Bebop Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Från ett bättre till ett bättre ... Jag har våndats för det här. Skall jag, skall jag inte ... Jag var ju så förbannat nöjd med det jag hade ... och ändå slår jag till. Vem kan jag skylla på, måste ha en syndabock. Nu vet jag, det är ju Sladds och Luke Manleys fel. Det är dom som ställt till all förbannelse. Jag är offret ... Se, en sån skadeglädje :evil: . Jag har dock funnit mig i den belägenhet jag hamnat i och sålunda kom det en liten låda på styvt 25-30 kg ... Quote
Käera Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Från ett bättre till ett bättre ... Jag har våndats för det här. Skall jag, skall jag inte ... Jag var ju så förbannat nöjd med det jag hade ... och ändå slår jag till. Vem kan jag skylla på, måste ha en syndabock. Nu vet jag, det är ju Sladds och Luke Manleys fel. Det är dom som ställt till all förbannelse. Jag är offret ... Se, en sån skadeglädje :evil: . Ja dom där :evil: Hifi krängarna gör inte annat..o tvekar man så sänker dom priset en anaing eller skickar med en godispåse o vipps så är man kompis igen Nja jag tror du är en vuxen pojk ja som har ett brinnande intresse viket är kul Quote
Bebop Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Mycket aluminium och många ingångar i VTL's linjesteg 6.5. Här syns höger in- och utgångar. Det är en rejäl bjässe på drygt 40 kg (inklusive låda) Även fjärren är en bastant sak som förutom volym har kanalväljare, mute, fasväxlare, balanskontroll och en fadefunktion. Quote
Hasse Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Ska bli intressant att höra vad du tycker om skillnaden mellan 5.5 och det ovanligt tunga 6.5. Det senare fick ju verkligen en topprecension i TAS nyligen, där 450:orna däremot fick en förvånansvärt dålig recension. Quote
Bebop Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Ska bli intressant att höra vad du tycker om skillnaden mellan 5.5 och det ovanligt tunga 6.5. Det senare fick ju verkligen en topprecension i TAS nyligen, där 450:orna däremot fick en förvånansvärt dålig recension. Jo jag läste den också. Det handlar väl om personliga preferenser som vanligt. Han tyckte t o m att det lät bättre i triodläge och det är han nog den första att tycka. Stereophile placerade slutstegen i A-ratingen liksom försteget 6.5 (och 7.5 och de stora referensmonoblocken Siegfrid). Fremer tyckte att cymbalerna blev lite splashiga men Wes Philips höll inte med honom alls om det. Så är det med resencenter. Man får bedöma själv men också titta vilken utrustning de använt. Wes Philips tyckte bl a att de spelade fantastiskt med Uscher, Dynaudio och Thiel - och det är ju i det gänget jag lirar. Quote
Hasse Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Jo jag läste den också. Det handlar väl om personliga preferenser som vanligt. Han tyckte t o m att det lät bättre i triodläge och det är han nog den första att tycka. Stereophile placerade slutstegen i A-ratingen liksom försteget 6.5 (och 7.5 och de stora referensmonoblocken Siegfrid). Fremer tyckte att cymbalerna blev lite splashiga men Wes Philips höll inte med honom alls om det. Så är det med resencenter. Man får bedöma själv. Jo man får naturligtvis ta recensionerna med en skopa salt . Kanske skulle de också ha föredragit KT-88:or som HP gjorde i Siegfried Quote
Bebop Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Dags att läsa Owners Manual som är en fullmatad sak på 50 sidor plus ett kompendium med programmeringsfunktioner via RS-uttaget. Quote
Absolute Audio Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Dags att läsa Owners Manual som är en fullmatad sak på 50 sidor plus ett kompendium med programmeringsfunktioner via RS-uttaget. http://www.euphonia-audioforum.se/Bebop/HiFi/VTL/0069Bruksanvisning.jpg Den där bilden måste ju vara Photoshopad!! För inte kan man väl ligga i lugn och ro och läsa manual när det står ett sånt dräggelförsteg och bara väntar på att få sjunga ut?? Quote
Käera Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 O utan läsglasögon man är ju lite sugen på flera bilder,det kan ju ha hänt något mera Quote
Timbre™ Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Mycket aluminium och många ingångar i VTL's linjesteg 6.5. Här syns höger in- och utgångar. Det är en rejäl bjässe på drygt 40 kg (inklusive låda) Även fjärren är en bastant sak som förutom volym har kanalväljare, mute, fasväxlare, balanskontroll och en fadefunktion. http://www.euphonia-audioforum.se/Bebop/HiFi/VTL/0062Fjrr.jpg Ja, jösses nu fick jag syn på att det var ett försteg... Trodde först att det var en integrerad förstärkare som skulle träda in i stället för Bow-förstärkeriet Quote
