Jump to content

Recommended Posts

Posted

K-man: Nej jag vet och jag avslutade oxå med att påpeka just att det här inte handlade om nån speciell här utan det var bara mina egna tankar som dök upp när jag läste igenom alla inlägg. Det är reflektioner rent genrellt som jag gjort, inte bara av vad jag läst här på forumet utan rent om folk i allmänhet.

Jag tycker man kan ta såna här exempel nästa oavsett vilket intresse man pratar om, golfklubbor, frimärken, veteranbilar, m.m. Man har nog helt enkelt svårt att se bortom ens egna intressen.

Posted

Hej killar, känslorna fortsätter att svalla. Jag vill gärna påpeka att jag inte har något emot att andra väljer tunga, dyra märken, det brukar ju faktiskt vara lättaste sättet att få välljud i anläggningen. Och visst kan man väl få känna sig stolt och nöjd om man har sådana prylar.

Jag skulle inte vara speciellt lessen för en Krell eller Mark Levison i racket om den låter så bra som jag vill och hoppas. Men kan jag få samma eller bättre ljud från ett mindre statustyngt och billigare märke så skulle jag välja det av det enkla skälet att jag måste hålla i pengarna. Fyra barn, hus och hund. mm kräver sin tribut.

Sen håller jag med Timbre om det där att se ned på någon annans anläggning av ena eller andra skälet är lite märkligt. Var och en försöker ju bli nöjd på sin nivå. Nu är det väl ingen i forumet som har menat att fnysa åt någon annans anläggning, det kom bara upp som ett exempel på vilka känslor som kan dyka upp hos folk.

För att gå vidare mot ämnet än en gång, så har jag nu kommit mig för att läsa Timbres reportage om Clarity. Otroligt bra Timbre, Clarity verkar ju vara en mycket spännande produkt för rimliga pengar. Skall försöka provlyssna någonstans. Någon som vet en handlare i Skåne som har en för demo?? :)

Mvh

Akeg

Posted

Stefan B, Dina hembyggen som Du visar på bilderna innan i tråden är ju mycket snygga .Ett sånt hade jag verkligen inte haft några komplex för att ha stående hemma i racket. Men jag undrar lite över namnen, är det lapska? Nu stör mig inte namnen på något sätt, jag bara undrade.:)

Mvh

Akeg

Posted

Jag jag tycker väl själv att jag skiljer mig lite från många DIY:are eftersom jag försöker få grejerna någorlunda snygga och helt klara, innan jag ger mig på nästa projekt. Namnen kommer från min hemkommun Arjeplog där Tjidtjak är ett fjäll och Pleutajokk ett mindre vattendrag. Förutom dessa så har jag byggt högtalarna GALTIS och AKKELIS, båda fjäll nära Arjeplogs samhälle.

Slutsteget Tjidtjak står hemma och spelar hos mig och så kommer det nog att vara för en öveskådlig framtid. Pleutajokk sålde jag till en kille som faktiskt prioriterade ljudet framför "prestigen". Han skickade tillbaks sitt Acuostic Reality "Ice Power" slutsteg och spelar nu på mitt bygge. Om han någon gång vill byta slutsteg så har vi bestämt att han i första hand kontaktar mig så att jag får chansen att köpa tillbaks min skapelse.

Posted

Tja, Stefan Du tycks ju själv bevisa tesen att åtminstone vissa prioriterar ljudet framför prestigen med tanke på killen som köpte Ditt ena slutsteg. Och det var väl klokt av honom tycker jag. Och naturligtvis, skall man köpa ett hembygge måste ju både bygget och byggaren inge förtroende. Som sagt tidigare, Dina steg är klart snygga så där fattas ingenting. Har Du planer på fler byggen? Jag har funderingar på ett litet projekt som inte har ett skvatt med hi-fi att göra men där ICE-powers uteffekt och storlek är klart intressant. Själv är jag inte tillräckligt händig och kunnig för att tota ihop sånt här. Har Du intresse kan Du ju skicka mig ett PM. :)

Mvh

Akeg

Posted

Tackar för berömmet och den tilltro ni kanske sätter till mig, bygga integrerad förstärkare :o Saken är ju egentligen den att även en blind höna kan finna ett korn ibland.........Det samanfattar väl rätt väl mina eltekniska kunskaper. Jag har en lödpenna, stort mod, ett någorlunda estetiskt sinne och förmågan att samla information från internet, tidningar och kompisar som besitter riktiga kunskaper. Sedan är det "friskt kopplad, hälften brunnet" som gäller :D Tror inte jag kan göra några inkomster på detta.

Men för den intresserade så lämnar jag gärna ut detaljerad byggbeskrivning på Tjidtjak så kan ni själva pula ihop en "klon".

Posted

Har själv inte lyssnat, och nu är det tydligen en ny generation - men EMBLA audios ICE power baserade block fick ju väldigt fina recensioner i norsk press. Billiga var do ju dessutom. De nya ska tydligen ha switchade nätdelar och lite andra effektangivelser - deras hemsida är inte uppdaterad. Är det någon som lyssnat till dessa budgetlådor?

Akeg - hör av dig om du vill se de gamla EMBLA recensionerna

• 3 weeks later...
Posted

Iden med en bra anläggning är väl att man ska kunna njuta av musik och inget annat! om det står krell eller inte spelar mindre roll bara det låter bra !

Och för oss som inte har råd med ett fint märke på fronten så är bygga själv ett bra alternativ! :)

Posted
Du måste ha stora trafos ändå, om du vill ha ut effekt förstås :cool: ..

Nja, inte nödvändigtvis. Det finns moduler med inbyggd switchad nätdel. Enkelt så det nästan gör ont...

Såvitt jag vet har de dessutom kortslutningsskydd på utgången.

Posted
Nja, inte nödvändigtvis. Det finns moduler med inbyggd switchad nätdel. Enkelt så det nästan gör ont...

Såvitt jag vet har de dessutom kortslutningsskydd på utgången.

Och låter fruktansvärt bra gör dom ochså.

Mvh