Jump to content

Cable guy


calle_jr

Recommended Posts

Sista överspänningsskyddet du tänkt ha bredvid Klangmodulen har du kollat upp det hur de ser ut internt så de inte skapar en bromskloss @calle_jr? Anslutningarna på ett sådant är inte anpassade för 6kvmm de tar på sin höjd 2.5kvmm så de kan bli svårt att få till det rent praktiskt. 

Jag använder uteslutande Elrond då de har ett bra sortimentet där man ändast behöver ett skydd för att få ett komplett skydd hela vägen ner till ett finskydd. Men iom du har en kabel i mark efter mellanskyddet så finns ju en viss risk att ett åsk nedslag kan ta sig in via kabeln.

Hur har du funderat angående jordfelsbrytare? Nu installerar du ju iofs inte ett uttag iom att du har en kontakt till ingången på ditt nätfilter men jag tycker man hamnar i en gråzon när de kommer uttag efter.....jag hade nog funderat på hur de ska lösas. Jag har ju själv samma lösning med en IEC kontakt in i min Ansuz list och jag valde ju att ha jordfelsbrytare då jag indirekt installerade uttag på den gruppen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Sista överspänningsskyddet du tänkt ha bredvid Klangmodulen har du kollat upp det hur de ser ut internt så de inte skapar en bromskloss @calle_jr? Anslutningarna på ett sådant är inte anpassade för 6kvmm de tar på sin höjd 2.5kvmm så de kan bli svårt att få till det rent praktiskt. 

Som jag förstår det kopplar man in detta finskydd parallellt med Klangmodulen.

 

2 hours ago, octavia rs said:

Hur har du funderat angående jordfelsbrytare?

Som jag förstår så ska denna kraftmatning inte ses som en separat installation utan som ingående i husets installation. Det sitter redan jfb i undercentralen. Det jag måste tänka på är att jag inte får råka ut för jordfel precis när jag behöver göra service på något annat i huset och i det läget glömmer slå av huvudbrytaren.

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, calle_jr said:

Som jag förstår det kopplar man in detta finskydd parallellt med Klangmodulen.

 

Som jag förstår så ska denna kraftmatning inte ses som en separat installation utan som ingående i husets installation. Det sitter redan jfb i undercentralen. Det jag måste tänka på är att jag inte får råka ut för jordfel precis när jag behöver göra service på något annat i huset och i det läget glömmer slå av huvudbrytaren.

 

Jag hade samma fundering. Räcker det att det finns en jordfelsbrytare i hela systemet eftersom du tappar strömmen till Klangmodulen före huvudsäkringarna och undercentralen?

Calm

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Som jag förstår det kopplar man in detta finskydd parallellt med Klangmodulen.

De skyddet länken går till har jag aldrig sett att de ska kopplas parallellt de är 3 anslutningar in och 3 ut.....jag kan ha fel på det men värt att kolla upp.

Att där sitter jordfelsbrytare i befintlig central spelar mindre roll när du utökar installationen med fler uttag och lägger dem utanför jordfelsbrytaren.

Vad jag ser så är mätarskåpet kopplat för PEN ledare TN-C (4 ledare, jag kanske är petig men PEN ledare ska vara gulgrön med blå märkning) och sen har du TN-C-S ut till din stereo så jordfelsbrytaren för denna grupp får sitta bredvid Klangmodulen om de ska installeras.

Om man som elinstallatör idag frångår reglerna måste man göra en riskbedömning att tex ett uttag används eller sitter på sådant sätt att de inte används på sådant sätt att de kan utgöra en personfara vilket då om de händer en olycka kommer att tolkas av domstol tex.....därför väljer jag att inte frångå reglerna för att hamna i sådana situationer att de ska tolkas hur jag valt att göra.

Som sagt de är upp till elektrikern som gör jobbat hos dig att tolka reglerna men om de frångår reglerna måste de dokumenteras hur man valt att göra och på vilka sätt man valt att skydda person och egendom. 

Din ritning jag antar att du hämtar ut din kabel efter huvudsäkringarna annars ligger du på elverkets säkring vilket jag inte tror att du gör.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

en riskbedömning

Jag ser nu att de angivit att finskyddet är avsett att seriekopplas. Min invändning när de föreslog detta var just att det är såna små smäckkontakter. Men det hade ju inte spelat så stor roll om det parallellkopplas. Elrond ED-250 ser mycket bättre ut. Det var faktiskt Ahlsell som ville kränga Bettermann.

Jag ska nog göra en egen riskbedömning angående både detta och JFB :)

 

1 hour ago, octavia rs said:

PEN ledare ska vara gulgrön med blå märkning

Det kanske det inte skulle vara för 35 år sedan. Jag ger mig ogärna på att byta det, men jag ska påpeka det.

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, calle_jr said:

Det kanske det inte skulle vara för 35 år sedan. Jag ger mig ogärna på att byta det, men jag ska påpeka det.

Nä de har du helt rätt i att för så kallade man de ofta huvudnolla eller nått i den stilen som då enbart var blå även om funktionen var både nolla och jordledare. Sen blev de gulgrön med blå märkning och senare även minsta area 10kvmm på PEN ledare. 

