Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej, ser då och då recensioner på klass-D förstärkare från exvis PS Audio och från ICE-power m. fl. De flesta har fått mycket gott betyg. Vad säger tungviktarna i det här gänget, är det något som kan jämföras med high-end av etablerat slag eller?? :evil:

Mvh

Akeg

Posted

Som en trevlig start på trådan utan att avbryta frågan, så vill jag blänka lite för de "tester" som redan finns på forumet vad gäller ICE....t.ex. så provade ju Timbre Clarity för ngn månad sedan, samt lyssning på ICE hos Plind....

\\K-man

Posted

Många klass-d förstärkare är så pass bra för de är billigare att tillverka men ändå minst lika bra som redan beprövade förstärkartekniker som är dyrare att tillverka. Dessutom ger de nästan obegränsat med kraft. :) Kan dock tänka mig att många kanske inte gillar deras ofta väldigt neutrala återgivning..

På sikt kommer förmodligen klass-d och/eller switchade nätdelar(ex Bladelius Grendel, Linn Klimax) att ta över allt mer...

Posted

Hej,

Detta är en intressant teknik som med stor sannorlikhet kommer ta allt större plats på marknaden. Jag vill emellertid redan nu varna för ett allt för generalliserande språk och uppfattning om Klass D. Samma sak gäller rörförstärkare. Alla låter inte lika, rör är inte alltid såsigt och trött, klass d är (/kommer inte alltid vara) kallt och neutralt. :app:

Ljudet från dom KLASS D konstruktionerna jag hört lovar mycket gott. Effekten räcker oftast mer än väl till, ljudet är (mycket) bra.

En liten blänkare är att klass D inte är en helt robust konstruktion. Med detta menar jag att det går inte bara "bygga Klass D" och så får man bra bas och neutralt ljud. Nej Klass D konstruktioner ställer sina speciella krav på nätdel och komponentval; faktiskt ställer Klass D "nya" krav jämtemot traditionnella förstärkare varför vi lär kunna se en utveckling mot bättre ljud iom ökad kunskap och erfarenheter innom detta område.

Posted

Jag har inte lyssnat på många klass D-anläggningar men den (bara en än så länge :) ) jag lyssnat på blev jag mkt imponerad av. Det var på en DIY-träff i Halmstad, tidigare i våras, som Audionicke höll i som det skedde.

43.jpg

Slutsteget var snitsigt monterat i ett stiligt grått elskåp i finsnidad brutaldesign av bästa sort. Men bygget lät inte alls kallt, det fanns värme. Inte med stora pytsen kanske, men ändå en tydlig värme. Laidback med ospretighet, neutralitet och lugn var de hififloskler som dök upp i mitt huvud vid lyssningstillfället. Den fick signal från Pioneer S-06 CD, moddad med annan klocka och med ett inbyggt försteg. I andra änden var mina Carlsson OA51.½ medelst 6-fläta cat5-högtalarsnöre (under namnet Obelix; "tjock och flätad" :D )

48.jpg

Posted

Tycker att det finns ett läsvärt test av IcePower här: ;)

http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/icekrell1.htm

ch6.jpg

Men det kanske är för att jag skrivit det :blush

Och då du ändå läser om ICE kan du även läsa detta:

http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/kasra.htm

kasra7.jpg

Som du då säkert förstår så gillar jag ICE i flera former. Dock inte alla ICE Power byggen. Det jag hört av tex Acoustic Reality var rena katastrofen i mina öron. :dead:

PS Audio har jag hört ett par gånger och verkligen uppskattat det jag hört. Jag tror att framtiden för Audiofiler är digital :D

Posted

Hej grabbar, tack för många bra svar. :) Stefan B. Förstod jag artiklarna rätt? Bygger Du själv ICE-powerförstärkare? Berätta i så fall gärna mer om ljudintryck och priser. För det är ju pris/prestandavärdet som verkar mycket högt. Som många andra "hi-fi-galningar" söker jag förstås bästa ljud för pengarna och high-end ljud för 15-30000 för ett bra slutsteg är ju rena klippet.:mm:

För övrigt ett mycket trevligt forum med kunniga medlemmar.

