Jump to content

Recommended Posts

Posted

Malmömässan för två veckor gav mersmak på mäss-hifi. Den mersmaken har dock blivit stillad idag. Hifimässa i Köpenhamn, alltså Hifi & Surround 2009 har nämligen besökts, och det var en mässa som verkligen heter duga!

Vi kan väl samla våra intryck, bilder och eventuella filmsnuttar i den här tråden, så får vi se vart det hela bär hän.

Mina tidigare erfarenheter av Köpenhamnsmässan är delvis positiva och delvis negativa. Inte sällan har det låtit ganska illa och utställarna har spelat aldeles för starkt för min smak. Men Köpenhamnsmässan har även presenterat en del godbitar genom åren. För ytterligare information om tidigare mässor, så finns det flera svenska och danska forum att söka runt i.

Nåväl. Jag kan redan nu avslöja att årets Köpenhamnsmässa var mitt i prick och lite till. Köpenhamnsmässan i år var faktiskt nästan FÖR bra, om en mässa nu kan bli det. Flera av de stora anläggningarna som presenterades spelade väldigt fint, och det var många anläggningar. Efter några timmars lyssnande blev jag faktiskt överexalterad. Jag uppnådde någon slags tillstånd av maximal hifistimulans, eller ett over-load tillstånd (nej, det berodde inte på ölen). Detta resulterade i att jag inte riktigt kunde sortera intrycken. Men jag ska ändå försöka bidra med intryck så gott det går. Det finns säkert fler mässbesökare som kan hjälpa tråden på traven.

Jag och båten hade iallafall en mässplan. Tanken av att vi först skulle avverka den stora hallen i ett raskt tempo för att sortera ut godbitarna. Därefter skulle vi fortsätta med samma strategi på våning ett och våning två. Planen var sedan att återvända till godbitarna och spendera all tid där. Denna strategi gick dock inte speciellt bra.

Jag öppnar tråden med att presentera en bild av det första systemet som jag och das_boot satte oss ner för att analy... *host* socialisera lite kring, nämligen Krell - Sonus Faber. Mina bilder är av blandad kvalité. I allmänhet: Ju mörkare rum, desto sämre bild.

kph01.jpg

Krell - Sonus Faber

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag är inte speciellt insatt i modellbeteckningar utanför mina egna favoritfabrikat, så ni Krell och Sonus Faber-fantaster får gärna fylla i. Det är dock Sonus Faber - Stradivari (allmänbildning?) som omvandlar signalen till lyssningsbara ljudvågor. Mina intryck av den här läckra anläggningen var på ett ungefär "ok, detta är mässans bästa ljud, det kan knappast finnas någon annan anläggning som kan matcha, det här systemet återkommer vi till sist för att spendera mest tid till, och så det ju sååå vackert". Precis då slutar musiken spela och demonstratörerna ber oss att vända sig om. Om jag ska beskriva ljudet från Krell - Sonus med ett enda ord så blir det "sofistikerat". Om SF - Krell-systemet hade haft ett medvetande och en personlig attityd, så skulle det nog tänka sådana här tankar: "spela ni andra anläggningar på bara och försök imponera ... så får vi se vem som vinner i längden".

Jag vet inte riktigt hur man imbeddar filmsnuttar på Euphonia-audioforum, eller om det ens är möjligt (än). Istället länkar jag till www.youtube.com. Synpunkter på kvalité och klippning undanbedes :clown:. Jag lär mig och blir bättre =).

http://www.youtube.com/watch?v=WNdOR_o3l8k

Posted
Jag är inte speciellt insatt i modellbeteckningar utanför mina egna favoritfabrikat, så ni Krell och Sonus Faber-fantaster får gärna fylla i.

Snabbt agerat, Ranefjord. Det blir att sitta hemma och frustrera över Köpenhamsmässan. Monoblocken är ur Krells Evolution serie. Antingen 400, 600 eller 900. Kan tänka mig att Krell matchar Sonus Faber riktigt bra.

Posted
Jag kan redan nu avslöja att årets Köpenhamnsmässa var mitt i prick och lite till. Köpenhamnsmässan i år var faktiskt nästan FÖR bra, om en mässa nu kan bli det.

