bass Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Hej Jeg har lige flyttet lidt rundt på mine højttalere og lyttepostition og det gav følgende resultat: Det er målt via en Velodyne DD18 med en delefrekvens på 40Hz. Der er en hævning ved ca. 60Hz og ca 95Hz, men er det umagen værd og begynde med en akustikregulering af disse relativt behærskede pukler. Jeg kunne f.eks. tænke mig et par VT4 eller VT6, men hvor mange skal der til og igen er det umagen værd? Quote
Harryup Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Min erfarenhet är man skall alltid göra så mycket man kan akustikmässigt i rummet. Är det ett vardagsrum också så kan man ju inte göra ett level-3 av det men man kan ju pröva alternativa placeringar om det är möjligt. Kör själv med parametrisk eq och problemet är att du inte kan på något lätt sätt justera i tidsdomänen om du bara mäter mer rosa brus. Du ser bara frekvensdomänen och får ingen koll på efterklangen. SÅ har du möjlighet så flytta runt och prova mer och akustikreglera det du kan. mvh/Harryup Quote
bass Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Målingen her er en frekvensrespons og fortæller som du ganske rigtigt også skriver ikke noget om efterklang osv. Denne del tager jeg hånd om ved at montere Schrödingerdiffusore i rummet. MEN kan det gøres bedre i basområdet uden at fylde rummet med Helmholz-resonatore? Quote
Harryup Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 En bra start är också att ha 2 subwoofers ävenn om det svider men ljudfördelningen blir jämnare i rummet. mvh/Harryup Quote
bass Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 Jeg har tænkt på at have to sub`s, men der er nok ikke plads til at placere dem rigtigt. Jeg kan jo også sagtens fjerne de to pukler ved at dele mellem sub og hovedhøjttaler ved 80Hz og så bruge EQ`en i DD18, men jeg vil jo helst lade hovedhøjttaleren spille mest muligt. Quote
Harryup Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Jag skulle nog tro att subben har lägre dist vid 80Hz än vad dina sidohögtalare har så du har inget att förlora att dela vid 80Hz. Det är dessutom en gynsam gräns även hörselmässigt vilket det forskades en hel om innan THX spikade 80Hz som en standard. Även om du delar vid 80Hz så spelar dina sidohögtalare ändå ganska långt ner så lägre är nog knappast gynsamt. mvh/harryup Quote
PetterPersson Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Grupplöpstiderna blir också långa vid lägre delning, så omkring 80 är bra riktmärke. Kom ihåg att du måste dela topparna också. Håller med Harryup, Först akustikreglering, sen "finputsa" med eq. Multipla subwoofers är bra, ju fler (4->8) desto bättre. Det jämnar ut rumresonanserna betydligt. Quote
Harryup Posted November 17, 2009 Posted November 17, 2009 Ja, är det inte 6-8 horn musikstyrelsen rekommenderar? Mvh/Harryup Quote
PetterPersson Posted November 19, 2009 Posted November 19, 2009 Jo, tror det...jag har ju redan 8 horn i vardgsrummet Ja, är det inte 6-8 horn musikstyrelsen rekommenderar? Mvh/Harryup Quote
bass Posted November 20, 2009 Author Posted November 20, 2009 Kan GD og PD ikke reguleres ved en justering af fasen? Men igen er det umagen værd at akustikregulere for et par 3dB pukler? Quote
Harryup Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Jag skulle mäta upp det hela med en bättre mätutrustning för att få veta hur tidsdomänen ser ut. Att bara eq'a för frekvensdomänen (vilket är det vanligaste) är inte så bra. Så om man verkligen vill veta hur det ser ut så misstänker jag att 3dB pucklar skulle vara unikt. Dom flesta rum pendlar nog gärna upp till 10dB utan problem. Men det kan låta mycket bra ändå, bara att vill man ha ut det sista så kommer aldrig kunna få det om man inte har gjort rummet så bra det går. En del rum är ju vardagsrum också eller att man av andra skäl inte kan bygga fritt, så kan man ju ändå med hjälp av mätningar och möbleringar göra så gott man kan innan man equar vilkey jag tycker att man skall göra som en sista åtgärd. mvh/Harryup Quote
bass Posted November 21, 2009 Author Posted November 21, 2009 Det er rigtigt at det ser ud af lidt med kun 3 dB pukler, men jeg kom faktisk fra 6-8dB før jeg lavede ny beregninger til placering af højttalerene. Jeg er så heldig at have et dedikeret lytterum så jeg har ingen problemer med at foretage det nødvendige. Jeg har også allerede eksperimenteret med Schrödinger-diffusorer med stort held, kan kun anbefales. En måling af rummet er nok en god ide, har du et forslag til udstyr til en rimelig pris? Quote