Mvh

Akeg

Posted
Många klass-d förstärkare är så pass bra för de är billigare att tillverka men ändå minst lika bra som redan beprövade förstärkartekniker som är dyrare att tillverka. Dessutom ger de nästan obegränsat med kraft. :) Kan dock tänka mig att många kanske inte gillar deras ofta väldigt neutrala återgivning..

På sikt kommer förmodligen klass-d och/eller switchade nätdelar(ex Bladelius Grendel, Linn Klimax) att ta över allt mer...

Klass-D har inget med Switchade nätdelar att gjöra.

Det finns klass-Dförstärkare med trafonätdelar.

Och det går mycket bra att bygga en klass-A-förstärkare med switchad nätdel.

Posted

Jo det är precis som Jorma säger, klass D har inget med switchade nätdelar att göra. Jag har byggt två ICE Powerslutsteg. Ett med trafonätdel och ett med ICE Powers egna switchade nätdelar. Ljudmässigt föredrar jag den trafobaserade varianten.

ice3.jpg

Jag tycker att dessa slutsteg ger makalös prestanda för lite pengar. Så som det ofta kan vara med DIY. Nackdelen med att bygga själv som jag gjort är väl att det saknas skyddskretsar och att det inte har något andrahandsvärde. Det ger heller inte lika mycket "prestige" i hifiracket som ett Mark Levinson, KRELL , mfl. ;)

Posted

Jag tror att de allra flesta blir lite imponerade, bländade eller hur man skall uttrycka sig, då man kommmer in i ett rum, där det står stora, snygga, välbyggda och dyra hifi prylar. Sedan kan man kanske konstatera efter att ha lyssnat på grejerna att de inte spelade så märkvärdigt bra, inte är det minsta prisvärda eller kasnke att de verkligen spelar så bra som de ser ut.

Att komma hem till en DIY anläggning tror jag ger rätt låga förväntningar. Det kan vara lite slöjdkänsla över det hela och dessa anläggningar är oftast inte de som man "dreglar" över då man läser bildreportage, osv. Att det sedan i vissa fall kan spela på en nivå som motsvarar mångfalt satsade pengar kan komma som både en chock och en positiv överaskning. Fast å andra sidan så kan det ibland också låta lika illa som det ser ut.

Nämnas bör dock att det finns DIY byggen som på alla sätt och vis har ett utseende och byggkvalitet i klass med dyra köpta komponenter.

Men som sagt, vill ha ha prestige, imponatorfaktor, beundrande kommentarer, ja då tror jag att man får satsa på "presigemärkena".

Posted

Själv blir jag imponerad av ljudet.. oavsett vad det står i hyllorna! Självklart så tittar men en extra gång på vissa märken pga att man tycker om dem.. förmodligen både pga ljudet och utseendet på dem. :)

Posted

Jag håller helt med Neodynium, det viktiga är ljudet, för mig är prestigen totalt ointressant.

Däremot kanske det är en hake att hembygget saknar skyddskretsar??

Har ni lyssnat på några etablerade märken förutom PS Audio som också låter bra? Förutom Jeff Rowland som jag redan läst om.

Mvh

Akeg :)

Posted

Men så bra. Ingen lägger någon större vikt vid utseende eller den ”prestige” vissa märken kan ge, det är ”bara” ljudet som räknas. Då bör ju andrahandsvärdet för DIY kunna stiga avsevärt och Accuphase, Sonus Faber, mfl skulle kunna lägga mindre resurser på det estetiska och istället satsa mer på välljudet eller lägre priser till konsumenterna. ;)

Posted

Föreställer mig att man under planering, utprovning och sammansättning av ett självbygge så att säga lever med produkten under en längre tid. Står den sig sedan i konkurrensen med etablerade tillverkare skulle jag själv känna en oerhörd prestige som inte pengar kan köpa. Har fått uppleva denna känsla en enda gång och då gällde det en bild. Två kondorer i rätt ögonblick efter två års väntan.

Känslohifi kanske inte skall underskattas... :?::)

Posted

Att jag blir impad av ljudet betyder inte att jag vill köpa en diy produkt! Hifi är dyrt och när man köper något så vet man att man kan förlora en hel del pengar när man säljer produkten igen, vilket händer rätt ofta då man visst aldrig blir riktigt nöjd! :black: Men att köpa en diy produkt för en stor del pengar är ju inte en investering.... då får man ju behålla produkten och vara glad för den. Har själv diy kablar som kostade några tusen i material... de kommer jag inte få mycket för om jag säljer dem.