Kul att dina intryck redan har fått så stort utrymme! Själv fastnar jag så lätt i kamerakomplikationer :angry: :) och plötsligt har tiden runnit iväg.

Posted

På demonstratörernas uppmaning vänder sig publiken sig om. I den motsatta delen av rummet står ytterligare en superanläggning uppkopplad. Här får lyssnarna möta Audio Research och Wilson Audio. Som jag tidigare skrev, så är jag inte insatt i alla modellbeteckningar, men jag tror det stämmer att högtalarmodellen heter Sasha och slutstegsmodellen heter Reference 610T. Det här systemet spelade i mitt tycke precis lika bra som Krell - SF systemet, men på ett annat sätt. Klangen var aningen varmare och musiken riktigt flödade fram. ARC - Wilson spelade "gött" och "fett", med en närvaro som aktiverade lyssnaren.

kph02.jpg

Audio Research - Wilson

Så klart fick jag även med en liten filmsnutt av detta eminenta system:

http://www.youtube.com/watch?v=T_q_yyOjvbQ

Guest justaudiomagic
Posted

Hej

I ett av rummen fanns bland annat Ypsilon!

De spelades på högtalare från Perfect8 och kablage från ZenSati;

DSC00009.jpg

(Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten)

Posted

Trots att jag och das_boot hade bestämt oss för att snabbt avverka den stora mässhallen för att senare återkomma till godbitarna, så kunde vi inte släppa Krell - SF och ARC - Wilson. Vi lyssnade ett tag för att sedan fortsätta. Vi gissade att detta var mässans i särklass tyngst rum, och kände därför inga större förhoppningar om att få uppleva någonting jämbördigt hos de andra utställarna.

Men i nästa rum hade Dynaudio slagit på stort. Stora delar av sortimentet fanns på plats för beskådning. Det spelades på minst fem olika system. Det Dynaudiosystem som dock drog flest besökare var Mcintosh - Consequence ultimate edition-systemet. Detta system spelade i samma klass som Krell - SF och ARC - Wilson, så tji där fick vi. Dynaudio Consequence spelade oerhört stort, rent, homogent och dynamiskt. Jag har svårt att riktigt sätta ord på hur bra detta system spelade. Kanske någon annan har förmågan. Det spelades starkt berättade Mcintoshs VU-mätare för oss, men det lät inte så starkt. Eller rättare sagt, det spelade starkt, men inte ansträngande alls. Gissningsvis kräver konsekvenserna mer än en single-end kopplad 300B-stärkare.

kph03.jpg

Mcintosh - Dynaudio

Och så lilla filmklippet: http://www.youtube.com/watch?v=cquS-jc-KHA

Posted

Vi stannade kvar och lyssnade och lät oss imponeras. Den snabba avverkningen började dra ut på tiden, så vi vandrade vidare till nästa rum.

I nästa rum tappde vi andan (igen). Här visades ett par storstora Magnepanhögtalare, nämligen MG 20.1. Högtalarna drevs av Moonelektronik. Jag minns att jag och das_boot stod mest bara stod och skakade på huvudet och upprepade fraser som: "det är inte sant, alltså..., är detta möjligt?, otroligt!, alltså hör storleken!, hela rummet är fyllt av musik..., makalöst". Maggisarna spelade med ett lätt anslag över hela registret. Närvaron var makalös. Till skillnad från Dynaudio Consequence så var inte detta sound lika "muskulöst", men kraften fanns. Ljudbilden bara hängde i hela rummet. Kan avståndet mellan högtalarna varit ca 6meter? Det var stort. Vi lyssna ett tag och sedan var det dags för föreläsning.

