Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har efter en hel del empiriska studier hittat den optimala budget tweeken.

Två glas vin.

Efter två glas vin låter helt enkelt anläggningen lite bättre..:-)

Skulle vara otroligt roligt att höra ett utlåtande från någon hjärnforskare men jag är övertygad.

Posted
Har efter en hel del empiriska studier hittat den optimala budget tweeken.

Två glas vin.

Skulle vara otroligt roligt att höra ett utlåtande från någon hjärnforskare men jag är övertygad.

En av dom viktigaste ingredienserna är att man kan slappna av,vinet eller alkoholen får dig i en mer avslappnad sinnestämmning :)

Posted

Är visserligen så långt från hjärnforskare man kan komma :) men ett tänkbart samband kan vara att alkohol i likhet med många sedativa och narkotikaklassade preparat slår till mot en viss typ av GABA-receptorer vilket i sin tur påverkar uppmärksamhet, kritisk analys och närminne. Den hårda diskanten upplevs inte längre så hård och den bumliga basen känns bara skön :D när det börjar närma sig ytterligheter. Det kan ju även vara en förklaring till varför en del fester slutar med våldsamt hög ljudvolym och att stereoanläggningar brakar ihop.

Posted
Är visserligen så långt från hjärnforskare man kan komma :) men ett tänkbart samband kan vara att alkohol i likhet med många sedativa och narkotikaklassade preparat slår till mot en viss typ av GABA-receptorer vilket i sin tur påverkar uppmärksamhet, kritisk analys och närminne. Den hårda diskanten upplevs inte längre så hård och den bumliga basen känns bara skön :D när det börjar närma sig ytterligheter. Det kan ju även vara en förklaring till varför en del fester slutar med våldsamt hög ljudvolym och att stereoanläggningar brakar ihop.

Därav ....två glas.. :D

Posted

Ett glas normal ljudnivå, sen sjunker ljudnivån påtagligt..det är väl något elektroniskt antar jag..måste skruva upp volymen..ökar ju mer glas som går i ?

Än sen...Tycker jag..sur tant..men äsh..fruntimmer

Guest Audio Concept
Posted

Intressant tema. Det finns många gånger anledning att påminna hifi-intresserade på jakt efter nya kostsamma tweaks, att det som är gratis (eller näst intill) faktiskt kan göra stor nytta.

De flesta av oss känner till - att lyssna på morgonen kontra kvällen kan påverka vår upplevelse i hög grad. Orsakerna kan vara många. T.ex kan det vara lugnare ”el” på kvällen, våra sinnen är mera mottagliga osv. Vidare kan en trevlig röst eller kommentar efter en lång arbetsdag från en partner, en trevlig måltid osv vara en psykologisk orsak till att vi känner oss tillfreds, sänker garden och gör oss själva mer mottagliga för känslomässiga stimuli - som musik. Lyssningsupplevelsen blir mer levande.

Alkohol, en så kallad ”dirty drug” påverkar många signalsubstanser i hjärnan. I mindre doser, vilket ett eller två glas måste räknas som, frisätts endorfiner och dopamin vilka bl a har en uppiggande effekt. Det är väl först vid höga doser som GABA mekanismer etc drar igång. Då närmar vi oss tillstånd där sluddrande tal, ofint beteende osv börjar lägga allmän sordin på stämningen, och försök till musiklyssnande med behållning är sedan länge ett passerat stadium.

Vid låga doser ger oss endorfinerna och dopaminet en liten kick, vi blir aningens euforiska, och kroppsligt faller axlarna ner och spänningar släpper (om man nu har några).... Följden blir att vi delvis kopplar bort vår analytiska förmåga, som faktiskt inte alltid gör så stor nytta som vi tror, och undermedvetet tillåter vi oss att lita mer på våra känslor och det musiken förmedlar emotionellt - via våra sinnen. Mao - vi förflyttar oss från ett ”intellektuellt” lyssnande till ett ”emotionellt”.

Givetvis behöver vi inte alkohol för att ta oss dit, men de två glasen som diskuteras här kan vara beskrivande för den mekanism som aktiveras. Personligen tror jag inte ett glas vin eller två när man känner för det är annat än bra. En given rekommendation är hursomhelst att aktivt prova att hamna i ett positivt känslomässigt läge när man lyssnar till musik - i stället för motsatsen - ett kritiskt, analytiskt lyssnande. Känslorna kommer att vara en mycket säkrare källa för positiva lyssningsupplevelser. När allt kommer omkring så är musik ändå känslomässiga uttryck - från en människa till en annan.

Mvh, Audio Concept

Posted
Intressant tema. Det finns många gånger anledning att påminna hifi-intresserade på jakt efter nya kostsamma tweaks, att det som är gratis (eller näst intill) faktiskt kan göra stor nytta.

--------------------------------------------------------------------

Vid låga doser ger oss endorfinerna och dopaminet en liten kick, vi blir aningens euforiska, och kroppsligt faller axlarna ner och spänningar släpper (om man nu har några).... Följden blir att vi delvis kopplar bort vår analytiska förmåga, som faktiskt inte alltid gör så stor nytta som vi tror, och undermedvetet tillåter vi oss att lita mer på våra känslor och det musiken förmedlar emotionellt - via våra sinnen. Mao - vi förflyttar oss från ett ”intellektuellt” lyssnande till ett ”emotionellt”.