Sen är det ju något speciellt med vissa märken.... det kommer man inte ifrån! Hade de låtit skit dock så hade jag knappast varit intresserad av dem.

Posted

Visst ger vissa märken status! Så är det ju bara.

Ett DIY-steg eller ett märke av lägre klass anses inte lika attraktivt helt enkelt som t.ex. Krell eller Sonus faber..

Själv har jag en Philips 963SA och det är det rätt många som fnyst åt... :dead: men jag bryr mig inte så länge jag är nöjd och jag vet att jag sparar in en del pengar... :)

Posted

Den dag man börjar fnysa åt någons hifi är det nog dags att se över sin inställning till hobbyn. Vad man möjligen skulle kunna höja på ögonbrynen åt är en miljonanläggning med två testskivor och Vikingarnas Kramgoa Låtar... :o:)

Men visst finns det statustänkande inom hifi - det kommer vi inte runt och detta är nog mer ett generellt uttryck för mänskliga drag som gäller allt mellan golfklubbor och bildäck. Det är alltid lättare att se det hela ur ett komiskt perspektiv om man själv har ett balanserat intresse och därmed större distans. Det har jag när det gäller golfklubbor... :)

Posted

Jag skulle mkt väl tänka mig att köpa ngn annans DIY-projekt, om jag vet att det låter så jag vill ha det och om jag vet att konstruktören/byggaren är duktig, vilket i sig skulle mkt väl ha varit ett skäl till köp allena. Visst, ett speciellt märke borgar ju för en viss status och en viss kvalitet, och det är ju enklare att identifiera bra elektronik om man hört en liknande eller likadan ngn annan stans tidigare. Men jag skulle vilja säga att jag finner det en smula motbjudande om man pysslar med hifi för just att skaffa statusprylar och att använda dessa för att glänsa. Men jag vet inte om jag funkar på det viset i verkligheten... :blush

Posted

Ett uns OT kan tyckas :shy: men ändå intressant!

Min inställning är att det skall kännas bra, kännas kul, att äga en produkt. Varför det känns bra och kul beror på olika saker: märket, status, ljudliga egenskaper, estetik, handhavande, teknisk spec, tillverkningsprocessen, tycka om konstruktören etc. Självklart förkommer det som oftast en blandning av orsaker.

Posted

ja, det kanar iväg OT, men i mina ögon en mycket konstig del av hifivärlden....ibland kan man höra folk som säljer hifiprylar som de fullständigt älskar bara för att "de är ju några år, och det kommer ju nytt bättre hela tiden" eller "man måste ju hänga med". Jag får liksom känslan av att de skäms för att de inte har prylar ur senaste serien....?? Lite på samma sätt tycker jag att många reagerar då någon berättar att de har "äldre" grejer....de möts då av "jasså, ja men det är väl de där gamla"

\\K-man

Posted

Ja, det där med "det senaste" har jag aldrig riktigt förstått. Ett slags grupptryck eller vad kan det vara... :?:

Håller också med om att det skall kännas rätt i ett helhetsperspektiv och vad som känns rätt kan ju bara var och en avgöra för egen räkning.

Posted

Det blev plötsligt mycket om känslor det här. Men förstås, en hobby som engagerar så många att satsa massor av tid och pengar för att få det perfekta ljudet handlar givetvis om känslor, (också.) Musiken handlar förstås om känslor, vilken musik som trycker på rätt knappar hos just en viss person och ger en lustfylld musikupplevelse varierar ju mellan oss alla. Att kvalitetselektronik som brukar ge en mycket bra musikupplevelse omfattas av varma känslor är knappast heller märkligt. De produkter som ger en den musikglädje man vill ha blir man förstås mycket förtjust i. Så jag ser inget fel i att känna för vissa märken av ett eller annat skäl. Däremot är jag själv inte intresserad av den prestige=skrytvärde en produkt kan ha, för mig är ljudet det viktiga. Om en Philips lyckas ge bättre ljud än en Accuphase, (som ett något osannolikt exempel), så skulle jag utan tvekan välja Philipsen. Och Stefan B, har Du ett hembygge som kan mäta sig med de tunga elefanterna när det gäller välljud så är jag mycket intresserad. Bekymret är väl främst ev. garanti och service som kan bli problem. Nu står jag inte omedelbart i köparkön, finanserna måste ordnas upp lite innan några nyinköp. Men har Du en förstärkare av toppkvalitet till ett rimligt pris så tror tusan att jag är intresserad.

