Jump to content

Streaming...


hellbit

Recommended Posts

Hej!

Jag är en av dem som innan jag provat inte trodde att streaming kunde ersätta cd uppspelning. Jag köpte i våras en squeezebox som jag kopplat till min Audio Aero capitole mk2 (använder dacen i spelaren). Jag har sett annonser här på olika lösningar när det gäller streaming b.l.a Bladelius Embla och T+A desutom har jag sett att många talar om olika usb kablar och att man använder själva datorn som uppspelare. Jag vill nu fråga VARFÖR? När man använder en Squeezebox så används ju inget ljudkort osv i datorn (Ingen skillnad ljudmässigt oavsett om man har en ny modern dator eller en 10 år gammal) Datorn bara skickar informationen digitalt trådlöst och Squeezeboxen tar emot signalen (skulle information utebli så blir det inget ljud alls, mao man kan känna sig trygg att det inte blir förlust) Jag har svårt att förstå varför man vill köra en media spelare i datorn som skickar signalen via usb? I Hifi&musik så rekomenderade man nyligen ett Asus ljudkort och man gjorde tester på Usb kablar med resultatet att det var i princip ingen skillnad (det läser jag som att det inte är någon skillnad alls eftersom vi talar helt digital överföring och eftersom informationen som ska över är så extremt lite i jämförelse vad man kan förmedla via usb).

Själv använder jag försteget i Audio Aeron som sen är kopplad rakt ner i ett Gryphon Encore slutsteg och vidare till B&W 801 Nautilus. Eftersom jag använder cd:n som försteg så kan jag väldigt enkelt göra tester mellan trådlös Squeezebox och en cd i spelaren, Jag ripppar helt enkelt först en skiva sen startar jag skivan i Audio Aeron samtidigt som jag startar spåret på squeezeboxen, med en enkel knapptryckningen på fjärren kan jag byta ingång och kan på så sätt hoppa fram o tillbaka mellan skivuppspelning och Squeezebox. Resultatet är att det låter helt exakt likadant både jag och min bror (som också är en väldigt van hifilyssnare) har testat i flera timmar och både i min och hans anläggning (Audia Flight one cd samt förstärkare) Jag förstår att man kanske uppskattar smidigheten och designen i en embla men jag kan inte förstå varför man vill köra bra ljudkort i datorn och sen usb överföring? När Squeezeboxen dessutom medför att man slipper sitta vid en dator för att söka i sitt musikbibliotek.

Nu vill jag åter igen poängtera att vi aldrig provat squeezeboxens d/a omvandlare utan vi talar uteslutande test som transport.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Säger inte direkt emot, använder Squeezebox själv. Men jag kommer jämföra en del olika nätspelare för att känslan säger mig att nån skillnad borde det vara på dom.

Själen säger att Logitech inte är en highend firma utan att något borde ha hänt om man jämför med t.ex. Linns lite större modeller. Fast att köpa en stor och kostsam CD-spelare känns väldigt avlägset idag för min del däremot har ju plötsligt bra DAC'ar eller CD spelare med digitalingång blivit intressantare.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Säger inte direkt emot, använder Squeezebox själv. Men jag kommer jämföra en del olika nätspelare för att känslan säger mig att nån skillnad borde det vara på dom.

Själen säger att Logitech inte är en highend firma utan att något borde ha hänt om man jämför med t.ex. Linns lite större modeller. Fast att köpa en stor och kostsam CD-spelare känns väldigt avlägset idag för min del däremot har ju plötsligt bra DAC'ar eller CD spelare med digitalingång blivit intressantare.

mvh/Harryup

Jo jag kan hålla med om din känsla men frågan är ju hur mycket känslan får kosta, man kan ju inte påstå att Audio Aero eller Audia gör direkt dåliga cd spelare. Nu måste jag dock än en gång tillägga att vi ju använt d/a omvandlarna i våra cd spelare eftersom digitalingång finns, squeezeboxen har alltså endast stått som transport.

Ville med min frågeställning mest se om det finns någon anledning (som jag missat) att tex köpa ett ljudkort till datorn och sen överföra på det sättet? Squeezesystemet innebär ju att datorn kopplas bort och det är ju det som är så bra, både för "känslan" och ljudet.

Link to comment
Share on other sites

Om Timbre köpte lite mer diskaccess så kunde vi ju alla backa upp våra skivsamlingar centralt. :)

Låter finnemang! ett Euphonia-centrallager.se..