kph04.jpg

Moon - Magnepan

Michael Fremer från tidningen Stereophile känner nog de flesta läsarna på Euphonia till. För många av oss förknippas Fremer med vinylspelande. Och det var även temat som föreläsningen handlade om. Mer precist handlade föreläsningen om hur man ställer in sin skivspelare. Fremer föreläste samtidigt som han ställde in en skivspelare. Skivspelaren och Fremers flinka fingrar visades på storbild. Fremers föreläsning var lika välstrukturerad som hans tillvägagångssätt att ställa in skivspelare. Ett moment avlöste ett annat. Att ställa in skivspelare enligt Fremer kan sammanfattas med ordet "noggrannhet". Föreläsningen var informativ och matnyttig. Jag tror nog många av oss som var på föreläsningen kommer att se över sin skivspelare en extra gång. I övrigt var föreläsningen väldigt trevlig och Fremers personliga hifianekdoter bidrog till många skratt. Efter föreläsningen tog jag och båten tillfället i akt att prata lite skivspelare med kändisen. Vi bl.a. fick lite Rega-tips =).

kph08.jpg

Michael Fremer - Stereophile

kph07.jpg

Michael Fremer - Stereophile, innan skivspelarmek: av med klocka, kavaj och slips!

kph06.jpg

Michael Fremer - Stereophile, in action

kph05.jpg

Michael Fremer - Stereophile

Och så den obligatoriska filmsnutten: http://www.youtube.com/watch?v=glLLw6LH8xY

Posted

På den här bilden ser vi Fremers skivspelarinställningsverktyg, och dessutom hans båda DVD-skivor om LP-hobbyn (inställningar, rengörning, samlande, etc) som fanns till försäljning:

kph09.jpg

Michael Fremer - Stereophile, skivspelarverktyg

Självklart var vi tvungna att ta en bild av oss tillsammans med hifilegenden:

kph11.jpg

Michael Fremer & Das Boot

kph10.jpg

Michael Fremer & Ranefjord

Posted

Fyra fina finlirssystem på raken. Det är inte så konstigt att vi kände oss lite snurriga i huvudet. Återigen lämnade vi en upplevelse för att möta nästa. Närmare tre timmar har nu förflutit. Snabbt tempo var det ja.

Nästa rum som vi besökte har redan presenterats av justaudiomagic. I det rummet spelades på Ypsilonelektronik och högtalare från Perfect 8. Även i detta rum höll ljudet toppklass. Ett krispigt stort fjällbäcksljud presenterades. Och så kan man såklart inte undgå att fascineras av genomskinliga högtalare. Ännu en toppanläggning presenterades alltså, och vi börjar bli mätta. Det gick inte riktigt länge att sortera intrycken, i allafall inte detaljerat.

kph12.jpg

Ypsilon, Perfect 8

När "Another brick in the wall" tystande, så vandrade vi vidare till nästa rum. Vi förvånas nu inte längre över vad som presenteras, utan accepterar kallt läget att allt visst är möjligt på Köpenhamnsmässan. I nästa extremhighendrum spelades det på JBL "nånting" Everest. Det finns visst några olika modeller och jag är inte säkert på vilken av dem som presenterades. På Malmömässan spelade JBL tillsammsns med Mark Levinson elektronik och det verkade kunna spela fint. Tyvärr spelades det aldeles för starkt för min smak. På Köpenhamnsmässan spelades det lagom starkt. Rummet var dessutom större så högtalarna kunde spela ut ordentligt. Ayon stod för signaler och elektriciteter. Och det spelade fint, men kanske inte så överväldigande som Moon och Magnepan. Men efter fem superhigh-endsystem blir det nästan för mycket. Det blir svårt att avgöra och jämföra. HiFi-hjärnan har fått för mycket att smälta helt enkelt :).

kph20.jpg

Ayon, JBL

Och så till sist enfilmsnutt: http://www.youtube.com/watch?v=evGZrECrcDI

Posted

Verkar varit ovanligt många riktigt tunga saker som visades :mm: Har Audionord agenturen även i Danmark? Med tanke på musikvalet lät det inte som det var Ludwig som demade.

Posted

Timbre skrev:

Kul att dina intryck redan har fått så stort utrymme! Själv fastnar jag så lätt i kamerakomplikationer och plötsligt har tiden runnit iväg.

Å andra sidan är mina bilder inte i närheten av kvalitén på dina ;)

Posted

Hasse: I Köpenhamn hade man verkligen slagit på stort i år - och fått till det. Jag blev mycket positivt överraskad :) Det var inte Ludwig som demade, och jag är inte säker på hur det förhåller sig med distributörer och generalagenter. Jag såg en Audionordskylt i rummet iallafall :). Någon som vet?