Harryup Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Ja, man kommer väldigt långt med XTZ Room Analyzer. Flera kan ju gå ihop om en då man inte behöver den hela tiden direkt. Däremot bör man mäta på flera olika ställen och flytta runt högtalarna också mellan mätningarna. Men det betalar sig bra om man är noggrann. Lycka till. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted November 21, 2009 Posted November 21, 2009 Däremot bör man mäta på flera olika ställen och flytta runt högtalarna också mellan mätningarna. Jag mätte på samma ställe och flyttade sweet spot och högtalare. Räcker det inte med att det låter bra där man sitter och lyssnar? Om det är OK i sweet-spoten men inte på andra ställen så gör väl inte det något, eller? Quote
Engelholm Audio Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Jag mätte på samma ställe och flyttade sweet spot och högtalare. Räcker det inte med att det låter bra där man sitter och lyssnar? Om det är OK i sweet-spoten men inte på andra ställen så gör väl inte det något, eller? Hej! Mätmikrofonen är inte som dina öron och hjärna. Ett sätt att kompensera detta är att mäta på flera ställen. Problem som man hör, kanske inte syns i mätningen i sweetspot, men är tydlig vid en annan punkt. Quote
conan Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Jag mätte på samma ställe och flyttade sweet spot och högtalare. Räcker det inte med att det låter bra där man sitter och lyssnar? Om det är OK i sweet-spoten men inte på andra ställen så gör väl inte det något, eller? Detta var ett problem med mina förra högtalare - utanför den söta punkten blev ljudet ganska mycket jobbigare att lyssna till. Det är betydligt bättre nu med dipoler även om det inte är perfekt. Quote
Harryup Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Problemet är att man kanske inte har optimalt ljud om man har problem i rummet, det kanske "bara" låter bra men svårt att få maximalt bra ljud, Om man fixar till ett rum så långt det går brukar också problemen allmänt minska. Gör man jämförelsen till en TV så är det ju lätt att veta att man inte har perfekt bild om den inte är skarp eller den gula färgen innehåller t.ex. lite grönt. Med ljud är det ju helt annorlunda och personligen har jag ingen aning om hur långt ifrån optimalt ljud jag har med befintliga prylar. mvh/Harryup Quote
bass Posted November 22, 2009 Author Posted November 22, 2009 Hvis man skal gøre noget ved alle de ulæmper man måler sig til forskellige steder i rummet så ender det jo op med et Svanå level 3 rum og det er jo ganske coolt :cool: Men i første omgang er det vel fint som Bebob foreslår kun at måle et sted og så tilpasse. ;en da jeg har et dedikeret lytterum kan det da godt være at jeg på sigt skal tage hånd om alle notes, Helmholz-resonatore fylder bare så meget Quote
Harryup Posted November 22, 2009 Posted November 22, 2009 Man behöver ju inte ta i så man kräks. Man kan börja med möblering som bryter upp tidiga reflexer. En matta är sällan fel, kanske lite tjock, kanske lite dämpande tak. Själv satte jag upp också upp fodrade gardiner. Att mäta och se hur man ligger till är aldrig fel, sen kanske man inte av olika orsaker kan fullfölja till level-3.. Själv har jag ett kombinerat stereo-hembio-vardagsrum så jag har försökt att utan särskilt stora ingrepp ingrepp ha hygglig koll. Level-3 står inte på schemat. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Smaken är delad, men jag väljer att leva livet utan Svanådiffussörer av den enkla anledningen att jag tycker det är fruktansvärt fult (ref Audio Concept, Marten Centre). Möjligen skulle jag kunna få in ett antal basfällor i hörnet men då får jag inte plats med mina grafiska blad vilket hade stört mitt öga. Den lilla peak jag har kring 47 Hz kan jag leva med. Mer trolig blir det en Audiodata Soutien som är en fantastisk liten sub som jobbar både negativt och positive, som en spackelspade för att jämna ut basproblem. För övrigt är livet fullt av kompromisser ... Quote
Harryup Posted November 23, 2009 Posted November 23, 2009 Precis. Har heller inga Svanågrejor men har brytt mig så långt det går i övrigt. Ditt rum ser riktigt snyggt ut Bebop. Kommer testa basmumsare typ Bernts framöver. mvh/Harryup Quote
Recommended Posts