Jag behöver 2½ Terebyte and growing... :blush:blush

Använder oxå en S-box in i en dac med en nas-raid i källaren.. Funkar hur bra som helst! Inte heller jag kan förstå varför man vill ha en "bullrig" dator i lyssningsrummet.. Många tror kanske att det är för komplicerat att fixa ett nätverk, en NAS och en s-box, men klarar jag av det kan vem som helst fixa det!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag använder också en Squeezebox och ser heller ingen anledning till att använda dator med ljudkort. Det är skönt att slippa en dator i ljudrummet.

Killarna på Hifi&Musik hörde visst skillnad mellan olika USB-kablar även om det rådde delade meningar om hur mycket det påverkade.

USB direkt till en DAC är ingen bra lösning eftersom det inte är gjort för musiköverföring direkt till en DA-omvandlare.

Det leder till en hög nivå av jitter.

Squeezeboxen mellanlagragrar informationen i spelaren och då är jitter inget problem vid överföringen från datorn till spelaren.

Däremot kan det mycket väl finnas skillnader mellan olika streamers som transport, digitalutgångarna håller olika kvalitet.

En annan sak:

Med Squeezebox hör jag skillnad mellan olika lossless-format, vilket är konstigt.

Jag har också upplevt olika resultat vid rippning med olika program.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder också en Squeezebox och ser heller ingen anledning till att använda dator med ljudkort. Det är skönt att slippa en dator i ljudrummet.

Killarna på Hifi&Musik hörde visst skillnad mellan olika USB-kablar även om det rådde delade meningar om hur mycket det påverkade.

USB direkt till en DAC är ingen bra lösning eftersom det inte är gjort för musiköverföring direkt till en DA-omvandlare.

Det leder till en hög nivå av jitter.

Squeezeboxen mellanlagragrar informationen i spelaren och då är jitter inget problem vid överföringen från datorn till spelaren.

Däremot kan det mycket väl finnas skillnader mellan olika streamers som transport, digitalutgångarna håller olika kvalitet.

En annan sak:

Med Squeezebox hör jag skillnad mellan olika lossless-format, vilket är konstigt.

Jag har också upplevt olika resultat vid rippning med olika program.

OK jag hör ju inte ens skillnad när jag jämför direkt cd mot flac/squeezebox. Har dock inte provat olika rippningsprog.

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Helt säkert är att "streaming", från att just nu vara ett komplement till lokal uppspelning, framöver och i ökande grad kommer att ta över hur vi organiserar, och spelar upp vår musik. Varför?

Anledningen är givetvis att i grunden finns tekniken som gör detta möjligt. Pga av olika människors teknikförståelse, intresse osv kommer dock sättet och hur snabbt det görs på att variera - och lokal uppspelning, t.ex via cd kommer fortfarande att finnas - även i överskådlig tid. Det är sällan så att ny teknik totalt ersätter annan teknik. Snarare har de har alla en tendens att leva länge sida vid sida, eftersom användningen ter sig olika från person till person. Och bra är väl det...

I ett lite större perspektiv så är musik bara en delmängd av vad man som konsument vill hantera och överföra i hemmet - till olika uppspelare, hifi, tv osv. Andra delmängder är bilder, film, dokument osv.

Viktigt är det då att;

- informationen lagras centralt för enkel organisering och hämtning

- informationen lagras centralt för enkel och säker backup av alla data

Lokal lagring är en återvändsgränd samt en snabb väg till kaos. Det enklaste är därför att skilja på lagring och uppspelningsmiljö. Via datorn rippar man och lagrar på en nätverksansluten NAS server. Helst bör den vara RAID konfigurerad så att en disk i den hela tiden kopierar den andra i fall en av den crashar. Då kan man alltid få tillbaka all information.

Sedan kan man överföra informationen till vilken som helst punkt i hemmet där det finns en lämplig mottagande enhet, hifi, tv osv - för uppspelning.

---

Tror därför att många vill ha glädje av att ta in streaming i någon form som komplement till hur musik och information förmedlas i hemmen idag. Intressant och kul är det oavsett vilken väg man nu väljer att gå....

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Vi ska inte överdriva hyllningarna, SB ger inte bättre ljud via analogutgångarna än en cd-spelare i motsvarande prisklass.

