Jump to content

Recommended Posts

Posted

Efter att i ett halvår plågats av att mina i övrigt fantastiska högtalare inte klarat av dynamikintensiva baspassager på lite högre volym utan att ljudligt klaga med ett rasslande blåsljud vid vissa "toner" har jag "botat" dom.

Jag har haft dom inlämnade på lefflers i norrköping under semestern och det hittade ingen lösning eller orsak, har pratat med Ludwig på Audionord och dryftat problemet, hans förslag var att prova att komplettera med sub och ev dämpa porten lite. Har provat men inte fått entydiga resultat, problemet har ändå kvarstått. Det har gått så långt att jag vid flera tillfällen beslutat mig för att sälja o byta högtalare om det inte var för att dom är så grymt bra när allt stämmer :angry:

En kväll härom dan satt jag och tänkte att jag skulle prova lite högtalarförflyttningar, sagt och gjort, flyttade ut rejält ca 30-40 cm ytterligare från den tidigare positionen och fenomenet försvann :mm: Efter lite finjusteringar finns inget av dessa tendenser kvar.

Jag viste inte att en högtalare kunde protestera så ljudligt om den stod för nära en vägg, det verkade som om ljudet från basporten, det studsande ljudet från väggen bakom och elementet "krockade" och åstakom ett riktigt rasslande, som iofs försvan om man höll för basporten men det lät som om ljudet kom från baffeln. Visst kan fenomenet anas vid HÖG volym med kraftwerk men det är så marginellt att inte ens jag som hör det berörs, jag som ändå lider av multipelhifineuros.

Jag är sååå glad!! Hurra för Sonusfaber guarneri Memento.

Posted
Jag är sååå glad!! Hurra för Sonusfaber guarneri Memento.

När Guarneri Memento var uppkopplade här hemma var det ungefär 6 m till bakväggen.

Blev fascinerad av det ljudet och subwoofern var aldrig inkopplad.

Posted

Har någon annan erfarit liknande fenomen? Altså inte fenomenet med väljudande Guarnerisar :clown: utan rätt extrema artefakter i ljudet pga felplaceringar.

Posted

Det låter skumt jag vet... :D Men man blir ju lite nervös när man börja höra något som inte stämmer i ljudåtergivningen.

Alltså, all "riktig" musik, akustisk, jazz, blues, rock mm låter helt flawless. Men lite svårare elektronisk musik som tex Kraftwerks tour de france album+ en del annat kan frakalla dessa tendenser. Det lite märkliga är att de mäktiga syntbasslingorna som förekommer på PinkFloyds The wall inte framkallar dessa mysko blåsljud ens på hög volym.

Jag kan inte minnas att jag hade dessa problem när jag precis köpt högtalarna, men det kanske är så att man inte hör en del saker förrens man uppmärksammar dom o då kan man inte sluta höra det.

Posted

Jag tror att det är precis så, man vänjer sig .. samma sak när jag skaffade Maggie. Hon lät mycket fint och så - men med tiden insåg jag att ljudet kunde bli bättre. Med enkla medel som rätt uppställd, avstånd, lite dämpning här och där i rummet gick det att optimera ljudet.

Posted

Jag hade likartat problem med ett par Cremona Auditor, basporten puffade ordentligt om de stod närmare bakvägen än 1,5m. Kom aldrig riktigt i ordning med dem så de fick vandra vidare.

Posted
Har någon annan erfarit liknande fenomen?

Jodå. Jag köpte 2001 ett par Dynaudio Contour 3.3 istället för 1.8 MkII när vi skulle flytta till en villa med ett 65 m2 stor ovanvåning som jag skulle ha till musikrum. Snedtak och jag placerade högtalarna längs långväggen under ena snedtaket. Fullständigt katastrof. En helt okontrollerbar bas utan någon som helst definition. Jag hängde upp täcken och madrasser bara för att höra om det gick att göra något åt det. Icke. :evil:

Till slut fick jag tänka om. Flyttade högtalarna till kortsidan (som jag inte trodde alls på pga stora "kyrkofönster" bak högtalarna, men det blev hur bra som helst. Placerade högtalarna ca 1,5 meter in i rummet och vi kunde behålla kåken. :)

Posted
Jag kan inte minnas att jag hade dessa problem när jag precis köpt högtalarna, men det kanske är så att man inte hör en del saker förrens man uppmärksammar dom o då kan man inte sluta höra det.

Kollat all skruvåtdragning... :?:

Memento303.JPG

Posted
Ja, det är grundkurs 1. :)

Grundkurs 1 kan vara så självklar att den därför lätt glömms bort... :) Hade ett liknande problem på en av mina Amati och biljudet dök alltid upp på ett enda stycke. Det var Spanish Harlem med Rebecca Pigeon i DSD och efter skruvhantering har det aldrig kommit tillbaka.

Posted

Har haft Guarneri Memento jag med. Lade också märke till det du hört. Speciellt tydligt på bastunga låtar där det var tyst i övrigt. En låt som jag hörde det mycket tydligt på var Phil Collins - I´ve been trying. Fick elementen utbytta mot ett par helt nya men det var lika med dom med. Märkte att om man tog ut elementet från lådan eller som du höll för porten så försvann det. Misstänkte att det uppstod av trycket som skapas inne i lådan, som fick membranet i elementet att vibrera på nåt konstigt vis. Fick aldrig till det så jag bytte högtalare. Har förövrigt upplevt liknande missljud från basarna i ett par Grand Piano Domus jag hade en gång i tiden.

Kul om du hittat en lösning :)