig strategi

Jag här förstått att du är nogran så det här blir säkert bra.

Lycka till :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det är en vit kabelstrumpa som inte är tät nog för den ilskna kulören på isoleringen.

Nu sitter det dubbla kabelstrumpor på JPS Power AC In-wall.

Är det nå'n mer här som trätt på en 11m lång kabelstrumpa under en befintlig på en 16mm kabel :?::black::black:

Efter ett par veckors test med eliots Audience Adept Response aR12 i somras har det nu kompletterats med en aR6;

DSC_0840.JPG

DSC_0841.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Ringo tyckte att hyllplanen behövde en rengöring;

Shit vilken fin vovve du har!

Skall ta och kika in anläggningen nu med tänkte jag ;)

Vilken lyx att ha en stereobänk man faktiskt kan gå bakom, vart hittar jag bilder och inlägg om hela anläggningen?

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Vilken lyx att ha en stereobänk man faktiskt kan gå bakom

Det funkar så länge man kan ha högtalarna ännu längre fram, så att vänster och höger talare fortfarande har "kontakt".

vart hittar jag bilder och inlägg om hela anläggningen?

Det är ganska utspritt :D

Analog källa: Kuzma Stabi Reference, Kuzma 4Point, Lyra Skala & Lyra Erodion

Digital källa: Samsung NF310 N550 & M2Tech Young

Förstärkare: Radford SC-25 & Jadis JA-80

Högtalare: Silverline Grandeur MkII

Rumskorrigering: Audiodata Soutien 2 & 4

Signal- och högtalarkablar: Cardas Golden Reference

Nätkablar etc: < enligt denna tråd >

Bänk: DIY Locatech Ref II mk II

DSC_0843.JPG

Link to comment
Share on other sites

Intresset för raffinerad nätström håller i sig ser jag. Intressant att höra hur denna uppgradering funkar! Påtagliga skillnader?

Calm

Det funkar så länge man kan ha högtalarna ännu längre fram, så att vänster och höger talare fortfarande har "kontakt".

Det är ganska utspritt :D

Analog källa: Kuzma Stabi Reference, Kuzma 4Point, Lyra Skala & Lyra Erodion

Digital källa: Samsung NF310 N550 & M2Tech Young

Förstärkare: Radford SC-25 & Jadis JA-80

Högtalare: Silverline Grandeur MkII

Rumskorrigering: Audiodata Soutien 2 & 4

Signal- och högtalarkablar: Cardas Golden Reference

Nätkablar etc: < enligt denna tråd >

Bänk: DIY Locatech Ref II mk II

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...er/DSC_0843.JPG

Link to comment
Share on other sites

Intresset för raffinerad nätström håller i sig ser jag. Intressant att höra hur denna uppgradering funkar! Påtagliga skillnader?

Calm

Adepten är en kugge i maskineriet.

Hela detta kit har gett en bra fundamenta, bättre rinn, fritt blås alá Nordost utan tillstymmelse till kompression.

Jag inbillar mig att specifikt Adepten gav ett större djup också faktiskt även om jag inte begriper hur. Det kan vara att högtalarna inte står exakt som de gjorde innan (max någon mm skiljer isf).

DSC_0845.JPG

DSC_0844.JPG

DSC_0847.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...


Jag har i nuvarande installation 2 x 30 m kablage med en mix av 4 och 6 kvmm mellan huvudsäkring och hifi, och ett otal kontaktytor. Med byte till 6 kvmm direkt mellan huvudbrytare och hifi kan jag pga huvudbrytarens optimala placering korta längden till 2 x 5 m och begränsa kontaktytorna till bara ett par. Enbart kabelns ledningsresistans minskar från ca 0,21 till 0,03 ohm.
Det är bland annat detta som har grott i min lilla kraftmatningshjärna, och det var inte svårt att förtäcka denna operation med förslag att byta plattor på framsidan.

Det går så lång tid mellan varven att man glömmer vilken tråd man bör posta i :)

Men i mitten på juli var jag ju riktigt på gång:

On 7/17/2017 at 16:29, calle_jr said:

I den här takten lär det ta ett decennium innan jag blir färdig, men nu har jag åtminstone gjort steg 1, ett 50mm tomrör;

Rörets totallängd är ca 3.5m. Sedan har jag ca 1.2m upp till skåpet med huvudbrytare och lika långt in till stereon lite drygt. Så totalt 6m kabel räcker.

