Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er inte hver dag man bliver inviterat til at lysna på en komplet Accuphase anlägg. När man så ochså kan få lysna på Bertram millt sagt mycket stora Sound Lab elektrostater er det bare om at tacke JA!

Jeg medbragte min egen DP-77 til Bertram som bor i Nykøbing Falster en ca. 100 km syd for Københamn.

Bertram laver kabler - se på http://www.audiokabel.dk

Her har vinen måttet vige for kablerne - den perfekte kombinationen af vin og hifi :D

Vin%20-%20kabelreol.jpg

Her er den så - den komplette upsättningen - DP-77, C2400 och bi-amping med M8000 til bassen samt A60 til mellanton/diskant. Alle kabler naturligen från Bertram.

Accuphase%20total.jpg

Et närmere tit på den fantastiske läkre A60 - det her måste enligt min smak väre noget af det snyggaste Accuphase har fremstilt.

Accuphase%20A60.jpg

Posted

Sørens stora duppelte Sound Lab elektrostater er en mycket vanskelig belastning. Känsligheten er omkring 80 dB och belastning er närmest rent kapacitiv med impedanser omkring 1-2 ohm. En sådan högtalare kan göre det svärt for alle slut-steg - selv en Accuphase?

Jeg kommer inte ihog hvornår jeg sist hörte en forstärker der klipte, men det gjorde de store M8000! VU-metrene gikk helt i bunn.

Accuphase%20M8000.jpg

Lydtrykket var tilpass högt men inte voldsomt. Hemma spelar jeg med samme niveau och bare 1-2 Watt :)

På tross af problemerne så var der så absolut en fantastisk detaljeformidling och transparens i de stora Sound Lab. At så stora högtalare bare forsvinner har jeg aldrig oplevat förut. Dybde og perspektiv er avgjort i referenceniveau och det samma kan siges om bassen. Bas från en elektrostat? JA om den er så stor som her får du et kämpe membranareal och det hörs helt klart. Uanset om vi spelte Yello, Fourplay eller Chriss Jones, lyden var fysisk och magtfull til tider skrämmende.

Sound%20lab%20right.jpg

Her ses baksidan av högtalarne - flere 100 kg beton och wirer afstiver hele konstruktionen.

Inside%20speaker.jpg

Posted

Föredrar nog utseendet på M-8000 framför A-60 men det är läckra allihop :mm:

Bi-amping med denna kombination måste bli underbart, extremt bara att komma på idén att göra det :o:app:

Posted

Ja Mikael2 du har rätt - men hvor får man tak på ennu et sät M8000? At få låna ett sätt er rigeligen vanskeligt.

Bertram anvenner normalt 2 stk. Rowland slutsteg basert på ICEpower teknologi. De gir hver ut 1.000 Watt, hvilket han menar passer bätre, men hvad lydkvaliteten angår er det en fråga om inte Accuphase M8000 er bättre.

Her ser vi de Rowland - dom er placert så det er nemt at komme til terminalerne.

Rowland.jpg

Posted

Det hade inte varit fel med fler M8000! Bryggade? Oj oj.. hehe.. där snackar vi kraft.

Vilka monster till högtalare... svårdrivna verkar ju bara vara förnamnet!! :o Inga Vr-8or precis!! ;)

Posted

Efter at have lysnat til Accuphase DP-77 med båda CD och SACD var Søren Bertram inte särskilt mycket for at skifta til analog. Men han skal helt avgjort inte skamme sig bort over sin Wilson Benesch pladespiller med helt nyligen färdiggjort tangentialarm. Specielt armen var nogen ting helt annorlunde och sickert noget som kunne insperera en och annan. Endligen var den avennte pick-up'en bestemt ochså nonting jeg var interessert i - nemligen min drömma pick-up.

Wilson%20Bennesh.jpg

Her et mere detaljerat look på armen - väldig simpel. De 2 hjul hviler i tynne pinollejer och armens samlede väkt anslår Søren til bare 20 gram (uten kontraväkt).

Arm%20back.jpg

... och helt tätt på selva hjulet

Wheel%20arm.jpg

... och ändeligen selve hjärtat i denne analoge super spelar - Benz LP. Komplett med støv (damn? på svenska?). Den spelade dog helt perfekt.