Man behöver givetvis inte ändra på en befintlig installation så i ditt fall är det säkert rätt.

Du får kanske ställa dig frågan om du behöver nått överspänningsskydd där inne vid stereon? Jag har ju en liknande installation men då enbart ett Elrond ED250 i mätarskåpet sen går ju min kabel inne i huset så där finns mindre risk att hämta upp något på vägen. Jag har ju ett filter med varistorer och xy-kondensatorer vid stereon men nu efter lite mer efterforskning så kanske de skapar mer störningar än vad de tar bort. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Nu har jag kopplat in allting baserat på att apparatsäkringen sitter på fasledningen. På mina apparater verkar det stämma bra, och det innebär även att när man tittar på IEC-propparna framifrån så är fasen till höger:

IMG_2919.JPG

Jag vet att allt inte är rätt (det beror på hur resp trafo är kopplad), men jag börjar såhär, så att jag inte har "hela havet stormar". I nästa steg kan jag då lite mer metodiskt mäta enligt Peos instruktion i Det Smutsiga Nätet. Elektrikern kommer igen på måndag, och innan dess är det dumt att finlira. Jag har sagt till honom att han kan gömma finskyddet på en mörk plats, det ska inte monteras i min anläggning.

Om någon undrar så låter det totalt sett inte riktigt så bra som det gjorde innan operationen. Än :unsure:. Soundstage är märkbart tillbakaflyttat. Men jag är (liksom många här) van vid denna typ av övningar. Det tar ett tag att hitta rätt och man vet aldrig exakt på förhand vad som ska till.

Stay tuned...

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bebop said:

Man vänjer sig också vid ljud oavsett kvalitet.

Ja, man gör ju det. Hur alert man än försöker vara. Men jag har ju bara ljudminnet att gå på :(

Nu är det så stor potentialskillnad mellan denna matning och övriga grupper att jag inte kan ansluta någonting utanför. Jag ska klura lite på hur jag kan hantera några skitgrisar som behövs till familjen, väggbulor, hdmi-kablar mm.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, calle_jr said:

Jag ska klura lite på hur jag kan hantera några skitgrisar som behövs till familjen, väggbulor, hdmi-kablar mm.

Ett sätt att förhindra att störningar ifrån högfrekvent switchning är att sätta en isolationstransformator men då måste man hitta en med så låg kapacitiv koppling som möjligt mellan lindningarna. Finns modeller med så lågt som 0,0005pF mellan primär/sekundär lindningarna vilket effektiv dämpar störningar på båda håller men dock är de svåra att hitta i Sverige. 

Man kan ju ersätta switchade väggbulor med linjära. Problemet med switchade nätdelar är väl annars de ofta rätt stora läckströmmar av AC som tar sig igenom till DC sidan.

Link to comment
Share on other sites

Z@calle_jr problemet är att de tillverkas inte längre och finns bara i USA. Sen måste man hitta en 240 till 240V.

Denna tråden på Head-Fi belyser en del av fördelarna med dessa transformatorer och slippa behovet av andra filter. Även om de flesta använder dessa till hela systemet. 

https://www.head-fi.org/threads/topaz-low-capacitance-isolation-transformers-for-affordably-clean-power.857448/

Jag tror inte vanliga isolationstransformatorer gör samma nytta. Jag tänkte köpa en liten modell och mäta på den vad den har för värde. 

 

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jag har en Philips PE1401 isolationstransformator/"Power Conditioning Transformer" som jag använder för att skilja oscilloskopet från nätet vid vissa mätningar. Den har jag givetvis testat att driva diverse mindre hifi-apparater med. Den är specad för 200VA (1,4A) så det är inget som funkar till slutsteget, men till CD, Riaa eller DAC har den effekt nog. Störst nytta gjorde den på skivspelarens motorstyrning, men ett vanlig litet Schaffner-filter ger samma resultat som den här 10kg klumpen så den blev förpassad till verkstan igen. 

Link to comment
Share on other sites


Now we're talking!  :icon_smile_cool:

Tidigt i morse byttes gummikabeln mellan säkring och Adept aR6 ut mot denna:

DSC_3266.JPG

DSC_3267-combined.JPG

 

Nu är det nå't helt annat, och det är inga subtiliteter eller dagsform. Soundstage, perspektiv och klangbalans har fallit på plats så som jag vill ha det.

Snart hemma med denna kraftmatning. Inte helt, det kommer lite mer. Snart.

 

Link to comment
Share on other sites

Verkligen roligt att det i slutändan blev bra, men jag kan inte låta bli att undra varför du inte satte ett högkvalitativt uttag direkt vid säkringskapslingen istället och sen kopplade Valhallan på vanligt sätt? Nog för att jag kan ha full förståelse för att man vill minimera antalet kopplingspunkter, men ett uttag med god kontaktering som klämmer åt ordentligt om stickproppen lär väl ha en minimal påverkan på förimpedansen?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-17 at 18:12, calle_jr said:

Jag är ju ute efter att sätta ett filter just för motorstyrning, tv och liknande.

