Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag letar efter ny drivkälla till mina 805s.

Som det ser ut nu så väljer jag mellan NAD M3 och NAD s100 & s200.

Vad är den faktiska skillnaden och vad rekommenderar ni?

Jag har även lyssnat på Rotel ihop med B&W och det verkar vara en bra matchning.

Några andra förslag?

Mvh

Robin

Posted
Jag har även lyssnat på Rotel ihop med B&W och det verkar vara en bra matchning.

Vet inte hur det är idag, men när Nautilusserien lanserades i slutet av 90-talet så använde B&W bl a Rotel för att matcha högtalarna. Så det kan vara all idé att prova. De senaste BEE-varianterna från NAD har ju fått strålande omdömen.

Beträffande Pass-förstärkarna så kan det säkert vara fantastisk matchning men jag antar att det är inte i det prisspannet Du tänkt dig.

Posted
Vet inte hur det är idag, men när Nautilusserien lanserades i slutet av 90-talet så använde B&W bl a Rotel för att matcha högtalarna. Så det kan vara all idé att prova. De senaste BEE-varianterna från NAD har ju fått strålande omdömen.

Beträffande Pass-förstärkarna så kan det säkert vara fantastisk matchning men jag antar att det är inte i det prisspannet Du tänkt dig.

Tyvärr så är det lite över vad jag tänkt lägga på drivkälla. Jag har lyssnat på Classé CAP-2100 ihop med 805s och det var fenomenalt men även det för dyrt. (om inte någon har en beggad till salu? :) )

Just M3 och s100/s200, någon som är insatt?

Posted

Eftersom jag själv har kört ett par 805:or (Nautilus Signature) med en Krell Kav 400xi så får

det bli min rekommendation.

(Pris beg c:a 15:000:- skulle jag tro)

Hänsyn till musiksmak spelar ju en viss roll också kanske så ... vad lyssnar du helst till för musik ?

Posted
Eftersom jag själv har kört ett par 805:or (Nautilus Signature) med en Krell Kav 400xi så får

det bli min rekommendation.

(Pris beg c:a 15:000:- skulle jag tro)

Hänsyn till musiksmak spelar ju en viss roll också kanske så ... vad lyssnar du helst till för musik ?

Oerhört bred musiksmak men främst rock, hårdrock och singersong. (Har kompletterat med en sub för den lite hårdare musiken).

Posted

Rotel upphör aldrig att imponera och deras klass D-slutsteg RB-1092 har jag hört fungera utmärkt med lite svårare högtalare.

Skall du inte dra järnet kanske RB-1072 (2 x 100W) är ett tänkbart alternativ... :?:

Har sett RB-1092 till demopris på runt 16000 SEK.

Posted
Oerhört bred musiksmak men främst rock, hårdrock och singersong. (Har kompletterat med en sub för den lite hårdare musiken).

Då var det klart ..... Krell ;):)

Skämt och sido så tror jag att en liten 400xi skulle passa dig väldigt bra med den musiksmaken.

Att mata 805:orna med några x-tra watt är aldrig fel och när lusten att höja volymen infinner sig så

lär åtminstone inte förstärkaren böja på knäna.

Om du vill veta lite mer om Nad förstärkarna ihop med 805:orna så föreslår jag att du skickar ett P.M

till fatpipe här på forumet.

Han har säkert ett och annat att berätta om den kombinationen.

Guest HighEnd-Perra
Posted

Hej!

Bladelius Tyr skall kunna gå. Körde förut den med mina B&W CM7:or :)

Det bästa jag har hört av allt jag har lyssnat på, till det använde jag

min Bladelius Syn, kablarna var från Svenska Clou Cable :cool:

Mvh Perra

Posted

Ja nu finns där inte många fler märken att rekommender! ;)

Några andra förslag?

Mvh

Robin

Hifiklubben har ju NAD och ett hemlån vore väl det minsta man kan kräva i denna prisklass?

