vovven Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 På Lördagens HIFI-show på Akkelis i Göteborg kommer en ny och mycket läcker möbel att visas. Här kommer ett smakprov. Quote
Akkelis Audio Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Möbel byggd i Göteborg i rostfritt och betong. Har själv bara sett bilder såhär långt och det ser snyggt ut. Quote
vovven Posted November 30, 2009 Author Posted November 30, 2009 Nu är följande produkter i produktion. Bänk I Bredd övre skiva 700 mm, undre skiva 500mm Höjd 500 mm Djup 450 mm Bänk II Bredd övre skiva 1 500mm, undre skiva 1 300mm Samma höjd och djup Slutstegs"pall" Bredd 500mm Höjd 150 mm Djup 450 mm Skivspelarbänk/bord Bredd övre skiva 600mm, undre skiva 400mm Höjd 700mm Djup 450 mm Benställning på denna bänk kommer att förses med gängade 6mm hål för montage av t ex spikes Stativet byggs av 20 mm solida och förzinkade fyrkantsprofiler i stål. Bänkskivorna är 30 mm tjocka av armerad betong i gråbeige alt grafitgrå färg. Kontrasten mellan bänkens lite "råa" finish kontrasterar mycket elegant mot vald elektonik. Första leverans omfattar en bänk av varje samt 2 st slutstegs"pallar" och blir leveransklara i mitten av Januari. Återkommer med bilder. Quote
vovven Posted December 1, 2009 Author Posted December 1, 2009 Detta smakprov ger en fingervisning om designspråket i denna nya serie audiobänkar. Som synes handlar det om material och design som radikalt avviker från marknadens övriga bänkar. Bilden visar en traditionellt färgad betong men kan även erbjudas i en mer grafitgrå nyans. Quote
calle_jr Posted December 1, 2009 Posted December 1, 2009 Stenhård Hifimöbel Det kan man ju säga! Ser snyggt ut Detta smakprov ger en fingervisning om designspråket i denna nya serie audiobänkar. Den lär bli ganska tung, en bit över 100kg väl för bänk II Quote
vovven Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 Det kan man ju säga! Ser snyggt ut Den lär bli ganska tung, en bit över 100kg väl för bänk II Enligt somliga är den urläcker, andra kanske tycker att den är hemsk. Utan tvivel är den nischad och uppskattas av designmedvetna esteter som värdesätter dess unika formspråk. Beträffande tyngden vet jag inte riktigt vad den väger. Produkterna tillverkas av MBJ Design i Göteborg som under 20 år framgångsrikt tillverkat och sålt soffbord, sidebord och matsalsmöbler till utvalda och exklusiva inredningsbutiker runt om i Skandinavien. Med den produktserie som nu är under produktion har vi utgått från det formspråk som sedan 20 år uppskattas av en växande kundskara men anpassats till audiobruk. Materialvalen och dess lite "råa" finish gör sig synnerligen elegant mot vald elektronik och det unika formspråket tilltalar allt fler. Jag arbetar förnärvarande med att erbjuda ett företag att displaya sina produkter med denna möbelserie på nästa års HiFimässa på Sheraton. Quote
Passerati Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Stativet byggs av 20 mm solida och förzinkade fyrkantsprofiler i stål. Bänkskivorna är 30 mm tjocka av armerad betong i gråbeige alt grafitgrå färg. Utan tvivel är den nischad och uppskattas av designmedvetna esteter som värdesätter dess unika formspråk. Beträffande tyngden vet jag inte riktigt vad den väger. En smaksak mao. Ställer mig till skaran som undrar över vikten och som dessutom vill fråga om man kan eller kommer att kunna special beställa en för hemmet passande hylla? Quote
vovven Posted December 2, 2009 Author Posted December 2, 2009 En smaksak mao. Ställer mig till skaran som undrar över vikten och som dessutom vill fråga om man kan eller kommer att kunna special beställa en för hemmet passande hylla? Uppskattar vikten på den stora skivan 1500x450mm till ca 45-50 kg Såväl kompletta bänkar som bänkskivor kan måttanpassas till den som så önskar. Eftersom det oftast innebär nya fixturer och formar blir dessa dock dyrare. Quote
calle_jr Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Ställer mig till skaran som undrar över vikten Bänkskivorna väger ca 72kg/m2 och stålprofilerna ca 3kg/m. Som exempel bör Bänk II alltså väga; 72*(1.5+1.3)*0.45 + 3*4*(1.5+0.45+0.5+0.1) ~ 120kg Quote
Käera Posted December 2, 2009 Posted December 2, 2009 Bänkskivorna väger ca 72kg/m2 och stålprofilerna ca 3kg/m. Som exempel bör Bänk II alltså väga; 72*(1.5+1.3)*0.45 + 3*4*(1.5+0.45+0.5+0.1) ~ 120kg OT: men är det 1800kg per m3 betong väger?om inte minnet sviker Quote
calle_jr Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 Vovven; vad är det för koppling mellan skiva och ram? OT: men är det 1800kg per m3 betong väger?om inte minnet sviker 2400... Quote
vovven Posted December 6, 2009 Author Posted December 6, 2009 Vovven; vad är det för koppling mellan skiva och ram? Som hemmamöbel är det vanligtvis ingenting eller på sin höjd filttassar. I audioutförande funderar vi på att lägga en siliconsträng mellan chassie och bänk men är på intet sätt låsta. Vi har många uppslag så när jag har möblerna i mitten av Januari skall det provas med olika lösningar. Quote
Akkelis Audio Posted December 6, 2009 Posted December 6, 2009 Bänken används för fullt och är mycket uppskattad för sitt utseende. Det skall bli spännande att se och höra den då den kommer ut i riktig hifi utgåva Quote