Posted

I rummet bredvid samsades tre anläggningar om speltid. Den första av dessa bestod av elektronik från Lavardin, Leben, DCS och Kuzma. Högtalarna var från Kawero, vilket var ett helt nytt fabrikat för mig. Anläggningen spelade dynamiskt med härlig "varm" klang. Makrodynamiken kan dock inte jämföras med Dynaudio Consequence eller JBL Everest.

kph13.jpg

DCS, Kuzma, Lavardin, Leben, Kawero

Posted

I de stora rummen på grundplan gjorde de flesta utställare ett riktigt professionellt intryck. Snygga och rymliga rum, en del med riktigt bra ljud

och en del med mindre bra ljud.

På plan två och tre var det betydligt sämre. Små rum med många amatörmässiga setups. Dammiga produkter och hemmabygge som inte gav seriöst intryck. Inte många av dessa rummen lät något vidare bra.

Detta var första gången jag besökte Köpenhamnsmässan och jag har blandade känslor. Dock så har jag förstått att det var en rejäl uppryckning från föregående år så vi får hoppas att det fortsätter i samma riktning.

Årets Köpenhamnsmässa måste ha varit en jättesatsning. Rummen ser ut att vara rejält stora.
Posted
Fyra fina finlirssystem på raken.

Sällar mig till Ranefjords entusiasm över årets mässa i K-hamn.

Det var en fest i audiofili som hette duga!

Jag är nyss hemkommen från besök idag, och tog också lite bilder.

Men jag njuter ett tag till av Ranefjords och das_Boots berättelse som jag misstänker är knappt halvvägs.

Posted
Men jag njuter ett tag till av Ranefjords och das_Boots berättelse som jag misstänker är knappt halvvägs.

Just det, jag har F5:at hela kvällen men det tog slut. Ni måste har mer att berätta, Ranefjord och das_Boot. Ni skiver så "levandes grannt" som de säger där jag har mina rötter.

Posted
Sällar mig till Ranefjords entusiasm över årets mässa i K-hamn.

Det var en fest i audiofili som hette duga!

Kul att läsa :D och det hade kunnat fungera med lördagen för min del... :angry:

Posted
Hasse: I Köpenhamn hade man verkligen slagit på stort i år - och fått till det. Jag blev mycket positivt överraskad :) Det var inte Ludwig som demade, och jag är inte säker på hur det förhåller sig med distributörer och generalagenter. Jag såg en Audionordskylt i rummet iallafall :). Någon som vet?

Jag vet!!! (Ludwig räcker upp handen... -fröken! fröken! JAG kan svara!!!)

Vad snabba ni är på att rapportera. Bra jobbat!!!

Jag var i Köpenhamn igår och besökte utställningen och kunde också konstatera att våra medarbetare i Danmark fått till en riktigt praktfull mässa.

Det är helt riktigt att Audionord har agenturerna för Wilson, Sonus Faber, KRELL, Audio Research och MOON i Danmark.

KRELL/Sonus Faber-systemet ni nämnde tidigare i tråden bestod av Evolution 505 SACD, Evolution 202 försteg, Evolution 400 monoblock och ett par Stradivari.

I andra änden av samma rum spelades nya Wilson Sasha, drivna av ARC REF-610T (mina favoritslutsteg i livet), nya REF-5 försteget och REF CD8. Samma högtalare som i Malmö alltså, men med ett helt annat ljud - självklart på grund av helt annorlunda omständigheter vad gäller kringutrustning, men jag måste säga att den största skillnaden utgörs av de totalt olika rummen. Ljudmässigt var systemen olika bra på olika saker. Malmö var mer sprutt. Köpenhamn var större och transparantare. Båda fungerade bra.

Ni som var där träffade min käre kollega Morten Eskildsen. Han har en butik som heter High Performance Audio. Det var den skylten ni såg mellan högtalarna.

Han är en mycket behaglig och kunnig herre, som dessutom är medlem i Ferrariklubben i Danmark! Han har TVÅ par Ferrariröda Wilson i sin butik. Ett besök rekommenderas starkt!