Jag skulle lägga plattor först, och jag ville inte veta av att elektrikern hakade upp sig på min lösning, så jag anlitade sönerna att kratta och gräva ner en 50mm GUL flexislang på 40cm djup, i den skånska moränen;

IMG_2788.JPG

Ringo fick stå för återfyllningen;

IMG_2800.JPG

IMG_2802.JPG

 

Link to comment
Share on other sites


Här är en illustration av min plan:

matning5_cjn.jpg

 

Sammanfattning: 

  1. Installera 5 m lång 5x6 kvmm kabel för att minimera förimpedans. Detta kommer minimera amplitud och antal övertoner, och kan inte filtreras med en normal strömrenare.
  2. Installera överspänningsskydd av säkerhetsskäl (blixtnedslag eller kraftiga transienter från distributionsnätet).
  3. Installera nätfilter på alla tre faser till säkringsskåpet för att minimera att thd-tillskott från egna förbrukare överförs tillbaka till hifi-matning.
  4. Installera Klangmodul och finskydd.
  5. Installera Audience Adept Response aR6. Den innehåller drosslar och kondensatorer för filtrering av transienter och högfrekventa störningar. Inga varistorer.
  6. Koppla hifi på vars ett uttag i aR6 för att undvika interna störningar.
  7. Koppla cd/tv/tv-box på separat nätlist till aR6.
  8. Använd kablar, kontakter och nätlister av hög kvalitet. Håll ordning på fas och jordning av apparater etc.
     

Ovanstående är vad jag konkret kan finna ut som jag kan göra utifrån Peos utmärkta artikel Det Smutsiga Nätet

Link to comment
Share on other sites


Installationen är nu klar så långt att jag kan spela :) men ett par komponenter måste skickas från lager och sedan blir det aldrig exakt som planerat när elektrikern är på plats. Det är svårt när man inte kan förklara på hans språk. Men vissa saker blev bättre än jag tänkt:

  • Det blev N1Xv 5G6 vilket jag inte har något emot (jag hade planerat en N1XV 3G6). Denna kopplas direkt på plinten till huvudbrytaren, parallellt med elmätaren.
     
  • En liten kapsling för Klangmodul III G placeras vid stereon.
     
  • Ett mellanskydd 5273702 från Bettermann på hela anläggningen är beställt och förberett med kapsling. Mellanskyddet ger ett visst skydd för hela anläggningen från överspänning på servisen.
     
  • Ett typ3-skydd 5270992 från Bettermann sätts parallellt med Klangmodul, i samma kapsling. Jan Holm på Bettermann i Helsingborg menar att det magnetfält som bildas vid ett blixnedslag i närheten inducerar en överspänning i ledningarna från mellanskyddet och elektroniken. Därför rekommenderas att sätta ett typ3-skydd så nära elektroniken som möjligt.  Skärmning på kablar skyddar också i viss mån.
     
  • Jag kunde inte terminera sista metern mellan klangmodul och Adept strömrenare med IEC-propp. N1XV 5G6 är en sjutrådig kopparkraftkabel endast avsedd för fast förläggning. Den är ju inte styvare än Nordost Valhalla, men den är inte typad för annat än fast. Fåkardelig ledare måste normalt fästas eller ligga i rör. Ett sätt är att bulta fast Adepten i golvet och ta bort nätbrunnen :D. Men jag tänkte inte göra så.  Så nu satte vi en 2.5 kvmm gummikabel så länge.
  • Han mätte på de tre faserna vid klangmodulen och valde den som var minst belastad, men jag hade ju inget igång mitt på dan. Så detta skulle jag vilja kolla.

  • Jag väntar med nätfilter till undercentralen.


IMG_2801.JPG

IMG_2871.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Taxmannen said:

Installationen verkar verkligen genomtänkt! Vad har du valt för nätfilter?

Tack. Jag har inte valt nätfilter än, kanske Schaffner FN3256H-25-33. Jag behöver kolla upp det lite bättre om det är OK och om det fungerar med asymmetrisk last.
Btw, det var @octavia rs som tipsade om N1XV vilket var mycket bra. Den jag först hade tänkt välja är betydligt mycket styvare och hade varit svår att dra. Denna var det inga alls problem med.

Jag fick ett bra tips från Andreas Svalander om man behöver kontaktera grova kablar. Kontakterna från tex Oyaide och Furutech är specade till att ta 5,5 kvmm. Det är svårt att få det riktigt bra redan med mindre areor och en mångkardelig 6 kvmm är omöjlig. N1XV och liknande en- eller fåkardelig är inga som helst problem trots att det sitter en skruv mitt mellan klämytorna, men den kabeln får man ju inte använda :). En mångkardelig kabel sväller liksom. Tipset är att crimpa fast gafflar på kablar med större area än 2,5 kvmm.

IMG_2872.JPG

Dessa Furutech FP-209 är utformade för detta och passar i alla Furutechs större serier (ej FI-11). Gafflarna klarar 8 kvmm och finns i både guld och rodium.

Såhär blir det i princip:

IMG_2877.JPG

Även ytterdiameter får man vara vaksam på. Furutechs kontakter tar max 17.5mm. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, calle_jr said:

Btw, det var @octavia rs som tipsade om N1XV vilket var mycket bra. Den jag först hade tänkt välja är betydligt mycket styvare och hade varit svår att dra. Denna var det inga alls problem med.

Samma här - gick som sagt utan problem att dra kabeln. Men det gick i mitt fall inte att koppla in fast i vägguttaget utan jag drog 6 mm2 RK (eller var det FK?) i slang de sista metrarna till dubbeluttaget jag har vid stereon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...