vovven Posted January 22, 2010 Author Posted January 22, 2010 Här kommer de första bilderna på två av modellerna, den lilla bänken samt slutstegspallen. . Inom kort kommer även bilder på den bredare bänken samt skivspelarbänken Quote
Akkelis Audio Posted January 23, 2010 Posted January 23, 2010 Bänken gjorde en mellanlandning i Göteborg. Quote
vovven Posted January 26, 2010 Author Posted January 26, 2010 Nya bilder Slutstegspallen Lilla bänken Sitter och klurar på lämpliga namn, kanske någon har något bra förslag! Quote
vovven Posted April 6, 2010 Author Posted April 6, 2010 Några bilder från bl a Gignosmässan. Mystic Concrete Wide Mystic Concrete Basic Mystic Concrete High Mystic Concrete Low Det var många som verkligen triggade igång på denna denna möbelkollektion, en design som verklige sticker ut. Inom kort blir det premiär för två av möblerna på en känd stockholmsbutik. Quote
Otto Posted April 8, 2010 Posted April 8, 2010 Bänken gjorde en mellanlandning i Göteborg. Ursäkta, men det är ABSOLUT den fulaste hifibänk jag någonsin sett. Galvade fyrkantsjärn med tydliga svetsskarvar och gjutna cementplattor. Materialkostnaden kan ju inte heller bli speciellt hög. Jag har följt tråden sedan dag ett och visat bilderna för släkt och vänner, INGEN har haft något positivt att säga. Quote
Bebop Posted April 8, 2010 Posted April 8, 2010 Ursäkta, men det är ABSOLUT den fulaste hifibänk jag någonsin sett. Klara besked, Otto. Din och tillhörande släkts smak är klarlagd. Jag har sett den i verkligheten och jag gillar den skarpt, men som alltid när det gäller möbler, i rätt miljö. Den hade passat perfekt i en miljö och stil som på bilden. Men det är kanske den ABSOLUT fulaste miljö du har sett, Otto Quote
Otto Posted April 8, 2010 Posted April 8, 2010 Klara besked, Otto. Din och tillhörande släkts smak är klarlagd. Jag har sett den i verkligheten och jag gillar den skarpt, men som alltid när det gäller möbler, i rätt miljö. Den hade passat perfekt i en miljö och stil som på bilden. Men det är kanske den ABSOLUT fulaste miljö du har sett, Otto Jag tycker INTE den passar som hifimöbel i någon miljö alls. Möjligtvis OM man hade kunnat ha en anläggning utomhus i trädgården.....det kanske man kan....Annars påminner bänkarnas design mycket om vår altantrappa. Miljön och stilen på bilden du hänvisar till är ABSOLUT inte den fulaste miljö jag sett. Men bänken ÄR fortfarande den fulaste hifibänk jag sett. Quote
vovven Posted April 9, 2010 Author Posted April 9, 2010 Jag tycker INTE den passar som hifimöbel i någon miljö alls. Möjligtvis OM man hade kunnat ha en anläggning utomhus i trädgården.....det kanske man kan....Annars påminner bänkarnas design mycket om vår altantrappa. Miljön och stilen på bilden du hänvisar till är ABSOLUT inte den fulaste miljö jag sett. Men bänken ÄR fortfarande den fulaste hifibänk jag sett. Bäste Otto, Det förvånar mig föga att somliga anser att möblerna är fula. Det är mycket riktigt som Bebop skriver att i rätt miljö gör sig möblerna betydligt bättre, speciellt om man faktiskt har sett dem i verkliga livet. Nu är ju detta inte riktigt hela sanningen då man även måste beakta betraktarens personliga preferenser. Det råder dock inga tvivel om att somliga betraktare anser att designen är läcker och att den verkligen excellerar i rätt miljö. Kollektionen vänder sig ju till en smal målgrupp som vill avvika från det klassiska och som uppskattar de udda materialvalen och den egna designen. Det fövånar mig dock en smula att Du trots Din fullständiga aversion av formspråket har följt tråden från start, strongt gjort Otto. Bästa hälsningar Quote
Otto Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Bäste Otto, Det förvånar mig föga att somliga anser att möblerna är fula. Det är mycket riktigt som Bebop skriver att i rätt miljö gör sig möblerna betydligt bättre, speciellt om man faktiskt har sett dem i verkliga livet. Nu är ju detta inte riktigt hela sanningen då man även måste beakta betraktarens personliga preferenser. Det råder dock inga tvivel om att somliga betraktare anser att designen är läcker och att den verkligen excellerar i rätt miljö. Kollektionen vänder sig ju till en smal målgrupp som vill avvika från det klassiska och som uppskattar de udda materialvalen och den egna designen. Det fövånar mig dock en smula att Du trots Din fullständiga aversion av formspråket har följt tråden från start, strongt gjort Otto. Bästa hälsningar Att "kollektionen" vänder sig till en smal målgrupp är det nog INGEN som betvivlar..he..he.. Det är just pga min "fullständiga aversion" som jag följt tråden, som består av 2 sidor och startade för ca 5 mån sedan, inte speciellt betungande..he..he.. och jag ska försöka fortsätta följa tråden...... Hur som helst "vovven", Lycka till ! Quote
Guest justaudiomagic Posted April 9, 2010 Posted April 9, 2010 Hej Som vovven säger, i en miljö som passar vore dessa bänkar riktigt snygga! Enkelt, diskret och gediget. Precis som med allt annat finns det delade meningar om allt Micke Quote
Recommended Posts