Everwake Posted August 8, 2004 Posted August 8, 2004 Hej. Som första inlägg här på Euphonia undrar jag om ni har några skiv-rekomendationer att dela med er av, vad snurrar i era spelare just nu. själv lyssnar jag just nu på Alisson Krauss & Union Station New Favorite, en härlig skiva, blir dock nyfiken på killarna bakom union station, någon som lyssnat på deras solo-skivor? får ta och rekomendera ett par skivor själv, Sarah Mclachlan - surfacing, i min åsikt hennes bästa skiva, åker på titt som tätt. och en udda: Apoptygma Bezerk - Harmonizer, inte så mycket hifi, men kul och annorlunda synth-musik med många märkliga influenser, på en bra anläggning har den dessutom en förmåga att presentera en del märkliga effekter i ljudbilden, vissa ljud börjar långt utanför högtalana för att sedan beskriva en u-sväng mot lyssnaren och försvinna ut till vänster, vissa samplingar tror man körs i surround, vet inte hur detta går till, men det är rätt intressant (om man uppskattar musiken förvisso) annars har jag nog rätt bred musiksmak, exkluderat: rap,hiphop, glam och fusionjazz, så finns det någon skiva som skakat om er vardag på senare, är jag intresserad Quote
Roq Posted August 8, 2004 Posted August 8, 2004 Hej everwake. Det var en bra tråd du startade! Jag är också sugen på nya tips då jag på andra forum hittat en del guldkorn som jag inte skulle hittat annars. I en sån här tråd finns en överhängande risk att alla ger tips som: "du ska lyssna på x1, x2, x3 och gärna x4 och x5" etc. - blir lite mycket till slut. För att de "bra" plattorna skall utkristallisera sig tänkte jag bara rekommendera EN skiva. Det får bli en som jag fått på tips om på ett annat forum: Poe - Haunted. Det är numer den bästa skivan i min samling (och jag har aldrig haft nån "bästa-skiva" tidigare). F.ö. så kanske vi kan ha någorlunda lika musiksmak när jag ser vad du rekommenderar så jag hoppas att detta tips smakar... Mvh Urban Quote
Neodynium Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Everwake: Fenomenet heter Qsound.. eller ofta iaf! Det är en teknologi där de sätter instrumenten i fas och sen ur fas och genom denna teknik kan de lura våra öron att tro att ljuden kommer från sidorna eller tom bakom en. Roger Water har en skiva med denna effekt.. likså Madonna. En skiva jag lyssnar mycket på just nu är, a grand don´t come for free med The Streets. Absolut inte en hifiskiva.. men mycket bra texter och skoj musik! Quote
plundin™ Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 ...själv lyssnar jag just nu på Alisson Krauss & Union Station New Favorite, en härlig skiva, blir dock nyfiken på killarna bakom union station, någon som lyssnat på deras solo-skivor?.. En bra ingång till den akustiska country som Alison Krauss lirar är det skitbraiga soundtracket till Brödernas Cohens film "O brother where art thou" (Där bla. AK medverkar) : finns för en hundring på Ginza! När det gäller soundtracks skall man inte heller missa varken filmen eller musiken till "A mighty wind" som är en kärleksfull paradi på sexti-sjutti-talets revival för "folkmusic" .. andra band/solister som finns i genren akustisk country (ibland aningen elekrifierad) som jag hjärtligen rekomenderar är; Dixi Chicks, Tuck and Patti, Tish Hinosha, även Dolly Partons (!) tre senaste akustiska album är bra, jag rekomenderar "Halos and Horns" (2002) och "Little sparrow" (2001), aven plattan trio parton gjorde tillsammans med Emmylou Harris och Linda Ronstadt är kanon. Emmylou Harris har oxå gjort en mängd schyssta album.. Annars när det gäller country är jag jäkligt förtjust i det jenkarna kallar "honkytonk" där favoriterna är legenden Buck Owens och modernisten Dwight Yoakam. /ptr Quote
Everwake Posted August 9, 2004 Author Posted August 9, 2004 intressanta förslag, alla känns intressanta och inget av dem hade jag kommit på själv, så det tackar jag för Intressant med Qsound, om inte annat en påminnelse om hur lättmanipulerad hörseln är... har inte lyckats lokalisera poe - haunted ännu, men en tur på stan borde reda upp det problemet får jag hoppas, känns som bra kandidater för att förgylla min tillvaro när sommaren gett upp. Fler tips mottages tacksamt Quote