Käera Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Tittade lite hastigt på VTL´s hemsida,rejäl storleks skillnad mellan TL 5.5 o TL 6.5 Har du lyssnat till TP 6.5 eller TP 2.5 Quote
calle_jr Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Dags att läsa Owners Manual... http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...ksanvisning.jpg Quote
eliot Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Den där bilden måste ju vara Photoshopad!! För inte kan man väl ligga i lugn och ro och läsa manual när det står ett sånt dräggelförsteg och bara väntar på att få sjunga ut?? Bebop är en försiktig man - Kalasbild Quote
K-man Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Intressant! ...och en helt underbar manualläsarbild! Det är redan en självklar klassiker! \\K-man Quote
Bebop Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Då har maskineriet letat sig in i hyllan ... ... och här en liten detalj där den röda lysdioden i själva verket blinkar och indikerar att mute är tillslagen. Kanalväljarna lyser grönt´utom först tre som växlar mellan grönt och blått beroende på om man kör RCA eller XLR. Omkoppling sker genom att hålla kanalväljaren inne några sekunder. Man kan också låsa utgångar som inte används genom knapptryckningskombinationer, ställd volym per källa och mycket mer. Riktigt fiffigt. Så numer ser min anläggning ut så här ... ... och så här med några steg längre bak. Quote
erik_n Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Verkligen smakfullt system Vi väntar väl alla på lyssningsintryck och en följdfråga från mig är vilka parametrar du upplever att ett försteg generellt kan förbättra? Jag kör själv förförstärkarlöst för nuvarande men anar att det kan finnas en del att hämta med ett dedikerat försteg. Tack för de finfina bilderna... Mvh Erik Quote
Engelholm Audio Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Finns fler än bara Bebop som lyssnat på denna setup... Quote
Käera Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Om någon missat förra tråden hemma hos Bebop så är den här,HERE´S MIGHTY BEBOP Otroligt trevligt rum Quote
Timbre™ Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 ... och så här med några steg längre bak. http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...0052versikt.jpg Fint album där till vänster närmast kameran... Kan VTL/Dynaudio få instrumenten på höger sida att spela med i handlingen eller har du fyllt resonanslådorna med dämpmaterial... Quote
eliot Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Fint album där till vänster närmast kameran... Kan VTL/Dynaudio få instrumenten på höger sida att spela med i handlingen eller har du fyllt resonanslådorna med dämpmaterial... Skivan längre bort: Serge Chaloff: Boston Blow-Up! lät riktigt bra vid mitt besök i somras - Nyfiken på dina lyssningsintryck Quote
Bebop Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Fint album där till vänster närmast kameran... Kan VTL/Dynaudio få instrumenten på höger sida att spela med i handlingen eller har du fyllt resonanslådorna med dämpmaterial... Den bakersta gitarren, som är en Seagull från Quebecks gitarrfabrik Godin (bl a John McLaughlins märke) kan i vissa crescendo ligga kvar med en efterklang, men inte så att det på något sätt stör. Gitarrer är gjorda för att finnas mitt i musiken. Det ger snarare än bättre efterklang . Det vore ju illa om instrument inte kan finnas med på en musikestrad Gaucho albumet är en japansk superpressning i serien "100 bästa albumen ever" (eller något ditåt). Det är en fantastisk pressning. Fullständigt tyst vinyl, ja förutom musike det vill säga. Quote
Bebop Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Vi väntar väl alla på lyssningsintryck och en följdfråga från mig är vilka parametrar du upplever att ett försteg generellt kan förbättra? Jag kör själv förförstärkarlöst för nuvarande men anar att det kan finnas en del att hämta med ett dedikerat försteg. Eftersom jag gjort några hifiresor genom livet, så hävdar jag bestämt att ett bra försteg kan inte överskattas. Det är där den största förstärkningen sker (i gramofonsteg ännu mer) och där ljudfärgen sätts. Jag förutsätter då att källan är rätt. Parametrar som bredd, djup, innerlighet, balans mellan register, vasst/mjukt, varmt/hårt, färg ... mejslas ut i försteget. Slutsteget skall sedan "bara" förstärka signalen några gånger till och skicka den vidare. Naturligtvis har även slutsteget betydelse men i mindre grad än förförstärkaren. Det är min erfarenhet om man ändå håller sig på en bra grundnivå. Jag experimenterade tidigare med att ha VTL's 5.5 försteg till mitt Bow slutsteg. Resultatet blev överraskande likt kopplingen över VTL's slutsteg. Jag har hört samma effekt med ett Conrad-Johnson rörförsteg över ett transistorslutsteg. Rörslutstegen ger dock ett annat djup och skimmer över framför allt mellanregister. När det gäller skillnaderna mellan VTL's 6.5 och 5.5 så är det skillnad men båda håller mycket hög klass. 