Jump to content

Uppsala DIY2009 på Ångströmlaboratoriet


eliot

Recommended Posts

Uppsala DIY2009 på Ångströmlaboratoriet

Jag besökte DIY-mässan igår och träffade många trevliga, entusiastiska människor och jag hade naturligtvis kameran med mig ;)

diy01.jpg

Ni får ha överseende med bildkvalitén då bilderna togs på fri hand utan blixt :blush

Det var riktigt DIY och då skall man inte ta bilder bakifrån :D

diy02.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag besökte DIY-mässan igår och träffade många trevliga, entusiastiska människor och jag hade naturligtvis kameran med mig ;)

Ni får ha överseende med bildkvalitén då bilderna togs på fri hand utan blixt :blush

Det är ju en DIY träff då ska ju allt göras på "fri hand" :)

Håller med om de trevliga & entusiastiska människorna och kan tilläggas att kaffet var DIY av högsta klass, bästa jag smakat i mäss-sammanhang t.o.m. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Inte så mycket tweak på kabelsidan :?: Hur är det med DIY och kablar :?:

Jag sysslade själv med lite DIY på 70-talet då Ulf Stranges "Radio & Television" hade en hel del i detta ämne. Byggde bl a ett TIM-fritt slutsteg och försteg. Fungerade alldeles utmärkt i ungefär 2 år då en konding exploderade ... :diss:

Link to comment
Share on other sites

Inte så mycket tweak på kabelsidan :?: Hur är det med DIY och kablar :?:

Det fanns en hel del handsnurrade kablar! Men det var ingen som bara ställde ut ett par kablar. Jag har ju ett par DIY-kablar jag är riktigt nöjd med, men jag skulle nog få mindervärdeskomplex att komma med en liten sladd i handen när andra släpar dit gigantiska horn :D

Sen tycker jag personligen att tweaks inte riktigt funkar i mässmiljö.

Link to comment
Share on other sites

Några intryck om hur det lät? Någon ny stjärna i vardande? Nya tekniklösningar? Det är ju trots allt i lärdomsstaden mässan går ... ;)

Hoktunas multicellhorn var för mej mässans höjdpunkt! Där är det inte många kommerciella högtalare som hänger med :mm::mm: Men dom kräver ju sina rum.... och förstående fru :D Ska försöka summera ljudintrycket under dagen. ;)

Link to comment
Share on other sites

De enligt min mening snyggaste rörstegen på träffen var byggda av Lord på Hififorum,

har inte sett någon riktigt rättvis bild på dom ännu. Bästa så långt är väl i post 3 i denna tråden.

Det här steget tyckte jag också var snyggt. Byggt av Maal på Hififorum:

Upps09_02.jpg

(Bilden är tagen av Paa snodd från Faktiskts tråd)

Kansas spelare syns här, fint bygge:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TO...amp;whichpage=2

Link to comment
Share on other sites

De enligt min mening snyggaste rörstegen på träffen var byggda av Lord på Hififorum,

har inte sett någon riktigt rättvis bild på dom ännu. Bästa så långt är väl i post 3 i denna tråden.

Det blev inte så mycket fotograferande för min del men det fanns många andra som fotograferade ;)

Det var rätt uppsluppen stämning som denna bild får symbolisera

diy11.jpg

och det bjöds på mycket gott kaffe

diy12.jpg

Speglarna till höger i bilden utgör en del av en RICH-detektor där RICH är en förkortning för Ring Imaging Cherenkov (se länk)

- och den fyller sin funktion även som konstverk :)

PS. Har ni frågor om hur en RICH-detektor fungerar så kan ni kontakta mig då jag varit med och konstruera en sådan för CERN

Link to comment
Share on other sites

En stor del av min behållning var ett mycket intressant samtal med Jan-Eric Persson men jag tror att man bör vara två som kan jämföra notiser om det skall kunna bli till en tråd på Euphonia - kanske en annan gång ;)

- Jag träffade också Passerati irl och vi följdes åt en del när vi besökte rummen....

Eftersom jag inte har mer att skriva så avslutar jag med en kvällsbild från ett regnigt uppsala

diy18.jpg

Link to comment
Share on other sites

De där stativarna var ett av bidragen i Hififorums högtalartävling i Göteborg i våras och låter alldeles förträffligt. Byggda av Edison.

Edison heter även förstärkaren på bilden, Edison 60 närmare bestämt. Det är en av Erik Anderssons konstruktioner, jag tror de såldes i byggsats. Erik var själv på plats och det är alltid trevligt att prata med honom. Nästa tillfälle blir väl på Marten Center den 27-28 November när hans "The Dream" ska spelas med Coltrane Momento.

Link to comment
Share on other sites

Detta var ett rum som jag tillbringade lite längre tid i

http://www.euphonia-audioforum.se/eliot/diy/diy13.jpg

och det var också lite tacksammare att fotografera då det var ljusare ;)

Missade tyvär dessa stativare, men jag fick däremot lyssna till golvarna. Dom både lät och såg riktigt trevliga ut. Och för mej en överaskning hur bra ett system kan låta som är aktivt delat med endast ett behringer 3-vägs filter. Mellan elementen delades det med 24db's av&på-rullning och basen hade även fått ett litet delay.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...