Som transport fungerar den bra, men det finns utrymme för förbättringar. Själv använder jag en jittermumsare som förbättrar ljudet ett snäpp.

Nej det är möjligt men nu är det just som transport jag använder den.

Link to comment
Share on other sites

Vi ska inte överdriva hyllningarna, SB ger inte bättre ljud via analogutgångarna än en cd-spelare i motsvarande prisklass.

Som transport fungerar den bra, men det finns utrymme för förbättringar. Själv använder jag en jittermumsare som förbättrar ljudet ett snäpp.

Överdriva ska man ju inte göra. Men vilka rena cd-spelare för under 1.900:- låter bättre (på analogutgångarna).

Klämlådan är prisvärd från alla håll och kanter :)

Link to comment
Share on other sites

Ett annat sätt är att använda Itunes i sin dator (som står i kontoret) och streama WAV filer via wlan ner till MACTV , koppal in en PC skärm, länka ljudet via VdH toslink in i DAC och vidare till preamp. Vad får jag? Jo genom att köra Itunes i MACTV får jag bra system på alla låtar, lätt att hitta och allt streamas utan förluster rakt in i DAC:en. Köpte en Grace 902 och har sålt min BAT VK D5 SE med 6h30 rör och inte använt CD spelare sedan dess. Kvaliteten på ljudet överstiger allt jag kunnat testa. Kommer aldrig att gå tillbaka till CD spelare. Det här systemet liknar Squeeze box som också streamar in i en dedikerad DAC, med bra resultat vad jag förstår.

Håller också med om att det inte är bra att gå in från dator via USB in i DAC:en. Det verkar som streaming än så länge håller extremt hög kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jag som är ny på streming-fronten: Skulle detta funka?:

http://www.logitechsqueezebox.com/products...zebox-duet.html

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340637

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391606

Är det bara att koppla på hårddisken på Squeezebox Duetten och köra? Sedan koppla PC'n te hårddisken för att föra över all rippad musik?

Eller måste det ligga en dator/server på hela tiden?

Ta Squeezeboxen 24/96 filer? (flac, wav)

Link to comment
Share on other sites

Jag som är ny på streming-fronten: Skulle detta funka?:

http://www.logitechsqueezebox.com/products...zebox-duet.html

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340637

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391606

Är det bara att koppla på hårddisken på Squeezebox Duetten och köra? Sedan koppla PC'n te hårddisken för att föra över all rippad musik?

Eller måste det ligga en dator/server på hela tiden?

Ta Squeezeboxen 24/96 filer? (flac, wav)

Squeezeboxen tar inte 24/96 .... eller jo det gör den, men dom samplas ner till 24/48.

Och jag är tveksam om den Nasen verkligen kan köra Squeezecenter?!

Kolla en sån här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365619

Eller storebror http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218193

Link to comment
Share on other sites

Ej 24/96 är en deal breaker för mig.... Hittade en annan kul burk http://www.hemagazine.com/Olive_4HD

Squeezebox Touch klarar 24/96 (väntar otåligt) http://www.logitechsqueezebox.com/products...ebox-touch.html , Tranportern med fast den är ju lite dyrare.

Skall du köra 24/96 så lär en 1 TB snabb bli full, skulle rekommendera mer diskutrymme och glöm inte plats för back up.

Själv kör jag Squeezecenter på en 5,5 TB Acer Home Server kopplad till routern plus en 2TB extern disk för back up.

Link to comment
Share on other sites

Squeezebox Touch klarar 24/96 (väntar otåligt) http://www.logitechsqueezebox.com/products...ebox-touch.html , Tranportern med fast den är ju lite dyrare.

Skall du köra 24/96 så lär en 1 TB snabb bli full, skulle rekommendera mer diskutrymme och glöm inte plats för back up.

Själv kör jag Squeezecenter på en 5,5 TB Acer Home Server kopplad till routern plus en 2TB extern disk för back up.

Jag kör en drobo med 4 st 1.5 TB diskar. Det ligger raidskyddat vilket är trevligt.

Backup av något slag är ju att måste i alla fall :)

Link to comment
Share on other sites

Med Squeezebox hör jag skillnad mellan olika lossless-format, vilket är konstigt.

Jag har också upplevt olika resultat vid rippning med olika program.