Benz%20close%20up.jpg

Posted
Det er inte hver dag man bliver inviterat til at lysna på en komplet Accuphase anlägg. När man så ochså kan få lysna på Bertram millt sagt mycket stora Sound Lab elektrostater er det bare om at tacke JA!

Jeg medbragte min egen DP-77 til Bertram som bor i Nykøbing Falster en ca. 100 km syd for Københamn.

Bertram laver kabler - se på http://www.audiokabel.dk

Her har vinen måttet vige for kablerne - den perfekte kombinationen af vin og hifi :D

Vin%20-%20kabelreol.jpg

Her er den så - den komplette upsättningen - DP-77, C2400 och bi-amping med M8000 til bassen samt A60 til mellanton/diskant. Alle kabler naturligen från Bertram.

Accuphase%20total.jpg

Et närmere tit på den fantastiske läkre A60 - det her måste enligt min smak väre noget af det snyggaste Accuphase har fremstilt.

Accuphase%20A60.jpg

hej

den preamp er det en C275 ?

Posted

Rene det er en C-2400 (som det ochså er nämnt i teksten)

c-2400.jpg

Iövrigen hadde vi lite kritik af dette kontrolsteg - inte lyden, den er pefekt - men vårfor visar den inte niveauet for volum digitalt eller har non sorts markering på volumkontrollen? Det er helt umuligen at se hvor högt volumkontrollen er skruvat up.

Timbre: Takk - ja det er "damm". Det svenske sproket er nu inte så svärt. Nu får jeg jo snart öva meg när vi ses på Arken Mässan! Jeg är der fredag och lördag.

Här aftenens värt - Søren Bertram til högra och til venstre Henrik Sannerud från danske Dynamax. A60 tilhörer Henrik og det var ochså ham der via Audiophil skaffede de 2 M8000 hem från Tyskland (til låns). C2400 tilhörer en av Henriks Vänner.

Soren%20og%20Henrik.jpg

Posted
Rene det er en C-2400 (som det ochså er nämnt i teksten)

c-2400.jpg

Iövrigen hadde vi lite kritik af dette kontrolsteg - inte lyden, den er pefekt - men vårfor visar den inte niveauet for volum digitalt eller har non sorts markering på volumkontrollen? Det er helt umuligen at se hvor högt volumkontrollen er skruvat up.

Timbre: Takk - ja det er "damm". Det svenske sproket er nu inte så svärt. Nu får jeg jo snart öva meg när vi ses på Arken Mässan! Jeg är der fredag och lördag.

Här aftenens värt - Søren Bertram til högra och til venstre Henrik Sannerud från danske Dynamax. A60 tilhörer Henrik og det var ochså ham der via Audiophil skaffede de 2 M8000 hem från Tyskland (til låns). C2400 tilhörer en av Henriks Vänner.

Soren%20og%20Henrik.jpg

Oki

Nå så har den samme problem som en wadia 861 de tal er alt for små :angry: .

Er de M8000 fra shop eller fra en der hedder claus ? han er en syg accuphase samler :mm:

Posted

Rene: Accuphase M8000 er lånat från Accuphase i Tyskland - de har konstant 4 sätt stående i udlån - 2 sæt er mestendels av tiden hos tyske Audio.

Neodynium: Ja, tokige människor har vi mange av här i Danmark :D

Posted
Rene:  Accuphase M8000 er lånat från Accuphase i Tyskland - de har konstant 4 sätt stående i udlån - 2 sæt er mestendels av tiden hos tyske Audio.

Ja de kan noget i tyskland , men det har jo også noget med penge af gøre :o( men det er jo ikke engan så slemt 155k hm nogle der vil bytte jeg har en del MAC :)

Men som altid man prøver og prøver , men vender altid tilbage til rør :)

Posted
Är Claus dansk eller tysk... :?::)

tysker

mener han har

A50

M100

M1000

M8000

C275

C265

C245

DP65 75 70 77 DC91 DP90

P500 550 650

også en del ML .