Givetvis behöver vi inte alkohol för att ta oss dit, men de två glasen som diskuteras här kan vara beskrivande för den mekanism som aktiveras. Personligen tror jag inte ett glas vin eller två när man känner för det är annat än bra. En given rekommendation är hursomhelst att aktivt prova att hamna i ett positivt känslomässigt läge när man lyssnar till musik - i stället för motsatsen - ett kritiskt, analytiskt lyssnande. Känslorna kommer att vara en mycket säkrare källa för positiva lyssningsupplevelser. När allt kommer omkring så är musik ändå känslomässiga uttryck - från en människa till en annan.

Mvh, Audio Concept

Kanske dags att öppna en vinbar i era lokaler, Robert?

Wine Concept....? :D;):o

Påverkar försäljningen positivt kanske ..... och kunderna? :blush;)

Mvh

/Gunnar A

Posted

Intressant, som sagt.

På samma sätt som att jag kan uppleva samma vardags-situation olika från gång till annan, så kan jag uppleva samma musikstycke olika från gång till annan.

Det är troligtvis jag - inte situationen - som varierar.

Vi har en tendens att tillskriva yttre företeelser och/eller tekniska parametrar alltför mycket orsak till det vi upplever.

Tekniken är inte alls oväsentlig. Men den är lite övervärderad i många sammanhang, tror jag.

Min sinnesstämning varierar sannolikt tusenfalt mer än vad elen gör, tex.

Nu är det kanske svårt att jämföra variation i sinnesstämning med variation i elförsörjning, men jag hoppas att ni förstår hur jag tänker.

Det där med kritiskt lyssnande var spännande att fundera kring:

Jag lyssnar inte efter detaljer. Jag har jättesvårt att dissekera ett musikstycke i mindre delar rent akustiskt.

Jag lyssnar nog egentligen bara på helheten och hur väl helheten hänger ihop.

Får jag en illusion av realism?

Eller störs den illusionen av att helheten inte hänger ihop?

Om jag är trött, stressad eller mår kymigt så låter det inte bra.

Jag tror att lyssnarens hjärna fungerar lite som en korrektionscentral när vi lyssnar på musik via en anläggning.

Min utgångspunkt är att det finns väldigt mycket fel i alla anläggningar/rum.

Det är ett återskapat ljud som i själva verket är mycket långt från verkligheten.

Även i de allra finaste uppställningar.

Hjärnan måste hjälpa till att korrigera med hjälp av någotslag simultan fantasi, eller hur jag skall säga.

Liknelse: Inte fasen ser en streckgubbe ut som en människa. Lik förbankat förstår vi att strecken föreställer just detta.

Hjärnan lägger till och justerar. Vi känner igen röster även på mycket dåliga telefonförbindelser, tex. Hjärnan hjälper till genom att fylla i och kompensera.

Är man inte i rätt mood, så funkar inte "hifikomponenten härnan" så bra, och ljudet upplevs därefter.

Guest Audio Concept
Posted

Gunnar,

kunderna är alltid på gott humör när de kommer.....:-) Men visst - wine-concept är inte så dumt. Vem vet... :-)

Strmbrg,

visst är det så - vårt känslomässiga tillstånd är oerhört viktigt för hur vi upplever världen, oavsett om det är musikförmedling vi ställs framför eller annat.

Mvh, Audio Concept

Posted
De flesta av oss känner till - att lyssna på morgonen kontra kvällen kan påverka vår upplevelse i hög grad. Orsakerna kan vara många. T.ex kan det vara lugnare ”el” på kvällen, våra sinnen är mera mottagliga osv. Vidare kan en trevlig röst eller kommentar efter en lång arbetsdag från en partner, en trevlig måltid osv vara en psykologisk orsak till att vi känner oss tillfreds, sänker garden och gör oss själva mer mottagliga för känslomässiga stimuli - som musik. Lyssningsupplevelsen blir mer levande.

Får ofta känslan av att sinnesstämningar, signalsubstansnivåer och därmed åtföljande perception i första hand fokuserar på själva musiken och ju mer vi njuter av musiklyssnandet, ju bättre upplever vi den förmedlande anläggningen. En mängd faktorer, även vid sidan av vinintag, kan naturligtvis framkalla dessa reaktioner och ibland kan det räcka med att vara behagligt trött efter en intensiv arbetsdag. Å andra sidan förknippas vissa droger ofta med musik så något samband måste det ändå finnas. Det finns ju även musik som har växt fram ur drogkulturer.

Posted

Personligen upplever jag stora skillnader beroende av sinnesstämning,framför allt när det gäller spelad musik Är man lite nedstämd, trött och känner sig lite off så är ett lugnt och harmoniskt stycke att föredra. Exempelvis Pink Floyds Shine on you crazy diamond är underbar vid dessa tillfällen och låter fantastiskt bra. Skulle man vid detta tillfälle stoppa i Within temptation eller något liknande skulle jag nog vilja gå ut för att det låter så illa.

Är man däremot lite uppspelt och mår toppen, kanske av ett par glas Amarone så låter Within Temptation fantastiskt bra, till och med Dio kan få armarna

att leka trummis, tur det inte filmas när man är på "spelhumör"........

För att knyta an lite till Timbre att viss musik skapats i vissa sinnesstämningar, och inverkan av annat än vatten så har jag, som anser mig vara ett stort Pink Floyd-fan, fortfarande inte hittat rätt ingridiens för att njuta av de tidiga alstren de skapade. Jag har å andra sidan aldrig provat nåt annat "medel" än alkohol.....