Det beror väl på hur olika drivisar används och DSP såsom SRC och annat samt inställningar i desamma :?:

En sak är säker, inställningsmöjligheter i både hård- och mjukvara känns oändlig. Man kan få allt från skit- till toppenljud, och fallgroparna är många.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd, jag har hållit på och experimenterat ett tag nu med att kunna streama musiken på mitt kontor med bra ljudkvalité och det verkar inte helt enkelt. Och framför allt inte billigt.

Jag började med en Squeezebox duet direkt kopplad till ett par Sentec M30 rörsteg och ut i ett par Supreme 42 högtalare. Ljudet blev sådär, har MAC och kör Itunes (MP3). Det lät tunt och vasst, ingen djupbas och diskanten lät lite ihärdig.

Nästa steg blev att testa Flac vs Apple lossless, efter många tester föll valet på apple lossless då jag inte hörde någon direkt skillnad på format och mediaspelare (testade en massa olika, Quicktime, Songbird, Cog mfl.)

Det blev en stor skillnad med Lossless, mer tryck över hela registret, men ändå inte superljud, bytte squeezeboxen mot en apple TV, använder de analoga utgångarna direkt, skillnaden mot squeezeboxen är liten men det blev lite mer djupbas och lite lenare diskant, rätt riktning iallafall.

Bytte ut Sentec stegen mot en Lyngdorf SDA 2175, och det blev en helt annan ljudbild. Lånade samtidigt hem några DACar att testa mellan, jag provade Cambridge DacMagic och Lyngdorf TDAI 2200. Cambridgen levererade marginellt bättre ljud än Apple TVn, men Lyngdorfen fick mig att trilla av stolen, nu kom det ut ljud som låter bra, riktigt bra. Körde itunes (lossless)> Apple TV> optisk utgång till TDAI 2200

Införskaffade mig nya högtalare, Grundig audiorama + sub, och det passar mitt kontor väldigt bra.

Så nu vill jag införskaffa mig en en TDAI2200, ekonomin tillåter det inte just nu, men jag vet vad som passar mig.

Kan tänka mig att uppgradera högtalarna senare också för att få ännu bättre ljud.

Jag testade aldrig squeezeboxen med optisk ut mot en bättre DAC, tror att det går att få ut lika bra ljud där med.

Men jag tror att de lite billigare DACar som sitter i Squeezebox, Apple TV mfl är för enkla för att få riktigt bra ljud, om man är kräsen bör man testa externa DACar för att hitta det som passar sin smak och nivå.

Kan ju också tillägga att jag testade att jämföra Apple TV optisk ut mot CD spelare, en NAD 545 analog ut (ingen superspelare kanske) på TDAI2200, och jag tycker det streamade ljudet låter mycket bättre, klarare, mer upplöst och djupare bas och lenare diskant.

Vet inte hur mycket mina Grundig audiorama begränsar ljudkvalitén. Det vore intressant att testa lite finare högtalare och jämföra CD mot Itunes.

Det var lite om mina experiment och erfarenheter :-)

Link to comment
Share on other sites

Kan ju tillägga att om man använder Squeezebox, så ska man markera av alla extrafunktioner under ljudinställningar (genom Squeezebox server-mjukvaran). Stäng av volymkontrollen, fader, etc. Det ska vara så rent som möjligt. Enligt säkra källor på ... Internet .. så ska Squeezebox vara bitperfect från digitalutgången. =) Jag kör en Lavry DA10 och det låter väl bra typ :mm: .

Link to comment
Share on other sites

Söker USB-kabel

Har någon tips på bra (men inte hysteriskt dyr) USB-kabel? Skall koppla Laptopen till nyinköpta X-CanV8. Vill inte besudla anläggningen med något för 19 kr från Kjell o Co :blush :clown: (möjligen anfall av högfärd)), men är tveksam till att lägga en lusentapp på Svalanders suoperkabel. Känner någon till / har erfarenhet av något bra däremellan? (har försökt köpa Oelbachmen den är restad hos importören)

Link to comment
Share on other sites

Jaha.. Då får man väl uppdatera sina intryck. Jämförde precis mellan Quad 67 som transport mot Squeezeboxens digitala ut till Lavryn. Det verkar f-n som om Quaden trots allt låter aningen bättre. Lite mer kropp, lite mer tyngd, aningen lugnare i diskanten. Men det är inte stora skillnader. Men man blir ju ändå lite sne... Ska ta en match mellan Macens digitala ut och Quaden också.

Ni som har bytt nätdelen till era klämboxar, hur har ni upplevt skillnaden?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...