Men ret siker på han har fået mere ind snart over 1 år siden jeg sidst snakket med ham , mener han samler på INF også .

Ham der hæjlp mig med at skaffe du ved :o) .

Posted
Synd att han inte var dansk. Han hade kunnat tillföra mycket erfarenhet och danska förstår man ju numera... ;)  :D

Ja men sådan er det .

Men jeg kender en i holland også han har også en del til at stå , hvis han ikke er gået over til MAC han var her ved mig den 31/12 2003 kl 04 og hente noget mac .

Han hedder Harold

Men du kan bare råbe højt så skal jeg snakke med dem , den ene er lidt ? , men er man vel når man jeg hifi samler :dead:

tysk lære man hurtigt også hollansk det komme når man snakker med dem , det er sgu næsten være at snakke med jer svensker for mig , der er eng bedst . :)

Posted
Ja, att läsa brukar ju gå bra men skall det talas blir det värre. Att tala tyska brukar kräva ett par öl... :D

hehe

det må jeg høre en dag :)

Posted

Efter at have lysnat til Accuphase A60 slutsteget er det nu endeligen ankommat i egat hus! Bare for 2 weckor. Test kommer i HIGHfidelity - antageligen i nr. 8/2004.

Den höga lydkvaliteten er umetelbar - 10-15 sekunder så hör man det. Kort kan det siges som masser av detaljer og STORT ljudbilde men helt uten hårdhed och speciel fokusering på detaljer. Det hele er der bare mjukt och korrekt.

En annan ting er hur lite effekt jeg anvenner. De stora digitale peak-effekt metre viser effekten med up till 3 decimaler. Vanlig "radio-niveau" - det normale avlysnings niveau til när man bara skal have lite musik - "presser" steget up til 0,005 til 0,010 Watt! - altså omkring 10 milliwatt :D .... (Högtalarnes känslighet er 101 dB/1Watt).

Et rimeligt högt niveau, högt men inte utrevligt - altså til seriös avlysning - liggar omkring 2 Watt peak!

Om na så rigtigt skuvar upp, upp, upp til det er nästen ubehageligt liggar den på 8-10 Watt peak. Kalkuleret lydtryck er här omkring de 116 dB!

Hos Bertram viste A60 upp till 550 Watt peak och det var bara vanlig bra högt. (omkring de 102-104 dB vil jeg tro).

Nu så den nåsta fråga: är den mindra Accuphase A-20V lika bra som A60?

Har ocshå prövat A60 med mera vanlige små stativ högtalare - känslighet ca. 88 dB/1 Watt. Vanligt lysningsniveau som för krävde 10 milliwatt viste här omkring 8-10 Watt!

Konklusion (om man inte redan viste detta)

1: En högtalars känslighet er mycket vigtig for valg af slutsteg.

2: Små slutsteg kan ochså väre "macho" om man har den rätta högtalaren.

3: Det er den förste watt som täller.

Posted

Vi körde två stycken P-260 (2X30w klass A) på ett par Von Schweikert VR-8 i Halmstad för ett par år sedan. Man kunde tro att det var ett par P-800 som stod där... :o Det är ganska intressant att vi lägger så mycket energi och pengar på uteffekt och strömkapacitet när det egentligen är högtalarkänslighet och impedans som borde få större uppmärksamhet.

Posted

Så det blev ett reportage av det Jan :)

Nu så den nåsta fråga: är den mindra Accuphase A-20V lika bra som A60?

A20v är en äldre kontsruktion med ett par år på nacken. Dom håller på att byta ut hela modell programet. Så jag skulle tro att en efterföljare till A20v dyker upp innan året är slut.

Att få men bra watt duger kan jag bara hålla med om. Mitt P370 lämnar "bara" 75W men det räcker mer än väl.

Ha det bäst

J

Posted

Du har helt sikkert rätt Johan. Jeg har kontaktat den danske importören Audiophil och han mete der ville komme en ny version av A20V sisst på åren eller primo 2005. Han kontakter Accuphase och giver svar retur.

AV20V koster 48.000 DKR så dan nya bliver helt sikkert inte billigare - men nu er der så tid at spara upp :)