Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag är just hemkommen från en trevlig konsert på konserthuset i Göteborg. Denna trevliga lokal har gett mig många fina musikupplevelser med Lisa Nilsson som nr1 tätt följd av Silje Nergard. Kvällens konsert med Lisa Ekdahl nådde kanske inte riktigt till de höjderna, men väldigt trevligt var det dock.

Musik skall upplevas live och musik via en hifi anläggning kan aldrig låta på samma vis som livemusik. Jag vet inte ens om det vore önskvärt att så vore fallet. Jag tror ingen skulle vilja leva med så kraftigt skramlande cymbaler i musikrummet ett par timmar varje kväll, som man upplever på en konsert.

En positiv sak med livemusik är att man på ett helt annat sätt kan ta emot musikskaparens känsla och eventuella budskap. Så är det med Lisa Ekdahl. Att se och höra henne framföra sina egna låtar och texter ger dessa låtar en helt annan innebörd och djup.

Åter till konserten. Det är fascinerande så jäkla illa det varje gång låter de första 1-3 låtarna. Det tar ett tag innan teknikerna fått ordning på akustiken. Sedan kan man dock börja njuta. Denna turné hör ihop med Lisa Ekdahls samlingsplatta på svenska. Hon plockar därför materialet från sina svenska plattor där den första plattan nog spelas helt igenom. Detta är en platta som jag fortfarande tycker är riktigt bra. Med sig har hon ett kompetent band bestående av en slagverkare som var otroligt mångsidig, en lite anonym basist och en mycket känd saxofon/flöjt/orgel, mm spelande Per ”Texas” Eriksson.

lisa2.jpg

På gitarr var maken Salvador Poe. En kille som jag inte kan bestämma mig för om han var duktig eller bara ok. Spelade väldigt varierat och mångsidigt men ibland kände jag att jag var nervös att han skulle tappa bort sig eller fastna….. En av kvällens höjdpunkter var dock ”Med benen i kors” i en grymt bluesig och röjig version med Salvador på ylande bluesgura.

lisa1.jpg

Avslutningsvis kan jag ge er som inte har Lisa Ekdahl i skivsamlingen lite skivtips.

Hennes första platta som heter ”Lisa Ekdahl” tycker jag är klart köpvärd. Den är blues/jazzbottnad visa med melodier som sätter sig.

Sedan tycker jag att man bör ha hennes två jazzplattor i samlingen. ”When did you leave heaven” och ”Back to earth”. Dessa två plattor innehåller jazzstandards i glesa arrangemang med Peter Nordahls trio. Mycket bra.

Slutligen kan man inhandla Lisa Ekdahl ”Sings Salvadore Poe”. Denna platta är väldigt trevlig i lagom portioner. Den är lite ”enformig” för att lyssna igenom hela plattan. Men att par låtar då och då är väldigt trevligt. Bossanovatempo är väl det som mest gäller på denna sistnämnda platta.

Musik är skoj.

StefanB

Posted

När jag åkte hem ifrån jobbet igår så sa de på radion... om en halvtimme startar Lisa Ekdahl på konserthuset..... min första tanke var: Där är nog StefanB.... och så var det naturligtvis!!!

....men inte gick det väl upp emot ICE! :D

\\K-man

Posted

:D

Jag kan då passa på att tipsa om nästa "måstekonsert" på konserthuset. Den 30:e november kommer Anders Widmark och Helén Sjöholm och spelar från deras nya platta. Det blir nog en högtidsstund.

Och helgen som nu kommer, dvs den 14:e och 15:e spelar Lars Demian på Bommens Salonger. Demian är ett måste både i skivsamlingen och Live.

Posted

Widmark och Sjöholm... där får belätter beställas! mums! tackar för infon!

Demian är ännu outforskat vatten för mig.... ngn bra "startskiva"?

\\K-man

Posted

Det är Demianrea på CDON, 69 kr. Jag ksulle nog köpa "Lycka till" som första skiva och kände jag mig rik skulel jag även beställa den senaste "Sjung hej allihopa". Bägge för 69 kr stycket. Hade jag vunnit på Bingolotto hade jag nog även köpt "Favoriter i dur och moll" ;)