Posted
Hej!

Bladelius Tyr skall kunna gå. Körde förut den med mina B&W CM7:or :)

Det bästa jag har hört av allt jag har lyssnat på, till det använde jag

min Bladelius Syn, kablarna var från Svenska Clou Cable :cool:

Mvh Perra

Inte risk att det blir lite klent då? Kommer spela rätt högt ihop med subbasen.

Det är jäkligt viktigt att det orkar leverera kvalité även när volymen höjs. Hellre overkill än tvärtom.

S.A.T. Amplifix då? Samma tillverkare men ett annat pris :)

Guest HighEnd-Perra
Posted

Klent? Nej, knappast, jag använder Tyren till mina Audio Physic Scorpio Mk2 idag,

och den är verkligen inte klen. Tyren klarar det mesta som finns att köpa det behöver

du inte oroa dig för :D Har även kört den med Dynaudio Focus 220 och det var inga

problem där är känsligheten på 87dB i 4ohm, samt QRS Merkurius MK2, det klarade den galant ;)

S.A.T. Amplifix är en äldre maskin som inte tillverkas längre, den skulle inte jag välja men det bestämmer

du ju själv :)

Mvh Per

Posted

Några andra förslag?

Mvh

Robin

Jag har NAD M3 och enligt många recensioner så är det det det bästa NAD har tillverkat hittills!, s100&200 har jag bara hört på hifiklubben så där har jag ingen åsikt men det lät bra då!

M3 är en prisvärd förstärkare nu när den är prissänkt också så jag kan rekomendera den!

M3 och dina högtalare borde ju inte vara så svårt och höra hos nämda handlare, annars som tidigare nämnt så utvecklas B&W tillsammans med Rotel och Classé så jag hade nog gett det en changs om jag var B&W-ägare!

NAD är enligt min åsikt ganska "tillbakalutade med bra botten" ljudmässigt och kan nog bli med liknande högtalare lite väl tillbakalutat men det får man ju prova själv! Lycka till! :)

Posted
Mitt tips är Quad 99pre och 909 power. Allround-hifi som totlat sett slår det mesta i sin prisklass. Finns nu dessutom i svart, riktigt snygga!

Dessa tror jag finns för utvärdering hos Audio Concept (om du nu bor i närheten av Stockholm).

Har själv inte lyssnat till Quad men det finns ju en viss potential i designen :mm:

Quad1068.jpg

Quad1070.jpg

Quad1071.jpg

Quad1072.jpg

Quad1069.jpg

Posted

Jag har egentligen inte behov av att stressa fram något men nu står jag och väljer mellan Rotel RC-06/Rotel RB-1070 alternativt en S.A.T. Amplifix.

Tyvärr så har jag ingen möjlighet att provlyssna då jag inte känner någon med denna utrustning.

Vad är era spontana förslag? B&W 805s som kommer köras ihop med sub från B&W 800 serien.

Robin

Posted

Kan du hitta en beg Krell KAV400xi för runt 15k så är det ingen diskussion egentligen...

Tycker absolut inte du bör välja en för och slutstegskombination i den här prisklassen du får bara mindre prestanda för pengarna.

Posted
Kan du hitta en beg Krell KAV400xi för runt 15k så är det ingen diskussion egentligen...

Tycker absolut inte du bör välja en för och slutstegskombination i den här prisklassen du får bara mindre prestanda för pengarna.

Tror jag läste någonstans om underdimensionerade kylflänsar vilket medförde en enorm värmeutväxling och massa distortion?

(Å Andra sidan så kan jag tänka mig att det är vid rejält höga volymer under längre tid?)

Posted
McIntosh så klart ;)

Finns ju flera sådana begade till salu till "vettiga" priser. se Skönt Ljud och HiFi Art t ex. För att tillföra lite magi, eller boogiefaktor eller vad man vill kalla det....