Frågan är ju om du behöver bry dig egentligen då störningarna från apparater inne i huset ska ta sig baklänges via trådar till centralen och sen via kabel till mätarskåpet och sen ut via din nya matning och igenom dit filter du har innan stereon. 

De kan lätt bli lite som att äta huvudvärkstabletter ifall man kommer få ont i huvudet. Åtgärda problem som man inte vet om man ens har kan ju verka rätt onödigt. De flesta elektronik prylar idag har ju filter för att inte störa mer än tillåtet bakåt ut på nätet.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Taxmannen said:

Nog för att jag kan ha full förståelse för att man vill minimera antalet kopplingspunkter, men ett uttag med god kontaktering som klämmer åt ordentligt om stickproppen lär väl ha en minimal påverkan på förimpedansen?

Du har säkert rätt att de spelar nog mindre roll för förimpedansen om man har ett bra uttag och stickpropp. Man hade ju kunnat ha Klangmodulen i mätarskåpet och sen gått med kabeln direkt in i uttaget, med lite vilja, våld och vaselin hade man nog fått till det ? N1XV 6kvmm är rätt medgörlig.

Jag har iofs själv gjort likadant som @calle_jr med en fast kabel ifrån den lilla lådan där min N1XV 3G10 kommer in vid racket kommer snart göra om det lite med en mer flexibel kabel sista biten och en vinklad 90 graders Furutech kontakt så min Ansuz list får bättre plats i skåpet.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Taxmannen said:

ett uttag med god kontaktering som klämmer åt ordentligt om stickproppen lär väl ha en minimal påverkan på förimpedansen?

Säkert. Jag tyckte det skulle bli mer praktiskt med säkringen inne i huset. Kapslingen är IP-klassad, men jag har inte kollat hur det är med Klangmodul IIIG. Det andra alternativet att sätta ett uttag precis bredvid hade säkert blivit lika bra. Jag kan ganska enkelt göra så om jag vill. Det enda jag behöver återställa är själva hanproppen, för den var så hårt åtdragen i stiften att en skruv gått av så jag fick borra ut ledaren.

 

7 hours ago, octavia rs said:

Frågan är ju om du behöver bry dig egentligen då störningarna från apparater inne i huset ska ta sig baklänges via trådar till centralen och sen via kabel till mätarskåpet och sen ut via din nya matning och igenom dit filter du har innan stereon. 

De kan lätt bli lite som att äta huvudvärkstabletter ifall man kommer få ont i huvudet. Åtgärda problem som man inte vet om man ens har kan ju verka rätt onödigt. De flesta elektronik prylar idag har ju filter för att inte störa mer än tillåtet bakåt ut på nätet.

Nej, jag menar att sätta ett filter mellan de apparater jag måste ha på samma matning (TV, TV-box mm) och hifi.
Jag märker ju idag att de stör, så det är inte huvudvärkspiller utan huvudvärk :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...


Jag gillar inte klena polskruvar. Dels passar inte normala spadar, dels är det svårt att spänna dem. Lätt att gängorna släpper.
Jag fick tag på en robust variant från Elfa Dyslectic till min stepup.

Skaffade en till att sätta på försteget. Märkligt nog var den ett nummer mindre trots att jag valde samma artikelnummer. Men det gick ju bra ändå. Nu går det att dra åt Entrecs gafflar.

 

DSC_4228.JPG

 

DSC_4229.JPG

 

DSC_4231.JPG

 


Är det någon som har ett bra tips på hur man drar åt muttrar i en förstärkare utan att montera bort elektroniken?
Här gick det bra eftersom jag kom åt från sidan, men jag skulle behöva dra åt polskruvarna i monoblocken och det är trångt som f...n.
 

 

Btw...

On 2017-09-19 at 19:05, calle_jr said:

jag menar att sätta ett filter mellan de apparater jag måste ha på samma matning (TV, TV-box mm) och hifi.

...detta är fixat. Hade för mig att jag visade filtret jag satte på matningen till tv, men hittar inte det nu. Det blev jättebra.

 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, calle_jr said:

Är det någon som har ett bra tips på hur man drar åt muttrar i en förstärkare utan att montera bort elektroniken?


Fungerar det om du böjer till en fast nyckel så att "huvudet" får en, säg, 45 gradig vinkel? Annars finns det ju ledade hylsor..

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Det kanske går att få dit en nyckel om jag bockar den, och kan dra enbart från utsidan. Det är M6 tror jag så det behövs kraft, och det sitter dubbla muttrar. Men det är iofs bara den första muttern som gör att det roterar i godset när jag ska montera högtalarkablarna.

 

Link to comment
Share on other sites

Man skulle kunna tänka sig att man vrider yttre polskruver så långt det går och till vänster bakifrån sett och sedan håller emot på insidan med en skruvmejsel och vrider på utsidan med en tång tills kabeln sträcks inuti apparaten. Sen vrider man återigen på utsidan tillbaka tills kabel sträcks åt andra hållet innan man gör om igen. Och bara sista rörelsen är att trycka på muttern på insidan och hålla emot på utsidan. Been there Done that.

 

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...