5.5 är ett rent rörsteg och ger lite mer värme och faktiskt lite mer upplevd diskant, men min analys är att den är lite renare med 6.5, att det är det som är skillnaden. Ljudet är mer upplöst utan att vara aggressivt eller påträngande. Fler detaljer dyker upp på en del skivor. Mellanregistret är också annorlunda vilket märks framför allt på röster. Diana Krall sitter mer i rummet s a s. Bredden på ljudet är i stort detsamma. Basen är tightare än med 5.5. Ljudet känns också mindre ansträngt vid högre volymer vilket jag inbillar mig har med renhet att göra. Jag inledde med att skriva från Bättre till Bättre. Jag tycker på något sätt att båda stegen har kvaliteter som är bättre. Men jag har helt klart tagit ett steg framåt i min kombination. Samtidigt kan jag enbart rekommendera VTL's 5.5 försteg t ex tillsammans med ett bra transistorsteg. Ett tips är att ta kontakt med HiFi Consult. De har ett bättre begagnat, drygt 2 år gammalt. Jag kan också tipsa om att det kommer ett nytt 5.5 steg inom kort som ser ut som 6.5 fast lite mindre höjd och djup. För er som vill läsa mer kan ni länka upp er till följande trådar: Sterephiles test av VTL 6.5 Dr Hifi's test av 6.5 VTL's hemsida Quote
Bebop Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Finns fler än bara Bebop som lyssnat på denna setup... Ja, det var trevligt, men ni var inte först. 4 GÖK-medlemmar från Kristianstad var här veckan innan. Mötet dokumenterades dock inte i avsaknad av kamera så jag kan inte bevisa det. Quote
new order Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Börjar det inte sjunga i gurorna när du drar på lite volym på stereon Tänkte närmast på de akustiska exemplaren. Annars vilken grym anläggning.VTL är ju helt fantastiska! Quote
Bebop Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Börjar det inte sjunga i gurorna när du drar på lite volym på stereon Tänkte närmast på de akustiska exemplaren. Annars vilken grym anläggning.VTL är ju helt fantastiska! Se svaret i #23 ovan. Lite go efterklang är inte fel ... Jo, jag är mycket förtjust i VTL's ljud som jag valde före Audio Research och McIntosh som ju också gör bra grejor men i de sammanhang jag hört dom gillar jag VTL's lite kraftfullare ljud och mer resoluta klipp i de nedre regionerna mycket tack vare deras nya processorstyrda spänningsmatning till rören och de enorma transformatorerna Slutstegen är avstämda för 5 ohms impedans men är stabila ända ner till 2 ohm. Dessutom har de ett suveränt autobias och säkerhetssystem som talar om på studs om något rör är på villovägar inklusive vilket. Möjlighet att köra 6550C eller KT88 där autobiasen sköter allt. Det går också koppla om mellan tetrod och triodläge i flygande fläng. Drömmen är deras S-400 steg som har 16 rör om jag minns rätt. Om ett rör går så kopplar steget om och kör med 14 men talar samtidigt om vilka rör som skall bytas och vilket i push-pullen som kan vara kvar. Bland hifi-kretsar i Montreal brukade man benämna VTL för rörens Krell eller Ferarri. Quote
Musicman Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Du har med all säkerhet gjort ett bra rum ännu bättre. Grattis! Undrar vad det är för högtalare Du använder? Har inte lyckats finna så mycket information och närbilder på dessa. Quote
Bebop Posted November 18, 2009 Author Posted November 18, 2009 Undrar vad det är för högtalare Du använder? Har inte lyckats finna så mycket information och närbilder på dessa. Här kan Du läsa om John Atkinsons och Wes Philips test av Dynaudio C4: Stereophile och naturligtvis på Dynaudios hemsida: Dynaudio C4 Quote
Kraudio Posted November 18, 2009 Posted November 18, 2009 Grattis Bebop till en tydligen mycket fin uppgradering! Trevligt att också se grejer ifrån BOW, jag har själv en BOW Wizard spelare stående. Tillverkas BOW föresten fortfarande? PS : Det ryktas att Luke Manley till CES för deras demo valt ett par riktigt fina högtalare Quote
Recommended Posts