Posted

Ja det var testet i Stereophile där de körde den i 67watt kontinuerligt och då blev den ganska varm och distorsionen höjdes från 0,05% till 0,15% detta kanske kan bli ett problem om du har extremt trögdrivna högtalare eller ställer den med väldigt dålig ventilation runt.

Jag har haft den i min anläggning och även hört den hos en kompis som ägt den i ett par år nu och den låter riktigt riktigt bra för pengarna och blir inte så farligt varm heller.

Läs gärna ljudintrycken också.

Krell KAV400xi

Posted

Jag slår ett slag för att matcha B&W:s 800-serie tillsammans med Rotel. Själv har jag ett par Nautilus 804:or som drivs av ett Rotel RB-1080 (och ett bioförsteg från Rotel) med, i mina öron, bra resultat. Tidigare körde jag en 5-kanalare från Sunfire, Cinema Grand tror jag den heter, men fick ett lyft med Rotelslutsteget. Fler detaljer och tydligare placering av instrument i ljudbilden.

Lycka till och grattis till ett par kompetenta högtalare!

Posted
Jag slår ett slag för att matcha B&W:s 800-serie tillsammans med Rotel. Själv har jag ett par Nautilus 804:or som drivs av ett Rotel RB-1080 (och ett bioförsteg från Rotel) med, i mina öron, bra resultat. Tidigare körde jag en 5-kanalare från Sunfire, Cinema Grand tror jag den heter, men fick ett lyft med Rotelslutsteget. Fler detaljer och tydligare placering av instrument i ljudbilden.

Lycka till och grattis till ett par kompetenta högtalare!

Nu återstår att hitta beggade Rotel-pryttlar :)

Posted

Varför ska du tvunget ha för och slutsteg??? du kommer GARANTERAT få sämre ljud för pengarna än med en integrerad i din prisklass???

Kan väl tillägga att KAV400xi är väääääldigt mycket bättre än ett gammalt KAV250a...

Posted

Ställer mig till skaran med Krell kav 400xi då jag äger en sådan själv. Jag tycker B&W brukar ha ett lite, för att citera en annan forummedlem i tråden, tillbakalutat ljud, och då kan nog krellen sparka lite mer liv i dom :)

Visst, förstärkaren blir varm när man spelar högt. Det är inget snack om saken, men att den blir överhettad vid spelande medan man fortfarande befinner sig i rummet har jag svårt att tro... Ljudet blir ju olidligt högt till slut och då blir förstärkaren Varm att ta på, men inte så varm att du inte kan hålla kvar handen i över 5 sekunder iaf ;)

tillägg:

Får du sedan mer pengar över och tvunget vill ha ett försteg så är det inga problem att använda kav 400xi som rent slutsteg då den har "theater bypass" som kopplar ingången direkt till slutstegsdelen och du kan således då köpa dig exempelvis ett KAV 280p och så vips får du bättre ljud :D

Posted
Ställer mig till skaran med Krell kav 400xi då jag äger en sådan själv. Jag tycker B&W brukar ha ett lite, för att citera en annan forummedlem i tråden, tillbakalutat ljud, och då kan nog krellen sparka lite mer liv i dom :)

Visst, förstärkaren blir varm när man spelar högt. Det är inget snack om saken, men att den blir överhettad vid spelande medan man fortfarande befinner sig i rummet har jag svårt att tro... Ljudet blir ju olidligt högt till slut och då blir förstärkaren Varm att ta på, men inte så varm att du inte kan hålla kvar handen i över 5 sekunder iaf ;)

tillägg:

Får du sedan mer pengar över och tvunget vill ha ett försteg så är det inga problem att använda kav 400xi som rent slutsteg då den har "theater bypass" som kopplar ingången direkt till slutstegsdelen och du kan således då köpa dig exempelvis ett KAV 280p och så vips får du bättre ljud :D

eftersom skaran bara växer och växer så får man väl provlyssna då :)

Sen ska helst ett beggat hittas