Se länk:

http://www.high-performance.dk/

I det största rummet visade vi som tidigare nämnt Magnepans flaggskepp MG20.1. De drevs av MOON W7M monoblock, med näst största försteget P7 (koppla till en nätdel så blir det ett P8), och den splitter nya och supermoderna "spelaren" eller kanske rättare sagt det digitala moderskeppet MOON Evolution 750D. En superavancerad High End DAC som är den första att arbeta i 32-bitarsmiljö!

Se länk:

http://www.simaudio.com/edu_cdplayers.htm

COOLT VA!!!

Det här handlar ju faktiskt om att tekniken går framåt, vilket vi ju alla är glada för. Spelaren var helt ny och anlände i början av förra veckan. Efter ungefär fyra dygn på repeat släppte den sin ny-stel-het, och började spela ut som om det var den sista dagen i livet ungefär. En lyrisk spelare med en spelstil som VILL något här i världen. Jag visar den på Sheraton i februari, med både CD-skivor och dator som ljudbärare. Kom dit då är du rar.

Mer om skivspelare och sånt i nästa tråd från mig. Glada måndagshälsningar från Ludwig :)

Posted
Verkar varit ovanligt många riktigt tunga saker som visades :mm: Har Audionord agenturen även i Danmark? Med tanke på musikvalet lät det inte som det var Ludwig som demade.

Det här går ju att tolka på två sätt - inser jag plötsligt! Och självklart inser jag att mina kära åhörare antagligen är uppdelade i flera olika grupper - en som trivs och gillar vad som spelas, och en som inte känner sig lika bekväm och hellre skulle vilja höra något mer familjärt. Jag har förståelse för båda hållningarna!

Vid ett tillfälle blev jag besökt framme vid skivsamlingen av en bekymrad herre som bad mig "spela något som man känner igen."

"-Ja du kan väl kolla igenom skivsamlingen själv då - jag har väl hundratalet CD och LP med mig, så du kan säkert komma med ett förslag om du rotar lite", svarade jag.

Och så följde som ni förstår en genomtittning av skivorna jag tagit med. Efter flera minuter tittade vederbörande upp igen, med ett missmodigt ansiktsuttryck.

"-Jag känner inte igen EN ENDA SKIVA!" En djup suck följde.

"-Nähä - nämen ojdå. Men vad söker du då?"

"-Jamen du vet - sånt där som man spelar!"

"-Öhh, kan du nämna några titlar då...?"

"-Ja - Kari Bremnes, Dire Straits Brothers in Arms, Keith Don't Go med Niels Lofgren, Famous Blue Raincoat med Jennifer Warnes, något med Diana Krall eller Norah Jones, och så Chris Jones och Sara K, liksom...!?"

Ja, vad skulle jag svara på det. Den onde flög i mig, och jag svarade lite granskande...

"-Jahaaa, du menar sånt som man INTE spelar alltså!"

Och det var väl kanske inte så snällt i retrospekt, men visst är det ändå intressant att det som är det godaste i gottköpsbutiken för en av oss, kan likaväl vara det äckligaste för en annan, och tvärtom.

Sist hade jag med mig Entombed, Rammstein, Spliff, Beck, Alva Noto, Kraftwerk, Depeche Mode, Quant, Frank Zappa, Beatles, Felix Hell och Lou Reed, men även Alice Babs i Storkyrkan (I love that) och orkesterverk av både Gubaidulina, Ravel, Rachmaninoff och Bela Bartok.

För mig är DET "musik som man spelar".

Och hittills har jag kommit undan med det! :dry:

Posted

Herligt med besøg fra vores svenske og norske brødre i Audionord rum. :D

Ja, vi har organiseret os således, at alle Danske aktiviteter bliver håndteret af undertegnede. Det være sig salg, service, udstillinger, forhandlersupport og meget andet.

Jeg ved at vores Københavnske forhandler High Performance Audio v/Morten Eskildsen og hans team har gjort alt hvad de kunne for at få bedre rum, og jeg syntes at dette lykkes til fulde, med de midler der var til rådighed.