Nu kanske tillbaka till ämnet.( Vi kan ju öppna en ny tråd om känslor kring Hi-fi om någon har lust. Uppenbart ett hett ämne.) :)

Frågan i mitt förra inlägg kvarstår, har ni hört något mer etablerat märke av klass-D förstärkare som låter bra, så vill jag gärna höra om det.

Slutligen, det är aldrig fel att ha känslor, frågan är bara hur vi bäst uttrycker dem.

Mvh

Akeg

Posted

Intressant diskussion det blev av den här tråden om Klass D förstärkare. Jag kan inget om sånna så jag spinnar vidare på det som diskuteras. :)

Jag tycker det är lite dubbelmoral eller vad man ska kalla det. Först ska man tycka att det är okej och satsa mycket pengar på det man är intresserad av, i vårat fall här är det hifi. Men det är inte riktigt okej att skaffa nya grejer bara för att det är "det senaste". Det kan väl lika väl vara ett intresse och någonting man tycker är kul som att lägga massor av pengar på cd spelare, förstärkare, högtalare kablar, fötter, magiska stenar o.s.v. Vilket man väljer att tycka är mest "förnuftigt" är upp till var och en men om den ena av dessa två säger nåt ont om den andras intresse så snackar vi kasta sten i glashus på hög nivå, tycker jag.

På precis samma nivå som dessa två tidigare exempel tycker jag även den som köper Krell, Sonus Faber, Mark Levinsson för att han/hon tycker det är snygga, läckra coola prestige grejer. Han/hon kanske inte tycker det är lika noga ändå hur den där gitarren låter eller om han får det där djupet i ljudet o.s.v men han gillar sina krell produkter för att dom är Krell.

Vi pratar i alla tre fall om intressen som av majoriteten av människor lätt kan klassa som idioti, slöseri med pengar m.m.

Jag har nog aldrig ens funderat på en DIY pryl. Jag har ännu inte sett nån som jag tycker är speciellt snygg t.e.x. Sen så tycker jag absolut att det är kul med grejer som utstrålar nånting rent estetiskt och även status. Jag bryr mig inte om att mina polare ska tycka det är status, dom vet ändå inte vad varken Krell eller Mark Levinsson är men för mig känns det kul, att åtminstone nån gång provat ha nåt av dessa "status" märken, mycket för att man genom åren läst så himla mycket om dom att det blivit nästan en myt.

För mig är det absolut viktigt att jag tycker grejerna är snygga, att dom utstrålar nånting. Alla mina produkter idag gör det absolut inte, och det är lite trist. Jag vill ha bra ljud som passar mitt eget ljud ideal, men jag vill även ha grejer som jag tycker är snygga, som tilltalar mig rent estetiskt, känslomässigt.

Visst är det kanske lite nördigt och tycka så, men den som själv sätter alla sina pengar på hifi, oavsett om det är fabrisk gjort eller DIY, eller den som köper läder möss som ska stå på högtalaren eller plast stenar som ska innehålla nån magisk sten och allt annat hokus pokus som finns i denna inte alltid speciellt sunda bransch, den ska inte klanka ett dugg på den som köper nånting för statusens skull eller för att det är det senaste, det enda jag hör då är "KLIRR" i glashuset ! :D

Det här är inget påhopp på nån speciellt, bara min spontana reflektion över vad som diskuteras.

Edit: La till lite och rättade lite stav fel.

Posted

Du har förmodligen rätt men som aningen veteranfixerad kan jag fortfarande inte förstå böjelsen om den inte har rent ljudmässiga skäl. De flesta märker om du köper en Lamborghini men få bryr sig om du köper ett par Kharma skulle man kunna säga... :)

Posted

Kero, så långt jag hänger med i svängarna håller jag med dig, men jag tror inte det var någon(iallafall inte jag) i denna tråden som menade att klanka ned på de som köper nya dyra grejer av senaste modell eller liknande utan kanske snarare en reflektion över hur vi ser på begagnade prylar samt i viss mån "noname" samt de som inte köper nytt ideligen....

\\K-man