plundin™ Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Jag är säker på att åt minstonne Roger Waters Albumet "Pros and cons of hitch hiking" från 1984 är ett av det få albumen inspelat med Qsound. Jag tror även att Waters plattan "Radio kaos" kan vara i qsound. Minns jag rätt så var det det japanska bolaget "Roland" som låg bakom Qsound.. /ptr Quote
plundin™ Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 en ren chansning visade att det finns mer info om Qsound på just http://www.qsound.com/ /ptr Quote
eliot Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Roger Waters: "Amused to Death" - som är värd en rekommendation - är inspelad med QSound och man hoppar till när någon harklar sig alldeles till höger om en. Jag läste i senaste - och som det verkar sista - numret av HiFi Exklusiv, en artikel av Joachim Pfeiffer där han skrev att QSound effekten försvann vid uppsampling med dCS och att dCS alltså påverkar fasinformationen på skivan. Han skulle återkomma om detta men tydligen blir det ej fler nummer av HiFi Exklusiv Det finns ju personer här som är lyckligt lottade och äger dCS (Purcell?) och som kanske kan säga något om detta Quote
Timbre™ Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Apropå skivor, så finns det ju lite olika nivåer i musiklyssnandet. Oftast är det väl ren njutning man söker av melodier, rytmer, texter eller vad det nu kan vara. Så kommer ibland den där skivan som tar ett totalgrepp även känslomässigt. De skivor man helst spelar ensam... :cool: För mig är Songs From The Capeman med Paul Simon just en sådant album. Spåren Born In Puerto Rico, Sunday Afternoon och Trailways Bus kan få mig att fullständigt rasa ihop... Från 1997 - men musik kan vara odödlig. Quote
Neodynium Posted August 9, 2004 Posted August 9, 2004 Amused to Death funkar bra hos Juha som kör med dCS Elgar Plus och Verdi La Scala... upsampling till DSD alltså!! Han har skivan och vi har kört den där.... hmm.. får nästan fråga honom om detta! Vi får testa helt enkelt!!! Quote
Guest B.A.T man Posted August 10, 2004 Posted August 10, 2004 Slenger meg på denne tråden om tips på skivor, ser noen liker "country rock" må da nevne Jesse Sykes and the sweet hereafter m/ "reckless burning" och "oh my girl", dette er "cool country" som også er spillbar en varm sommer kveld. Anbefales sterkt. Ser at Q-sound er nevnt, Sting sin "soul cages" er også innspillt med dette, kanskje ikke hans mest kommersielle skiva, men djup på tekster, mening och musik, for de som liker Sting.... Quote
Bill50x Posted September 12, 2004 Posted September 12, 2004 Uj uj, det finns massor med bra musik att lyssna på..... Nedanstående tips är huvudsakligen rekommendationer utan hänsyn till ljudåtergivning. Somliga låter bra, men alla är bra musik!!! - Kolla in Muse till exempel. Lite åt Radiohead-hållet. Svängde som f-n på Pinkpop i Holland.... - För er som gillar både klassiskt och rock - kolla in Mekong Deltas version av "Pictures at an exhibition" - Lite lugnare "Singer-song-writer" Miranda Stone "7 Deadly Sins" är en höjdare - Damien Rice "O" faller in i samma kategori.... - Bra DJ-musik, lyssna på Tiesto som inte bara mixar plattor utan adderar egna element i form av sångare osv. Såg honom i Holland på Pinkpop i våras - något liknande hör ni på plattan "Just Be" - Punkigt? Testa von Bondies "Pawn Shoppe Heart" eller "Lack of Communication" - 2raumwohnungs båda plattor "Kommt Zusammen" och "In Wirklich" är båda mycket lyssningsvärda, men kanske lite svåra att få¨tag på. Lokalt berlin-band. - Black Eyded Peas "Elephunk" - soul-rap när den är som bäst? kanske inte, men bra nog! - De-Phazz är en tysk grupp som spelar musik i latinamerikansk anda. Klart hörvärda, rekommenderas! - Detroit Cobras, "Seven Easy Pieces" - tuffa tjejer som rockar loss! - Tungt, lyssna på grekiskan Diamanda Galas "Sporting Life" och livet blir aldrig mer vad det varit! - Electrelane - "Power Out". Lyssna på låt #3 The valleys och ni kommer förstå varför jag rekommenderar deras skiva! - Eve & The Last Waltz... stockholmsband med helt underbar musik. Deras senaste cd "Love Boat" går inte av för hackor, men den tidigare "Strange Mornings" är åxå en höjdare! / B Quote
Recommended Posts