Omkring musik valg, så er det svært at nå alle. Der er ingen tvivl om at min kære erfarne showmaster og kollega Ludwig har været savnet for vores svenske og norske gæster :mm: , men jeg syntes at der blev spillet spændende musik, trods alt. Jeg ved at der var blevet indkøbt nyt og alternativt musik til netop dette års High End brag i Kbh.

For afdelingen i "Amalienborg", hvor både have musik og seminar, vekslede vi mellem CD og Vinyl så godt vi kunne. Vi spillede blandt andet nogle af de spændende LPer som Michael Fremer havde med, samt at vi havde indput fra andre meget erfarne showmasters.

Vores store udfordring i "Amalienborg" var, ekstrem vanskelig med akkustik. Vi valgte IKKE at gøre noget som helst, da planen var at med 50-100 mennesker og de hurtige Magnepan 20.1, var det mit håb at vi fik nogle gode oplevelser. Jeg mener oprigtigt at dette lykkes.

Feedbacken omkring musikvalg, så tager vi dette til os, og gør det bedre næste år. Tak!

mvh

Mark Johansen

Audionord AB

Posted
Det här går ju att tolka på två sätt - inser jag plötsligt! Och självklart inser jag att mina kära åhörare antagligen är uppdelade i flera olika grupper - en som trivs och gillar vad som spelas, och en som inte känner sig lika bekväm och hellre skulle vilja höra något mer familjärt. Jag har förståelse för båda hållningarna!

Vid ett tillfälle blev jag besökt framme vid skivsamlingen av en bekymrad herre som bad mig "spela något som man känner igen."

"-Ja du kan väl kolla igenom skivsamlingen själv då - jag har väl hundratalet CD och LP med mig, så du kan säkert komma med ett förslag om du rotar lite", svarade jag.

Och så följde som ni förstår en genomtittning av skivorna jag tagit med. Efter flera minuter tittade vederbörande upp igen, med ett missmodigt ansiktsuttryck.

"-Jag känner inte igen EN ENDA SKIVA!" En djup suck följde.

"-Nähä - nämen ojdå. Men vad söker du då?"

"-Jamen du vet - sånt där som man spelar!"

"-Öhh, kan du nämna några titlar då...?"

"-Ja - Kari Bremnes, Dire Straits Brothers in Arms, Keith Don't Go med Niels Lofgren, Famous Blue Raincoat med Jennifer Warnes, något med Diana Krall eller Norah Jones, och så Chris Jones och Sara K, liksom...!?"

Ja, vad skulle jag svara på det. Den onde flög i mig, och jag svarade lite granskande...

"-Jahaaa, du menar sånt som man INTE spelar alltså!"

Och det var väl kanske inte så snällt i retrospekt, men visst är det ändå intressant att det som är det godaste i gottköpsbutiken för en av oss, kan likaväl vara det äckligaste för en annan, och tvärtom.

Sist hade jag med mig Entombed, Rammstein, Spliff, Beck, Alva Noto, Kraftwerk, Depeche Mode, Quant, Frank Zappa, Beatles, Felix Hell och Lou Reed, men även Alice Babs i Storkyrkan (I love that) och orkesterverk av både Gubaidulina, Ravel, Rachmaninoff och Bela Bartok.

För mig är DET "musik som man spelar".

Och hittills har jag kommit undan med det! :dry:

Jag hör till dem som uppskattar blandningen du brukar bjuda på, Ludwig. Det blir lite roligare, chansen ökar att man gillar åtminstone något av musiken och det har i åtminstone ett fall lett till upptäckt och inköp av ny artist. Däremot har du en bakvänd eller iallafall väldigt smal uppfattning om "sånt man spelar/sånt man med sannorlikhet har hört". När jag besökte en demo nyligen på hifistället, så plockade du fram något listpoppsnöre som ingen av oss "medelålders män" någonsin hade hört som "det tillgänliga" exemplet :unsure:

