Jump to content

Recommended Posts

Posted

"My message for anyone that uses Windows or MacOS is to notice that using them means that Microsoft or Apple controls your computing. They decide what you can do, and what you can't do. So escape! Join us in the Free World! We have worked 25 years to build it, for freedom's sake. Now all you have to do is choose freedom."

- Richard Stallman

Så säger skaparen av gratis opterativsysemet GNU. :o:D

Börjar störa mej på att det är så obcent många processer igång när jag ska spela musik och fläckten snurrar hela tiden. Och inte är det konstigt då windows är enormt plus att det ska kollas virus och spyware i web, mail, m.m. m.m. m.m. Kan ränka till 36 processer igång och då har jag inte startat mediaspelaren ännu....

Min fråga är det någon som provat med Linux eller GNU på en dator som ni använder som mediaspelare??

Denna mediaspelare verkar ju lämplig. Att den dessutom är döpt efter Jethro Tull skivan Aqualung gör ju inte saken sämre :D

Posted

Min NAS-server som endast används till musik (FLAC) står på en hylla i matkällaren och går på Linux. Funkar kanonbra.

Posted

Jag kör en gammal Dell Poweredge server med Ubuntu Server 9.04 som dedikerad Musikserver (Squeezecenter, FLAC).

Helt brilliant funkar det! Gratis är som bekant... GOTT :) . Och Frihet är härligt.

:cool: / stargazer

Posted
Min NAS-server som endast används till musik (FLAC) står på en hylla i matkällaren och går på Linux. Funkar kanonbra.

Dum fråga möjligen: Kan man integrera sådan med vanlig PC med Windows för att få över musikbiblioteket från den?

Och en till: Hur rippar man annars CD till en sådan server - finns det läsare på den eller köper man en separat sådan och pluggar in?

Toobs

Posted

Man rippar som vanligt och monterar NAS som en annan volym typ f: eller nått. Sen är det bara att rippa direkt till den eller först tagga osv på egna datorn innan man kopierar rubbet genom att droppa filerna i f:'s musikmapp eller vad man kallar mappen. Kör man Squeezebox server så finns den inbyggd i en del nas t.ex. Netgear ReadyNas.

mvh/Harryup

PS. Finns inga frågor som är dumma, det är bara dumt att inte ställa frågor. DS

Posted
Jag kör en gammal Dell Poweredge server med Ubuntu Server 9.04 som dedikerad Musikserver (Squeezecenter, FLAC).

Helt brilliant funkar det! Gratis är som bekant... GOTT :) . Och Frihet är härligt.

:cool: / stargazer

Ska kollas upp... Thx! :)

Posted
Man rippar som vanligt och monterar NAS som en annan volym typ f: eller nått. Sen är det bara att rippa direkt till den eller först tagga osv på egna datorn innan man kopierar rubbet genom att droppa filerna i f:'s musikmapp eller vad man kallar mappen. Kör man Squeezebox server så finns den inbyggd i en del nas t.ex. Netgear ReadyNas.

mvh/Harryup

PS. Finns inga frågor som är dumma, det är bara dumt att inte ställa frågor. DS

Tackar!

Frågan är dock om vinsten gentemot att köra allt via PC:n med vanlig extern hårddisk (något jag i alla falll snart tvingas skaffa ändå) är värd extrapengen/besväret (läste om en del problem som användare haft med Netgear ReadyNas). Får SB:n problem med tillförseln pga alla aktiva rutiner då eller....?

Spår 2: Jag som har teknikfrossa läste med nyfikenhet om HRT Musicstreamer. Den skulle man kunna köra med laptopen via USB-sladd = enkel lösning där man spelar upp allt via Itunes. Någon som har testat skillnaderna i ljudkvalitet mellan det två typerna av lösning?

• 1 month later...
Posted

Nu är Ubuntu netbook nedladdat och lagrat på ett USB minne.... :o

En Netbook är på väg.... :shy:

Mediaspelaren Aqualung har laddats ner....

Nu ska jag läsa på lite om hur jag får klockan att ticka så snabbt som möjligt för låg latency i uppspelningen.

Målet är en liten, smidig & TYST tillgång till den musik jag har lagrat digitalt. Men även möjligheten att titta in på Euphonia mellan låtarna. :) Jag ska försöka komma ihåg att fotografera lite under installationen.

Posted

Kommer dock börja med att prova operativsystemet:

logo.png

Detta operativsystemet är en speciell version som riktar sej till ljud och bild entusiaster och proffs. Men om min netbook fixar detta återstår att se... jag har läst lite olika rapporter på nätet.

Posted

Det är inte så att ni funderar på en "fri" mediaspelare som Dune 3.0? Finns med både Bluray och utan. Kan spela musik med ett ifs ganska dåligt gränssnitt men också regionsfri DVD och Bluray ifrån skiva eller NAS.

mvh/Harryup

Posted

Linux (GNU/Ubuntu) är säkert det bästa om man är tekniskt kunnig och intresserad. Jag kände mig inte tillräckligt kompetent för detta.

I stället skaffade jag en MacMini nu i julas då min gamla WinXP-laptop lade av. Det är härligt att hanterade den i kombination med TimeCapsule-burken som fungerar som router och backup (1TB). ADSL-hastigheten tredubblades till 17,5 mbit/s (från knappt 6 med Win-häcken m tillbehör).

Skaffade en Squeezebox och fick då på köpet en väldigt bra fungerande streaming hårddiskspelare. För den som vill veta mer om hur detta gick till har jag en tråd på grannforumet Rauna : http://www.rauna.forum24.se/rauna-about225-0-asc-0.html

/ :) Ulf

Posted
Härligt!Revolutionen startar nu! :) Har under en tid varit sugen att befria min dator från windows ok.Blir intressant att höra hur det funkar för er.

Freedom the eternal cry, will echo high in the sky.... :D

Installationen är snart igång, och jag ska försöka berätta så noggrant jag kan.... trots att jag inte riktigt har koll på vad jag gör. Men det är ju roligast off-road.

Posted
Det är inte så att ni funderar på en "fri" mediaspelare som Dune 3.0? Finns med både Bluray och utan. Kan spela musik med ett ifs ganska dåligt gränssnitt men också regionsfri DVD och Bluray ifrån skiva eller NAS.

mvh/Harryup

Joo absolut.... dom har säkert jätte potential för en väldigt liten slant. Men då hade jag behövt införskaffa bildskärm, mus och tangentbord. Därav valde jag denna väg, plus att den på gott och ont ger lite mer friheter.

Posted

dator5.jpg

Om ni undrar vad som tar sådan tid så finns det en förklaring :blush

Vi har haft strul med bredbandsuppkopplingen ett längre tag. Nu kommer jag upp i ca 0.09mbit om det blåser åt rätt håll, men Telia jobbar på fallet. Nu så surfar jag på Iphonen och det är det ända som funkar riktigt bra för tillfället.

Men under installationen har den behövt hämta info från nätet och då tar det tid med den vanliga trådbundna uppkopplingen.