Jag går på demo för att det är trevligt, för att öka mitt kunnande och förkovra mig, men även för att få en aning om anläggningen är något för mig, eller mina bekanta. Jag vet inte vad det är för fel på Dire straits. Jag har alla deras skivor. Även alla som Patricia Barber och Kari Bremnes gett ut. Dessa tre är för mig bra exemepel på hög musikalisk kvalitet, med en ljudkvalitet som oftast inte är ivägen för musiken. Kanske inte sånt som avslöjar en anläggnings kvaliteter och brister dock. För detta använder jag sakral kyrkomusik med stor kör och orgel, Type O negative, aLice in chains eller Led Zeppelin :cool:

Posted
Jag går på demo för att det är trevligt, för att öka mitt kunnande och förkovra mig, men även för att få en aning om anläggningen är något för mig, eller mina bekanta. Jag vet inte vad det är för fel på Dire straits. Jag har alla deras skivor. Även alla som Patricia Barber och Kari Bremnes gett ut. Dessa tre är för mig bra exemepel på hög musikalisk kvalitet, med en ljudkvalitet som oftast inte är ivägen för musiken. Kanske inte sånt som avslöjar en anläggnings kvaliteter och brister dock. För detta använder jag sakral kyrkomusik med stor kör och orgel, Type O negative, aLice in chains eller Led Zeppelin :cool:

Härligt!!!

Tack för väldigt trevligt inlägg. Du frågar vad det är för fel på Dire Straits. Mitt svar: Inget som helst! Jag har också alla deras skivor. Min poäng är snarare att en del musik, åtminstone ur mitt perspektiv och i min värld, är så fullkomligt sönderspelad och utsliten av så många mässor och av så många trötta butiksarbetare som av en slump börjat jobba i HiFi-butik och sedan fastnat där, med samma tröja, samma argument, samma 24-månaders räntefritt-argument, och samma demomusik som förra decenniet, och förrförra också.

Jag vill väcka någon ANNAN känsla än den makliga "ja den HÄR låten ja, den har jag hört 1000 gånger, så nu känner jag mig trygg"-känslan.

Göran Rudling på High Fidelity i Stockholm ryckte in oss intet ont anande tonårsgrabbar på sjuttiotalet i butiken med orden: "Tjena grabbar! KOM ska ni få höra!!!"

Och så satte han oss i soffan och spelade "Stenskär" med Harry Brandelius på tre olika skivspelare. Jag har aldrig glömt det. SÅ RÄTT GJORT i min bok.

Därför sorterar jag bort Kari Bremnes och Patricia Barber (som jag faktiskt inte nämnde i min tråd - HAHA - där bevisade du själv att min tes stämde!) :)

Däremot nämnde jag Diana Krall. Men det är ju samma, som sagt.

Din utvärderingsmusik med stor kör, kyrkoorgel, Alice in Chains och Type O Negative samstämmer till 100% med min, förresten! Va kul. Köpte just Alice in Chain's senaste på LP.

Jäklar va bra den är.

Somebody Check My Brain.

Say no more.

Glada hälsningar från Ludwig, som nu håller på och justerar skivspelaren ännu lite mera - stärkt av Michael Fremers noggrannhet och visdom.

Posted

Jag har varit världen över och i princip mött samma demomusik. Musik som inte sticker ut eller kan tänkas väcka negativa eller positiva känslor.

Ungefär som den berömda mässkavajen i form av dubbelknäppt kofta med slips, anpassad efter att antingen vara välklädd eller vara tillräckligt avslappnad för att passa alla.

När Ludwig demar händer det alltid något ting i knoppen och kroppen. Musik som i något avseende berör, antingen genom framställning, ljudmässigt eller känslomässigt.

Musik som man aldrig hört förrut men ändå får en känsla vad artisten vill förmedla och hur systemet hanterar denna förmedling. Det är vad jag menar är hifi:ns egentliga mål och medel.

Framställningarna kryddas ofta av humoristiska för att inte säga drastiska inslag och liknelser och pinpointar musikaliska och lyssningsmässiga passager som säger något extra. Att den pedagogiska förmågan sitter kvar i många år framöver, tror jag bestämnt!

Jag har alltid roligt och går alltid till Ludwigs demon med en kittlande förväntan.

Keep the good spirit up!!!!!!!!

Calm

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...